نام و نام خانوادگی : حسین آخش
رتبه سال 1403 : 357 منطقه2
رشته و دانشگاه قبولی : مهندسی برق – دانشگاه صنعتی شریف تهران
نام شهر و استان : دزفول - خوزستان
میانگین تراز : 5851
از چه سالی عضو کانون بوده اید : سال دوازدهم
شغل و تحصیلات مادر : بازنشسته – فوق دیپلم
شغل و تحصیلات پدر : بازنشسته – فوق دیپلم
تراز کنکور تیر: 9783
تراز سوابق تحصیلی : 9946

مصاحبهگر : فردوس نادکی
- شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجهای کسب کردند؟
از طریق دوستان و آشنایان با کانون آشنا شدم، زیرا با توجه به جامعه آماری بالایی که داشت و همچنین تجربه و سابقه زیادش تصمیم گرفتم با شرکت در آزمون ها بتوانم با تکرار و تمرین مطالبی که می آموختم، آن ها را در ذهن خود ثبات بخشیده و نتیجه بخش تر عمل نمایم.
- نمرههای امتحان نهایی و تراز سوابق تحصیلیتان چند شد؟
با توجه به تاثیر نمرات امتحان نهایی در کنکور سراسری می کوشیدم تا در مدرسه به صورت عمیق درس معلم را یاد بگیرم و پس از آن با مرور و تمرین مباحث تخصصی یادگیری خود را معنا بخشیده و البته موازی با آن با حل تست هایی به ارزیابی مطالبی که می آموختم پرداخته تا بتوانم اشکالات خود را نیز برطرف کنم و همین موجب شد تا در امتحانات مدرسه موفق تر عمل نمایم و به کسب نمره 20 در دروس فیزیک، شیمی، عربی و سلامت و کسب نمره 19.75 در دروس حسابان، زبان، فارسی، دینی و اجتماعی و کسب نمره 19.5 در دروس هندسه و گسسته شوم.
- دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
با شرکت در آزمون های کانون متوجه سرعت عمل پایین خود شدم و تلاش کردم با در نظرگرفتن زمان لازم برای هر تست سرعت خود را افزایش داده و به صورت تدریجی تعداد تست های بیشتری در زمان مشخص حل می کردم و همچنین با آزمون دادن متوجه می شدم در چه درس هایی قوی یا ضعیف هستم تا زمان لازم برای یادگیری هر مبحث را در نظر گرفته و از اتلاف وقت بپرهیزم.
- آیا در آزمونهای کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمونها چه بود؟
معمولاً در همه آزمون ها شرکت می کردم زیرا با شرکت در هر آزمون سطح تسلط خود را بر مبحث مورد نظر ارزیابی نموده و به نقاط قوت و ضعف خود پی می بردم تا اگر یادگیری مبحثی کامل صورت نگرفته با صرف وقت بیشتر آن را رفع نموده و در آزمون های بعد بهتر عمل نمایم و از طرفی هر بار شرایط شرکت در جلسه کنکور را برای خود شبیه سازی نموده تا استرس خود را بهتر کنترل نمایم.
- از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.
با استفاده از کارنامه آزمون تحلیل درستی از تعداد صحیح ها و غلط هایم بدست آورده و سعی در کاهش غلط هایم داشتم تا بتوانم در آزمون بعد جبران نمایم. با استفاده از کارنامه اشتباهات تعداد غلط های هر درس را متوجه می شدم تا با حل دوباره و رفع آن ها کمتر دچار خطا شوم و همچنین کارنامه سوال محور که تعداد دام ها و سوالاتی که پاسخ نداده بودم را علاوه بر صحیح ها و غلط ها نشان می داد تا با کسب سوالات و ذهن طراح سوال آشنا شوم و کمتر درگیر دام های آموزشی شوم.
- مطابق برنامهی راهبردی درس میخواندید؟ چگونه شخصی سازی میکردید، توضیح دهید که روشتان چگونه بود؟
پیشروی برنامه مدرسه موازی با برنامه کانون و گاهی هم جلوتر بود این موجب می شد تا کمتر از برنامه فاصله بگیرم به طوری که در طول دو هفته قبل از هر آزمون به مطالعه و مرور مباحث موردنظر پرداخته و با حل تست های متنوع با سطح دشواری متفاوت به ارزیابی آموخته های خود می پرداختم تا در زمان باقیمانده اشکالات را پیدا و رفع نمایم.
