گفتگو با فاطمه شمشیرگرزاده ؛ قبولی فرهنگیان 1403

گفتگو با فاطمه شمشیرگرزاده ؛ قبولی فرهنگیان 1403 از دزفول

گفتگو با فاطمه شمشیرگرزاده ؛ قبولی فرهنگیان 1403

نام و نام خانوادگی : فاطمه شمشیرگرزاده

رشته و دانشگاه قبولی : آموزش علوم تجربی – فرهنگیان اهواز

نام شهر و استان : دزفول - خوزستان

میانگین تراز : 5662

از چه سالی عضو کانون بوده اید : از یازدهم و به مدت 3سال عضو کانون بودم

شغل و تحصیلات مادر : فرهنگی - کارشناسی

شغل و تحصیلات پدر : مدیر بخش اداری - کارشناسی

 

مصاحبه‌گر : فردوس نادکی

 

  1. شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه‌ای کسب کردند؟

من از کودکی با دیدن تبلیغات تلویزیونی با کانون آشنا شدم و موفقیت افرادی که عضو کانون بودند را می دیدم، از طرفی تعدادی از اقوام عضو کانون بودند و همین موجب می شد تا من نیز کانون را انتخاب نموده و با شرکت در آزمون های برنامه ای به یک نظم و توالی بهتر در درس هایم برسم.

 

  1. آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟

خیر، در آزمون ها حتی در زمان امتحانات نهایی هم غیبت نداشتم، زیرا معتقد بودم که هر آزمون فارغ از تراز در تثبیت دروس و محک زدن مطالبی که خوانده بودم بسیار موثر است. اگر در آزمونی به بودجه بندی نمی رسیدم باز هم در آزمون شرکت می کردم و به سوالاتی که می دانستم پاسخ می دادم تا از جو شبیه سازی شده با کنکور فاصله نگیرم و به این فضا عادت کنم.

 

  1. آیا در آزمون‌های هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت می‌کردید؟ 

اگر پاسخ‌تان مثبت است،الف) انگیزه‌تان چه بود؟ ب) فایده آزمون‌های هدفگذاری برای شما چه بود؟

بله، در بسیاری از آزمون های هدف گذاری و مشابه پارسال شرکت می کردم؛ زیرا کمک می کرد با سوالات بیشتری مواجه شوم و برای آزمون جمعه آمادگی بهتری داشته باشم و با تحلیل سوالات آزمون های شبیه سازی شده نکات بیشتری بدست می آوردم و همین امر موجب تقویت اعتماد به نفس در من می شد.

 

  1. از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

کارنامه سوال محور یک نمای کلی از وضعیت من در آزمون بود که نقاط ضعف و قوتم را به خوبی نشان می داد، کارنامه مبحثی از این جهت اهمیت داشت که علاوه بر به تسلط رسیدن در مباحثی که خوانده بودم اشتباهات سطحی که در برخی سوالات آزمون داشتم را برطرف نمایم و با تحلیل این کارنامه متوجه می شدم که در چه مباحثی ضعف دارم، از کارنامه اشتباهات به تحلیل نقاط ضعفم می پرداختم تا در آزمون های جمع بندی از تکرار این اشتباهات بپرهیزم.

 

  1. مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خواندید؟ چگونه شخصی سازی می‌کردید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه بود؟

مطالعه طبق برنامه راهبردی آزمون به درس خواندنم نظم می داد و باعث می شد که هدف های کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشم، برنامه آزمون های قلم چی به دلیل ایستگاه های مرور فراوانی که داشت برایم بهترین برنامه بود، چون باعث می شد تا در آزمون های مرور و جمع بندی عقب ماندگی هایم را جبران کنم و تا حد زیادی مطلبی نخوانده باقی نماند. بودجه بندی هر آزمون را با توجه به زمانی که در روز قرار بود مطالعه نمایم مشخص می کردم و هفته منتهی به آزمون را برای مرور مطالبی که در طی هفته گذشته مطالعه کرده بودم اختصاص می دادم.

 

  1. روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کردید؟

همه سوالات را تحلیل می کردم، سوالات درست را برای تثبیت بیشتر و پیدا کردن نکات تستی بار دیگر حل می کردم، سوالات نزده را ریشه یابی کرده تا دلیل پاسخ ندادنم را پیدا و آن را برطرف کنم و سعی می کردم راه حل سوالاتی را که اشتباه پاسخ داده ام را یاد بگیرم.

 

  1. در جلسه کنکور آیا توانستید سؤال‌های ساده‌تر را تشخیص دهید؟

بله، با تمرین روی پیدا کردن سوالات آسان در آزمون های قلم چی توانستم در جلسه کنکور، سوالات ساده را تشخیص دهم و همین باعث شد تا تسلط خود را در شناخت تیپ های مختلف سوالات افزایش داده و به تسلط بالاتری برسم تا بتوانم در زمان کمتر به سوالات بیشتری پاسخ دهم.

 

  1. اگر در آزمون تیرماه نسبت به آزمون اردی‌بهشت ماه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشتید، توضیح دهید که در طی ماه‌های بین این دو آزمون چه برنامه‌ای اجرا کردید؟  

در آزمون تیر ماه نسبت به آزمون اردیبهشت در درس زیست شناسی تفاوتی 30 درصدی به وجود آوردم، بعد از کنکور اردیبهشت ماه بیشتر تمرکزم را روی پاسخ دادن به سوالات زمان دار و استاندارد گذاشتم و بانک تست قلم چی را تهیه کرده و به حل تست پرداختم و توانستم به تسلط بیشتری بر مباحث خوانده شده برسم.

