نام و نام خانوادگی : حسین منصوری مقدم
رتبه کنکور سراسری: ۵۱ منطقه دو، کنکور سراسری ۱۴۰۱
رشته تحصیلی: پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
شغل پدر: بازنشسته
شغل مادر: خانهدار
مصاحبهگر: پوریا یزدانپناه
نتایج شما در امتحانات مدرسه و آزمون جمعبندی دیماه چگونه بود؟
در آزمونهای جمعبندی دیماه توانستم بالاترین ترازهای نیمسال خود را کسب کنم. معتقدم که آزمونهای جمعبندی مانند درو کردن چیزی هستند که در طول ترم کاشته شده است. با اندکی تلاش، میتوان بهترین نتیجه را به دست آورد. اگر دانشآموزی در طول ترم به طور منظم مطالعه کرده است، بهتر است با بازیابی اطلاعات و حل تست پیش برود. اما اگر کسی تاکنون مطالعهی چندانی نداشته، بهتر است بیشتر بر مباحثی که به آنها تسلط دارد، تمرکز کند؛ زیرا این بازه، زمان مناسبی برای یادگیری حجم زیادی از مطالب جدید نیست و رسیدن به تسلط بر مباحثی که تاکنون مطالعه نشدهاند، دشوار خواهد بود.
پس از دریافت نتایج آزمونهای دیماه، چه رویکردی در پیش گرفتید؟ آیا این آزمونها را پایان راه میدانستید؟
آزمونهای دیماه، هم یک پایان و هم یک آغاز محسوب میشوند؛ پایانی برای نیمسال اول و آغازی برای نیمسال دوم که از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است. بنابراین، پایان راه نیست، بلکه فرصتی است تا با تحلیل دقیق عملکرد نیمسال اول، نقاط ضعف خود را شناسایی و آنها را برطرف کنیم تا در نیمسال دوم پیشرفت بیشتری داشته باشیم.
برای ماههای بهمن و اسفند چه برنامهای داشتید؟
بهمن و اسفند زمانی است که باید نیمسال دوم دوازدهم را به پایان رساند تا در دوران نوروز و پس از آن، بتوان به جمعبندی دروس پایه و مرور دوازدهم پرداخت. دانشآموزان نباید تنها به برنامهی آزمونها متکی باشند. تغییری که در برنامهی راهبردی آزمونهای کانون ایجاد شد، یعنی افزایش سرعت پیشروی مباحث، تغییر بسیار مؤثری بود که کمک میکرد دانشآموزان بتوانند در کنار برنامهی آزمونها، درسهای خود را تا پایان اسفند به اتمام برسانند.
نقطهی قوت شما کدام درس بود و روش مطالعهی شما برای آن چگونه بود؟
درس فیزیک نقطهی قوت من بود. در این درس، ابتدا باید یک آموزش کامل و صحیح داشت، سپس به سراغ حل تست رفت. آشنایی با انواع تیپهای سؤالات اهمیت زیادی دارد. من ابتدا درسنامه را مطالعه میکردم و سپس میدانستم که رمز موفقیت در این درس، حل تست زیاد است؛ بنابراین، تعداد تستهایی که حل میکردم را افزایش میدادم.
در چه درسی ضعف داشتید و چه رویکردی برای بهبود آن در پیش گرفتید؟
در درس شیمی ضعف داشتم. برای رفع این مشکل، این درس را در برنامهی روزانهی خود قرار دادم و به طور مستمر مطالعه کردم. همچنین، برای تقویت مهارتهای محاسباتی و رفع کندی در حل مسائل، در پایان برنامهی روزانهی خود، سؤالات چالشی را به صورت آزمونی و در زمان مشخص حل میکردم.
آیا نحوهی آزموندادن و حضور شما در آزمونهای بهمن و اسفند تغییری کرد؟ آیا دچار خستگی شدید؟
آزمونها نباید کمرنگ شوند، زیرا مسیر حرکت ما را مشخص میکنند. در کنار آن، باید تلاش بیشتری داشت تا بتوان نیمسال دوم دوازدهم را نیز جمعبندی کرد.
آیا در روند مطالعهی شما تغییری ایجاد شد؟
بله، در نیمسال دوم باید میزان مطالعه و سرعت آن افزایش پیدا کند. زمان محدودتر و حجم دروس بیشتر میشود، بهویژه با ورود مباحث پایهی یازدهم به برنامهی مطالعاتی. بنابراین، باید پرکار بود تا بتوان نتیجهی مطلوبی کسب کرد.
چه استراتژیای را در نیمسال دوم در پیش گرفتید؟
استراتژی نیمسال دوم برای هر فرد بسیار مهم است، اما چیزی که از آن مهمتر است، افزایش تلاش است. من سعی کردم تا پایان اسفند تمامی درسها را به اتمام برسانم تا در ایام نوروز بتوانم دروس پایه و مباحث دوازدهم را مرور کنم.
نگاه شما به دوران طلایی نوروز چگونه بود؟
این دوران، زمانی برای جمعبندی و مطالعهی دروسی است که در آنها ضعف داریم. با توجه به اهمیت این دوره، توصیه میکنم که دانشآموزان در اردوهای نوروزی شرکت کنند. با توجه به این که کنکور در اردیبهشت برگزار میشود، اهمیت دوران نوروز بیشتر از قبل شده است.
آیا دوران نوروز بر برنامهی شما برای دو ماه بهمن و اسفند تأثیر داشت؟
بله، دوران نوروز در واقع زمانی برای برداشت چیزی است که در بهمن و اسفند کاشتهایم. هنگام مطالعهی دروس جدید نیمسال دوم، باید آنها را بدون چالش به پایان رساند و اگر در مباحثی مشکل یا چالشی وجود دارد، باید پیش از رسیدن به نوروز آن را برطرف کرد تا عملکرد بهتری در این دوران و پس از آن داشته باشیم.
