گفتگو با ملیکا افشار کیا رتبه 3 زبان کنکور 1404 از شهرستان فسا

گفت و گو با ملیکا افشار کیا رتبه 3 زبان کنکور 04 ، از استان فارس، شهرستان فسا

گفتگو با ملیکا افشار کیا رتبه 3 زبان کنکور 1404 از شهرستان فسا

نام و نام خانوادگی: ملیکا افشار کیا

رتبه کنکور 1404:3 منطقه3 و 17 کشوری زبان انگلیسی

تراز کنکور : 12430

تراز سوابق تحصیلی: 10743

نام شهر و استان: فسا- فارس

میانگین تراز: 6000

سال‌های حضور در کانون: 3 سال، نهم- یازدهم و دوازدهم

چند آزمون شرکت کرده است: 60 آزمون

شغل و تحصیلات مادر: وکیل- کارشناسی ارشد

شغل و تحصیلات پدر: وکیل- کارشناسی

 

مصاحبه‌گر :  نجمه صفری پور

 

  1. اولین تراز شما چند بود و در آزمون آخر به چند رسید؟

اولین ترازم ۵۱۰۰ و آخرین ترازم در کانون به ۶۲۰۰ رسید.


  1. مهم‌ترین دلیل این پیشرفت را چه می‌دانید؟

تحلیل دقیق آزمون‌های آزمایشی بعد از شرکت در آزمون به من کمک کرد تا بتوانم روی مباحثی که مشکل داشتم تسلط پیدا کنم.


  1. شما بعد از نوروز تا آغاز دوران جمع‌بندی چه برنامه‌‌ای اجرا کردید؟

با آزمون‌های سه روز یکبار مباحث را تکرار می‌کردند به این روش که در یک نصف روز یک امتحان کنکور از خودم می‌گرفتم و در دو و نیم روز بعد مباحثی را که در آن مشکل داشتم مرور می‌کردم و از آن تست می‌زدم.


  1. از چه زمانی جمع‌بندی را شروع کردید و روش‌تان چگونه بود؟ (روش خود را توضیح دهید.)

جمع‌بندی مباحث را از ۲۵ اسفند به این روش که اول مطالب حفظی و فرمول‌های کتاب‌های هر پایه را مرور می‌کردم و بعد از مباحث مطالعه شده تست و آزمون زمان دار کار می‌کردم.

 

  1. پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

چون برایم رقابت مهم بود وقتی آزمون می‌دادم بزرگترین حسنی که داشت تراز خودم را با دانش آموزان در کشور استان و منطقه مقایسه می‌کردم و پیشرفت رتبه و ترازم برای ادامه مسیر به من انگیزه می‌داد.

 

  1. تکنیک‌ها و روش‌های مدیریت زمان را، تمرین و استفاده می‌کنید؟ کدام روش؟ آیا در کنکور هم استفاده کردید؟

من با کنترل زمان‌های ابتدای دفترچه و جوابدهی به سوالاتی که وقت کمتری می‌گرفت و با کمک روش ضربه در منها اول سوالات راحت‌تر را جواب می‌دادم سپس سوالات سخت را اول نشاندار کرده بعد جواب می‌دادم تا بتوانم در منزل این سوالات را دوباره بررسی کنم و در دفترچه‌هایی که دو درس با هم بودند اول درسی را که ضریب بالاتری داشت جواب می‌دادم و بعد از رسیدن به هدف گذاری به سوالات درس دیگر پاسخ می‌دادم.

 

  1. از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

اول کارنامه کشوری که هم درصدهایم مشخص بود و هم خودم را با خودم مقایسه کرده بود و در بازه‌هایی که ترازم خیلی بالا یا خیلی پایین می‌شد از کارنامه اشتباهات استفاده می‌کردم تا دلیل موفقیت یا عدم موفقیتم را در آن آزمون بررسی کنم.

 

  1. مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خواندید؟ چگونه شخصی سازی می‌کردید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه بود؟

من تمام تلاشم را می‌کردم که به برنامه راهبردی برسم ولی در مطالعاتم برنامه امتحانی مدرسه و تدریس دبیرانم را هم در نظر می‌گرفتم و با توجه به این فاکتورها برنامه را شخصی‌سازی می‌کردم.

