از دانش آموز بودن تا با دانش آموز بودن: تجربه تینا رنجبرپور

از دانش آموز بودن تا با دانش آموز بودن: تجربه تینا رنجبرپور از نظراباد

از دانش آموز بودن تا با دانش آموز بودن: تجربه تینا رنجبرپور

نام و نام خانوادگی مشاور: تینا رنجبرپور

نام شهر و استان: نظراباد، البرز

نام رشته قبولی و دانشگاه: میکروبیولوژی دانشگاه تهران شمال

سال های حضور در کانون: ششم، نهم تا دوازدهم

شغل و تحصیلات مادر: خانه دار

شغل و تحصیلات پدر: بازنشسته شهرداری 

مصاحبه گر: محبوبه مولوی                 https://www.kanoon.ir/Article/348479  


بخش اول: "خاطرات و تجربه های دوران دانش آموزی در آزمون های قلم چی"

 از دانش آموز بودن تا با دانش آموز بودن: تجربه تینا رنجبرپور

چه عواملی باعث شد کانون قلم‌چی را برای دوران تحصیلی خود انتخاب کنید؟ 

به دلیل وجود برنامه اصولی و همگام با مدرسه و مطابق آزمون های ورودی مدارس و دانشگاه و داشتن تراز و رتبه معتبر وداشتن پیوستگی که باعث می شد هر روز درس بخوانم و برنامه ریزی روزانه داشته باشم. دقیق بدانم چه مباحثی قراره بخوانم و از همه مهم تر آزمون هایی که جمع بندی بودند باعث می شد مطالب گذشته مرور و اگر ضعفی بود جبران شود.

 

آیا برنامه‌های آموزشی و آزمون‌های کانون توانستند نقاط قوت و ضعف شما را به درستی مشخص کنند؟  

بله دقیقا، ابتدا کارنامه هر آزمون و بعد کارنامه های چند درس و پژوهشی به خوبی باعث شد نقاط ضعف و قوت خودم را بشناسم و با روش های مشاوران خود کانون در نقاط ضعف بهبود پیدا کنم و نقاط قوتم را حفظ کنم.

 

از کدام منابع یا خدمات کانون بیشترین استفاده را کردید؟ 

بیشترین استفاده اول آزمون ها بود که خود منبعی عالی برای هر مبحث و به خصوص وقت جمع بندی بود. بعد کتاب ها و منابع معرفی شده توسط مشاور که کتاب آبی و سه سطحی بود.

 

آزمون‌های کانون چگونه به پیشرفت شما کمک کردند؟ 

برنامه اصولی آزمون ها که هر دو هفته بود باعث می شد به استمرار درس بخوانم و با نتایج متوجه شوم که دقیقا در کدام مبحث به خوبی عمل می کنم و نقاط ضعف و قوتم رو بشناسم. با کارنامه کاملی که هر جمعه می گرفتم تحلیل آزمون انجام می دادم ابتدا از غلط ها و سوال های ساده سپس سوالات دشوار و بدون پاسخ که باعث می شد تشخیص نوع سوال درهنگام آزمون دادن بالا برود و نکته های مهم هر درس را یاد بگیرم.

 

آیا در دوران تحصیل از دفتر برنامه‌ریزی استفاده می کردید؟ اگر بله، چقدر به نوشتن و پایبندی به آن اهمیت می دادید؟

بله با دقت و به درستی هرشب پر می کردم و مطابق برنامه ام پیش می رفتم. تمام بخش های دفتر را پر می کردم و در اخر هفته جمع می بستم و از این طریق متوجه می شدم چقدر به خوبی از هفته ام استفاده کردم یا خیر. همچنین متوجه می شدم کدام مباحث مانده که نخواندم تا در هفته آینده ایش برنامه ریزی کنم. قسمت فضای مجازی و خواب هم به من گوشزد می کرد چقدر اتلاف وقت داشتم.

 

به نظر شما بهترین کتاب کانون که بیشترین کمک را به شما کرد، کدام بود؟ چرا؟  

در ابتدا کتاب اشتباهات که تمام غلط های آزمون گذشته را در آن می نوشتم باعث می شد دلیل پاسخ اشتباهم را متوجه شوم. نکته سوالات را زیر ان یاد داشت می کردم در پایان سال کتابی پر از نکته و سوالات مهم داشتم که برای مرور و جمع بندی عالی بود و در زمان کمی می توانستم با سوالات مهم مرور درسی انجام بدهم. نوشتن این اشتباهات باعث می شد دیگر تکرارشان نکنم و بتدریج تعداد پاسخ های صحیح هم بالا رفت. کتاب آبی منبعی با سطح خوب و سوالات مهم شناسنامه دار و از همه مهم تر پیمانه ای بودن باعث می شد که هم سوالات تک درس و هم سوالات کلی یک درس را پاسخ دهم .


