نام و نام خانوادگی : محمد ربیعی دزفولی
رشته و دانشگاه قبولی : پزشکی شیراز
نام شهر و استان : دزفول - خوزستان
میانگین تراز : 6138
از چه سالی عضو کانون بوده و چند سال : سال ششم ، دهم ، یازدهم و دوازدهم به مدت 4سال
شغل و تحصیلات مادر : خانه دار - دیپلم
شغل و تحصیلات پدر : آزاد - دیپلم
تراز کنکور تیر : 10500
تراز سوابق تحصیلی : 8900
مصاحبهگر : فردوس نادکی
- شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجهای کسب کردند؟
هر دو خواهر من قبلاً عضو کانون بودند یکی از آن ها داروسازی و دیگری مهندسی صنایع کنکور سراسری پذیرفته شدند وقتی تلاش و موفقیت آن ها را می دیدم به وجد می آمدم و انگیزه می گرفتم که همچون آن ها فعالانه بکوشم از این رو در پایه ششم عضو کانون شدم و با استفاده از برنامه و حضور منظم در آزمون ها موفق به قبولی در تیزهوشان شده و همین موفقیت گام بلندی بود که ادامه مسیر و همراه شدن با برنامه کانون را برایم لذت بخش تر می ساخت.
- نمرههای امتحان نهایی و تراز سوابق تحصیلیتان چند شد؟
با توجه به اهمیت معدل در کنکور سراسری موازی با شرکت در آزمون های کانون سعی کردم تا تشریحی خوانی را کنار حل تست جدی بگیرم و همزمان در مدرسه با جدیت درس معلم را فرا گرفته و با حل تست ها و تمرین های تشریحی به ارزیابی خود می پرداختم تا زمان لازم برای یادگیری هر مبحث را داشته باشم همین موجب شد تا در امتحانات نهایی پایان سال در درس های زبان انگلیسی،شیمی،فیزیک،ریاضی و عربی نمره بالای 19 و در درس های زیست شناسی،سلامت،هویت و دین و زندگی نمره بالای 18 گرفته و تراز تحصیلی 8900 را کسب کرده و تراز 10500 را در کنکور بدست آوردم.
- دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
استمرار در درس خواندن،داشتن برنامه ای هدفمند و منظم،آشنا شدن با تیپ های جدید سوالات با سطوح دشواری مختلف از ساده به دشوار،ایجاد رقابت سالم که نتیجه اش تدریس فراوان برای رسیدن به نتایج دلخواه می شد، شبیه سازی محیط آزمون به نحوی که در جلسه آزمون استرس نداشته باشم و درک و شناخت بهتر از قوت ها و ضعف هایم که در نتیجه کارم تاثیر بسیاری داشت.
- آیا در آزمونهای کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمونها چه بود؟
حتی اگر آمادگی کامل هم نداشتم،هیچ گاه غیبت نمی کردم زیرا محتوای سوالات آزمون ها به قدری مفید و با کیفیت بود که در آزمون های جامع مخصوصاً روی مباحثی که در آزمون های قبل هم تکرار شده بود تمرکز بیشتری داشتم زیرا نکات کلیدی و مهمی را در خود به همراه داشت و کمک می کرد تا مطالبی را که قبلاً بطور کامل مرور نکرده و یاد نگرفته بودم را بیاموزم و سطح تسلط خود را بالا ببرم تا در آزمون های بعد آمادگی بهتری داشته باشم.
- پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
استمرار در آزمون ها باعث می شد با برنامه درسی روزانه ام بصورت پیوسته پیش بروم به طوری که هیچ مبحثی را از دست ندهم و با حل تست و تمرین به تسلط کافی رسیده،ارزیابی درستی از خود داشته باشم،بطور کلی وقتی در انجام هر کاری در مدت زمان طولانی تلاش و استمرار داشته باشی پس از گذشت مدت زمانی معین نمودار پیشرفت شما به طرز شگفت انگیزی سیر صعودی خواهد داشت و اثر مرکبی را ایجاد می کند که در نتیجه می توانیم پله های موفقیت را سریع تر طی نمائیم.
- آیا در آزمونهای هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت میکردید؟
اگر پاسختان مثبت است،الف) انگیزهتان چه بود؟ ب) فایده آزمونهای هدفگذاری برای شما چه بود؟
بله - باتوجه به بودجه بندی یکسان و مشابه با آزمون اصلی شرکت در این آزمون ها موجب می شد دید کلی و بهتری نسبت به وضعیت علمی خود داشته باشم و در صورت لزوم مباحثی را که اشکال داشتم تقویت کرده و گاهاً اشکالات خود را رفع می کردم و برای آزمون اصلی آماده تر می شدم.
