نام و نام خانوادگی: مینا جانبازی
پایه: دوازدهم تجربی
نام شهر و استان: بیرجند، خراسان جنوبی
میانگین تراز: 6500
سالهای حضور در کانون: 4سال
مصاحبهگر : فاطمه کارگر
- تصمیمات شما برای نیم سال دوم چیست؟
تصمیمات و هدف من برای نیمسال دوم بیشتر جمعبندی است، یا اینکه آزمونهای جامع را تمرین و تست کارکنم و یا اینکه آزمونهای آزمایشی که در طول سال شرکت کردهام را به صورت یک روز در میان حل و نکات تستی آن را مرور کنم و این باعث میشود که هم مدیریت آزمونم را مجدد تقویت کنم و هم اینکه مروری برای کنکور داشته باشم. به خاطر اینکه من بیشتر پیشرویهایم را قبل از نیمسال دوم انجام داده بودم و نیازی نبود که پیشرویهای زیادی را انجام دهم و بیشتر هدفم مرور مطالب بود.
- با توجه به کارنامه نیم سال اول؛ چه برنامه ای برای دوران طلایی نوروز دارید؟
من از اواسط اسفند آزمونهای جامع را شروع کرده بودم و در نوروز هم آزمونهای جامع را حل میکردم در آزمونهایی که کانون در ایام نوروز برگزار کرده بود شرکت کردم وآزمونهای قبل کانون راهم مرور کردم ونکات آنها را که قبلا در دفتری یادداشت کرده بودم خواندم و مرور کردم. ولی کتابهای سه سطحی وجمع بندی را در ایام نوروز استفاده میکردم.
- سال گذشته برنامه موفق شما برای دوران طلایی نوروز چه بود و چه نتیجه ای داشت؟
در سال یازدهم در زمینه جمع بندی مثل سال دوازدهم جدی نبودم و در آن زمان هم نزدیک کنکور هم نبودم که بخواهم مدیریت آزمون خودم را تقویت کنم و یا بخواهم روی تستهای کنکور وقت بگذارم ولی در سال یازدهم هم مطابق بودجهبندی کانون، مطالعه و آزمونهای ایام نوروز را شرکت کردم.
- آیا سال گذشته از کتاب نوروز و تابلو نوروز استفاده کردید؟ توضیح دهید.
از تابلوی نوروزی استفاده کردم تابلو را به صورت چاپی دریافت کرده بودم ومطابق آن مطالعه میکردم البته یکسری از قسمتهای آن را شخصی سازی کرده بودم وبراساس شرایط خاصی که در هر روز داشتم میتوانستم برنامه را تغییر دهم وبه ابن صورت توانستم درطول نوروز هم مطالعه داشته باشم.
شما تصمیم گرفته اید برای کنکوراردیبهشت یا کنکور تیر تمرکز کنید؟ لطفا علت این انتخاب را توضیح دهید.
حقیقتاً به نظر من هر دوتا کنکور اهمیت خاص خودش را دارد و فرصتها ومزیتها و معایب مختص خودش را دارد اما هدف من بیشتر روی کنکور اردیبهشت هست به این خاطر که در این کنکور تعداد کمتری از دانشاموزان میتوانند خودشان را برای این کنکور آماده کنند و مطابق برنامهریزی خودشان پیش بروند و این یک برد برای کسانی میشود که توانستهاند مطابق برنامه پیش بروند. اما نمیشود از کنکور تیر هم غافل شد به نظر من آن هم میتواند فرصت خوبی برای جبران باشد.
بهمن و اسفند ماه برای کنکورامسال بسیار مهم است. آیا در برنامه راهبردی با پیش روی عادی برنامه ریزی میکنید یا با پیش روی سریع حرکت میکنید؟ لطفا توضیح دهید.
غالبا سعی میکردم با پیشروی سریع بتوانم برنامه را پیش ببرم ودر دروسی که نمیرسیدم پیشروی سریع را انجام بدهم ترجیح میدادم حداقل یکی دو درس را انتخاب کنم و روی این دو درس تمرکز کنم و خیالم از بابت آنها راحت باشد و همین باعث میشود یک گام جلوتر از بقیه باشم و این خودش میتواند خیلی کمک کننده باشد و از طرف دیگر برای اینکه بتوانم به کنکور اردیبهشت برسم باید با پیشروی سریع حرکت کنم و اگر با پیشروی عادی ادامه میدادم مباحث برای کنکور اردیبهشت تمام نمیشود برای همین تمام تلاشم این بود که با پیشروی سریع پیش بروم.
