نام و نام خانوادگی : امیرحسین حسینی
رتبه کنکور : ۸ منطقه ۲ - ۱۸ کشور سال ۱۴۰۱
شهر و استان : سبزوار ، خراسان رضوی
رشته و دانشگاه قبولی : پزشکی علوم پزشکی دانشگاه تهران
درصد های کنکور :
ادبیات:۹۴/عربی:۱۰۰/دینی:۸۴/زبان:۷۸
ریاضی:۸۴/زیست:۸۷/فیزیک:۹۶/شیمی:۷۳
عیار و سابقه کانونی : از سال ششم تا دوازدهم - 7 سال و 142 آزمون
تحصیلات و شغل مادر :دیپلم تجربی و خانه دار
پشتیبان مقطع دوازدهم تحربی منطقه تهران غرب پسر
مدیر و مصاحبه گر : رامین غفرانی
جمع بندی را تعریف کنید؟ منظور از جمع بندی چیست؟ چه رویکردی را باید برای برنامه ریزی دوران جمع بندی در پیش گرفت؟
از نظر من جمع بندی یعنی طبقه بندی مطالبی که تا الان وارد ذهن خود کرده ایم. ما باید در این دوران با زدن تعداد خوبی آزمون مبحثی و جامع باکیفیت مطالب را طوری در ذهنمان مرتب و تثبیت کنیم که در جلسه کنکور، برای یادآوری نکات و مطالب وقت آن چنانی نگذاریم و با سرعت، دقت و مدیریت بالا و درست آزمون سوالات را پاسخ دهیم.
بهترین رویکرد برای دوران جمع بندی، رویکرد آزمون محور است.
شما دوران جمع بندی خود را از چه زمانی آغاز کردید؟ چرا آغاز شما از آن زمان بود؟ چه زمانی ، مناسب ترین زمان برای آغاز این دوران است؟
کنکور ۱۴۰۱ در تیر ماه و فقط یک بار در سال برگزار می شد و من جمع بندی را از اواخر اسفند شروع کردم (هر چند مباحث نمیسال دوم دوازدهم هنوز تکمیل نشده بودند و درس ها را در اردیبهشت تمام کردم). ابتدا جمع بندی پایه بود ، سپس دوازدهم و بعد هم آزمون های جامع بیشتر و در نهایت جمع بندی ترکیبی انجام دادم.
برای کنکوری های امسال هم بهترین زمان جمع بندی اواخر اسفند و فروردین ماه است تا مباحث را با تعداد خوبی آزمون جمع کنند.

دوران نوروز چه تاثیری در برنامه ریزی شما داشت؟ به نظر شما دوران نوروز چالش است یا فرصت؟
دوران نوروز برای کنکوری ها شاید مهم ترین بازه در سال کنکور باشد. چون زمان زیادی تا کنکور نمانده است و این دوران بخش مهمی از دوران جمع بندی آن ها است و اینکه به دلیل کاهش تعدادی از دانش آموزان کنکوری در بازه عید و کم توجهی آن ها، دانش آموزان پرتلاش و هدفمند می توانند از این دوره و جاماندگی رقبا به نحو احسن استفاده کنند و پیشرفت و جهش قابل توجهی داشته باشند.
دوران نوروزی چالش است و این چالش بهترین فرصت برای جهش است.
وضعیت آزمون های شما قبل از شروع دوران جمع بندی به چه صورت بود؟ آیا این تصور درست است که باید از همه نظر صد و بی نقص شد و سپس وارد دوران جمع بندی شد؟
من زمان شروع دوران جمع بندی همانند همه دانش آموزان یک سری مباحث را تمام نکرده بودم و در یک سری مباحث ضعف داشتم؛ نکته مهمی که دانش آموزان باید بدانند این است که با هر سطح و ترازی باید در دوران جمع بندی بهترین خودتان باشید تا بتوانید حق خودتان را از کنکور بگیرید.
دوران جمع بندی شما بیشتر به آزمون زدن می گذشت یا صرف مطالعه می شد؟ نحوه تعادل بین مطالعه و آزمون باید به چه صورت باشد؟
بهترین و پربازده ترین رویکرد برای جمع بندی، رویکرد آزمون محور است و لازمه جمع بندی دانش آموزان باید آزمون باشد. چون با آزمون و تحلیل درست آن، هم مباحث به بهترین شکل-به دور از وسواس مطالعاتی- جمع بندی می شوند و هم اینکه دانش آموز مهارت آزمون زدن و مدیریت آزمون که بسیار مهم است را تمرین می کند.

