نام و نام خانوادگی: صبا جلیلی
مقطع و رشته: پایه دوازدهم تجربی
نام شهر و استان: استان کردستان ، سقز
میانگین تراز: 5800
رتبه کنکور: 821 منطقه 3 رشته تجربی
چند سال عضو کانون بودید و چند آزمون شرکت کردید: دو سال پایه یازدهم و دوازدهم
و 35 آزمون
شغل و تحصیلات مادر: خانه دار، نهضت
شغل و تحصیلات پدر: راننده ماشین سنگین، راهنمایی
مصاحبهگر : آزیتا توپچی
1-شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟
از اعضای خانواده در سال کنکور خود در کانون بودهاند و به من شرکت در آزمونهای کانون را پیشنهاد دادند.
2-چند سال و چه سالهایی دانشآموز کانون بودید؟
دو سال: پایه های یازدهم و دوازدهم
3-دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
شرکت در آزمونها باعث انسجام ذهنی، کنترل و تسلط بر مطالب و طبقه بندی مباحث در طول مطالعه میشد و در نهایت موجب شد رتبه خوبی در کنکور (رتبه 821 تجربی منطقه3 ) را کسب نمایم.
4-چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟
شرکت در آزمون ها احتیاجات من را در طول سال تحصیلی تامین میکرد. یادگیری بیشتر، تسلط و تثبیت مباحث و از همه مهم تر، کنترل زمان از جمله اهداف آزمونها برای من بود.
5-پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
الزام بر شرکت در آزمونها باعث پایبندی به اهداف برنامهریزی شده در طول دو هفته بازه میان دو آزمون میشود و این امر، موجب ترغیب من به پیوسته آزمون دادن میشد.
6- آیا در آزمونهای هدفگذاری شرکت میکردید؟فایده آزمونهای هدفگذاری برای شما چه بود؟
بله و هدف از انجام آن، آمادگی بیشتربرای آزمونها و مرور کل مباحث برنامه بود.
7-مطابق برنامهی راهبردی درس میخواندید؟ چگونه شخصی سازی میکردید، توضیح دهید که روشتان چگونه بود؟
برنامه کانون برنامهی بلند مدت (ماهانه) من بود طبق شرایط خودم، تغییرات کوچکی در آن ایجاد میکردم که گاها باعث عقب افتادن از برنامه و گاهی نیز جلو افتادن از برنامه میشد و کاملا برنامه را شخصی سازی کرده بودم.
8-آیا روش بازیابی (RETRIEVE) را میشناسید؟ در کدام درسها بیشتر از روش بازیابی استفاده کردید؟
بله روش بازیابی بهترین ابزاری بود که سال کنکور همراه داشتم. در سال کنکور مهمترین فاکتور رقابت، زمان است. روش بازیابی، زمان مرور من را به حداقل میرساند و البته با بازدهی عالی
اغلب در همه درسها این روش را به کار میبردم ولی بیشتر تاثیر آن در درسهای زیست و شیمی نمایان شد.
9-روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه بود؟ آیا همهی سؤالات را تحلیل میکردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی میکردید؟
در تحلیل آزمونها همیشه خودکاری قرمز در دست داشتم. از سوال اول چه غلط چه درست و چه نزده را دقیق تحلیل میکردم و همان جا در خود دفترچه نکات را یادداشت میکردم و سوالات نزده و غلط را بار دیگر حل میکردم و سپس اشتباهات چند بار تکرار شده و نکات جالبی که ممکن است فرار باشند را در کتاب یادداشت میکردم.
10-آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟
غیر ممکن است در سال تحصیلی افت تراز به وجود نیاید . چندین دلیل برای آن وجود دارد: بیماری، حوادث، فضای جلسه آزمون ، ضعف در مبحث آزمون و غیره. افت تراز بهدلیل ضعف در مباحث در حد دو سه بار طبیعی است و صد البته لازم . چراکه تلاش بیشتری در پی دارد.
11-کدام درسها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درسها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمونها چه نمرهای برای این درسها کسب میکنید؟
درس زیست شناسی نقطه قوت تراز های من بوده و راز قوت آن ، مرور بیش از انداره و تست و خلاصه نویسی است . عمیق می خواندم در حدی که خودم نکته پیدا می کردم.
12- به طور میانگین و در بازههای مختلف چند ساعت تست میزدید یا مسأله حل میکردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی میکردید، در طول سال و در ماههای مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟
طبق معمول تا قبل از نوروز ۷۰ درصد زمان برای مطالعه دروس و ۳۰ درصد آن برای تست بود. مثلا در بازههای دو ساعته ، یک ساعت و نیم مطالعه و نیم ساعت تست. بعد از نوروز این زمان برای من شد ۱۰ درصد مطالعه و ۹۰ درصد تست. مثلا در بازه های دو ساعته ۱۵ دقیقه مطالعه و مابقی تست.
