در آزمونهای پایهٔ یازدهم سال 1403 (خصوصاً آزمونهای ۷ فروردین به بعد تا آزمونهای اردیبهشتماه) امتحانات مدرسه برای یازدهمیها تقریباً اولویت اول است. به همین دلیل سعی شده است سؤالاتی متناسب با تیپهای امتحانات مدارس در آزمونها گنجانده شود. در آزمون 31 فروردین سؤالات موردنظر در جدول زیر معرفی شده است:
درس | شماره سؤالات متناسب با امتحانات مدرسه در آزمون 31 فروردین |
ریاضی و آمار (۲) | 1 - 3 - 4 - 8 |
علوم و فنون ادبی (۲) | 11 - 12 - 14 - 17 |
جامعهشناسی (۲) | 22 - 24 - 28 |
روانشناسی | 41 - 42 - 45 - 50 |
عربی، زبان قرآن (۲) | 51 - 52 - 53 - 54 |
تاریخ (۲) | 64 - 65 - 68 - 69 |
| جغرافیا (۲) | 71 - 75 - 80 |
| فلسفه | 81 - 88 - 89 |
چرا این سؤالات با سؤالات امتحانات مدرسه تناسب دارند؟
در سؤالهای جدول فوق تیپهای امتحانی مختلف مدنظر قرار گرفتهاند، یعنی در سؤالات آزمون که تستی هستند، میتوانید با تغییراتی جزئی به تیپهای سؤالات امتحانی برسید؛ چند مثال میزنیم که دلایل انتخاب این سؤالات و تناسبشان با سؤالات امتحانات مدرسه برایتان بهتر جا بیفتد:
۱) تیپ پاسخ کوتاه (مثلاً در سؤال 8 ریاضی با سؤالی مواجهایم که فقط پاسخ نهایی آن میتواند محل نمرهدهی باشد.)
۲) تیپ صحیح/ غلط (مثلاً در سؤالهای 22، 24 و 28 جامعهشناسی و سؤالات 64 و 65 و 68 و 69 درس تاریخ و سوال 81 فلسفه)
۳) تیپ محاسباتی و پاسخ کامل (مثلاً در سؤالهای 51 تا 54 عربی که به مبحث ترجمه و تعریب اشاره دارد.)
4) تیپ جای خالی که معمولاً در درسهای متنی بیشتر در امتحانات دیده میشود (مثلاً در سؤال 45 و 50 روانشناسی - 71 و 75 جغرافیا)
5) تیپ جورکردنی که در آن چند گزاره داده میشود و از شما خواسته میشود موارد متناسب با هر گزاره را به آن ربط دهید (مثلاً در سؤال 11 و 12 علوم و فنون ادبی تطبیق موضوع و سبک نثر با نام کتابها خواسته شده است. یا سؤال 41 و 42 روانشناسی که تطبیق گزاره را با سبکهای شخصیتی و عوامل نگرشی در بر دارد. یا سؤال 80 جغرافیا که به تطبیق سرزمینها با الگوهای مدیریت سیاسی اختصاص دارد.)
6) تیپ پاسخ کامل (مثلاً در سؤالات 3، 4 و 8 ریاضی میتوان برای مراحل مختلف محاسبه در مباحثی مانند محاسبه مقادیر مختلف بر اساس ضابطه تابع و تطبیق نمودار و ضابطه تابع بارمهای جزئی در نظر گرفت. یا در سؤالهای 14 و 17 علوم و فنون ادبی مباحث سبکشناسی و موسیقی شعر بهصورت تشریحی و کامل مدنظر است.)