برای جلوگیری از فراموشی مباحث با چه راهکاری داشتید؟ آیا مباحثی را قبلا خواندهبودید فراموش می کردید؟
برای جلوگیری از فراموش کردن مطالب باید به ذهن خود تلنگر وارد کنید و این کار با آزمون دادن انجام می شود؛ ولی مهم تر از فراموش کردن مطالب توهم فراموش کردن است که متاسفانه بسیاری از دانش آموزان مخصوصا در این دوران به آن دچار می شوند. من خودم هم گاها این مشکل را داشتم و فکر می کردم که مطالب را فراموش کردم و احتمالا آزمون را خراب می کنم ولی آن چیزی که آزمون تان را خراب می کند همین توهم فراموش کردن است. چون ضربه جدی به اعتماد به نفس شما میزند. راه حل پیشنهادی من برای اینکه این تفکرات و توهمات را خنثی کنید این است که «آزمون پراکنده» بزنید. یعنی مثلا در نیمه دوم فروردین که مشغول جمع بندی دوازدهم هستید، یک آزمون جمع بندی از پایه (پایه دهم و یازدهم) بزنید تا به خودتان اثبات کنید که با گذر زمان مطالبی که برای کنکور لازم دارید را فراموش نکرده اید. طبیعتا یک سری از مطالب با گذر زمان فراموش می شوند ولی آن مطالب در کنکور نیز کمتر به درد شما می خورند و موضوع مهم تر در این بازه اعتماد به نفس شماست که باید حفظ شود.
شرکت در آزمون را چقدر الویت قرار می دادید و نسبت رسیدن به مباحث چقدر برایتان الویت داشت ؟
من فقط یک جمله می گویم، در این دوران آزمون زدن را فدای هیچ کاری نکنید.
اهمیت تحلیل آزمون در این دوران به چه صورت است؟ نحوه تحلیل باید به چه صورت باشد؟
در مرحله اول باید آزمون را از لحاظ علمی تحلیل کنید؛ یعنی بررسی پاسخنامه، چک کردن سوالات غلط و نزده، دیدن راه حل، مرور نکات و طبقه بندی مطالب (مهم ترین بخش تحلیل علمی است) .
در مرحله بعدی - که به آن فراتحلیل می گویم (چون به فراشناخت شما کمک می کند) ـ باید اولا آمار عددی غلط ها و نزده های خود را بدست بیاورید. به این معنا که چند تا از غلط هایی که زدم سوال های آسان بودند،چندتا متوسط و سخت (جدول نظم در کارنامه کاغذی) بودند. یا اینکه غلط ها و نزده هایم از کدام زیر مبحث یا مبحث ها هستند و...
در مرحله سوم باید این داده های آماری رو تحلیل کنید و برای غلط ها و نزده های خود دلیل پیدا کنید ( فراموش کردن نکته،زمان،بی دقتی و...)
در مرحله آخر شما می توانید مشکلات خود در آزمون زدن را پیدا کنید و متوجه شوید که چرا با وجود اینکه برای آزمون ها خوانده اید ، نتیجه ایده آل شما به دست نیامده است .
از چه منابعی برای دوره آزمونی و ایجاد استراتژی آزمون استفاده می کردید؟ آیا حل سوالات کنکور سراسری در این زمان کمک کننده است؟
سوالات کنکور های سراسری به تنهایی کافی نیستند. حتما از آزمون های جامع و مبحثی که برگزار می شوند به علاوه کتاب های جمع بندی خوب استفاده کنید.
آیا شرایط آزمونی را هم سعی می کردید در تمرین آزمون ها رعایت کنید؟
من در تمام شرایطی که ممکن است سر جلسه پیش بیاید در دوران جمع بندی آزمون داده ام. (در گرما، زیر باد مستقیم کولر، جلو تلویزیون -تمرین آزمون زدن در سر و صدا- و...) بدانید که سر جلسه کنکور جای فکر کردن و حرکت جدید زدن نیست و شما باید از قبل برای هر اتفاقی برنامه داشته باشید.
شما به عنوان رتبه برتر کنکور آیا در این دوران آزمونی بود که در آن نتیجه دلخواه نگیرید؟ چه رویکردی را بعد از آن در پیش گرفتید؟ آیا خسته یا ناامید شدید؟ چگونه با این حال کنار آمدید؟
بله، یکی از آزمون ها را اصلا خوب ندادم و آن روز به من فشار زیادی وارد شد و اذیت شدم ولی خیلی زود خودم را جمع و جور کردم و ادامه دادم. بچه ها باید بدانند که اتفاقات عجیب و سخت زیادی ممکن است در مسیر آن ها تا موفقیت بیافتد ولی جواب ما برای این اتفاق ها ثابت است : «ادامه می دهیم»

اهمیت طبقه بندی در این دوران را بفرمایید؟ طبقه بندی درست به چه صورت است؟
اگر مطالب در این دوران طبقه بندی نشوند، سر جلسه کنکور مطالب در ذهن شما مثل انبار کاه خواهند بود و پیدا کردن سوزن در انبار کاه در جلسه کنکور کار زمان بر و سختی خواهد بود. طبقه بندی درست یعنی مطالب را بتوانید مرتب و با زبان خودتان بیان کنید و راهکارش هم آزمون زدن و مرور درست است که صحبت کردیم.
اگر دانش آموزان خلاصه نویسی نکردند نگران باشند یا می توانند از خلاصه نویسی دیگران استفاده کنند؟
من خلاصه نویسی نمی کردم. بچه هایی که خلاصه نویسی نکردند، اصلا نگران نباشند چون پاسخنامه آزمون ها و کتاب های جمعبندی ( مانند کتاب زرد ) معمولا بهترین خلاصه ها هستند.
