گفتگو با هومن پارسی فر ؛ قبولی پزشکی دانشگاه شهید بهشتی

گفتگو با هومن پارسی فر ؛ قبولی پزشکی دانشگاه شهید بهشتی با رتبه 275 کشوری

گفتگو با هومن پارسی فر ؛ قبولی پزشکی دانشگاه شهید بهشتی

نام و نام خانوادگی : هومن پارسی فر

رتبه سال 1403 : 275 کشوری

رشته و دانشگاه قبولی : پزشکی دانشگاه شهیدبهشتی

نام شهر و استان : دزفول - خوزستان

میانگین تراز : 7453

از چه سالی عضو کانون بوده و چند سال : از سال ششم دبستان تا دوازدهم به مدت 7سال عضو کانون بودم

شغل و تحصیلات مادر : فرهنگی - لیسانس

شغل و تحصیلات پدر : فرهنگی - لیسانس

 مصاحبه‌گر : علی ابراهیم زاده

 

  1. شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه‌ای کسب کردند؟

آشنایی من با کانون از طریق اقوام صورت گرفت، به خصوص پسر خاله ام که قبلاً عضو کانون بوده و در رشته پزشکی پذیرفته شدند، به طبع از ایشان و همچنین تمرین برای قبولی در مدارس تیزهوشان از سال ششم عضو کانون شدم تا با استفاده از برنامه راهبردی و آزمون ها توانایی خود در آزمون های تستی را ارتقا بخشیده و بتوانم استرس خود را در جلسه آزمون مدیریت کرده و شبیه سازی از آزمون وردی به مدارس تیزهوشان داشته باشم و همین عامل قبولی من در تیزهوشان شد.

 

  1. نمره‌های امتحان نهایی و تراز سوابق تحصیلی‌تان چند شد؟

تمرکز اصلی من کنکور اردیبهشت ماه بود تا تراز کنکورم به گونه ای باشد که اضطرابی برای کنکور تیرماه نداشته باشم و بتوانم بیشتر زمانم را بر روی آزمون های نهایی متمرکز کنم. در طول سال تحصیلی سعی می کردم در کلاس های مدرسه به طور مستمر شرکت کنم و آزمون ها را جدی بگیرم تا پیش زمینه ای مناسب برای آزمون های نهایی داشته باشم، به طوری که در درس های زبان انگلیسی، ریاضی، عربی، شیمی و دینی نمره 20 و در دروس فیزیک، علوم اجتماعی، فارسی و زیست شناسی نمره بالای 19 کسب کرده و تراز سوابق تحصیلی 10337 را بدست آوردم.

 

  1. دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

آزمون های برنامه ای کانون از لحاظ تعداد شرکت کنندگان و سطح بالای سوالات در بعضی از دروس مانند فیزیک و شیمی باعث شده بود که به طور پیوسته در این آزمون ها شرکت کرده و شرایط جلسه را برای خود شبیه سازی کنم، علاوه بر این تحلیل کارنامه آزمون ها با توجه به ابزارهای سایت کانون باعث می شد تا نقاط قوت و ضعف خود را بهتر شناخته و زمان بیشتری را به مباحثی که در آن ها مسلط نبودم اختصاص دهم.

 

  1. آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟

سعی می کردم در آزمون های کانون غیبت نداشته باشم زیرا که آزمون، معیار سنجش سطح مطالعات من در طول دو هفته بود و عدم شرکت در آن باعث می شد تا نتوانم ارزیابی درستی از وضعیت تحصیلی خود داشته باشم به همین دلیل همواره در آزمون ها شرکت می کردم و چنانچه نمی توانستم حضوری شرکت کنم سعی می کردم در آزمون حتماً به صورت مجازی شرکت کرده و نظم کار خود را حفظ کنم.

 

  1. آیا در آزمون‌های هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت می‌کردید؟ 

اگر پاسخ‌تان مثبت است،الف) انگیزه‌تان چه بود؟ ب) فایده آزمون‌های هدفگذاری برای شما چه بود؟ 

آزمون های هدفگذاری و مشابه پارسال به دلیل اینکه قبل از آزمون اصلی کانون برگزار می شد معیار خوبی برای تعیین سطح توانایی قبل از آزمون بوده، همچنین گاهاً سوالاتی در آن ها می دیدم که سطح بالایی داشت و ایده های جدیدی در آن نهفته بود، بررسی اشتباهات در این آزمون ها به من نشان می داد که چه نوع سوالاتی را پاسخ بدهم و چه سوالاتی را کنار گذاشته و در وقت اضافه به آن ها پاسخ دهم.