- آیا در آزمونهای کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمونها چه بود؟
من ازسال نهم کانونی هستم و فکر میکنم در سه سال گذشته (نهم،دهم،یازدهم) من هیچ آزمونی را غیبت نداشتم وفقط یک آزمون را امسال به دلیل شرایط خاصی که پیش آمد نتوانستم شرکت کنم و علت اینکه من نمیخواستم درآزمونها غیبت کنم این است که آزمون به من این فرصت را میداد که متوجه شوم چه قسمتهایی را متوجه نشدم، چه قسمتهایی یادگیری ناقص داشتهام و یا اینکه چه قسمتهایی را نمیتوانم هنوز مدیریت زمان بکنم و من میتوانستم با استفاده از آزمونهای کانون این نکتهها را از هر آزمونی به دست بیارم و برای ارتقای خودم بیشتر تلاش کنم یا اینکه بفهمم کجای کارم و در کدام قسمتها هنوز ضعف دارم. اما اگر من در آزمونی شرکت نمیکردم این نقصهایم باقی میماند و من متوجه آنها نمیشدم و نمیتوانستم برای آن هیچ اقدامی انجام بدهم و رسماً آن آزمون و مبحث را از دست میدادم.
- پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
همانگونه در سوال قبلی بیان کردم پیوستگی آزمونها باعث میشود که نکات همه مباحث را به طور کامل متوجه شویم متوجه میشوم که به طور مثال فلان مبحث، چه نکات زمانگیری دارد، چه سوالهایی دارد که میشود در زمان استاندارد حل کرد چه سوالهایی هست که میشود وقت کمی برای آن صرف کرد وآن زمان را ذخیره کرد، از طرفی ما متوجه میشویم که آن قسمتهایی که ما مطالعه کردهایم چه جور تیپ سوالی ممکن است از آن طرح شود و یا اینکه اصلاً از آن قسمت ممکن است سوال طرح شود یا خیر کاملاً اینها را متوجه میشویم و اینها فقط با آزمون دادن وتست کار کردن زیاد به دست میآید و پیوستگی دائم باعث میشود در این موارد پیشرفت کنیم و مبحثی را از دست ندهیم و همه نکات اصلی وتستساز را متوجه شویم و از طرفی بتوانیم پیشرفت خودمان را ملاحظه بکنیم و اگر بین آزمونها غیبت بکنیم و فاصله بیفتد باعث میشود که آن پیشرفت را آنگونه که میخواهیم نبینیم.
- آیا در آزمونهای هدفگذاری شرکت میکنید؟
همه تلاشم را میکنم که شرکت بکنم. انگیزهام این است که بتوانم برای هفته دوم بهتر برنامهریزی کنم به هرحال در هفته اول مطالعاتی صورت میگیرد و تستهایی زده میشود که من اسم آن را تستهای اولیه گذاشتهام بعد از آن برای اینکه بتوانم برای هفته دوم بهتر برنامهریزی بکنم بفهمم چه مباحثی را باید بیشتر تست بزنم و چه مباحثی را خوب نخواندهام و چه مباحثی تست خیزتر است برای این موضوعات، نیاز است که آزمون هدفگذاری را شرکت کنم و متوجه شوم که چگونه برای هفته دوم برنامهریزی کنم، برنامهریزیام خوب هست ویا خیر و نیاز به ویرایش دارد و چیکار میتوانم بکنم که ّبرای آزمونهای اصلی بتوانم بهترین نتیجه را داشته باشم.
فایده آزمون هدفگذاری هم دقیقاً همین است من میتوانم قبل از آزمون اصلی کارنامهای دریافت کنم که تستهای جدیدی دارد و نکات جدیدی دارد پاسخنامهاش کمکم میکند تا نکات جدیدی به دست بیاورم و بتوانم راحت جمعبندی کنم و به نظرمن آزمون هدفگذاری وجالبی هست و پیشنهاد میکنم بقیه هم حتماً در صورتی که بتوانند شرکت کنند.
- آیا در آزمونهای مشابه پارسال شرکت میکنید؟
از آنجایی که نزدیک آزمون اصلی بود و من برنامهام فشردهتر میشود کمتر فرصت شرکت داشتم. انگیزه شرکتم این است که قبل آزمون اصلی بتوانم خودم را یک ارزیابی کلی کنم و متوجه شوم که در آزمون اصلی به طور کلی چه عملکردی خواهم داشت و این باعث میشود که سرجلسه آزمون اصلی به من شوک وارد نشود، استرس نگیرم و با ایمان به تواناییها و دانستههای خودم سرجلسه آزمون اصلی حاضر شوم.
