مصاحبه با آرین عاقلی؛ دانش آموز پایه نهم از شیراز

این مصاحبه با آرین عاقلی، دانش آموز پایه نهم از شیراز انجام شده است.

مصاحبه با آرین عاقلی؛ دانش آموز پایه نهم از شیراز

نام و نام خانوادگی: آرین عاقلی

پایه: نهم

نام شهر و استان: شیراز، فارس

میانگین تراز: ۵۵۴۹

از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است: از سال نهم، ۷ آزمون

شغل و تحصیلات مادر: لیسانس آی تی، مهندس

شغل و تحصیلات پدر: فوق لیسانس مخابرات، کارمند صا ایران

مصاحبه‌گر: مریم زراعت پیشه





۱) شما چگونه با کانون آشنا شدید؟


من از طریق دوستانم که در مدرسه در قلم‌چی شرکت می‌کردند با قلم‌چی آشنا شدم و به خانواده قلم‌چی پیوستم.





۲) دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟


من تا قبل از ورود به قلم‌چی اصلاً مدیریت زمان را بلد نبودم و همیشه وقت کم می‌آوردم، اما با شرکت در آزمون‌ها مدیریت زمان را یاد گرفتم.





۳) آیا در آزمون هدف‌گذاری و مشابه پارسال هم شرکت می‌کردید؟ دلیل آن چیست؟


متأسفانه به دلیل امتحانات زیادی که مدرسه از ما می‌گرفت نتوانستم در امتحانات هدف‌گذاری شرکت کنم، اما دوستانم که در مدارس دیگر در این آزمون شرکت کرده بودند، برایشان خیلی مؤثر بود.





۴) مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خواندید؟ چگونه برنامه‌ریزی می‌کردید؟


بله، تا حدودی با برنامه راهبردی پیش آمدم، ولی برنامه‌ریزی خودم به این شکل بود که هر روز سعی می‌کردم به طوری که خسته نشوم (بعد از هر یک ساعت، ۱۵ دقیقه استراحت) دو تا از درس‌های تخصصی را بخوانم و برای هر کدام یک ساعت و یک درس عمومی هم روزی یک ساعت.





۵) کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه بود؟


درس‌های علوم تجربی و مطالعات اجتماعی، نقاط قوت من بودند. من ابتدا یک متن را یک بار می‌خواندم و سه بار از خودم همان را می‌پرسیدم و در انتهای صفحه، تمام جملات را به صورت پرسش از خودم می‌پرسیدم و در نهایت همه آن‌ها را مرور می‌کردم. بعد از تمام شدن مطالعه از آن‌ها نمونه سوال حل می‌کردم.





۶) در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟


بله، درس ادبیات فارسی در سال‌های قبل برای من بسیار دشوار بود، اما امسال با تغییر روش مطالعه‌ام توانستم به طور قابل توجهی در این درس پیشرفت کنم.





۷) روزی چند ساعت درس می‌خواندید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می‌دادید؟


من بعد از اسفند ماه به صورت جدی طریقه مطالعه‌ام را تغییر دادم به طوری که از ساعت ۸ تا حداکثر ۱۰ شب حتماً تست می‌زدم.





۸) دفتر برنامه‌ریزی داشتید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیر درسی کرده بود؟


بله. روند مطالعاتی را به صورت دقیق متوجه شدم و این کمک‌کننده در مسیر رشد من بوده است.





۹) چرا با اینکه در آزمون تیزهوشان قبول شدید و به مدرسه‌ی تیزهوشان رفتید، پیوستگی خود را به آزمون‌ها حفظ کردید؟


جهت رشد تحصیلی و حضور در جمع برترهای تحصیلی که باعث می‌شود همیشه در مسیر موفقیت باشم.





۱۰) روش شما برای تحلیل آزمون چگونه بود؟


جمعه‌های بعد از آزمون با کمک دفتر خود، سوالات اشتباه، شک‌دار و نزده خود را به مدت یک ساعت بررسی و نکات را یادداشت می‌کردم. این طور بود که هر صفحه از دفترچه را یک بار سعی می‌کردم حل کنم، بعد پاسخنامه را می‌آوردم و پاسخ و توضیحات را بررسی می‌کردم.





۱۱) دستاورد یا مهارت غیر درسی هم داشتید یا دارید؟


در ورزش فعال هستم.





۱۲) برنامه شما برای دوره امتحانات چیست؟ برای کسب نمره بالا چه راهکاری به کار می‌برید؟


پیوستگی مطالعه خود را حفظ کنم و روش منحنی نمودار فراموشی را رعایت کنم تا مطالب در ذهن خود تثبیت کنم.





۱۳) برای آزمون تیزهوشان از چه زمانی شروع به مطالعه کردید؟


من تقریباً از اوایل اسفند ماه به طور جدی‌تری مطالعه کردم و تست زدم.





۱۴) از چه منابعی (هوش کلامی، هوش غیرکلامی، سرعت و دقت، ۱۲ آزمون) برای بخش استعداد تحلیلی استفاده کردید؟


از کتاب هوش کلامی و غیرکلامی کانون قلم‌چی استفاده کردم. روزانه تعداد مشخصی از سوالات را حل می‌کردم.





۱۵) از چه منابعی (۱۵۰۰ تست، سه‌سطحی ریاضی، سه‌سطحی علوم و سه‌سطحی عمومی) برای بخش استعداد تحصیلی استفاده کردید؟


از کتاب آبی قلم‌چی و کتاب سه‌سطحی استفاده کردم که با توجه به درس‌نامه کتاب آبی، بعد از مطالعه کتاب درسی بسیار کمک‌کننده بود.





۱۶) با چه روشی کتاب‌های خود را مطالعه می‌کردید؟ اول درس‌نامه می‌خواندید یا اول تست می‌زدید؟ روش استفاده شما از پاسخنامه کتاب‌ها به چه صورت بود؟


اول درس‌نامه را مطالعه می‌کردم و بعد از آن تست می‌زدم.





۱۷) هرکدام از منابع را فقط یک بار مطالعه کردید یا مطالعه آن را تکرار کردید؟


من منابع زیادی نداشتم، اما همه آن‌ها را سعی می‌کردم که بیش از یک بار حل کنم.





۱۸) چگونه بین مطالعه استعداد تحلیلی و استعداد تحصیلی تناسب و تعادل ایجاد کردید؟


با برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند هر دو را پوشش می‌دادم.





۱۹) برنامه شما در دوران جمع‌بندی (اردی‌بهشت و خردادماه) به چه صورت بود؟


در دوران امتحانات خردادماه به صورت اجبار یک بار تمام کتاب‌ها را به طور کامل مرور کردم. همین دلیل باعث شده بود که تعداد تست‌هایی که می‌زدم کاهش پیدا کند، اما بلافاصله پس از تمام شدن امتحانات تا روز امتحان ورودی فقط تست زدم و مطالعه خیلی جزئی داشتم.

Menu