- مطابق برنامهی راهبردی درس میخواندید؟ چگونه شخصی سازی میکردید، توضیح دهید که روشتان چگونه بود؟
همیشه با برنامه راهبردی پیش می رفتم تا به همه مباحث درس هایم توجه لازم و کافی داشته باشم، گاهی برنامه مدرسه عقب تر بود اما با مرور و پیشخوانی مطالب مربوطه خود را به بودجه بندی آزمون می رساندم و با حل تعدادی تست به ارزیابی خود پرداخته تا جهت آزمون آماده باشم به همین دلیل در مدرسه قبل از اینکه معلم درس را آموزش دهد با آمادگی لازم حاضر می شدم و همین کمک می کرد تا فرآیند یادگیری برایم سریع تر اتفاق افتاده و به درک کامل مطالب برسم.
- روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه بود؟ آیا همهی سؤالات را تحلیل میکردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی میکردید؟
پس از دریافت نتیجه آزمون سوالاتی را که غلط پاسخ داده بودم و یا پاسخ نداده بودم را تحلیل می کردم تا متوجه اشتباهات خود شوم ابتدا سوالاتی را که غلط پاسخ داده بودم را بار دیگر حل می کردم تا علت را پیدا و رفع نمایم سپس سوالاتی را که پاسخ نداده بودم حل می کردم از طرفی با مرور دوباره مباحث مربوط به آن یادگیری های ناقص خود را به اتمام رسانده و به نکات نهفته در سوالات پی می بردم تا در آزمون های جامع که مباحث مشترکی دارند این اشتباهات را دوباره تکرار نکنم.
- کدام درسها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درسها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمونها چه نمرهای برای این درسها کسب میکردید؟
درس فیزیک نقطه قوت من است از همان ابتدا علاقه زیادی به آن داشتم و تلاش می کردم در کلاس مدرسه درس را بطور کامل فرا گرفته، همزمان با حل تست های متنوع میزان تسلط خود را از آموخته هایم می سنجیدم، اگر اشکالاتی داشتم آن ها را رفع کرده تا اشراف بیشتری بر آن داشته باشم به گونه ای که در امتحانات مدرسه همیشه نمره بالای 19 کسب کرده و به 78% تست های این درس در کنکور صحیح پاسخ دادم.
- کدام بازهی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگتری داشته است: تابستان، پاییز، دیماه، نیمسال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی یا دوران جمعبندی؟ دلیل این موضوع چیست؟
تابستان و دوران جمع بندی نقش زیادی در موفقیت من داشت، در تابستان به دلیل اینکه زمان زیادی در اختیار داشتم فرصت مناسبی برای بازیابی و مرور درس های دهم و یازدهم بدست آوردم و بر مباحث آن مسلط شدم، دوران جمع بندی به دلیل فاصله زمانی کوتاهی که تا کنکور داشت برایم از حساسیت ویژه ای برخوردار بود و توانستم با مرور و جمع بندی سریع همه مباحث آمادگی نسبتاً خوبی در خود ایجاد کرده و به شبیه سازی محیط آزمون پرداختم.
- در جلسه کنکور آیا توانستید سؤالهای سادهتر را تشخیص دهید؟
باتوجه به اینکه در تعداد زیادی از آزمون های کانون شرکت کرده بودم و بر زمان خود مدیریت داشتم به خوبی یاد گرفته بودم که ابتدا از سوال های ساده تر شروع کنم و اگر وقت اضافه می آوردم به دشوارها نیز می پرداختم از این رو در جلسه کنکور توانستم تمامی سوالات را بررسی نموده و ابتدا با کشف سوال های ساده تر به تعداد زیادی از سوالات پاسخ داده و سرانجام با استفاده از زمان ذخیره شده به سوالات دشوارتر پرداخته تا از زمان موجود بهره لازم را ببرم.
- کدام یک از کتابهای کانون را استفاده میکردید؟ این کتابها چه ویژگیهایی دارند؟
بیشتر از کتاب های سه سطحی استفاده می کردم زیرا ایده و نکات مهمترین سوالات سال های اخیر آزمون های کانون را برایم مرور می کرد و با توجه به تیپ آن ها که از ساده به دشوار سوالات را دسته بندی می کرد سطح تسلط من را افزایش می داد، مثلاً در درس هایی مثل ریاضی و زیست توانستم با قالب و تیپ سوالات کانون آشنا شده و تراز نسبتاً خوبی بدست آورم.
