سرژ یقیازاریان؛ازمیانگین تراز 6600تادکترای برق امیرکبیر-بخش سوم

دفتر برنامه ریزی برای من نه تنها یک ابزار مهم در مدیریت زمان و تنظیم اهداف درسی بود، بلکه به من کمک کرد تا در زندگی غیر درسی خود

سرژ یقیازاریان؛ازمیانگین تراز 6600تادکترای برق امیرکبیر-بخش سوم

سرژ یقیازاریان تبریزی

تهران

شغل و تحصیلات پدر: مهندس مکانیک (کارمند)-  لیسانس مکانیک دانشگاه تهران 

شغل و تحصیلات مادر: خانه دار -  لیسانس شیمی آلی دانشگاه آزاد تهران مرکز

رتبه ۵۱۷ منطقه ۱ و  ۱۰۰۰ کشوری کنکور ریاضی سال ۹۷

رشته و دانشگاه قبولی: مهندسی برق گرایش الکترونیک قدرت، دانشگاه امیرکبیر

 ( در حال حاضر در مقطع  دکتری در دانشگاه امیرکبیر مشغول به تحصیل هستند)

تعداد سال کانونی: 3 سال

میانگین تراز کانونی: 6600


مصاحبه گر: شیلا کیانی

دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟ 

دفتر برنامه ریزی برای من نه تنها یک ابزار مهم در مدیریت زمان و تنظیم اهداف درسی بود، بلکه به من کمک کرد تا در زندگی غیر درسی خود نیز نظم و انضباط بیشتری پیدا کنم. این دفتر، با ایجاد یک چارچوب منظم، باعث شد که بتوانم هر دو جنبه درسی و غیردرسی را به طور هم زمان بهبود ببخشم و به موفقیت های بیشتری دست یابم. 

1. کمک به سازماندهی درسی: 

  • تنظیم روزانه و هفتگی برنامه: دفتر برنامه ریزی به من کمک می کرد که برنامه های روزانه و هفتگی خود را دقیقاً مشخص کنم. با تعیین تکالیف روزانه و اختصاص وقت مشخص برای هر درس، می توانستم زمانم را به طور مؤثرتر مدیریت کنم و از پراکندگی و اتلاف وقت جلوگیری کنم. 
  • پیگیری اهداف کوتاه مدت :این دفتر به من امکان می داد که اهداف کوتاه مدت خود را برای هر روز یا هفته مشخص کنم. به این ترتیب، میتوانستم پیشرفت های خود را بررسی کرده و اگر درسی را که نیاز به توجه بیشتری داشت، نادیده گرفته بودم، سریعا آن را جبران کنم. 
  • نظارت بر تمرینات و تسلط: با نوشتن برنامه های تمرینی و مطالعه برای هر درس، می توانستم نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنم و تمرکز بیشتری روی مباحث دشوار و ناآشنا بگذارم. 

2. کمک به مدیریت زمان: 

  • تعیین اولویت ها :دفتر برنامه ریزی به من این امکان را می داد که اولویت بندی دروس و فعالیت ها را به دقت انجام دهم. در این دفتر می نوشتم که کدام درس نیاز به وقت بیشتری دارد و کدام یک را می توانم سریع تر مرور کنم. این کار باعث می شد که در هر روز بیشترین استفاده را از زمان خود ببرم. 
  • دوران استراحت و تنفس :علاوه بر دروس، زمان استراحت و تنفس را نیز در برنامه ام می نوشتم. این امر باعث می شد که از احساس خستگی زیاد و فرسایش انرژی جلوگیری کنم و بتوانم تمرکز و کارایی خود را در طول روز حفظ کنم. 
    1. کمک به ایجاد انضباط فردی: 
  • استفاده از دفتر برنامه ریزی باعث شد که من به انضباط فردی بیشتری دست پیدا کنم. من به وضوح می دیدم که اگر برنامه ای را نادیده بگیرم یا تعویق بیندازم، ممکن است به مشکل برخورد کنم. این به من انگیزه می داد تا هر روز برنامه ام را به طور دقیق دنبال کنم و از تنبلی و تعلل جلوگیری کنم. 
    1. کمک به موفقیت های غیر درسی: 
  • دفتر برنامه ریزی فقط به دروس محدود نمی شد. من همچنین فعالیت های غیر درسی مانند ورزش، مطالعه کتاب های غیردرسی، و استراحت را در برنامه ام می گنجاندم. این کمک کرد که علاوه بر پیشرفت در تحصیل، به بهبود سلامت روانی و جسمانی خود نیز توجه کنم و به یک تعادل مناسب در زندگی دست پیدا کنم. 
    1. نظارت بر پیشرفت و ارزیابی: 
  • یکی از مزایای بزرگ دفتر برنامه ریزی این بود که به من کمک می کرد پیشرفت خود را ارزیابی کنم .من میتوانستم در پایان هر هفته یا ماه ،بازبینی کنم که چقدر به اهدافم نزدیک شدم و در کدام بخش ها نیاز به بهبود دارم. این امر باعث می شد که انعطاف پذیرتر و مؤثرتر عمل کنم و بتوانم برنامه هایم را به طور مستمر بهبود دهم. 

