نام و نام خانوادگی: تانیا نوروزی
مقطع و رشته: پایه دوازدهم - رشته تجربی
مصاحبهگر: خانم اسدی
چه تصمیماتی برای بهتر شدن روندتان برای کنکور تیرماه دارید؟
برای کنکور تیرماه تصمیم دارم تمرکز بیشتری بر تستهای ترکیبی و مرور نکات کلیدی داشته باشم تا تسلط بیشتری پیدا کنم.
منابع شما برای دوران نوروز چه بود؟
در دوران نوروز از منابع اصلی خود استفاده کردم که شامل کتابهای تست کانون و خلاصهنویسیهایی بود که در طول سال تهیه کرده بودم.
برنامه شما برای ایام امتحانات تشریحی چیست؟
در ایام امتحانات تشریحی، برای هر درس برنامهریزی مشخصی دارم و از جزوهها و نمونهسؤالات امتحانی برای مرور و آمادگی استفاده میکنم.
تا چه حد خود را یک دانشآموز کانونی میدانی؟
خود را کاملاً یک دانشآموز کانونی میدانم. همواره تلاش کردهام در آزمونها حضور فعال داشته باشم و فقط یکبار، به دلیل بیماری، غیبت داشتهام. آزمونهای هدفگذاری را هر دو هفته، روز پنجشنبه، برگزار میکنم و به برنامه راهبردی پایبند هستم؛ هرچند در برخی موارد، شخصیسازیهایی نیز انجام دادهام. منابع اصلی من نیز کتابهای آبی کانون هستند که تمرینهای آنها برایم بسیار مؤثر بوده است.
از شرکت در آزمونهای کانون چه دستاوردی داشتید؟
مهمترین دستاورد من از شرکت در آزمونهای کانون، دستیابی به نظم درسی مناسب بوده است. پیش از آن، همواره در برنامهریزی با مشکل مواجه بودم و نمیدانستم که چه دروسی را در چه زمانی مطالعه کنم. اما با استفاده از برنامه راهبردی آزمونها، توانستم اهداف هفتگی مشخصی برای خود تعیین کنم. همچنین آموختم که چگونه آزمونها را تحلیل کرده و اشتباهاتم را شناسایی و اصلاح نمایم. این فرآیند موجب شد احساس کنم در مسیر درستی قرار دارم، حتی اگر تراز بالایی نداشته باشم.
علت اینکه باید در آزمونها بهطور پیوسته شرکت کرد چیست؟
عدم شرکت پیوسته در آزمونها، مانع از بررسی روند پیشرفت شخصی میشود. هنگامی که هر دو هفته در آزمون شرکت میکنم، دقیقاً متوجه میشوم کدام درس را بهخوبی مطالعه کردهام و کدام یک نیاز به مرور مجدد دارد. غیبت در آزمون، همانند محرومکردن خود از یک آینه برای بازتاب عملکرد است. بهنظر من، ثبات در شرکت در آزمونها از هر عامل دیگری مهمتر است، زیرا موجب میشود همواره در مسیر یادگیری باقی بمانم و از برنامه عقب نیفتم.
با آزمونهای هدفگذاری آشنا هستی؟ چه روزی به آن اختصاص میدهی؟
بله، آزمونهای هدفگذاری را بسیار دوست دارم، زیرا مانند تمرینی شخصی برای خودم است. معمولاً روز پنجشنبه پیش از آزمون اصلی، آن را برگزار میکنم. این آزمونها سبب میشوند آمادگی بیشتری برای آزمون اصلی داشته باشم و استرسم کاهش یابد. با شرکت در آزمون هدفگذاری، متوجه میشوم کدام سؤالات برایم دشوار هستند و میتوانم تمرکز بیشتری بر روی آنها داشته باشم.
با آزمونهای مشابه پارسال آشنا هستی؟ چه کمکی به تو کرده؟
بله، آزمونهای مشابه پارسال کمک زیادی به من کردهاند تا با سبک سؤالات آزمونهای واقعی آشنا شوم. در بسیاری از مواقع، سؤالات دشوار آزمون اصلی، شباهت زیادی به سؤالات آزمونهای مشابه سال قبل دارند. به همین دلیل، معمولاً یکی دو روز پیش از آزمون، آزمونهای مشابه را مرور میکنم. بهویژه برای درس زیستشناسی، این روش بسیار مؤثر بوده است.
کدام یک از کارنامههای کانون برایت بیشتر مفید بوده؟ نحوه استفادهات از آن چگونه است؟
کارنامه مبحثی برای من بسیار مفید بوده است. با مشاهده نتایج بهصورت مبحثی، دقیقاً متوجه میشوم در کدام مباحث ضعف دارم. بهعنوان مثال، اگر در فصل گوارش زیست نمره مناسبی کسب نکنم، آن فصل را در هفته بعد مجدداً مطالعه میکنم. این روش به من کمک میکند مرور هدفمندتری داشته باشم.
برای اینکه بتوانی به بودجهبندی برسی، چه برنامهریزیای انجام میدهی؟
معمولاً روزهای شنبه و یکشنبه را به مطالعه دروس سنگینتر مانند فیزیک و ریاضی اختصاص میدهم، چرا که ذهنم در آغاز هفته تازهتر است. دوشنبه و سهشنبه به زیست و شیمی میپردازم، چهارشنبه به مرور مطالب اختصاص دارد و پنجشنبه آزمون هدفگذاری برگزار میکنم. روز جمعه نیز آزمون اصلی را میدهم. با این برنامهریزی، تلاش میکنم همواره با برنامه راهبردی هماهنگ باشم و هیچ بخشی از دروس را از دست ندهم.
آیا از روش بازیابی برای مرور درسها استفاده میکنی؟
بله، روش بازیابی برای من بسیار مفید بوده است. بهجای آنکه چندین بار یک مطلب را صرفاً بخوانم، تلاش میکنم آن را به یاد بیاورم. برای مثال، پس از مطالعه یک فصل از زیستشناسی، بدون مراجعه به کتاب، نکات آن را روی کاغذ مینویسم. این روش موجب میشود مطالب بهتر در ذهنم باقی بمانند.
تحلیل آزمون برایت چه مقدار اهمیت دارد؟ روش خود را توضیح بده.
تحلیل آزمون برای من حتی از خود آزمون دادن اهمیت بیشتری دارد. روز شنبه، دفترچه آزمون را مجدداً مرور میکنم و سؤالاتی را که اشتباه پاسخ دادهام یا بیپاسخ گذاشتهام، بررسی میکنم. سعی میکنم علت اشتباهاتم را شناسایی کنم: آیا ناشی از بیدقتی بوده یا مشکل در درک مفاهیم داشتهام؟ سپس با کمک کتاب آبی یا معلم، آن مبحث را مجدداً مطالعه میکنم. این کار باعث میشود هر آزمون مانند یک جلسه آموزشی برای من باشد.
در آزمونی دچار افت تراز شدی؟ نحوه مواجهه تو و خانوادهات چه بود؟
بله، در آزمون ۱۱ شهریور تراز من به ۵۲۰۰ رسید که نسبت به آزمون قبلی افت داشت. بسیار ناراحت شدم اما مادرم گفت این اتفاق طبیعی است و مهم آن است که علت آن را بفهمم. تحلیل آزمون را با دقت انجام دادم و متوجه شدم برنامهریزیام در هفته قبل مناسب نبوده است. سعی کردم در هفته بعد جبران کنم و در آزمون بعدی تراز بهتری کسب کردم.