- شرکت در این آزمونها چه تاثیری بر وضعیت درسی شما در مدرسه داشت؟
نظر شخصی من این است که کلاً آزمون دادن و تست زدن باعث میشود که هم دانشمان افزایش پیدا کند هم مهارت آزمون مثل ترتیب تستزنی، نگهداری زمان و... را بتوانیم به طور کامل اجرا کنیم که این شامل دو بخش میشود که بخش اولش مدرسه و امتحانات نهایی است که نکات برخی از درسها در تشریحی و تستی یکسان است و من وقتی در آزمونهای تستی شرکت میکنم میتوانم در مدرسه عملکرد بهتری داشته باشم چه در پرسشهای شفاهی و چه درامتحانات و میتوانم اینگونه انگیزه واعتماد به نفسم را افزایش دهم از طرفی میتوانم برای آزمونهای اصلی خود کانون و کنکور که به صورت تستی برگزار میشود مدیریت آزمون و زمان را افزایش بدهم و در این مورد هم کمک کننده است.
- مطابق برنامهی راهبردی حرکت میکنید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی میکنید؟ برنامهی مدرسه و آزمونها هماهنگ بود؟
قطعاً مطابق برنامه راهبردی حرکت میکنم و خیلی برایم مهم است چون خود آزمونها برایم مهم است به ویژه نتایج آزمون به خاطر اینکه برنامه راهبردی به من کمک میکند یک برنامهریزی کلی داشته باشم که جزئیاتش را باید خودم شخصی سازی و مشخص کنم این باعث میشود که من برنامهام مرتب باشد و هدفمند درس بخوانم از طرفی باعث میشود شخصی سازیهای کار را خودم مطابق شرایطم انجام دهم و اذیت نشوم این برنامه این دو قابلیت را دارد و من حتماً براساس آن پیش میروم و اینکه برای دوهفته، بیشتر هفته اول را بیشتر به مطالعه کتاب و درسنامه اختصاص میدهم و هفته دوم را بیشتر به تست اختصاص میدادم اینگونه هم به امتحانات نهایی وکتاب و... توجه میشود و تشریحی نویسی و در هفته دوم مهارت تستزنی و مرور مطالب را انجام میدهم که متوجه شوم چه قسمتهایی را در هفته اول خوب نخواندم البته نه اینکه در هفته اول هیچ تستی نزنم اما تعداد تستها نسبت به هفته دوم کمتر است وتستهای هفته اول بیشتر تستهای آموزشی هستند و تستهای زماندار و تمرینی برای هفته دوم است که روی مطالب تسلط کامل پیدا کنم.
- نقاط قوت شما کدام درسها بودند؟ روش مطالعه آنها را توضیح میدهید؟
زیاد نمیتوانم در مورد نقاط قوتم نظر بدهم زیرا به هرحال من یکسری درسهایم نوسانی بود. در یکسری از درسها خوب بودم و برعکس یکسری از درسهایم را نمیتوانستم خوب پاسخ دهم که حقیقتاً کم کاریهای خودم موجبش میشد مثلاً من، هفتهای که درمدرسه، پر از امتحان بود و مجبور بودم برای آنها وقت بگذارم کمتر به برنامه آزمونهایم میرسیدم و به تبع آن درس، قرار نبود آن درس در آزمون نقطه قوت من به حساب بیاید، اما همه تلاشم را میکردم که همه درسها را روی یک نسبت ثابت نگه دارم و بعد از دو سه آزمون که روی آن مباحث مسلط شدم، برای پیشرفت از آن نقطه ثابت تلاش میکردم و واقعاً نمیشود در مورد نقاط قوتم نظر بدهم چون نقاط قوت وضعف من در هر درس نوسانی بود و دلیل اصلی آن کم کاری خودم و شرایط مدرسه بود.
- دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما میکند؟
دفتربرنامهریزی به شیوه کانون ندارم اما خودم به کمک مشاورم برای خودم برنامهریزی دارم و شخصی سازی میکنم و تاکنون حقیقتاً دفتربرنامه ریزی کانون را تهیه وتکمیل نکردم که متوجه مزیتهایش بشوم.
- تکنیکها و روشهای مدیریت زمان را، تمرین و استفاده میکنید؟
بله، خیلی تمرین میکنم و همچنان هم این تمرین ادامه دارد چون به نظر من همه مهارت یک دانشآموز کنکوری قبل کنکور نیست و همه مهارت یک دانشآموز این نیست که فقط بتواند هوش تحصیلی داشته باشد به نظر من هوش مدیریت زمان که بتواند استرس خودش را کنترل بکند، اینکه بدونه چه تستهایی را بزند و چه تستهایی را پاسخ ندهد خیلی مهم هست و این فرصت در آزمونهای آزمایشی، تستهای زماندار و آزمونهای جامع فراهم میشود و من خودم سعی میکنم این تکنیکها را خیلی تقویت بکنم و اجرایشان بکنم تا کنکورم وچالشهایش را به عالیترین نحو مدیریت کنم.
