نام و نامخانوادگی : محمدسینا دهقانی
پایه و رشته: دوازدهم انسانی
شهر و استان: استان
میانگین تراز قلمچی: ۵۴۶۷
معدل پایه یازدهم: ۱۸/۴۵
سالهای حضور در کانون: ۲ سال
تعداد آزمونها: ۲۷ آزمون
مصاحبهگر: نیک آیین لطفی

۱. چگونه با کانون آشنا شدید؟
از طریق یکی از دوستانم که سال گذشته رتبه خوبی در کنکور انسانی کسب کرده بود، با کانون آشنا شدم. وقتی متوجه شدم او با آزمونهای منظم و تحلیل آزمون به پیشرفت رسیده، تصمیم گرفتم من هم همین مسیر را امتحان کنم. راز موفقیتم را در ثبات، تحلیل آزمون و مدیریت انگیزه میدانم. هیچ راه میانبری نیست، فقط تداوم و خودشناسی.
۲. چه تأثیری شرکت منظم در آزمونها داشت؟
بزرگترین تأثیرش برای من در تثبیت مطالب، برنامهریزی هدفمند و کنترل استرس جلسه آزمون بود. وقتی هر دو هفته آزمون میدادم، به مرور ذهنم با فضای تستزنی آشنا شد و اشتباهاتم را به خوبی میفهمیدم. آزمونها برای من حکم آینهای را داشتند که هر بار خودم را بهتر در آن میدیدم.
۳. از کارنامههای کانون چگونه استفاده میکنید؟
من بیشتر از کارنامه سؤالمحور و کارنامه مبحثی استفاده میکنم. کارنامهها کمک میکنند بدانم کدام مباحث را باید دوباره بخوانم، در کدام قسمتها کند هستم یا دچار خطای مفهومی میشوم. تحلیل دقیق این کارنامهها باعث شد مطالعهام هوشمندتر شود.
۴. در کدام دروس قویتر هستید و چگونه آنها را مطالعه میکنید؟
در روانشناسی، فلسفه، منطق و جامعهشناسی عملکرد خوبی دارم. روش مطالعهام به صورت مرحلهای است:
۱. مطالعه مفهومی کتاب درسی
۲. تست آموزشی
۳. تست زماندار
۴. مرور اشتباهات در دفترچه مخصوص
۵. در کدام درس ضعف داشتید و چگونه آن را تقویت کردید؟
اقتصاد برایم دشوار بود چون مفاهیم عددی داشت. با تمرکز بر سوالات پرتکرار، مرور فرمولها و حل تستهای ساده از پایه شروع کردم. کمکم اعتماد به نفسم بیشتر شد و در آزمونها درصدهایم بهتر شد. گاهی با سوالات ساده شروع کردن، بهترین راه غلبه بر ترس از یک درس است.
۶. روزانه چند ساعت مطالعه میکنید و چگونه برنامهریزی دارید؟
در طول سال تحصیلی حدود ۶ تا ۷ ساعت مطالعه مفید داشتم. در زمانهای نزدیک به آزمونها این عدد به ۸ تا ۹ ساعت میرسید. برنامهریزیام بهصورت دوهفتهای و منطبق بر بودجهبندی آزمونها بود. بین دروس عمومی و اختصاصی تعادل ایجاد میکردم و دروس سخت را در زمانهای پرانرژی میخواندم.
۷. دفتر برنامهریزی دارید؟ چه کمکی به شما کرده؟
بله، دفتر برنامهریزی یکی از ابزارهای اصلی نظم من بود. هر روز ساعتهای مطالعه و پیشرفت در مباحث را ثبت میکردم. این کار باعث شد بفهمم کجاها افت دارم و چه زمانهایی بیشترین بازده را دارم. همچنین حس مسئولیتپذیریام را بالا برد.
۸. تحلیل آزمون را چگونه انجام میدهید؟
بعد از هر آزمون، همان روز پاسخنامه را بررسی میکنم. غلطها را دستهبندی میکنم (بیدقتی، مفهومی، عدم تسلط) و بعد برای هر کدام راهکار مینویسم. سوالاتی که شکدار زدهام را نیز دوباره بررسی میکنم. تحلیل آزمون برایم از خود آزمون مهمتر است.
۹. نقش آزمونها برای شما بیشتر آموزشی بود یا سنجشی؟
برای من ابتدا نقش آموزشی داشت، چون به کمک آزمونها با شیوه طرح سوالات آشنا شدم. اما از دیماه به بعد بیشتر نقش سنجشی پیدا کرد، چون خودم را برای کنکور میسنجیدم و تلاش میکردم هر آزمون را شبیهسازی جلسه واقعی کنکور بدانم.
۱۰. آیا از منابع کمکدرسی خاصی استفاده میکنید؟
برای فلسفه و منطق از کتاب موضوعی قلمچی استفاده میکنم. در ادبیات و جامعهشناسی نیز کتابهای سه سطحی کانون را مفید میدانم. اما همیشه سعی میکنم در منابع افراط نکنم و بر یک منبع تسلط پیدا کنم.
۱۱. برنامهریزی شما برای دوران جمعبندی چیست؟
تمرکز بر مرور تستهای علامتدار، دورههای سریع مباحث کلیدی و شبیهسازی آزمونهای جامع. قصد دارم از دوران جمعبندی برای تثبیت نهایی مباحث و تسلط بر نقاط ضعفم استفاده کنم.
۱۲. سختترین درس برایتان چه بود و چگونه حلش کردید؟
درس اقتصاد برایم سخت بود. اول به خاطر ذهنیت منفیای که نسبت به آن داشتم. ولی با تست زدن از سطح آسان، دیدم آنقدرها هم دشوار نیست. با مرورهای کوتاه و منظم، بعد از یک ماه عملکردم کاملاً بهتر شد.
۱۳. آیا فعالیتهای غیر درسی هم دارید؟
بله. گاهی کتاب میخوانم و به موسیقی سنتی گوش میدهم. این کارها باعث میشود ذهنم خلاقتر شود و خستگی مطالعه کمتر حس شود. حفظ نشاط در دوران کنکور خیلی مهم است.
۱۴. تجربهای از مشاوره با مشاور کانون داشتهاید؟
بله، چند بار در تحلیل آزمون و انتخاب منبع با مشاور کانون مشورت کردم. توصیههایی مثل "تحلیل اشتباهات با نگاه آموزشی" یا "تمرکز بر دروس چالشی به جای فرار از آنها" خیلی برایم مفید بود. مشاوره باعث شد سردرگم نشوم.
