گفت و گو با آقای جهان شاهی ، دبیر شیمی ، دکتری شیمی (شیمی آلی)

عضو پیوسته انجمن شیمی ایران - دانش آموخته ممتاز دانشگاه / تهران - ارائه و چاپ چندین مقاله آموزشی در همایش‌ها و ژورنال‌های معتبر کشور

گفت و گو با آقای جهان شاهی ، دبیر شیمی ، دکتری شیمی (شیمی آلی)

نام و نام خانوادگی دبیر : جهان شاهی بیگباغی

شهر محل سکونت: اردبیل

عیار علمی ( رشته، دانشگاه سراسری یا آزاد، رتبه کنکور) :   رتبه 29 کشوری در مقطع دکتری شیمی آلی دانشگاه سراسری

سابقه کار آموزشی و دستاوردهای آموزشی:  دبیر رسمی آموزش و پرورش -مدرس مدارس تیزهوشان (سمپاد) / شیمی کنکور - عضو پیوسته انجمن شیمی ایران - دانش آموخته ممتاز دانشگاه / تهران -  ارائه و چاپ چندین مقاله آموزشی در همایش ها و ژورنال های معتبر کشور - دبیر نمونه در سال 1396- دبیر نمونه در سال 1402

آیا تمایل به همکاری با کانون فرهنگی آموزش را دارید؟ بنده حدود 6-7 سال می باشد که بیشتر در حوزه طراحی سوالات و برخی مواقع، تولید محتوا با کانون قلمچی همکاری می کنیم. البته اخیرا به خاطر کارهای پژوهشی دانشگاه، همکاری بنده کم رنگ شده است

در چه زمینه‌ای تمایل به همکاری دارید؟  طراحی سؤال، تألیف کتاب، ویراستاری، تولید محتوا برای فضای مجازی و ... 


نام مصاحبه‌گر : شقایق نادری


دبیر چه مدارسی هستید و چند سال است که تدریس می‌کنید؟

بیش از 21 سال می باشد که در مقطع متوسطه دوم مشغول به تدریس شیمی می باشم.


آیا از کتاب‌های کانون استفاده می کنید؟نام کتابی که معرفی کردید ؟

 بله -  سری کتاب های آبی و کتاب های سه سطحی


چرا این کتاب را به دانش آموزان خود معرفی کرده‌اید؟

 با توجه به چیدمان مطالب و تیپ بندی تست ها و حجم بسیار مناسبی که دارد.

 

به نظر شما این کتاب چه ویژگی‌هایی دارد؟

 کتاب های سری جدید کانون با توجه به حجم مطالب (که دغدغه بیشتر بچه هاست) و همچنین نحوه ی نگارش و طبقه بندی مطالب در قالب درسنامه های مجزا و از همه مهمتر، تیپ بندی تست ها به گونه ای به کار رفته که برای یک دانش آموز مبتدی که میخواهد تست کار کند، بسیار خوب می باشد. این کتاب ها برای یک دانش آموزی که در آزمون ها شرکت می کند می تواند یک راهبرد خوبی در جلو بردن برنامه خودش باشد.

 

آیا در تدریس این کتاب روش خاصی برای خود دارید؟

 انتخاب روش‌ مناسب برای تدریس در هر پایه و هر درس، تأثیر فوق‌العاده‌ای بر روی کیفیت و میزان یادگیری فراگیران دارد .با توجه به زمان کم در کلاس درس، ما بیشتر روی درسنامه و تست های آموزشی این کتاب متمرکز می شویم  و از روش تدریس مبتنی بر تعامل (که شامل بحث گروهی، پرسش و پاسخ و...) پیش می رویم. و همچنین با توجه به ذات درس شیمی، از روش های مسئله محور هم برای یادگیری معنادار استفاده می کنیم.

 

آیا دانش آموزان‌تان در کلاس نقش فعال دارند؟ چگونه؟

 باید هم نقش فعال داشته باشند، کلاس زمانی خوب جلو خواهد رفت که بعد از استارت مطالب توسط معلم، ادامه فرایند توسط خود فراگیران جلو برود تا یادگیری معنادار باشد. سعی می کنم با ارائه؛ روش پرسشگری، روش حل مسأله، درگیر کردن فراگیران با مسأله، دوری از شیوۀ کهنۀ سخنرانی در تدریس، دانش آموزان را در امر فرایند یاددهی یادگیری مشارکت دهم، و بدون شک به نتایج سودمند و رضایت بخشی هم دست می یابم. در واقع شاگردان در علم تولید شده سهیم میگردند و با اشتیاق از آن پشتیبانی می کنند. در این جریان، یادگیری در همۀ جهات(مهارت ذهنی، مهارت های فیزیکی وطرز تفکر) اتفاق می افتد.