 سرژ یقیازاریان؛ازمیانگین تراز 6600تادکترای برق امیرکبیر-بخش سوم

کدام یک از کتاب های کانون را استفاده می کردید؟ این کتاب ها چه ویژگیهایی دارند؟ 

کتاب ابی و سه سطحی تست های طبقه بندی شده و پوشش بسیاری از مطالب، مخصوصا کتاب های سه سطحی که دانش اموزان را با سوالت چالشی تر و مفهومی تر کنکور اشنا می کرد و به رسیدن تراز های بالاتر کمک شایانی می کرد. 

 

بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روش های مطالعه خود را در این درس به صورت آیتم وار بنویسید. 

در کنکور، هندسه و ریاضیات گسسته و فیزیک از جمله دروس برجسته و قوی من بودند. این دو درس با استفاده از روش های مشخص و منظم مطالعه به نمرات بسیار خوبی رسیدند. روش های مطالعه ای که برای هرکدام از این دروس استفاده کردم، توضیح می دهم: 

1. هندسه و ریاضیات گسسته 

روش های مطالعه: 

  • مطالعه مفهومی :ابتدا تمامی مفاهیم پایه هندسه و ریاضیات گسسته را از کتاب های درسی و کتاب های کانون به صورت مفهومی مطالعه می کردم. برای مثال، در هندسه، تمرکز بر روی تعریف و خواص هندسی و در ریاضیات گسسته، تمرکز بر روی مفاهیم مجموعهها و گرافها. 
  • حل تمرینات ساده :ابتدا از تمرینات ساده و پایه شروع میکردم تا به تدریج به سمت سؤالات پیچیدهتر بروم. این تمرینات کمک می کردند تا دستگاه فکریام آماده و تقویت شود. 
  • حل تست های متنوع :پس از مطالعه هر مبحث، برای تقویت تسلط بر آن مبحث، تست های متنوع از منابع مختلف، از جمله کتاب های کانون و آزمون های آنلاین حل می کردم. 
  • تمرکز بر روی هندسه تحلیلی: برای هندسه تحلیلی، از روش های ترسیم هندسی و محاسبات جبری به طور هم زمان استفاده می کردم تا دقت و سرعت حل مسأله بالا برود. 
  • آزمون های شبیه سازی: برای آمادگی بیشتر، تست های آزمون های شبیه سازی کنکور را حل می کردم تا خود را در شرایط واقعی ارزیابی کنم. 

نکات کلیدی: 

  • تمرین منظم و حل تست های پیوسته از اصلی ترین روش های موفقیت در این دروس بود. 
  • استفاده از کتاب های جمع بندی و کارنامه ها برای مرور مطالب و شناسایی نقاط ضعف. 

2. فیزیک 

روش های مطالعه: 

  • فهم مفاهیم پایه :ابتدا سعی می کردم مفاهیم فیزیکی و فرمول ها را به صورت عمیق و از دیدگاه مفاهیم علمی درک کنم. برای این کار از منابع مختلف، نظیر کتاب های درسی، ویدیوهای آموزشی و کتاب های کانون استفاده می کردم. 
  • حل مثال های تشریحی :بعد از یادگیری مفاهیم، برای تسلط بیشتر، به حل مسائل تشریحی پرداختم تا درک عمیق تری از قوانین فیزیکی پیدا کنم. 
  • استفاده از نمودار و تصاویر :برای فیزیک، از نمودارها و تصاویری که در کتاب های کانون و منابع دیگر ارائه شده بودند، برای یادگیری بهتر مفاهیم استفاده میک ردم. 
  • حل تست های پیشرفته :پس از تسلط بر روی مفاهیم و تمرینات، به سراغ سؤالات کنکورهای سال های گذشته و آزمون های سطح بالا رفتم تا توانایی خود را در حل مسائل سخت تر بسنجیم. 
  • مرور زمانبندی شده :برای بالا بردن سرعت حل، آزمون های زمان دار برگزار می کردم تا به میزان دقت و سرعت حل مسأله پی ببرم. 
  • بازیابی فرمول ها :برای به خاطر سپردن فرمول های پیچیده، از روش بازیابی فعال استفاده می کردم که در آن سعی می کردم فرمول ها را بدون نگاه کردن به کتاب، به خاطر بیاورم. 