13-کدام بازهی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگتری داشته است: تابستان، پاییز، دیماه، نیمسال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی یا دوران جمعبندی؟ دلیل این موضوع چیست؟
بازه زمانی نوروز تا ۲۵ اردیبهشت و ۱۵ روز تیرماه سر نوشت سازترین روزها برای من بودند. اولین دلیل میتواند تست زدن بسیار زیاد باشد و دوم اینکه، در این زمانها به گونه ای درس میخواندم که انگار آخرین باری است که این مطالب را میبینم و ممکن است هیچ وقت دیگری فرصت نشود مرور کنم و این باعث شد بسیار دقیق قدم بردارم.
14- هنگام بررسی آزمونها به کدامیک اولویت بیشتری میدادید؟
الف) بررسی اشتباهات
ب) بررسی سؤالهای ساده
قاعدتا به اشتباهات بیشتر میپرداختم سوالات ساده برای من به خودی خود ساده هستند و میتوانستم سر جلسه آزمون آنها را تشخیص دهم.
15-دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟
دفتر برنامه ریزی، ایده آل من بود و تمام صفحاتش را پر کردم آنچه را که میخواستم ، فراهم کرده بود و همین باعث اشتیاق من برای پر کردن آن شده بود.
16- اگر در آزمون تیرماه نسبت به آزمون دی ماه پیشرفت قابل ملاحظهای داشتید، توضیح دهید که در طی ماههای بین این دو آزمون چه برنامهای اجرا کردید؟
با توجه به اینکه سال اول کنکور دادنم بود و پایه دوازدهم بودم، آمادگی کافی برای نتیجه مطلوب گرفتن از کنکور دی را نداشتم علاوه بر این همانطور که گفتم، در بهار پیشرفت چشمگیری داشتم و همین باعث شد نتیجه بسیار خوبی از کنکور تیر ماه بگیرم.
17- امسال سؤال های درس ریاضی در کنکور دشوار بود. آیا شما توانستید در مورد این سؤالها و سؤالهای دشوار درسهای دیگر خودتان را مدیریت کنید؟ زمان را مدیریت کنید؛ سؤالهای سادهتر را پیدا کنید و به سؤالها به صورت تصادفی پاسخ ندهید. لطفاً در این مورد توضیح دهید.
بله، درس ریاضی بسیار دشوار بود اما من سوالهایی را که میتوانستم جواب بدهم را انتخاب کردم. این سوالها شامل تست هایی میشد که یا ساده بودند یا زمانگیر . ابتدا ساده ها را جواب دادم سپس به سراغ زمانگیرها رفتم. سوالاتی که بسیار دشوار بود را کلا حذف کردم که زمانش را به سوالات وقت گیر اختصاص دادم.
18-کدامیک از روشهای مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمانهای نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟ این روشها در جلسهی کنکور چه کمکی به شما کرد؟
چه در آزمونهای کانون و چه در جلسه کنکور، از تکنیک ضربدرومنها و استراتژی بازگشت استفاده کردم. هردوی این روش ها زمان را برایم خریدند و توانستم پیشروی خوبی داشته باشم.
19-در طول سال چقدر به رتبه فکر میکردید؟ خانواده شما چه انتظاری از شما داشتند؟ استرس و نگرانی ناشی از فکر کردن به رتبه را چگونه مدیریت میکردید؟
هر شب به فکر رتبه بودم و چون انتظار دیگری جز رتبه خوب نداشتم، هیچ نگرانی و استرسی بابت این موضوع نداشتم و اتفاقا بیشتر برای ادامه دادن به مسیر و رسیدن به رتبه دلخواه انگیزه میگرفتم.
20-آیا دستاوردی در زمینه های دیگر اعم از مسابقات هنری، ورزشی، علمی و جشنوارهها و المپیادها دارید؟ در چه زمینه ای؟ و چگونه همزمان با درس خواندن به این فعالیت ها هم پرداختید؟
5سال است که ساز گیتار کارمیکنم و با گروههای هنری شهرمان همکاری داشتهام.
با برنامه ریزی دقیق توانستم همزمان هم به کار هنری و هم درس خواندنم بپردازم.
21-فکر میکنید مهمترین ویژگی که شما دارید و باعث میشود خوب درس بخوانید، چیست؟
مهم ترین ویژگی من، برنامه ریزی بسیار دقیقی بود که بسیار هم به آن متعهد بودم و در کنار این ویژگی، منظم بودن کمک خیلی زیادی به من کرد چه نظم در اتاق و محیط درس خواندن و یادداشت ها و چه نظم در اجرای برنامه.