 

  1. روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کردید؟ هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دادید؟ بررسی اشتباهات  یا بررسی سؤال‌های ساده ؟

ابتدا سوالاتی را جواب داده بودم سریع بررسی می‌کردم و از آن می‌گذشتم و بعد سعی می‌کردم سوالاتی که اشتباه جواب داده بودم یا نزده بودم را دوباره جواب بدهم تا ببینم در شرایط استرس‌زای آزمون و با کمبود وقت نتوانستم به سوال‌ها جواب بدهم یا واقعاً نحوه پاسخگویی به سوالات را بلد نبودم. برای مباحثی که بلد بودم و در خانه جواب دادم آزمون استاندارد زماندار می‌گرفتم و برای سوالاتی که روش حل آن را بلد نبودم از ویدیوهای تحلیل اساتید برجسته استفاده می‌کردم یا در روزهای بعد از دبیرانم می‌پرسیدم تا روش اصولی حل تست را یاد بگیرم.

 

  1. به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید یا مسأله حل می‌کردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کردید، در طول سال و در ماه‌های مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟ 

تا اسفند ماه که مدرسه می‌رفتم ساعت مطالعه روزانه‌ام بین ۶ تا ۷ ساعت بود که اگر درس جدیدی داشتیم مطالعه می‌کردم و بعد تست می‌زدم بعد از تعطیلی مدارس ساعت مطالعه‌ام را از ۱۱ ساعت شروع کردم و ظرف یک ماه افزایش دادم بعد از آن ساعت مطالعه روزانه‌ام بین ۱۲ تا ۱۴ ساعت بود که در بازه امتحانات نهایی افزایش پیدا کرد در زمان مدرسه میزان مطالعه و پیشروی بیشتر از تست زدن بود و بعد از تعطیلی مدارس بیشتر زمانم را به مرور و تست زنی اختصاص می‌دادم.

 

  1. کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

کتاب جامع شیمی تیتانیوم را استفاده می‌کردم که درسنامه‌های طبقه‌بندی شده مختصر و تست‌های سطح بندی شده جامع داشت.

 

  1. برنامه شما برای مطالعه درس‌های دهم و یازدهم چگونه بود؟

تابستان یازدهم به دوازدهم هر دو پایه دهم و یازدهم را کاملاً مرور کردم و تست زدم در طول سال تحصیلی نیز در کنار مباحث دوازدهم مباحث پایه را هم مرور می‌کردند در اسفند ماه حدود دو هفته وقت برای مرور و آزمون زماندار مباحث پایه گذاشتم و بعد دوازدهم را مرور کردم.

 

  1. چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفتید؟

با افزایش ساعت مطالعه و اختصاص زمان بیشتری برای تست زنی و مرور مباحث پایه جمع‌بندی را کم کم شروع کردم.

 

  1. از آنجایی که تمام امتحانات نوبت دوم نهایی است و تاثیر مستقیم در کنکور دارد، چگونه بین این دو تعادل ایجاد کردید؟

چون از ابتدا خوب مطالب را شروع کردم پس در نیم سال دوم روی این مطالب تسلط داشتم و با مرور توانستم اطلاعاتم را بازیابی کنم بعد از امتحانات نهایی نیز دوباره مرور و تست زنی داشتم

 

  1. آیا از سایت کانون استفاده می کنید ؟ هر چند وقت یکبار به سایت کانون مراجعه می کنید و چه قسمت هایی را مشاهده می کنید ؟

قبل از کنکور برای بررسی کارنامه‌ام و رتبه برترها وارد سایت می‌شدم بعد از کنکور و بعد از اعلام رتبه‌ها برای بررسی آخرین رتبه قبولی دانشگاه‌های مد نظرم از بخش یادگار ماندگار استفاده می‌کردم.

 

  1. کدام قسمت از سایت کانون برای شما کاربرد بیشتری دارد؟

در سال کنکورم بیش از همه از بخش کارنامه‌ها استفاده می‌کردم که در تعیین نقاط قوت و ضعفم تاثیر زیادی داشت.

Menu