 

  1. از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

کارنامه اصلی آزمون از آنجایی که تراز، رتبه و وضعیت کلی آزمون را به من نشان می داد اهمیت قابل توجهی داشته و همچنین با بررسی تراز جداگانه هر درس متوجه می شدم که در کدام درس بهتر و در کدام یک ضعیف تر عمل کرده ام، کارنامه اشتباهات که از آن برای مرور آزمون ها استفاده می کردم و قبل از آزمون های جامع سوالاتی را که در آزمون های قبلی اشتباه پاسخ داده بودم مجدداً بررسی می کردم، در کارنامه 5نوع درس تمرکز اصلی من دروس نوسانی و ضعیف بودند که تلاش می کردم تا در هفته های بعد زمان بیشتری به آن ها اختصاص داده و آن ها را به نقاط قوت و سپس به نقاط قوت پایدار تبدیل کنم.

 

  1. مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خواندید؟ چگونه شخصی سازی می‌کردید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه بود؟

تمرکز اصلی من و به طور کلی برنامه مطالعاتی در طول سال بر اساس برنامه راهبردی کانون بود و تلاش می کردم تا هر دو هفته همان مباحث را پوشش داده و چنانچه برنامه راهبردی اجازه پیشروی می داد، از بخش پیشروی سریع آن استفاده می کردم به گونه ای که دو ماه قبل از کنکور اردیبهشت مباحث سه پایه را به طور قابل قبولی به اتمام رسانده و در آن دوماه تمرکز اصلی من بر آزمون های جامع و کنکور های سال های گذشته بود.

 

  1. آیا روش بازیابی را می‌شناسید؟ در کدام درس‌ها بیشتر از روش بازیابی استفاده کردید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟

به طور کلی سعی می کردم بعد از مدرسه به جز در درس زیست شناسی مطالعه و خواندن درسنامه نداشته باشم و به سراغ حل تست می رفتم، پس از پاسخ دادن به تست ها و بررسی آن ها بخش هایی که تعداد غلط های بیشتری در آن ها داشتم را از درسنامه می خواندم و اشکالاتم را رفع می کردم، همچنین پس از اتمام تست ها زمانی که به مطالعه درسنامه می پرداختم با سبک سوالات آشنا بودم و می دانستم چه بخشی از درسنامه را باید با دقت و توجه بیشتری بخوانم.

 

  1. آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟

گاهاً رخ می داد که پس از آزمون به علت افت تراز هر چقدر کم ، مضطرب و ناراحت می شدم اما سعی می کردم با طبیعت گردی بعد از آزمون و نیز پیاده روی حال روحی خود را مساعد کرده و در ادامه با تلاش بیشتر ساعت مطالعه خود را یا به عبارتی تعداد تست های خود را در طول هفته افزایش  می دادم و همچنین تعداد آزمون های بیشتری حل می کردم.

 

  1. کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌کردید؟

به طور کلی نقطه قوت من در دروس ریاضی و فیزیک بود؛ زیرا سبک تدریس دبیران به گونه ای بود که مطالب پایه ای و گاهاً کنکور را در کلاس درس یاد می گرفتم و پس از آن در این دو درس فقط تست کار می کردم، همین عامل باعث شد تا در کنکور بیشترین درصدهایم مربوط به این درس ها بوده به به طوری که به فیزیک در کنکور تیرماه 92درصد و ریاضی 76درصد پاسخ صحیح دادم.

 

  1. کدام بازه‌ی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگ‌تری داشته است: تابستان، پاییز، دی‌ماه، نیم‌سال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی یا دوران جمع‌بندی؟ دلیل این موضوع چیست؟

دوران طلایی نوروز بیشترین تاثیر را داشت زیرا در این دوران درس ها را تمام و کار جمع بندی را آغاز کردم به گونه ای که سعی می کردم هر روز صبح یک آزمون حل کرده و پس از آن به تحلیل آن پرداخته و شب ها به جمع بندی درس ها با استفاده از کتاب های جمع بندی می پرداختم و روز به روز به درصدهایم افزوده می شد.

 

  1. در جلسه کنکور آیا توانستید سؤال‌های ساده‌تر را تشخیص دهید؟

در دفترچه اول که مربوط به درس زیست شناسی بود مشکلی در زمان بندی پاسخگویی نداشتم زیرا ابتدا به سوال های ساده پاسخ دادم و سپس در دور دوم به سوالات چند موردی می پرداختم، در دفترچه دوم که مربوط به فیزیک و شیمی بود ابتدا به سوالات ساده شیمی پاسخ دادم، همچنین در دفترچه سوم که مربوط به ریاضی و زمین شناسی بود سوالات زمین را در حدود 5 دقیقه پاسخ دادم و مابقی زمان آن را برای ریاضی ذخیره کردم.

