نام و نام خانوادگی : مائده حسینی نژاد
پایه : دوازدهم تجربی
نام شهر و استان : سیب و سوران ، سیستان و بلوچستان
میانگین تراز نهم : 6544
حضور در کانون : از پنجم دبستان تا دوازدهم
شغل مادر : خانه دار
شغل پدر : فرهنگی
مصاحبهگر : صفا شیدایی
شما چگونه با آزمونهای کانون آشنا شدید؟
قبلا خواهرم عضو کانون بودند و دبیری زیست قبول شدند.
، پدرم هم خیلی اهمیت میدادند که من از دبستان در آزمونها حضور داشته باشم ، من هم دوست داشتم خودم را محک بزنم و دیدم حضور در آزمونها مفید است ادامه دادم.
در ابتدا که ثبت نام کرده بودم ، خودم شروع کردم ، ولی از سال هفتم دوستانم هم به آزمونها پیوستند و رقابت بیشتر شد.
شما سال ششم در آزمون تیزهوشان قبول نشدید ، چرا دوباره در آزمونها شرکت کردید؟
پدرم میگفتند در آزمونها شرکت کن تا استعداد داشته باشی و از الان برای سالهای بعد آمادهتر شوی. همچنین در شهرمان رقابت کمتر بود و این آزمونها باعث میشد من فرصتی داشته باشم تا خودم را با دانش آموزان در شهرهای دیگر مقایسه کنم و پیشرفت داشته باشم.
نقاط قوت برنامه راهبردی از نظر شما چیست؟
برای من برنامه راهبردی خیلی مهم بود چون درسهایم را دسته بندی میکرد و من میتوانستم برای همه درسهایم وقت بگذارم و چون میدانستم در انتهای دو هفته یک آزمون دارم و قرار است آموختههای خودم را محک بزنم تا مطمئن شوم یاد گرفتهام و بعد سراغ مطلب دیگر بروم، نهایت تلاش خودم را میکردم.
همچنین پیشروی پیمانهای هم برایم مهم بود. چون هر بخش را چند بار آزمون میدادم و این پیشروی باعث مطالعه چندین باره همه قسمتها میشد.
در سالهای دبستان و متوسطه اول در طول هفته برنامه راهبردی و مدرسه را توام پیش میبردم چون وقتم زیاد بود و کتابها را کامل میخواندم.
الان چون حجم دروس بیشتر است، تصمیم گرفتم هر درسی که تدریس شد را در برنامهام بگنجانم و شخصی سازی دقیقی داشته باشم. یعنی مباحث مشترک مدرسه و برنامه راهبردی را میخوانم و در وقت اضافه مباحث مازاد مدرسه را میخوانم. اینکه بتوانم خودم را کامل با برنامه راهبردی همسو کنم و وفق بدهم برایم خیلی مهم است.
آیا نتایج آزمونها تاثیری روی تغییر روشهای مطالعه شما داشته است؟
خیلی تاثیر داشت ، کارنامه را چک میکردم و اگر تراز و درصدم در درسی کم بود برای آن تلاش میکردم. در دبستان فقط تکالیف کلاسی را انجام میدادم ولی از وقتی در آزمون ها شرکت کردم چون تلاش میکردم ترازم را بیشتر کنم مطالعهام هم بیشتر و عمیقتر شد.
آیا در آزمون مشابه پارسال هم شرکت میکردید؟ دلیل آن چیست؟
دبستان که بودم دفترچه آزمون غیرحضوری را خودم حل میکردم و بعدا که آزمون مشابه پارسال در صفحه شخصی فعال شد همیشه شرکت کردهام . من احساس میکنم این آزمونها به رشد ترازم خیلی کمک کرد.
روز آزمون یک روز هیجانی برای من بود، چون حاصل مطالعه درسها را آزمون میدادم . طبق زمان آن را پاسخ میدادم و درصدها را یادداشت میکردم و درسی که درصد آن کم میشد را مشخص میکردم و تا آزمون برای آن برنامهریزی ویژه انجام میدادم. من برای آن درس، اول درسنامه کتاب را با دقت میخواندم ، سپس منابع کمک آموزشی را مطالعه میکردم و در آخر تستهایی با تیپهای مختلف و سطح متفاوت کار میکردم.
