نام و نام خانوادگی: امیر محمد ولی پور
پایه: دهم تجربی
نام شهر و استان: بناب- آذربایجان شرقی
میانگین تراز: 6316
از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است:2سال- 17 آزمون
شغل و تحصیلات مادر: بی سواد- خانه دار
شغل و تحصیلات پدر: بی سواد- قالیباف
مصاحبهگر : شیده شیرازی
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟
من توسط یکی از فامیلها و برادرم با کانون آشنا شدم آنها یک دورهای عضو کانون بودند.
دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
شرکت درآزمونهای کانون برای من خیلی کاربردی بود زیرا به واسطه آن توانستم مهارتهای مختلف از جمله تست زنی مدیریت آزمون و زمانبندی خود را تقویت کنم مهمتر از همه با سوالات به روز آشنا شدم.
آیا در آزمون هدفگذاری و مشابه پارسال هم شرکت میکردید؟ دلیل آن چیست؟
بله، دلیل آن این است که با سوالات بیشتری آشنا میشدم. همچنین با نوع سوالات هر آزمون آشنا می شدم.
از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.
تقریباً از همهی کارنامهها استفاده میکردم اما بیشتر از کارنامه اشتباهات استفاده میکردم زیرا به من اشکالات خود و نحوهی حل آنها را آموخت.
مطابق برنامهی راهبردی درس میخواندید؟ چگونه برنامهریزی میکردید؟
بله، برنامه راهبردی برنامه بسیار کاربردی و مفید بود چون باعث میشد هم بیشتر و با برنامهتر درس بخوانم و هم خسته نشوم.
چون تعادل را رعایت میکرد بسیار مفید واقع شد. بر اساس آن من یک هفته درسنامه میخواندم و اگر هم وقت اضافی داشتم تست میزدم اما هفته دوم فقط تست میزدم و مرور میکردم.
کدام درسها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درسها چگونه بود؟
فیزیک و شیمی نقاط قوت من بودند. روش خواندن من بیشتر بر پایه تست استوار بود. بیشتر از نیمی از زمان خودم را به تست زنی صرف میکردم.
در طول این سالها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟
بله، درس ریاضی من کمی ضعیف بود اما به لطف برنامهریزی مناسب کانون و تست زنی و تلاش مکرر تبدیل به یکی از مهمترین نقاط قوت من شد. به نظر من مهمترین راه برای تقویت دروس مهم تغییر در شیوه خواندن آن است.
روزی چند ساعت درس میخواندید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می دادید؟
من در روز به طور میانگین شش الی هفت ساعت درس میخواندم البته این زمان در طول روزهای تعطیل بیشتر می شدحتی گاهی به هشت ساعت هم میرسید. من تقریبا هفتاد الی هشتاد درصد وقت خود را صرف تست زدن میکردم چون به نظرم بهترین راه برای یادگیری تست زنی است.
دفتر برنامهریزی داشتید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیر درسی کرده بود؟
در ابتدا نداشتم. اما به مرور با آن آشنا شدم و دیدم که فایده بسیار زیادی نه فقط از لحاظ درسی بلکه از لحاظ غیر درسی هم برایم مفید بود. باعث میشد که با تلاش کمتر نتیجه بهتر بگیرم.
چرا با اینکه در آزمون تیزهوشان قبول شدید و به مدرسهی تیزهوشان رفتید، پیوستگی خود را به آزمونها حفظ کردید؟
همان طور که ابتدا گفتم کانون من را برای همه چیز آماده میکند. برای تست زنی مدیریت آزمون و مدیریت زمان، پس تداوم در کانون برای من خیلی فراتر از یک امتحان ساده بود.
روش شما برای تحلیل آزمون چگونه بود؟
معمولاً عصر هر آزمون تحلیل بخش به بخش را شروع میکردم نخست اشتباههایم را بررسی میکردم و سپس سوالاتی را که نزده بودم را بررسی و در آخر نیز سعی میکردم مشکل خود را بیابم. یعنی این که چرا نتوانستم درسی را کامل بزنم.
دستاورد یا مهارت غیردرسی هم داشتید یا دارید؟
بله، در کنار درس خواندن ورزش را هم دنبال میکردم.
برنامه شما برای دوره امتحانات چیست؟ برای کسب نمره بالا چه راهکاری بکار می برید؟
برنامه من این است که برای هر درس یک الی دو روز به طور کامل وقت بگذارم سپس برای آن تست بزنم.
برای آزمون تیزهوشان از چه زمانی شروع به مطالعه کردید؟
تقریباً از مهر شروع کردم.
از چه منابعی (هوش کلامی، هوش غیرکلامی، سرعتودقت، 12آزمون) برای بخش استعداد تحلیلی استفاده کردید؟ از این کتاب (نام کتاب ذکر شود) چگونه استفاده، مطالعه و تمرین کردید؟
من از کتابهای هوش کلامی و غیرکلامی استفاده میکردم. ابتدا درسنامههای کتابهای هوش کلامی و غیرکلامی را میخواندم و سپس تست میزدم.
از چه منابعی (1500تست، سه سطحی ریاضی، سه سطحی علوم و سه سطحی عمومی) برای بخش استعداد تحصیلی استفاده کردید؟ از این کتاب (نام کتاب ذکر شود) چگونه استفاده، مطالعه و تمرین کردید؟
من از کتابهای سهسطحی علوم و ریاضی استفاده میکردم ابتدا درسنامه هر مبحث را از کتاب درسی میخواندم سپس برای آن مبحثها از کتابهای سه سطحی علوم و ریاضی تست میزدم.
به توصیه چه کسانی این منابع را تهیه کردید؟
پشتیبانم و البته برادرم منابع را تهیه کردم.
کدام قسمت کتابها (درسنامه، سوالها و پاسخنامه) برایتان جالب بود و به شما کمک کرد؟ توضیح دهید.
سوال ها برایم جالب بودند. چون هر سطح و هر نوع سوالی را پوشش میدادند.
روش استفاده شما از پاسخنامه کتابها به چه صورت بود؟ بعد از حل چند تست پاسخنامه را نگاه میکردید؟ برای سوالات صحیح نیز پاسخنامه تشریحی را میخواندید؟
پس از زدن هر تست پاسخنامه تشریحی را بررسی میکردم حتی اگر درست هم زده بودم دوباره آن را بررسی میکردم تا مبادا نکتهای را از دست بدهم.
با چه روشی کتابهای خود مطالعه میکردید؟ اول درسنامه میخواندید یا اول تست میزدید؟توضیح دهید.
ابتدا درسنامه میخواندم سپس از تست های آسان شروع میکردم تا به تست های سخت و چالشی برسم.
هرکدام از منابع را فقط یکبار مطالعه کردید یا مطالعه آن را تکرار کردید؟
مطالعه را تا حد امکان تکرار میکردم چون خود تکرار مهمتر از خواندن آن است.
چگونه بین مطالعه استعداد تحلیلی و استعداد تحصیلی تناسب و تعادل ایجاد کردید؟
هرروز نیمی از ساعات مطالعه خود را صرف استعداد تحصیلی و نیم دیگر آن را صرف استعداد تحلیلی میکردم.
برنامه شما در دوران جمعبندی (اردیبهشت و خردادماه) به چه صورت بود؟
از ابتدای اردیبهشت ماه به مرور و جمع بندی کامل دروس شروع کردم. در آن زمان بیشتر جمع بندی میکردم تا اینکه تست بزنم. با این روش در خرداد ماه راحتتر تست میزدم.