 

  1. کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کردید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

بیشتر از کتاب های سه سطحی استفاده می کردم زیرا سوالات طبقه بندی شده بر اساس سطح دشواری داشت و باعث می شد که در هنگام پاسخ دادن به سوالات متوجه شوم که وضعیت من نسبت به سایر داوطلبان در چه سطحی است و در صورت نیاز سطح خود را در آن مبحث ارتقا بدهم.

 

  1. کدام درس در جلسه‌ی کنکور شما را غافلگیر کرد؟ واکنش شما به این موضوع چگونه بود؟ چقدر توانستید خودتان را مدیریت کنید؟

به طور کلی دفترچه دو و به خصوص در درس شیمی با کمبود زمان مواجه شدم و دلیلش اندکی اصرار به پاسخگویی به همه سوالات بود؛ در آن لحظه راهکاری که پیش گرفتم این بود که به سوالات حفظی و مسائل ساده پاسخ دادم و از پاسخ به سوالات دشوار پرهیز کردم و به سراغ سوالات فیزیک رفتم، این استراتژی باعث شد تا زمانم را بهتر مدیریت کنم و در انتها به تعدادی از سوالات دشوار شیمی نیز پاسخ بدهم.

 

  1. اگر دوباره به گذشته برگردید چه کارهایی را انجام نمی‌دهید؟ چرا؟

یکی از کارهایی که انجام می دادم این بود که کمتر به جزوات و کتاب های کمک درسی متکی می شدم و حدود 70 درصد تمرکزم را بر آزمون ها می گذاشتم، همچنین از ابتدای پایه دهم به طور جدی به صورت تستی به حل سوالات می پرداختم. اما مهمترین کار به نظرم این بود که از گوشی موبایل بیشتر فاصله می گرفتم و حتی در سال های دهم و یازدهم از آن کمتر استفاده می کردم.

 

  1. دلیل انتخاب رشته‌تان چه بوده است؟ این رشته اولویت چند شما بود؟

به طور کلی از کودکی به جراحی و پزشکی علاقه داشتم و از ابتدا هدف من قبولی در رشته پزشکی بود و با توجه به رتبه مناسبی که در آزمون سراسری کسب کردم توانستم در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پذیرفته شوم و به هدف خود رسیدم.

 

  1. با خودتان رقابت می‌کردید یا با دوستانتان؟ چگونه با خودتان رقابت می‌کردید؟ از طریق افزایش ساعت مطالعه یا افزایش نمره‌تان در آزمون؟

اصولاً رقابت با دوستان بسیار مفید است و شاید بخش زیادی از همین موفقیت ناشی از تعامل با دوستان خوب و درس خوان بود ولی باید دقت کنیم که این رقابت افراطی نشود؛ به گونه ای که گاهاً می دیدم افراد فقط چشم به ترازهای دیگران داشتند و دائماً حرف از اینکه چنین فردی تقلب می کند و ... می زدند. این رقابت های افراطی در ادامه گاهاً جنبه تخریبی پیدا می کند و زمانی که فرد نمی تواند به تراز همکلاسی اش برسد ناراحت و عصبی می شود و از لحاظ روحی آسیب می بیند. به شخصه سعی می کردم تکنیک های مفید را یاد بگیرم و تلاش کنم تا با دوستانم پیش بروم و با آن ها رقابت داشته باشم ولی تمرکز اصلی من بر آن بود که تراز خودم را بهبود ببخشم چرا که هدف اصلی این است که هر فرد از روز قبل خود بهتر شود.

 

نقش اولیا در موفقیت شما چه بود؟

به طور کلی والدین من نقش بسیار زیادی در موفقیت من داشتند. پدرم هر روز مرا به مدرسه می برد و هنگام تعطیلی به خانه می آورد و در کل کمک کرد تا از دردسرهای سرویس مدرسه رها باشم. همچنین مادرم مرا در مسائل درسی یاری می داد تا روز به روز پیشرفت کنم، آنها جو خانه را برای درس خواندن فراهم می کردند و حتی تلویزیون را بی صدا تماشا می کردند. همچنین رفت و آمد ها را خیلی کم کرده بودند و عملاً ما با کسی رفت و آمدی نداشتیم. نه جایی می رفتیم و نه کسی به منزل ما می آمد. در پایان باید بگویم که به آن ها مدیون هستم و چنانچه آن ها نبودند قطعاً این موفقیت را به دست نمی آوردم و از همین جا از آن ها به خاطر تمام زحمت هایشان صمیمانه تشکر می کنم و قدردان آن ها هستم.

Menu