* نام و نام خانوادگی: یگانه صارمی
* مقطع و رشته: دوازدهم تجربی
* نام شهر و استان: تهران
* میانگین تراز: 7000
* سالهای حضور در کانون: 3 سال
* تعداد آزمونهای شرکت کرده: 60
* شغل و تحصیلات مادر: روانشناس
* شغل و تحصیلات پدر: هیئت علمی دانشگاه
مصاحبهگر: زهرا شکری
1. برنامه شما برای امتحانات نیم سال اول چیست؟
برنامهام این است که ابتدا تمام مطالب درسی را به طور کامل مرور کنم و سپس به سراغ حل نمونه سوالات امتحانی از کتابهای کانون و همچنین سوالات سالهای گذشته بروم. تمرکز ویژهای بر روی نقاط ضعفم خواهم داشت.
2. در دوران امتحانات از کدام کتابهای کانون استفاده خواهید کرد؟
بیشتر از کتابهای پرتکرار و جامع کانون که شامل درسنامههای خلاصه و سوالات طبقهبندی شده هستند، استفاده خواهم کرد.
3. آیا از نمونه سوالات موجود در سایت کانون استفاده میکنید؟
بله، حتماً. سایت کانون منبع بسیار خوبی برای دسترسی به نمونه سوالات امتحانی و همچنین سوالات آزمونهای برگزار شده است که به من در آمادگی بیشتر کمک میکند.
4. تصمیمات شما برای نیم سال دوم چیست؟
در نیم سال دوم، قصد دارم با توجه به نقاط قوت و ضعفی که در نیم سال اول شناسایی کردهام، برنامهریزی دقیقتری داشته باشم و روی درسهایی که نیاز به تلاش بیشتری دارند، تمرکز کنم. همچنین، آمادگی برای کنکور را با جدیت بیشتری دنبال خواهم کرد.
5. روش شما برای جمعبندی دروس نیم سال اول چیست؟
روش جمعبندی من شامل مرور سریع جزوهها و خلاصههای درسی، حل سوالات مهم از کتابهای کانون و همچنین آزمونهای جامع نیم سال اول است تا بتوانم تسلط خود را بر مطالب بسنجم.
6. در دوره امتحانات چگونه بین برنامه راهبردی آزمونها و امتحانات تعادل ایجاد میکنید؟
سعی میکنم زمانبندی دقیقی داشته باشم. ابتدا به امتحانات مدرسه اولویت میدهم و پس از آن، زمان مشخصی را به مرور مطالب آزمونهای پیش رو اختصاص میدهم. در صورت لزوم، ممکن است برخی مطالب آزمون را به بعد از امتحانات مدرسه موکول کنم، اما تلاش میکنم عقب نمانم.
7. آیا در آزمونهای کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمونها چه بود؟
خیر، در این سه سال حضورم در کانون، سعی کردهام هیچ آزمونی را غیبت نکنم. دلیل اصلی من این است که آزمونها بهترین معیار برای سنجش وضعیت تحصیلی و شناسایی نقاط ضعفم هستند و پیوستگی در آزمونها به من کمک میکند تا روند پیشرفتم را به طور مستمر پیگیری کنم.
8. پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
پیوستگی در آزمونها باعث شد که با بودجهبندی منظم پیش بروم و هر دو هفته یک بار مطالب جدیدی را یاد بگیرم و مرور کنم. این امر همچنین به من کمک کرد تا با انواع سوالات و تلههای آزمونی آشنا شوم و سرعت و دقتم را در پاسخگویی افزایش دهم.
9. آیا در آزمونهای هدفگذاری شرکت میکنید؟ اگر پاسختان مثبت است، الف) انگیزهتان چه بود؟ ب) فایده آزمونهای هدفگذاری برای شما چه بود؟
بله، در آزمونهای هدفگذاری شرکت میکنم.
الف) انگیزه من از شرکت در این آزمونها، سنجش آمادگیام برای آزمون اصلی و همچنین شناسایی دقیقتر نقاطی بود که نیاز به تلاش بیشتری دارم.
ب) فایده این آزمونها این بود که دید بهتری نسبت به سطح آمادگیام پیدا میکردم و میتوانستم برنامهریزی دقیقتری برای دو هفته باقیمانده تا آزمون اصلی داشته باشم.
10. آیا در آزمونهای مشابه پارسال شرکت میکنید؟ اگر پاسختان مثبت است، الف) انگیزهتان چه بود؟ ب) فایده آزمونهای هدفگذاری برای شما چه بود؟
بله، در آزمونهای مشابه پارسال هم شرکت میکنم.
الف) انگیزه اصلی من از شرکت در این آزمونها، تجربه کردن فضای آزمون اصلی و آشنایی با سطح سوالات در سالهای گذشته است.
ب) فایده این آزمونها این بود که میتوانستم با سبک سوالات و سختی نسبی آنها آشنا شوم و نقاط ضعفم را در مقایسه با آزمونهای پارسال بهتر درک کنم. (منظور از "فایده آزمونهای هدفگذاری" در این سوال، احتمالاً منظور "فایده آزمونهای مشابه پارسال" بوده است.)
11. شرکت در این آزمونها چه تاثیری بر وضعیت درسی شما در مدرسه داشته داشت؟
شرکت مداوم در آزمونهای کانون باعث شد که مطالب درسی مدرسه را عمیقتر و با دیدگاه جامعتری یاد بگیرم. این موضوع به من کمک کرد تا در کلاسهای مدرسه فعالتر باشم و در امتحانات مدرسه نیز عملکرد بهتری داشته باشم.