- کدام درسها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درسها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمونها چه نمرهای برای این درسها کسب میکردید؟
نقطه قوت من درس فیزیک بود که از همان دوران کودکی به مباحث مربوط به آن مثل ستاره شناسی، نجوم و فیزیک ذرات بنیادی علاقه شدیدی داشتم و همین موجب شد رشته ریاضی و فیزیک را برای ادامه تحصیل انتخاب نموده و وقت بیشتری را صرف آن نموده که بالطبع اکثر اوقات در این درس نمره 20 می گرفتم و در کنکور درس فیزیک را 84درصد پاسخ دادم زیرا وقت زیادی صرف آن می کردم.
- به طور میانگین و در بازههای مختلف چند ساعت تست میزدید یا مسأله حل میکردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی میکردید، در طول سال و در ماههای مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟
ساعت مطالعه من در روزهایی که مدرسه می رفتم به طور میانگین بین 5 تا 7 ساعت بود و با توجه به اینکه مرور من برای هر مبحث در فاصله زمانی نزدیک به یادگیری آن مبحث اتفاق می افتاد زمان کمتری را صرف مطالعه برای آن می نمودم و موازی با آن حدود 5ساعت به حل تست های متنوع با سطح دشواری مختلف می پرداختم و روزهایی که به مدرسه نمی رفتم ساعت مطالعه ام به 13 ساعت افزایش می یافت تا علاوه بر ادامه دادن روند روزانه مطالعه ام اگر مبحثی از قبل را تمام نکرده بودم و عقب بودم بتوانم آن را نیز جبران نموده و یادگیری را تمام کنم.
- کدام بازهی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگتری داشته است: تابستان، پاییز، دیماه، نیمسال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی یا دوران جمعبندی؟ دلیل این موضوع چیست؟
نیم سال دوم، دوران طلایی نوروز و دوران جمع بندی نقش زیادی در موفقیت من داشتند به گونه ای که در نیم سال دوم شیوه درس خواندن و نحوه حل تست را اصلاح نمودم و به بهبود زمان بندی لازم برای مطالعه هر مبحث پرداختم. در دوران طلایی نوروز یک برنامه ریزی منسجم تر برای مرور بیشتر مباحثی که تا آن زمان آموخته بودم در نظر گرفتم و همچنین در دوران جمع بندی با حل تست های شبیه سازی شده و کنکور های سال های قبل زمان خود را به بهترین وجه مدیریت نمودم تا حداکثر استفاده را داشته باشم.
- در جلسه کنکور آیا توانستید سؤالهای سادهتر را تشخیص دهید؟
یکی از ویژگی های مهم آزمون های کانون این بود که سوالات با تیپ های مختلف طراحی می شد که ناگزیر می شدم در جلسه آزمون سوالات را از ساده به دشوار طبقه بندی نموده که بتوانم با مدیریت زمان و پاسخ دادن به سوالات ساده تر از اتلاف زمان جلوگیری نمایم، همین رویه در جلسه کنکور کمک کرد تا سوالات ساده را سریع تر تشخیص داده و بتوانم به تعداد بیشتری از سوالات پاسخ بدهم.
- اگر در آزمون تیرماه نسبت به آزمون اردیبهشت ماه پیشرفت قابل ملاحظهای داشتید، توضیح دهید که در طی ماههای بین این دو آزمون چه برنامهای اجرا کردید؟
در آزمون تیرماه نسبت به اردیبهشت ماه پیشرفت بیشتری داشتم زیرا در جلسه آزمون کنکور اردیبهشت به دلیل عدم مدیریت زمان با کمبود وقت مواجه شدم و از طرفی تعداد اشتباهاتم نسبتاً زیاد بود به همین خاطر پس از آن در زمان باقیمانده با مرور دوباره مباحثی که در آن اشکال داشتم و همچنین حل تست های بیشتر و شبیه سازی شده توانستم زمان لازم برای هر سوال را تشخیص دهم و با تمرکز روی سوالات ساده تر از اتلاف زمان بپرهیزم به طوری که برای مثال فیزیک را در کنکور اردیبهشت 46درصد و در کنکور تیر 84درصد پاسخ دادم که نتیجه ام را تحت الشعاع خود قرار داد.
- استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟
اوایل بیشتر از گوشی و فضای مجازی استفاده می کردم اما با شروع سال دوازدهم که همزمان دانش آموز کنکوری بودم و اهمیت ماجرا را می دانستم با توجه به تاثیر منفی که در استفاده بی رویه از آن بر ساعت مطالعه برای درس هایم داشت تلاش می کردم زمان استفاده از گوشی را کاهش داده و به حداقل برسانم به طوری که در زمان های استراحت بین درس هایم به جای آن به فعالیت های دیگر می پرداختم.
- دلیل این که در آزمونهای تابستان شرکت کردهاید چه بود؟
در تابستان همه ی تلاشم این بود که بتوانم به مرور کامل مباحث درس های سال دهم و یازدهم پرداخته تا آن ها را در ذهن خود بازیابی کرده و با حل تست های متنوع با سطوح دشواری مختلف میزان تسلط خود را افزایش داده و در سال دوازدهم دغدغه کمتری داشته باشم و وقت کمتری را صرف آن ها نمایم.
- فکر میکنید مهمترین ویژگی که شما دارید و باعث میشود خوب درس بخوانید، چیست؟
تلاش و پشتکار مهم ترین ویژگی های من بودند که باعث می شد از سختی های مسیر نهراسم و بیشتر وقت خود را جهت مطالعه و حل تست بیشتر صرف نمایم به طوری که تفریحات خود را کمتر کرده و فعالیت های غیر درسی را به حداقل رساندم و علی رغم سختی های زیادی که در مسیر پیش رو داشتم کوتاه نیامدم و با صبر و تحمل بیشتر به مسیرم ادامه دادم.
- تلاش و سختکوشی و تمرین مداوم چقدر در موفقیت شما نقش داشته است؟
می دانستم هر موفقیتی مستلزم سعی و تلاش فراوان است به طوری که در نیمسال دوم و با نزدیک شدن به زمان کنکور و امتحانات پایان سال با جدیت بیشتری پیش رفتم، شیوه مطالعه خود را اصلاح نموده، از فعالیت های غیردرسی خود کاسته و ساعت مطالعه خود را افزایش دادم و همین سخت کوشی موجب شد شاهد پیشرفت خوبی در نتیجه امتحانات مدرسه و آزمون های کانون باشم.
نابرده رنج گنج میسر نمی شود مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد
- وقتی در طول سال خسته میشدید یا انگیزهتان را از دست میدادید، برای بیشتر شدن انگیزهتان چه کار میکردید؟
کاملاً طبیعی است که انسان در هر مسیری که قدم می گذارد گاهی خسته می شود مخصوصاً کنکور که قرار است در آینده ما نقش زیادی داشته باشد، من هم در طول مسیری که پیش رو داشتم گاهی خسته می شدم و انگیزه ام را از دست می دادم اما با فکر کردن به آینده و اینکه اگر به خوبی در سال کنکور تلاش نکنم بعداً حسرت خواهم خورد، عزم خود را جزم نموده و به مسیرم ادامه دادم.
- با خودتان رقابت میکردید یا با دوستانتان؟ چگونه با خودتان رقابت میکردید؟ از طریق افزایش ساعت مطالعه یا افزایش نمرهتان در آزمون؟
بیشتر با خودم رقابت می کردم و سعی می کردم به آنچه مد نظرم است دست یابم، به این طریق که وقتی آزمون می دادم با تحلیل نمره های کارنامه ام متوجه اشکالات کار خود می شدم و با صرف زمان بیشتر همچنین تصحیح شیوه مطالعه آن مبحث می کوشیدم تا در آزمون های بعد آن را جبران نمایم ، گاهی نیز با یادگیری روش های مطالعه و حل تست از دوستانم عملکرد خود را بهتر نموده و به آنچه نتیجه دلخواهم بود نزدیک تر می شدم.
نقش اولیا در موفقیت شما چیست؟
پدر و مادرم همیشه در کنارم بودند و نقش بسیار مهمی در موفقیت من داشتند، همیشه در هر زمینه ای مرا حمایت نموده و با پیگیری هایشان کمک می کردند تا اگر دچار مشکل و یا چالشی می شدم با همفکری آن ها بهترین تصمیم را بگیرم و اگر خسته و ناامید می شدم مرا دلداری داده و به آینده امیدوار می کردند.قدردان زحماتشان هستم.