نکات کلیدی: 

  • حل مسائل فیزیکی به صورت گام به گام تا مفاهیم به طور کامل جا بیافتند. 
  • استفاده از آزمون های آنلاین و سوالات سطح بالا برای آمادگی در برابر کنکور. 

برای هرکدام از این دروس، رویکردهایی مانند مطالعه مفهومی، حل تستهای متنوع و شبیه سازی آزمون های واقعی و تمرین های مداوم نقش کلیدی در موفقیت من داشتند. با این روش ها توانستم نقاط قوت خود را تقویت کنم و در کنکور نتایج عالی بگیرم. 

 

 

در طول سال چقدر به رتبه فکر می کردید؟ خانواده شما چه انتظاری از شما داشتند؟ استرس و نگرانی ناشی از فکر کردن به رتبه را چگونه مدیریت می کردید؟ 

در طول سال تحصیلی، من به رتبه فکر نمی کردم. تمرکز من بیشتر بر روی بهبود عملکرد شخصی و رسیدن به بهترین نسخه از خودم بود. در واقع، به جای مقایسه خودم با دیگران یا فکر کردن به رتبه نهایی، بیشتر بر روی پیشرفت روزانه و یادگیری تمرکز می کردم. این رویکرد کمک می کرد که استرس و نگرانی کم تری داشته باشم و ذهنم را از فشار رتبه کسب شده، آزاد نگه دارم. 

چگونه استرس و نگرانی ناشی از فکر کردن به رتبه را مدیریت می کردم؟ 

  • مقایسه با خودم: به جای اینکه خودم را با دیگران مقایسه کنم، سعی می کردم هر روز بهتر از دیروز باشم. این باعث می شد که احساس کنم کنترل بیشتری روی پیشرفتم دارم و کم تر تحت تأثیر فشارهای بیرونی قرار می گرفتم. 
  • تمرکز بر روی هدف های کوتاه مدت :به جای فکر کردن به رتبه نهایی، به اهداف کوتاه مدت مانند تسلط بر مبحث جدید، حل تعداد مشخصی تست و کسب پیشرفت در درس ها تمرکز می کردم. 
  • استراحت و مدیریت زمان :در کنار مطالعه، زمان هایی برای استراحت و آرامش در نظر می گرفتم تا ذهنم از فشارهای کنکور رها شود و انرژی لازم برای ادامه مسیر داشته باشم. 

انتظارات خانواده: 

خانواده من همیشه از من انتظار داشتند که تمام تلاشم را بکنم و به بهترین خودم تبدیل شوم .آن ها بیشتر از اینکه نگران رتبه نهایی باشند، به فرآیند تلاش و پیشرفت من اهمیت می دادند. این حمایت و اعتماد به من کمک کرد که بدون استرس زیاد بر روی برنامه ریزی و مطالعه متمرکز شوم. 

 

استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟  

سعی می کردم استفاده از گوشی و فضای مجازی کم تر از نیم ساعت در روز باشد و آن را مدیریت کنم. 


برنامه شما برای مطالعه درسهای دهم و یازدهم چگونه بود؟ 

چون مطالب را پیش زمینه داشتم بیشتر مرور و بازیابی مطالب و سپس تست زنی و رفع اشکال بود  

 

چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفتید؟  

برای بهتر شدن در نیم سال دوم، تصمیمات مهمی گرفتم که به من کمک کردند تا عملکردم را بهبود بخشم و به اهدافم نزدیکتر شوم؛ این تصمیمات شامل موارد مختلفی بودند که هم جنبه های مهم مطالعه و هم مدیریت استراحت و تعادل زندگی را پوشش می دادند. 

  1. تقویت نقاط ضعف: 

در نیم سال اول، متوجه شدم که در برخی دروس، مانند ریاضیات گسسته و فیزیک، هنوز برخی از مفاهیم را به صورت کامل مسلط نشده ام. بنابراین، تصمیم گرفتم تمرکز بیشتری روی این دروس بگذارم و بیشتر از منابع مکمل و کتاب های آموزشی کانون استفاده کنم تا نقاط ضعفی که داشتم، پوشش داده شود. 

  1. تمرکز بیشتر روی آزمون های شبیه سازی: 

در نیم سال دوم، آزمونهای شبیه سازی کنکور را جدی تر گرفتم و از آن ها به عنوان فرصتی برای ارزیابی پیشرفت و شبیه سازی شرایط واقعی کنکور استفاده کردم. این آزمون ها به من کمک کردند تا درک بهتری از زمانبندی و استراتژی های حل مسأله پیدا کنم. 