- اگر در آزمون تیرماه نسبت به آزمون اردیبهشت ماه پیشرفت قابل ملاحظهای داشتید، توضیح دهید که در طی ماههای بین این دو آزمون چه برنامهای اجرا کردید؟
پس از شرکت در آزمون اردیبهشت و تحلیل سوالات آن متوجه شدم در درس شیمی نتوانسته ام به خوبی زمان را مدیریت کنم و فقط توانسته بودم به 28% سوالات پاسخ بدهم از طرفی بخشی از مباحث را نیز به اتمام نرسانده بودم از این رو ابتدا به تکمیل نواقص یادگیری خود پرداخته و پس از آن با حل تست های متنوع از آزمون های سال های قبل همچنین شرکت در آزمون های جامع کانون، با مدیریت بهتر زمان در دفترچه دوم و اختصاص دادن وقت بیشتر به سوالات درس شیمی درصد خود را افزایش داده و به 62% رساندم، در کل می توانم بگویم در تیر ماه نسبت به اردیبهشت عملکرد بهتری داشتم.
- کدام درس در جلسهی کنکور شما را غافلگیر کرد؟ واکنش شما به این موضوع چگونه بود؟ چقدر توانستید خودتان را مدیریت کنید؟
به جرأت می توانم بگویم درس ریاضی در کنکور مرا غافلگیر کرد به گونه ای که سوالات هندسه و مثلثات آن بسیار سخت و زمان گیر بود و ترتیب سوالات به گونه ای بود که تعدادی سوال سخت پی هم آمده بود و موجب تضعیف روحیه ام می شد، بسیار کوشیدم تا با کنترل خود بتوانم سوالات ساده تر را پیدا و حل نمایم و سپس به دشوارتر ها با اولویت بندی خاصی که به آن ها داده بودم پاسخ دادم و درصد مطلوب را کسب کردم.
- اگر دوباره به گذشته برگردید چه کارهایی را انجام نمیدهید؟ چرا؟
اگر به گذشته برگردم با توجه به تاثیر معدل در کنکور سراسری، درس ادبیات فارسی را جدی تر می گرفتم و زمان بیشتری صرف آن می کردم،حجم زیاد مطالب این درس پیوستگی و تمرکز زیادی می طلبد، در طول هفته نیز زمانی را باید به حل سوالات آرایه و دستور زبان اختصاص داد تا مطالب را بصورت مفهومی آموخته و سطح تسلط خود را افزایش دهیم و آزمون های نهایی سال های گذشته را نیز حل می کردم تا آمادگی بهتری داشته باشم.
- نقش اولیاء در موفقیتتان چقدر بود؟
از پدر و مادرم بسیار سپاس گزارم که با ایجاد امکانات و شرایط لازم موجبات رشد و تعالی همه جانبه من را فراهم آوردند و همیشه با همراهی به موقع خود کمک می کردند تا بهترین تصمیم را بگیرم و کمتر دچار خطا شوم زیرا باتوجه به محدودیت زمان در هر مقطعی باید بتوانیم سنجیده و اصولی حرکت نمائیم و بدون اتلاف وقت برای رسیدن به هدف خود تلاش کرده و بکوشیم.
- وقتی در طول سال خسته میشدید یا انگیزهتان را از دست میدادید، برای بیشتر شدن انگیزهتان چه کار میکردید؟
گاهی خسته می شدم، اما هر بار که به نتیجه دلخواه خود فکر می کردم روحیه می گرفتم و با اراده ای محکم تر ادامه می دادم بطور مثال در درس زیست شناسی زمانی که به درصد مطلوب خود نمی رسیدم ناراحت می شدم اما هرگز ناامید نمی شدم و با افزایش ساعت مطالعه حتی حل تست های بیشتر ضعف خود را به قوت تبدیل کرده و نتیجه تلاش خود را می دیدم، البته در طول زمان مطالعه ام زمان های کوتاهی جهت استراحت و تجدید قوا در نظر گرفته تا خستگی را از خود زدوده و برای ادامه مسیر آمادگی بهتری داشته باشم.
- با خودتان رقابت میکردید یا با دوستانتان؟ چگونه با خودتان رقابت میکردید؟ از طریق افزایش ساعت مطالعه یا افزایش نمرهتان در آزمون؟
همیشه با خودم رقابت می کردم و باتوجه به هدفی که پیش رو داشتم به درصدهایی که برای هر درس کسب می کردم اهمیت می دادم هرگاه در درسی نتیجه دلخواهم را بدست نمی آوردم با تحلیل و رفع اشکال آن سطح تسلط خود را افزایش داده تا در آزمون های بعد آن را جبران نمایم، این رویه در پیشرفت درسی من در مدرسه نیز تاثیر بسیاری داشت زیرا همزمان با مرورها و حل تست و تمریناتی که داشتم در کلاس درس و برای امتحانات پایان سال آمادگی لازم را داشته و موفق تر عمل می کردم.