12. مطابق برنامهی راهبردی حرکت میکنید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی میکنید؟ برنامهی مدرسه و آزمونها هماهنگ بود؟
بله، سعی میکنم مطابق برنامه راهبردی کانون حرکت کنم. برای دو هفته، ابتدا برنامه راهبردی را با برنامهریزی درسی مدرسه تطبیق میدهم. معمولاً با توجه به حجم مطالب هر درس، زمان مشخصی را برای مطالعه و حل تمرین اختصاص میدهم. در برخی مواقع، هماهنگی بین برنامه مدرسه و آزمونها چالشبرانگیز است، اما با اولویتبندی و مدیریت زمان، سعی میکنم هر دو را به خوبی پیش ببرم.
13. نقاط قوت شما کدام درس ها بودند؟ روش مطالعه آن ها را توضیح می دهید؟
درسهای زیستشناسی و شیمی نقاط قوت من هستند. روش مطالعه من در این دروس شامل مطالعه دقیق کتاب درسی، یادداشتبرداری نکات کلیدی، حل تستهای متنوع از کتابهای کانون و همچنین مرور مداوم مطالب است. برای زیستشناسی، نمودارها و فلشکارتها نیز بسیار کمککننده هستند.
14. دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما میکند؟
بله، دفتر برنامهریزی دارم و به طور منظم آن را تکمیل میکنم. تکمیل این دفتر به من کمک میکند تا میزان مطالعهام را در هر درس بسنجم، زمانهای تلف شده را شناسایی کنم و برنامهریزی واقعبینانهتری برای روزها و هفتههای آینده داشته باشم. همچنین، دیدن پیشرفت هفتگیام در این دفتر، انگیزه من را افزایش میدهد.
15. تکنیکها و روشهای مدیریت زمان را، تمرین و استفاده میکنید؟
بله، از تکنیکهایی مانند تکنیک پومودورو (مطالعه در بازههای زمانی مشخص با استراحت کوتاه) و همچنین اولویتبندی کارها استفاده میکنم تا بتوانم حداکثر استفاده را از زمانم ببرم.
16. در چه درسهایی با تغییر روش تغییر رادیکال داشتید؟ روش مطالعه این درسها را توضیح میدهید؟
در درس فیزیک، با تغییر روش مطالعهام، پیشرفت قابل توجهی داشتم. قبلاً فقط به حل مسئله اکتفا میکردم، اما بعد از مدتی متوجه شدم که درک عمیق مفاهیم و مبانی فیزیک اهمیت بیشتری دارد. بنابراین، شروع به مطالعه دقیقتر کتاب درسی، فهمیدن روابط و فرمولها، و سپس حل مسائل متنوع کردم. همچنین، استفاده از انیمیشنها و ویدئوهای آموزشی مرتبط با مفاهیم فیزیک نیز بسیار کمککننده بود.
17. تحلیل آزمون را چگونه انجام میدهید؟
پس از هر آزمون، ابتدا سوالاتی را که اشتباه پاسخ دادهام یا بلد نبودم، دستهبندی میکنم. سپس، به سراغ پاسخنامه میروم و دلیل اشتباهم را (بیدقتی، عدم تسلط بر مبحث، یا تله آزمونی) مشخص میکنم. سوالات درست اما با اتلاف وقت زیاد را نیز علامت میزنم تا در مرورهای بعدی به آنها توجه کنم. در نهایت، تمام این موارد را در دفتر برنامهریزی یا یادداشتهایم ثبت میکنم تا در طول هفته به آنها رسیدگی کنم.
18. شما از کدام کارنامه جعبه ابزار کانون در صفحه شخصیتان استفاده میکنید؟ این کارنامه چه ویژگیهایی دارند؟
بیشتر از کارنامه آزمون و کارنامه پنج نوع درس استفاده میکنم. کارنامه آزمون به من دید کلی نسبت به عملکردم در آزمون را میدهد و کارنامه پنج نوع درس، نقاط قوت و ضعفم را در دروس مختلف به صورت جزئیتر نشان میدهد و به من کمک میکند تا در کدام دروس نیاز به تلاش بیشتری دارم.
19. نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در این سالها چگونه بود؟
نقش خانواده، به خصوص پدر و مادرم، بسیار پر است. پدرم که هیئت علمی دانشگاه هستند، همیشه با دیدگاه علمی و تحلیلی به مسائل آموزشی نگاه میکنند و راهنماییهای ارزشمندی به من ارائه میدهند. مادرم که روانشناس هستند، با درک شرایط روحی و روانی من، همواره حامی من بودهاند و با ایجاد محیطی آرام و حمایتی، به من انگیزه و آرامش لازم را برای مطالعه میدهند.
20. آیا پدر یا مادر نتایج آزمون را میبینند؟ در صورت افت خودتان یا خانواده چه عکس العملی دارند؟
بله، نتایج آزمون را با پدر و مادرم در میان میگذارم. در صورت افت، عکسالعمل آنها همیشه حمایتی و سازنده بوده است. به جای سرزنش، سعی میکنند دلیل افت را پیدا کنیم و با هم برای رفع آن برنامهریزی کنیم. این رویکرد باعث میشود که من با انگیزه بیشتری به تلاش ادامه دهم.
21. از سایت کانون و مجله آزمون استفاده میکنید؟ کدام بخشها برای شما جالبتر بود؟
بله، از سایت کانون و مجله آزمون استفاده میکنم. در سایت کانون، بخش نمونه سوالات امتحانی، مقالات آموزشی و همچنین کارنامهها برای من بسیار مفید و جالب هستند. مجله آزمون نیز با مصاحبه با رتبههای برتر و ارائه راهکارهای مطالعاتی، همیشه برایم الهامبخش بوده است.