  1. بهینه سازی برنامه ریزی روزانه: 

برای اینکه از زمان خود بهره وری بیشتری داشته باشم، برنامه ریزی ام را بسیار دقیقتر و منظم تر کردم. تصمیم گرفتم روزانه تعداد مشخصی تست و مطالعه عمیق در هر درس را انجام دهم و زمان استراحت های کوتاه تر و مؤثرتر برای جلوگیری از خستگی ذهنی در نظر بگیرم. 

  1. مدیریت استراحت و استرس: 

در نیم سال دوم، تصمیم گرفتم که بیشتر زمانهای استراحت را به بهبود ذهنی و جسمی خود اختصاص دهم .این شامل ورزشهای سبک، مدیتیشن و استراحتهای منظم بود که به من کمک کردند تا انرژی کافی برای مطالعه و تستزنی داشته باشم و از استرس کنکور فاصله بگیرم. 

  1. مرور مستمر و بازیابی فعال: 

در این نیم سال، مرور دورهای مطالب و بازیابی فعال را در برنامهام قرار دادم. هر هفته مطالب قبلی را مرور میکردم و به خاطر سپردن فرمولها و حل تست های مشابه باعث شد که مطالب بهتر در ذهنم تثبیت شوند. 


آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می دادید؟ چه کارهایی می کردید؟ 

سعی می کردم جمعه های آزمون را درس نخوانم و به استراحت بپردازم.  بعنوان مثال سعی می کردم هر دو هفته یکبار به استخر بروم. 


آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ در چه درسی؟ دلیل این قدردانی چیست؟ 

بله در درس هندسه از اقای برخورداری. در درس ریاضیات گسسته از آقای شریف خطیبی. حسابان و ریاضیات آقای امیری این بزرگواران توانستند مفاهیم پیچیده هندسه، گسسته و حسابان را به راحتی برای ما قابل درک کنند. همواره با صبر و حوصله به تمامی سوالات ما پاسخ می دادند و هیچ وقت احساس نکردم که سوالی بی جواب بماند. دقت ایشان در تفکیک نکات مهم و تمرکز بر روی مسائلی که بیشتر در کنکور می آیند، باعث شد که در این دروس موفقیت خوبی داشته باشم. 


روش مطالعه موفق شما برای دروس عمومی چه بود؟ 

سعی می کردم تا ازمون های مدرسه را حضورداشته باشم و در دوران مدرسه هم اصلا، کنار نگذاشته بودم و کم کم می خواندم. 

 

کدام قسمت از سایت کانون برای شما کاربرد بیشتری داشت؟ 

از مصاحبه با رتبه های برتر و کارنامه پروژه ای بیشتر استفاده می کردم. 


در حال حاضر، همکار کانونی ما هستید، درسته؟

 بله همینطوره

در کدام بخش های کانون همکاری دارید؟

طی ۷سال همکاری با کانون در گروه های زیر همکاری داشتم:

سال 97 به مدت یک سال در بخش پشتیبانی فعالیت داشتم.

بعد از آن در گروه مستندسازی آزمون، مسئول درس هندسه و ریاضیات گسسته پایه های دهم،یازدهم و دوازدهم بودم، همچنین

ناظر علمی و مولف کتاب آبی تعلیمات ادیان الهی و مدیرتولید و مولف کتاب اشتباهات متداول دهم ریاضی، بودم، درحال حاضر نیز، با گروه تولید  دوازدهم ریاضی گروه آزمون همکاری دارم، مسئول درس هندسه و ریاضیات گسسته هستم.


 

چه کسی در نمایندگی کانون شهرتان یا در خانواده در روند موفقیت شما تاثیرگذار بوده است؟ چه تاثیر و کمکی داشتند؟ 

با توجه به کسب تراز بالای 6000 در آزمون ها، به طور مرتب در جلسات نفرات برتر که هر دو هفته یکبار در سالن مهندس کرمی طبقه چهارم برگزار می شد، از مقالات مشاوره ای جناب قلم چی نهایت استفاده و یادگیری را بردم. 

و صد البته باید بگویم که به هر موفقیتی که رسیدم، مهم ترین عاملش حمایت ها و پشتیبانی های مادرم بوده، مادرم ارزشمندترین فرد و بزرگترین ثروتی هستند که دارم و البته قدردان زحمات پدر هم قطعا هستم.

سرژ یقیازاریان؛ازمیانگین تراز 6600تادکترای برق امیرکبیر-بخش اول

 https://www.kanoon.ir/Article/348866

 سرژ یقیازاریان؛ازمیانگین تراز 6600تادکترای برق امیرکبیر-بخش دوم

 https://www.kanoon.ir/Article/348952                       

Menu