 

از چه زمانی و چگونه به رشته معلمی و دبیری و دانشگاه فرهنگیان علاقه‌مند شدید؟ چه عواملی سبب ایجاد این علاقه شد؟

از کودکی با ملاحظه کردن وجدان کاری مادرم در شغل معلمی و اهمیت زیادی که برای دانش آموزان قائل می شد، ذهن من را به این شغل سمت و سو می داد و موجب شد به معلمی علاقه مند شوم و با شناخت توانایی های خود در جهت آموزش دادن مفاهیم آموزشی و پرورشی به نسل آینده ایران عزیزمان نقش مثبتی در جامعه ایفا نمایم.

 

در خانواده و اطرافیان شما چه کسانی دبیر بودند؟

مادر من فرهنگی بودند و همچنین خاله ها، عمه ها و... شاید بهتر است بگویم افراد زیادی از خانواده من فرهنگی هستند. گاهی شاهد بودم بسیاری از دانش آموزان مادرم وقتی بعد از گذشت چند سال او را می دیدند با هیجان می گفتند به دلیل علاقه مند شدن به روش تدریس شما ما نیز دبیر شدیم و بسیار خوشحالیم، همین در من حسی ایجاد می کرد تا بخواهم این مسیر را برای خود انتخاب نموده و چه توفیقی می تواند بالاتر از این باشد که بتوانی در سرنوشت و آینده یک فرد موثر باشی. 

 

کدام معلم‌های تان در این علاقه تاثیرگذار بودند؟

دبیر زیست سال دوازدهم و دبیر شیمی سال یازدهم در ایجاد این علاقه نقش موثری داشتند، ارتباط صمیمانه حاکم در کلاس درس و علم و دانش بالای این دبیران و مهارت انتقال مفاهیم به دانش آموزان که حاکی از تسلط بالای آن ها در اداره کردن کلاس بود موجب می شد تا بیشتر علاقه مند شوم و این شغل را برای خود برگزینم.

 

فکر می‌کنید اگر معلم شوید، شبیه کدام معلم خود خواهید شد؟ چرا؟

بیشتر شبیه دبیر زیست سال دوازدهم خواهم شد، ایشان با تسلط بر مفاهیم علمی و مدیریت عالی کلاس باعث تغییر مسیر شغلی من شدند، برخی از افراد وقتی از نمرات و درصد های کنکور من با خبر می شدند می گفتند: چرا رشته های پزشکی و پیراپزشکی را انتخاب نکرده ای، شاید بهتر است اینگونه بگویم که اگر قرار می شد یک پزشک موفق در آینده باشم، حال با انتخاب شغل معلمی و آموزشی که قرار است بدهم می توانم سالانه ده ها فرد موفق نه لزوماً پزشک را تربیت کنم و این حس برایم هزاران بار ارزشمند تر و زیباتر است.

 

توجه شما بیشتر به کدام منابع فرهنگیان بود؟

بیشتر به کتاب های درسی ام تکیه داشتم و در کنار آن کتاب مهارت های معلمی را نیز مطالعه نمودم، روش درس خواندنم برای فرهنگیان فارغ از کنکور سراسری نبود و سعی می کردم هر درسی را در حد توانم به نحوی عالی مطالعه نمایم تا برای هر کنکور و هر آزمونی آمادگی لازم را داشته باشم.

 

از چه زمانی مطالعه برای فرهنگیان را شروع کردید؟

حدوداً از دی ماه مطالعه ام برای فرهنگیان جدی تر شد و سعی کردم با حفظ پیوستگی و شرکت منظم در آزمون ها و تحلیل به موقع آن به مطالعه و مرور مطالب بپردازم و تسلط خود را افزایش دهم. 

 

آیا در آزمون‌های کانون در بخش فرهنگیان شرکت می‌کردید؟

بله، بعد از آزمون اصلی دفترچه آزمون فرهنگیان را دریافت می کردم و به بررسی سوالات آن می پرداختم، به همین دلیل در کنکور با سوالات فرهنگیان آشنایی داشتم و سریع تر پاسخ درست را پیدا می کردم، بررسی سوالات فرهنگیان کانون باعث تسهیل و تسریع عملکرد من در کنکور اردیبهشت ماه شد.

 

پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

به نظرم انسان در هر مقطعی با پیوستگی داشتن در هر امری به پیشرفت می رسد، من هم با پیوستگی در آزمون ها پیشرفت می کردم؛ زیرا با این رویه مطالب در حافظه ام تثبیت می شدند، همچنین از یک مبحث مشخص تیپ تست های بیشتری می دیدم و این سبب می شد تا با ایده طراحان آشنا شوم و فقط از یک جهت به مبحث نگاه نکنم، همین پیوستگی به درس خواندنم نظم می داد و این نظم باعث پیشرفت من شد.

 

بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روش‌های مطالعه خود را در این درس به صورت آیتم‌وار بنویسید.

بهترین درس من در کنکور زیست بود، روش من اینگونه بود که ابتدا متن کتاب را روزنامه وار مطالعه می کردم و سعی می کردم تست های ساده تر را پیدا نموده و بعد از تسلط نسبی روی مبحث مورد نظر بقیه تست ها را حل می کردم و نکات سوالات را اعم از نکات شکل ها و قسمت هایی که از متن درس قابل برداشت نبود را به خاطر می سپردم، پس از آن متن کتاب درسی را با دقت بیشتری مطالعه می کردم و سعی می کردم جمله ها را هم بصورت خطی و هم بصورت مفهومی بخاطر بسپارم و در نهایت با حل تست و تحلیل آن میزان تسلط خود را می سنجیدم و به نکات تستی سوالات پی می بردم.

 

Menu