تحلیل آزمون را چگونه انجام میدهید؟
بعد از آزمون و قبل از اینکه پاسخنامه و کارنامه آزمون روی سایت قرار بگیرد سعی میکردم سوالهایی که سرجلسه فرصت نکردم حلشان بکنم یا جاهایی که احساس میکردم راه حلم را اشتباه میروم و فرصت نداشتم مجدد سوال را بررسی وحل کنم و برای آن وقت بگذارم و یا اینکه یکسری سوالات را نزدم و یا اینکه خودم میدانم که اشتباه زدم و میدانم آن مبحث کجای کتاب است سعی میکنم قبل آمدن پاسخ نامه این موارد را چک کنم تا بتوانم آن مباحثی که واقعا بلد نیستم راکشف کنم وباید چه برنامه ای برای آن بریزم وچگونه بخوانم ومتوجه میشوم که چطوری از آن قسمتهاسوال میآید بعد از اینکه پاسخ نامه روی سایت قرارمیگیرد سعی میکنم تا آخرشب روز آزمون، درس به درس تحلیل بکنم سعی میکنم نکاتی که اشتباه پاسخ دادهام را یادداشت کنم و نکاتش را حاشیه نویسی میکنم ،سوالاتی که پاسخ درست دادهام راهم یک دور مطالعه میکنم تا روشهای حل سوالات را بررسی کنم واگر روشی بود که بلد نبودم ویاکاربردی تراست را یادداشت میکنم تا بعدا بتوانم در سایر آزمونها ویا دوران جمع بندی از آن روش استفاده بکنم. سوالات را دقیق بررسی میکنم که نکات را کشف کنم وبرای همین معمولا تحلیل آزمونم خیلی طول میکشد.
- نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در این سالها چگونه بود؟
خانواده من بیشتر نقش انگیزشی دارند وهمیشه به من تواناییها وقابلیتهایم را یادآوری میکنند که ناامید نشوم و بتوانم برای آزمون بعد تلاش بیشتری داشته باشم و به من یادآوری میکنند که درصورت تلاش چه موقعیتهایی پیش رویم هست و این نقش حمایتی آنها، باعث میشود که من بتوانم بهتر و بیشتر تلاش کنم و برای هدفهایم با برنامه پیش بروم.
- از آنجایی که تمام امتحانات نوبت دوم نهایی است و تاثیر مستقیم در کنکور دارد، چه شیوهای را برای مطالعه و آمادگیامتحانات نهایی در نظر دارید؟
هدف اصلی من برای امتحان نهایی این است که من بتوانم کتاب درسی هم را کامل بخوانم و مسلط باشم به ویژه دروس عمومی و بتوانم بعد از آن سوالات امتحانات نهایی سالهای گذشته را کار کنم و آزمونهای تشریحی کانون را شرکت کنم به خاطر اینکه بعد از مطالعه کامل کتاب بهتر است نمونه سوال کار شود که متوجه بشویم کجا هنوز نقص داریم ونیاز هست که مرور شوند چون در امتحانات نهایی به قسمتهایی توجه میشود که اصلاً از نظر ما ممکن است کم اهمیت جلوه کند.
- با توجه به اهمیتامتحانات خرداد ماه و تاثیر مستقیم آن روی نتیجه کنکور، آیا از ابزارهای کانون یا کتابهای آن استفاده خواهید کرد با چه برنامه و روشی؟
بله، قصد دارم از آزمونهای مشابه امتحان نهایی کانون استفاده کنم و علاوه بر اینها قصد دارم از سوالات تشریحی سایت کانون هم استفاده بکنم.
- اولین تراز شما چند بود و در آزمون آخر به چند رسید؟ با چه راهکاری توانستید پیشرفت کنید؟
پایینترین ترازم مربوط به آزمونهای اولیه کلاس نهم بود که حدود 5000 شد ودر همان سال من توانستم جزو رتبههای دو رقمیکشور هم بشوم اما با ادامه این روند امسال یکسری افت وخیزهایی بود که آزمون آخرم 6800 شد که البته از آن زیاد راضی نبودم وامسال ترازهای بالاتری مثل 7200 هم داشتماما به هرحال میتوانستم در آزمون آخر عملکرد بهتری هم داشته باشم چون یکسری از اشتباهاتم ناشی از بی دقتی بود و خیلی اشتباهم واضح بود و من میتوانستم تراز بهتری داشته باشم که ان شاالله در آزمونهای باقیمانده تمرکز بهتری خواهم داشت و نتایج بهتری کسب خواهم کرد.