آیا در آزمون هدفگذاری هم شرکت میکردید؟ دلیل آن چیست؟
آزمون هدفگذاری هم شرکت میکردم . آن را هم مثل آزمون مشابه پارسال در یک روز معین کار میکردم و درصدهای هر درس را مینوشتم تا با درصدهای مشابه مقایسه کنم. اگر از آزمون هدفگذاری تا آزمون مشابه تغییری در درصدهای دروس ایجاد نمیشد ، سوالات را تحلیل میکردم و سوالهای غلط را چندین بار حل میکردم و سوال مشابه به آنها هم حل میکردم.
قبلا خیلی روی مدیریت زمان تمرین نداشتم ولی بعدا به خاطر تسلط بر مدیریت زمان همیشه این دو آزمون را زمان دار کار کردم.
برنامه شما برای نوروز سال گذشته چه بود؟
چون آزمون تیزهوشان داشتم ، برای آمادگی بیشتر، کتابهای هوش کلامی و غیرکلامی را تهیه کردم و حل میکردم. کتابهای هشتم را هم خواندم . دفترچه آزمونهای سال هشتم را دوباره کامل حل کردم.
کتاب نوروز را سال قبل تهیه کردم و بعضی وقتها مبحثی کار میکردم. بعد از مدتی آزمون محور کار کردم و چون نتیجه گرفتم امسال از ابتدای عید کتاب نوروزم را آزمون محور کار میکنم.
از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکردید؟
از کارنامههای اشتباهات ، 5نوع درس و پروژه ای استفاده میکردم.
کارنامه اشتباهات را از سایت دریافت میکردم و در ایستگاههای جبرانی اشتباهاتم را نگاه و تک تک این سوالها را چک میکردم. همچنین در اپ کانونیها برای هر آزمون دفترچههایی قرار می گرفت که در کنار این کارنامه از آنها هم استفاده میکردم.
کارنامه 5نوع درس برای طولانی مدت است. نقاط قوت خودم را شناسایی میکردم و تلاش میکردم آنها را ثابت نگه دارم. نقاط ضعف را متوجه میشدم و برای آنها بیشتر تلاش میکردم و ساعت بیشتری در برنامه میگذاشتم. سال قبل نقاط قوتم دو درس ریاضی و علوم بود.
نقطه ضعفم هم درس زبان بود که دلیل اصلی آن بیدقتی در جلسه آزمون به خاطر عجله کردن بود ، اینکه سریع و بدون دقت به همه گزینهها و املای کلمات ، به سوالها جواب میدادم باعث میشد تعداد غلطم بیشتر شود که توانستم با تمرین بیشتر و اعمال زمان در تستزنی در منزل و افزایش دقت در جلسه آزمون آن را بهتر کنم.
از چه زمانی برای قبولی در تیزهوشان جدی شدید؟
از اول آزمونها را با برنامه پیش میرفتم و پدر و مادرم هم توصیه میکردند در آزمونها شرکت کنم و من کم کم جدیتر شدم و روی کتابهای هشتم کار کردم. به خصوص یک ماه آخر خیلی تلاش خودم را زیاد کردم و مطالعه کتابها را تمام کردم و همچنین در روزهای آخر آزمونهای شبیه سازی شده کانون هم شرکت کردم.
چون ترازهای آزمونهای کانون را میدیدم و تراز دوستانم را هم میدیدم و در منزل آزمونها را بررسی میکردم پس استرس خاصی نداشتم و به خودم اعتماد داشتم.
روزی چند تست کار میکردید؟
برای آزمون تیزهوشان تست زدن روزانه جای خود بود و برای هوش کلامی و هوش غیرکلامی تستها را روزانه و با تعداد بالای 80 تست میزدم و از این تست ها خیلی خوشم میآمد و در روزهایی که تا آزمون اصلی باقی بود آزمونهای تیزهوشان کانون را حل کردم. برای جمع بندی هشتم درسها را مرور میکردم و برحسب نیازم تست میزدم.
روزی چند ساعت درس میخواندید؟
روزانه حدود 5 -4.5 ساعت درس میخواندم و در روزهای تعطیل این ساعت بیشتر هم میشد. در عید ساعت مطالعه روزانهام بیشتر شد و با شروع روزهای مدرسه و امتحانات و روزهای پایانی به روزی 6ساعت رسید.
