نام و نام خانوادگی: فاطمه صفائی
نام شهر و استان: رودان- هرمزگان
میانگین تراز: ۵۸۰۰
از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است: از تابستان سال دهم- ۷۴ آزمون
شغل و تحصیلات مادر: دبیر- کارشناسی
شغل و تحصیلات پدر: دبیر- کارشناسی ارشد
درصدهای کنکور اردیبهشت ۱۴۰۳:
ریاضی: ۶.۶۷ زبان و ادبیات فارسی: ۴۰ علوم اجتماعی: ۷۱.۱۲ روانشناسی: ۷۷.۷۸ زبان عربی: ۶۸.۳۴ تاریخ و جغرافیا: ۳۷.۳۴ فلسفه و منطق: ۱۰ اقتصاد: ۲۴.۴۵
تراز کنکور: ۹۲۵۸
تراز آزمون اختصاصی تربیت معلم: ۷۴۵۷
شمارنده: ۵۲۷۸۱۰۰۵۰
مصاحبهگر : حمید کمالی
1.از چه زمانی و چگونه به رشته معلمی و دبیری و دانشگاه فرهنگیان علاقهمند شدید؟ چه عواملی سبب ایجاد این علاقه شد؟
تا سال دهم هدف من رشتهی حقوق بود اما سال یازدهم به دلیل علاقه به دبیری تصمیم گرفتم برای رشتهی فرهنگان تمرکز کنم چون مسیر فرهنگیان کاملا مشخص و تعیین شده بود و همچنین چون خودم میدیدم که معلمانم چقدر در این مسیر و زندگیام نقش دارند به این رشته علاقمند شدم.
2.در خانواده و اطرافیان شما چه کسانی دبیر بودند؟
پدر و مادرم و همچنین اکثر خانواده پدر و مادرم فرهنگی هستند. من با زندگی یک فرهنگی کاملا آشنایی دارم و این باعث شد که من با داشتن دیدگاه قبلی و روشن، فرهنگیان را انتخاب کنم.
3.کدام معلمهای تان در این علاقه تاثیرگذار بودند؟
تقریبا همهی معلمانم، اما اگر بخواهم اسم یک نفر خاص را ببرم، خانم زهرا سیاوش دبیر دین و زندگی که ضمن داشتن ارتباط موثر با دانشآموزان مباحث این درس را با مسائل روزمره خیلی عمیق پیوند میداد و من از کلاس این درس واقعا لذت میبردم.
4.فکر میکنید اگر معلم شوید، شبیه کدام معلم خود خواهید شد؟ چرا؟
هر کدام از معلمان یک ویژگی خوب داشتند که من دوست دارم ویژگی برتر هر کدام از دبیرانم را داشته باشم، مثلا؛ من با اینکه به درس ریاضی زیاد علاقهای نداشتم اما حضور در این کلاس برایم لذت بخش بود چون خانم الهام نجفی دبیر ریاضی همیشه شوخ طبعی را چاشنی تدریسشان میکرد. یا جدیت همراه با مهربانی خانم مهناز زارعی دبیر درس عربی باعث میشد من ناخودآگاه به آن درس توجه بیشتری داشته باشم.یا صبر و حوصله خانم نرجس مریدی دبیر فلسفه و نسیبه پاکنژاد دبیر جغرافی باعث میشد من همیشه آنها را تحسین کنم و الگوی خودم قرار دهم.
5.توجه شما بیشتر به کدام منابع فرهنگیان بود؟
مهارت های معلمی و دینی چون منابع مشخصی داشتند نقطه قوت من بود چون پرکاری تستی داشتم اما هوش چون منبع مشخصی نداشت از کتاب آبی هوش کلامی و غیر کلامی کانون استفاده میکردم و در نیمسال دوم توجه ویژهای به دفترچه ویژه فرهنگیان میکردم و سوالات آن را تحلیل میکردم.
6.از چه زمانی مطالعه برای فرهنگیان را شروع کردید؟
دروس دینی را از دی ماه شروع کردم و مهارت های معلمی را از بهمن ماه، اما شروع اصلی برای آزمون فرهنگیان که همراه با تست و نکته برداری بود را از دوران جمعبندی (دوران طلایی نوروز) شروع کردم.
7.برای بخش استعداد تحلیلی چه کار ویژه هایی انجام دادید؟
تست های دفترچهی ویژه فرهنگیان آزمونهای کانون را تحلیل میکردم و چون در بخش هوش غیرکلامی کمی ضعف داشتم کتاب هوش غیرکلامی کانون را کاملا عمیق کار کردم.
8.آیا در آزمونهای کانون در بخش فرهنگیان شرکت میکردید؟
بله، هر چه بیشتر به کنکور نزدیک میشدیم این دفترچه برایم اهمیت بیشتری پیدا میکرد، آزمونهای ابتدای سال در خانه به سوالات این دفترچه پاسخ میدادم اما از نیمسال دوم بعد از آزمون اختصاصی و در وقت خودش به سوالات این دفترچه پاسخ میدادم.

9. پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
پیوستگی در آزمونها باعث میشد از مسیری که برای خودم طراحی کرده بودم خارج نشوم و با آزمون دادن مجموعهای از مهارتها مثل مدیریت زمان، مدیریت استرس، مدیریت هیجان، مدیریت خستگیها و نا امیدیها را تمرین میکردم و چون برنامه راهبردی آزمونها برایم اهمیت داشت سعی میکردم در هیچ آزمونی غیبت نکنم که در همهی مباحث بازیابی شوم و میزان تسلطم را بسنجم.
10. بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روشهای مطالعه خود را در این درس به صورت آیتموار بنویسید.
درس روانشناسی، ۱- مطالعه دقیق کتاب و بیان مطالب به زبان خودم ۲- پر کاری تستی به صورت مبحثی و نشانه دار کردن تستها ۳- استخراج نکات تستها و حاشیه نویسی آنها در کتاب ۴- مطالعه نکات و حل مجدد سوالات نشانهدار در طول سال
11. در آزمونها به صورت حضوری شرکت میکردید یا آنلاین؟ چرا؟
من در همهی آزمونها به صورت حضوری شرکت میکردم و علت اصلی آن شبیه سازی کنکور برای خودم بود و در جلسهی آزمون مجموعهای از مهارت ها که گفتم تمرین میشوند.
12. تحلیل آزمون را چگونه انجام میدادید؟
سعی میکردم روز آزمون یا نهایتا تا شنبه تحلیل آزمونم را تمام کنم
در همهی درسها سوالات مهم آزمون از نظر خودم شامل( سوالات غلط- سوالات شکدار- سوالات چالشی و مهم- سوالات سادهای که اشتباه پاسخ داده بودم و سوالات دشواری که درست پاسخ داده بود) را مجددا حل میکردم و نکات مهم آنها را در کتاب با علامتی خاص مشخص میکردم و در دفتری ویژه یادداشت میکردم و مراجعه مجدد در طول سال به این نکات به من قدرت پیشبینی داده بود، خیلی از نکات مهم را فقط با مطالعه متوجه نمیشویم اما هنگام تحلیل آزمون به درک بالاتری از آن مبحث میرسیم.
13. برای دوران جمع بندی با چه روشی پیش میرفتید؟ از چه منابعی استفاده میکردید؟ توضیح دهید.
دوران جمع بندی من از دوران طلایی نوروز شروع شد و با کتاب زرد(۱۰ مجموعه کنکور) به روش سه روز یک بار جمع بندی خودم را انجام میدادم، در اجرای این روش هم شبیه سازی کنکور را در نیمروز اول جدی میگرفتم و کنکور را کاملا برای خودم شبیه سازی میکردم و در نیمروزها نیز با توجه به درصد و نتیجه هر درس مبحث یا مباحث منتخب را مطالعه میکردم و در آنها پرکاری تستی میکردم.
- 14. دلیل شرکت شما در آزمونهای هدیه، هدفگذاری و مشابه پارسال چه بود؟
من تا ابتدای سال یازدهم نوعی وسواس در مطالعه داشتم و بیشتر از اینکه سوال حل کنم دوبارهخوانی میکردم اما با صحبت با مشاور ویژهام (آقای محمدجواد رحیمی) بازیابی جای دوبارهخوانی را گرفت و این آزمونها یک بازیابی بسیار خوبی بودند. آزمون هدفگذاری برنامه مطالعه دروس سال دوازدهم در هفته دوم را مشخص میکرد و آزمون مشابه پارسال توهم فراموشی و یادگیریام را یک روز قبل از آزمون به من نشان میداد و فرصت داشتم آنها را اصلاح کنم.
- 15. برای کنکوری های سال آینده که هدف آنها فرهنگیان است چه توصیه و پیشنهادی دارید؟
اولا تک تک آزمونها و تحلیل آن را جدی بگیرند و اگر هدفشان فرهنگیان است دفترچه ویژه فرهنگیان در آزمونها را از ابتدای سال و بلافاصله بعد از آزمون اختصاصی و به صورت حضوری پاسخ دهند و همیشه همه تلاش خودتان را بکنید و نتیجه آنرا به خدا واگذار کنید.
- 16. در پایان اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید.
در آزمونهای کانون وقتی ترازم کم میشد واقعا ناراحت میشدم و حتی گاهی حس ناامیدی غالب میشد اما پدر و مادرم در تمام این مسیر کنارم بودند و با گفتگو و ایجاد شرایط مطلوب و دادن امید و دلگرمی باعث میشدند دوباره به مسیر اصلی برگردم و صمیمانه از آنها تشکر میکنم. همچنین از کادر خوب مدرسه (نمونه دولتی عترت) و همه دبیرانم و مشاوره ویژهام آقای محمدجواد رحیمی تشکر میکنم.
