نام و نام خانوادگی: ایلیا نجفلوی ترکمانی
پایه: هفتم
نام شهر و استان: کرج-البرز
میانگین تراز: 5800
سال های حضور در کانون: 1 سال
تعداد آزمون ها: 12 آزمون
شغل و تحصیلات مادر: دبیر-فوق دیپلم
شغل و تحصیلات پدر: کارمند-فوق لیسانس
مصاحبهگر : پردیس رشیدی
- 1.شما چگونه با کانون آشنا شدید؟
از طریق برادر بزرگترم که خودش دانش آموز مدرسه تیزهوشان سلطانی ۳ بود و از خدمات کانون( کلاس،آزمون،مشاوره)استفاده می کرد با کانون آشنا شدم و با دیدن نتایج درخشان و نظم برنامه هایش، من هم تصمیم گرفتم در آزمون های برنامه ای کانون ثبت نام کنم.
- 2.دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟
مهمترین دستاورد برای من،ایجاد یک چشم انداز رقابتی بود، رقابت من فقط با دانش آموزان مدرسه خودم نبود، بلکه خودم را با هزاران دانش آموز موفق در سراسر کشور مقایسه می کردم، این موضوع انگیزه و سطح انتظاراتم را به شدت افزایش داد. علاوه بر این، با شرکت در کلاس ها و آزمون ها، کاملاً با استاندارد و سطح سؤالات آزمون تیزهوشان آشنا شدم.
- 3.مطابق برنامهی راهبردی درس می خواندید؟ چگونه برنامهریزی می کردید؟
بله،برنامه راهبردی کانون نقشه راه من بود. روش من به این صورت بود: ابتدا مطالب را از روی کتاب درسی و جزوات می خواندم و یاد می گرفتم. سپس برای تثبیت یادگیری و سنجش خود، در آزمون های مختلف مدرسه و به ویژه آزمون های کانون شرکت می کردم و بعد از هر آزمون، تحلیل را بسیار جدی می گرفتم و نقاط ضعفم را شناسایی می کردم تا در بازه های بعدی بر روی آنها کار کنم.
- 4.کدام درس ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس ها چگونه بود؟
ریاضی و هوش تحلیلی نقاط قوت من بودند. روش مطالعه من در این دروس، حل مسئله و تست بسیار زیاد بود. اما فقط تست زدن کافی نبود؛ ابتدا مباحث را به طور عمقی از روی کتاب و جزوه می خواندم سپس با حل تمرین های متنوع، تسلطم را افزایش می دادم و بعد از هر آزمون نیز به رفع اشکال دقیق می پرداختم.
- 5.در طول این سال ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟
بله،درس هوش کلامی در ابتدا برایم چالش برانگیز بود. با تغییر روش و تست زنی هدفمند و مستمر، همراه با تحلیل پاسخ های غلط، توانستم پیشرفت چشمگیری در این درس داشته باشم و در نهایت به یک نقطه قوت برایم تبدیل شد.
- 6.روزی چند ساعت درس می خواندید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می دادید؟
به طور میانگین،روزانه حدود ۶ ساعت مطالعه داشتم. تقریباً دو سوم این زمان (حدود ۴ ساعت) را به حل تست و تمرین و یک سوم آن (حدود ۲ ساعت) را به مطالعه و مرور کتاب ها و جزوات اختصاص می دادم، البته این برنامه در روزهای تعطیل یا نزدیک به امتحانات انعطاف پذیر بود.
- 7.دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیر درسی کرده بود؟
بله، استفاده از دفتر برنامه ریزی کانون به من کمک کرد تا برای هر روزم هدفگذاری مشخصی داشته باشم. نوشتن برنامه، تعهد من برای انجام آن را بیشتر می کرد و در پایان روز، دیدن لیست فعالیت های انجام شده، حس خوبی به من می داد و انگیزه ام را برای ادامه راه حفظ میکرد.
- 8.روش شما برای تحلیل آزمون چگونه بود؟
تحلیل آزمون برای من از خود آزمون مهم تر بود، بعد از هر آزمون، پاسخبرگ ها را با دقت بررسی می کردم. برای هر سوال غلط یا نزده، سه کار انجام می دادم: ۱- علت اشتباه را پیدا می کردم (بی دقتی، وقت کم، عدم یادگیری) ۲- مبحث مربوطه را دوباره مرور می کردم ۳- چندین سوال مشابه از آن مبحث حل می کردم تا مطمئن شوم بار دیگر تکرار نمی شود.
- 9.برنامه شما برای دوره امتحانات چه بود؟چگونه علاوه بر مطالعه برای تیزهوشان خود را برای امتحانات نهایی آماده کردید ؟
از آنجایی که در برنامه روزانه ام حداقل ۲ ساعت را به مطالعه کتاب های درسی اختصاص داده بودم، آمادگی کاملی داشتم. در دو هفته مانده به امتحانات، زمان بیشتری را برای مرور نهایی و حل نمونه سوالات امتحانی گذاشتم.
- 10.برای آزمون تیزهوشان از چه زمانی شروع به مطالعه جدی کردید؟
از سال پنجم دبستان هدفمند و مطابق برنامه پیش رفتم. در کنار کتاب های درسی، از کتاب های کمک آموزشی معتبر و البته آزمون های منظم کانون استفاده کردم.
- 11.در سال ششم چه کارهایی کردید که باعث موفقیت شما در آزمون تیزهوشان شد؟
برنامه ریزی از پیش، پشتکار و استمرار، مطالعه روزانه منظم، و مهمتر از همه، «شرکت مستمر در آزمون های کانون و تحلیل آنها»عوامل کلیدی موفقیت من بودند. این ترکیب باعث شد همیشه مسیرم را چک کنم و از رقبایم عقب نمانم.
- 12.چگونه بین مطالعه استعداد تحلیلی و استعداد تحصیلی تناسب و تعادل ایجاد کردید؟
در برنامه روزانه ام برای هر دو بخش زمان مشخصی در نظر گرفته بودم، معمولاً بعد از مدرسه و یک استراحت کوتاه،4 ساعت به حل تست و آزمون ها برای تیزهوشان و 2 ساعت به مطالعه کتاب های درسی برای امتحانات مدرسه می پرداختم.
- 13.برنامه شما در دوران جمعبندی (اردیبهشت و خردادماه) به چه صورت بود؟
در این دوران،بیشتر بر روی مرور نکات مهم، حل آزمون های جامع و شبیه سازی شده و تکرار و رفع اشکال متمرکز شدم. سعی می کردم بعد از هر آزمون جامع، تمامی سؤالات را حتی اگر درست پاسخ داده بودم، دوره کنم تا مطمئن شوم روش حل آنها را کاملاً یاد گرفته ام.
- 14.توصیه شما به دانش آموزانی که می خواهند برای آزمون تیزهوشان آماده شوند چیست؟
به همه دوستانی که هدف بزرگی مثل تیزهوشان دارند،چهار توصیه دارم: ۱.زود شروع کنید: از سال پنجم برنامه ریزی را جدی بگیرید. ۲.مستمر باشید: مطالعه و تست زنی روزانه را هیچگاه قطع نکنید، حتی اگر کم باشد. ۳.آزمون ها را دریابید: شرکت در آزمون های منظم (به خصوص کانون) و تحلیل آنها راز موفقیت است. ۴.امیدوار و باانگیزه بمانید: با برنامه ریزی درست، حتماً زمانی برای تفریح و استراحت بگذارید.پایداری و عدم دلسردی از شکست های مقطعی، نهایتاً شما را به هدف می رساند.