 

چه معیاری در معرفی منابع به دانش آموزان خود دارید؟

شیوایی در نگارش مطالب، استفاده از تصاویر آموزشی گویا، دوری از حاشیه نویسی و استفاده از سوالات استاندارد و شبه کنکوری و در آخر حجم مناسب، می تواند یک منبع خوب در پیشبرد مطالب درس مورد نظر باشد.

 ما بیشتر تاکیدمان این می باشد که بچه ها از چند منبعی تا جایی که امکان دارد، دوری کنند. همواره یه جمله ای را به شاگردانم توصیه میکنم و آن اینکه؛ " از یک منبع استفاده کن ولی ترو تمیز" به این صورت که اگر فراگیری به صورت خودجوش بتواند منبع را خوب استفاده و به دنبال آن خوب هم تحلیل کند، قدم بسیار بزرگی را برداشته است. 

 

تجربه‌های موفق آموزشی خودتان را در مورد استفاده از این کتاب بیان کنید.

یک تجربه خوبی که داشتم، با توجه به سردرگُمی بچه ها و دغدغه ای که در کار کردن با تست ها و اینکه ابتدا با چه تست هایی روبرو شوند و چگونه کار کنند (چون در کلاس ما تنوع منابعی که بچه ها استفاده می کردند بسیار بالا بود) یک تصمیم جمعی مبنی بر اینکه بچه ها تمام منابع را برای مدتی کنار گذاشته و کتاب های سه سطحی که چیدمان و حجم و از همه مهمتر استاندارد بودن تست ها که از یک گنجینه سوالاتی بر اساس کارشناسی شده، انتخاب شدند استفاده شود. برای همین یک برنامه مدت داری برای تست زنی هر مبحث نوشتم تا کار تست ها را پیش ببرند با جرات می گویم که بعد از یک بازه ی زمانی دو ماهه از نگاه و نگرش بچه ها پیدا بود که مسیر خود را در برخورد با تست و چگونگی زدن آنها پیدا کرده بودند و آن دغدغه کم رنگ تر شده بود.

 

آیا دانش آموز ضعیفی داشتید که با استفاده از این کتاب پیشرفت کرده باشد؟

بله. تا حدود بسیار بالایی توانستند مهارت خودشان را در برخورد با سوالات و چگونگی جواب دادن تقویت کنند.

 

آیا فرزند شما در آزمون‌های کانون شرکت می‌کند یا از کتاب‌های کانون استفاده می‌کند؟

فرزند بنده دانش آموز  ابتدایی هستند و برای برخی مواد درسی خود از جمله ریاضی از کتاب کانون استفاده می کنند. و برای آمادگی آزمون های سمپاد،  ثبت نام کردیم برای آزمون.

 

آیا از خدمات سایت کانون استفاده می‌کنید کدام خدمات؟

قطعا استفاده می کنم. مخصوصا از قسمت نمونه سوال و محتوای آموزشی که در سایت قرار می دهند.


در مورد تغییر مثبت در نمره، تراز یا درصد این درس برای دانش آموزان‌تان توضیح دهید.

با توجه به تغییراتی که در روند برگزاری کنکور ایجاد شد، درس شیمی هم برای رشته تجربی و هم رشته ریاضی دوچندان اهمیت خود را نشان داد چه به عنوان یک درس تراز آور در کنکور و چه به عنوان یه درس مهم در امتحان نهایی. 

درصدها و ترازهای مربوط به درس شیمی با توجه به سهمیه‌­های مختلف، متفاوت است. همانطور که می دانیم تراز نشان دهنده سطح دشواری سوالات، عملکرد و نحوه پاسخ داوطلبان است. اما درصد، نشان دهنده عملکرد هر داوطلب به تنهایی هست. با توجه به سیر صعودی در سخت بودن سوالات شیمی، زدن یک تست از شیمی بسیار با اهمیت تر می باشد.

باید دقت داشته باشیم که تعیین کننده تراز، نحوه پاسخ دهی تمام داوطلبان می باشد. یعنی هر داوطلب در مقایسه با دیگران چه وضعیتی دارد. فرض مثال؛ ممکن است داوطلبی درصد 50 در آزمون شیمی داشته باشد ولی باتوجه به راحتیِ آزمون و اینکه خیلی از بچه ها درصد خوبی بزنند ترازش در آن درس زیاد خوشایند نباشد.

 

آیا خاطره آموزشی خاصی از این کتاب دارید؟

خیلی وقتها اتفاق افتاده که در درسنامه برخی مباحث، مطالبی در کتاب اشاره کرده که با بچه ها به بحث و گفتگو نشستیم، و یا در پاسخ هایی تشریحی برخی تست ها، روش هایی مختلفی را بررسی کردیم و برخی پاسخ های تشریحی را جایگزین کردیم.

Menu