بخش دوم: "چالش ها و دستاوردهای پشتیبانی و مشاوره در کانون قلم چی"

چه چیزی شما را ترغیب کرد تا بعد از دوران تحصیل به عنوان پشتیبان فعالیت کنید؟  

نقش پشتیبان در ایجاد انگیزه و برنامه ریزی برای دانش اموزان اهمیتی برابر تلاش دانش اموز دارد چون خودم در همین مسیر بودم علاقه داشتم به بقیه دانش آموزان نیز کمک کنم. همچنین چون سال های زیادی کانونی بودم به طریق و روش کانون به خوبی اشنا بودم و دوست داشتم نقشی در موفقیت دانش آموزان دیگر نیز داشته باشم. علاقه به تدریس و مشاوره نیز مشوق این کار بود.

 

چگونه با دانش‌آموزانی که انگیزه کمتری دارند یا در برنامه‌ریزی مشکل دارند برخورد می‌کنید؟

ابتدا سعی می کنم دیدگاه فرد را با ایجاد انگیزه نسبت دروس تغییر دهم مثلا در ذهنیت عام بچه ها ریاضی درسی دشوار و غیر قابل فهم است که اول روش درست خواندن ان را اموزش می دهدم اگر نتیجه نگرفتند پیشنهاد کلاس اموزشی می دهدم. از برنامه ریزی اصولی استفاده می کنم تا به سمت درس سوق پیدا کند و با تلاش خود دانش آموز بفهمد که اشتباه فکر منفی راجب درس داشته است.

 

به دانش‌آموزانی که تازه به کانون پیوسته‌اند چه توصیه‌ای دارید؟ از نوسان تراز و درصد های خود نترسید با انگیزه ادامه دهید.  

مطابق برنامه آزمون پیش بروید خیالتان از بابت جمع بندی و پوشش دهی دروس راحت باشد. از تحلیل آزمون غافل نشوید که بخش مهمی از آزمون دادن همین تحلیل آزمون است که نقاط ضغف و قوت و علت غلط پاسخ و یا پاسخ ندادن خود را بدانید. پیوستگی و استمرار در درس خواندن رکن اصلی است و ایجاد وقفه و نوسان در درس خواندن باعث عدم موفقیت می شود

به نظر شما بهترین ویژگی یک پشتیبان خوب چیست؟  

پیگیری و اهمیت دادن به صحت دفتربرنامه ریزی و آزمون ها. دادن انگیزه کافی برای همه دانش آموزان و توانایی حل مشکل های پیشرو دانش آموزان و دانستن روش های جدید و موثر درس خواندن تا دانش آموزان موفق شوند. برنامه ریزی شخصی مطابق با نقاط ضعف و قوت توانایی دانش آموز که از وظایف مهم مشاور است.

 

اگر بخواهید به دانش‌آموزان فعلی کتابی از کانون پیشنهاد کنید، کدام کتاب را توصیه می‌کنید؟  

ابتدا کتاب اول و پرتکرار برای شروع عالی هستند. کتاب اول سوالات ساده و مهم دارد که برای شروع که بچه ها هنوز با روند آزمون ها آشنا نشده اند مناسب است. کتاب پرتکرار با سوالات شناسنامه دار در‌ امتحانات مدرسه و امتحان نهایی بیست دانش آموزان را تضمین می کند و کتاب بسیار خوبی برای مرور است. با شناسنامه کنار هر سوال دانش اموزان از اهمیت سوال مطلع می شود و وقت جمع بندی روی سوالات که به تعداد بیشتری در آزمون ها و امتحانات تکرار شده اند وقت می گذارند.

 

از دیدگاه شما، چه تفاوتی بین دانش‌آموزان دوره شما و دانش‌آموزان فعلی وجود دارد؟

میزان انگیزه و تلاش دانش اموزان فعلی به میزان قابل توجهی کاهش داشته است که علت گوناگونی از جمله گوشی و فضای مجازی و دوران کرونا دارد. دوران مجازی باعث ضعیف شدن پایه تحصیلی و تمایل دانش اموزان به فرار از درس شده است و اینجاست که نقش پررنگ پشتیبان برای سوق دادن دانش اموزان به درس مشخص می شود. قانع کردن دانش آموزان برای دوری از فضای مجازی و استفاده از تک تک لحظات برای پیشرفتنان هم از وظایف ماست.

Menu