چرا دوران نوروز برای شما اهمیت داشت؟
چون در طول سال چند ساعت در مدرسه وقت میگذرانیم و بعد از آن خستهایم و مدت زمان مطالعه روزانه کم میشود، ولی نوروز فرصت خوبی است و وقتی بیشتر بچهها خواب هستند ما باید تلاش کنیم و سبقت بگیریم . چون مدارس تعطیل هستند، ساعت در اختیار دانش آموز زیاد است و باید تلاش کنیم تا پیشرفت کنیم. نوروز 15 روز است ولی 15روز بسیار مهمی است.
از کتاب سه سطحی چه زمانی استفاده میکردید؟
من در متوسطه اول برای خواندن درسنامه یک کتاب جامع داشتم ولی کتابهای آبی و سه سطحی برایم خیلی مهم بود برای همه درسها این 2 کتاب را داشتم و بیشتر روی سوالات دشوارتر سه سطحی ها تمرکز میکردم.
امسال اندکی تغییر داشتهام و روی درسنامه ها دقت و تمرکز بیشتری دارم و کتابهای تستی سه سطحی انتخاب کردم.
تحلیل آزمون را چگونه انجام میدادید؟
من بعد از هر آزمون سوالات را تحلیل میکردم. سوالهای درست را میخواندم و اگر نکته خاصی داشت، یادداشت میکردم.
سوالاتی که حل کرده بودم را دوباره حل میکردم ، بی دقتیها کشف میشد ، حل نشدهها حل میشد.
با سوالات منابع مقایسه میکردم و سوالات اشتباه را در کتاب خودآموزی مینوشتم و در آزمونهای ایستگاه جبرانی دوباره سراغ آنها میرفتم.
کدام بخش مجله آزمون برای شما جالب بود؟
من کل مجله آزمون را میخواندم و مصاحبهها را هم دنبال میکردم. مثلا چون مدیریت زمان بلد نبودم ، از مقالههایی که در این مورد بود نکته برداری میکردم و تا حدودی توانستهام مدیریت زمان را بهتر کنم. قبلا به همین دلیل نمیتوانستم به همه سوالات سرجلسه پاسخ بدهم و ترازم کم میشد ولی الان وضعیتم را اصلاح کردهام.
پدر و مادر چگونه به شما کمک میکردند؟
پدر و مادرم نقش زیادی داشتند ، من را در آزمونها ثبت نام کردند و پیگیر ترازهایم بودند و با نتیجههایی که میگرفتم خوشحال میشدند و من میدانم با درس خواندن هر روز علاقه ام به درس بیشتر میشود و میتوانم تلاشم را افزایش دهم.
سعی میکردم خودم برنامهریزیام را بنویسم و اولیایم شرایط را مهیا میکردند و اگر ساعت مطالعهام کم میشد به من انگیزه برای تلاش می دادند.
دفتر برنامه ریزی داشتید؟
بله داشتم ، سال قبل روزانه مینوشتم و البته امسال دقیقتر مینویسم و حتی زمانهای هدر شده را یادداشت میکردم.
دفتر برنامهریزی من شامل ساعت مطالعه ، تعداد تستها ، زمان هدر شده و... برای هفته قبل بود و براساس آن برای هفتههای بعد برنامهریزی میکردم.
دلیل این که در آزمونهای تابستان شرکت کردهاید چه بود؟
در سال نهم و دهم در آزمونهای تابستان شرکت کردام چون دوست داشتم درسها را پیشخوانی کنم. شروع درسهای نگاه به آینده برایم خوب بود چون میتوانستم مباحث را بشناسم و با آنها آشنایی پیدا کنم.
فکر میکنید مهمترین ویژگی که شما دارید و باعث میشود خوب درس بخوانید، چیست؟
مهمترین ویژگی من کنترل خودم است. برای مثال شاید بعضیها تمایل زیادی به تلویزیون دیدن داشته باشند و نتوانند بر آن غلبه کنند ولی من هرجا برنامه غیردرسیام بیشتر شود به خودم تلنگر میزنم و سریعاً اصلاح میکنم.
چرا با اینکه در آزمون تیزهوشان قبول شدید ، پیوستگی خود را به آزمونها حفظ کردید؟
اوایل فقط برایم مهم بود که در تیزهوشان قبول شوم ولی وقتی وارد پایه دهم شدم دیدم زمینههای پیشرفت زیاد است و از طرفی کنکور دارم که قرار است درسهای هر سه سال را آزمون بدهم و من باید درس هر سال را همان سال کامل بخوانم تا سال دوازدهم آمادگی خوبی داشته باشم و در آن سال درسهای پایه را فقط جمع بندی کنم.
