گفت‌وگو با مهدیه قاسم پور؛ رتبه 1826: تا بهمن تراز خوبی نداشتم

گفت‌وگو با مهدیه قاسم پور،رتبه 1826: من تا بهمن تراز خوبی نداشتم

گفت‌وگو با مهدیه قاسم پور؛ رتبه 1826: تا بهمن تراز خوبی نداشتم

 

نام و نام خانوادگی : مهدیه قاسم پور

نام شهر و استان : بابل ، مازندران

از چه سالی عضو کانون هستید : 1 سال دوازدهم 

رتبه 1402: 1826 منطقه 2 و 4826 کشوری

رشته قبولی : روانشناسی دانشگاه مازندران

تحصیلات و شغل مادر : دیپلم ، خانه دار

تحصیلات و شغل پدر : سوم راهنمایی ، راننده


مصاحبه‌گر : رامین غفرانی

 

به نظرتان مهم‌ترین خود ویژگی مثبت شما چه بوده که باعث شد به این موفقیت برسید؟

خوب من خیلی صبور بودم تو این مسیر و فکر می‌کنم مهم‌ترین فاکتوری که باعث شد تو این مسیر کم نیارم صبر زیاد و خونسردی‌ام بود.

 

برنامه شما از کجا و چگونه برای کنکور 1402 آغاز شد؟

من از اردیبهشت سال ۱۴۰۱ شروع به درس خواندن برای کنکور کردم اما در مسیر اشتباهی قرار گرفتم و با مشاوره اشتباهی، هشت ماهم را از دست دادم. در آن بازه عملا درس خواندن و نخواندن من یکی بود روش درست درس خواندن را بلد نبودم و یک جورهایی دچار درماندگی آموخته شده ، شده بودم اواخر بهمن استارت جدی درس خواندن را زدم.

 

مهم‌ترین علت انتخاب کانون چه بود؟ به نظر شما مهم ترین ویژگی آزمون‌های کانون چیست؟

سطح آزمون های کانون بالا بود و آمادگی بیشتری برای کنکور پیدا می کردم آزمون های سخت کانون باعث شده بود ترسی برای کنکور نداشته باشم مهمترین دلیل انتخاب کانون سطح بالای سوالات بود.

 

از نتیجه و درصد کدام درس‌های‌تان در کنکور رضایت بیشتری داشتید و علت این رضایت چه بود؟

اقتصاد ۸۴% و عربی ۶۶%

در این دو درس ضعیف بودم و درصد کمی در آزمون ها می‌زدم البته اقتصاد قسمت مسائلش خیلی مشکل داشتم که با تست زیاد حل شد.


در چه درس‌هایی در طول سال تغییر روش مطالعه داشتید و توانستید تغییر رادیکال ایجاد کنید؟ 

عربی و فنون صرفا از روی درسنامه می‌خواندم و چندتا تست می‌زدم. درصد خیلی کمی می‌گرفتم از این درس (بین ۱۰ تا ۲۰) تا اینکه روشم را به کمک استادم عوض کردم هرشب به عنوان تکلیف از قواعد و ترجمه تحلیل صرفی تست می‌زدم آزمون سال های قبل را می‌زدم در هفته چهار پنج‌تا آزمون برای عربی کار می‌کردم و فنون هم همینطور.

 

آیا در آزمون های کانون غیبت داشتید؟

غیبت نداشتم و به صورت مستمر شرکت می‌کردم فرایند یادگیری با شرکت در آزمون تکمیل می‌شود و به نقاط قوت و ضعف بهتر پی می‌بریم.

 

آیا مطابق برنامه های راهبردی حرکت می‌کردید؟

بله هفته اول سعی می‌کردم درس‌ها تمام شود تا بتوانم هفته دوم مرور کنم اما گاهی نهایت تا یکشنبه هفته دوم طول می‌کشید.

 

آیا برنامه شما برای هفته دوم و اول یکسان بود؟

نه همانطور که گفتم هفته دوم معمولا مرور و رفع اشکال بود.

 

برنامه شما برای روز های پایانی هفته (چهارشنبه و پنج شنبه قبل از آزمون ) به چه صورت بود؟

مرور مطالبی که از قبل نشان دار کرده بودم و نکات مهم و یکسری مطالب مثل تاریخ ادبیات.

 

تحلیل آزمون را چگونه انجام می‌دادید؟

همان روز که پاسخ نامه ارسال می‌شد شروع به تحلیل آزمون می‌کردم ابتدا از درس های شروع می‌کردم که درس کمی داشتم مباحثی که مشکل داشتم را اول از روی پاسخ نامه می‌خواندم بعد به سراغ کتاب می‌رفتم همان مبحث را دوباره می خواندم.

مباحثی هم که مشکل نداشتم و درست زده بودم فقط از روی پاسخ نامه می‌خواندم اگر نکته ای داشت یادداشت می کردم.

 

تکنیک‌ها و روش‌های مدیریت زمان را ، چقدر در جلسات آزمون استفاده می‌کردید؟

درس هایی مثل ریاضی ابتدا به صورت کلی به همه سوالات نگاه می‌کردم و سوالاتی که به نظرم مشکل نبود حل می‌کردم بعد می‌رفتم سراغ سایر سوال ها فنون هم ابتدا تاریخ ادبیات بعدش وزنها در آخرم آرایه جامعه شناسی و روان هم برای هر کدام ۱۰ دقیقه وقت می‌گذاشتم پنج دقیقه اول سعی می‌کردم به همه سوال ها جواب بدم پنج دقیقه دوم برای مرور سوال ها و سوالاتی که نتونستم پاسخ بدهم اینطوری دفترچه اول را مدیریت می کردم.

عربی اول ترجمه ها بعد قواعد و تحلیل صرفی اگر وقت اضافه داشتم سراغ درک مطلب می‌رفتم.

فلسفه منطق هم مثله جامعه و روان

اقتصاد ابتدا حفظیاتش بعد مسائلش اینطوری تو آزمونها و حتی جلسه کنکور وقت اضافه آوردم.

 

برنامه شما بعد از کنکور دی چگونه بود؟ 

خوب من بعد از کنکور دی مشاورم را عوض کردم و طبق برنامه آزمون‌های قلم چی پیش می‌رفتم و جمع بندی درس‌هایم در عید طبق آزمون قلم چی بود.


برنامه مطالعاتی شما در تعطیلات عید چگونه بود؟

من به خاطر جبران عقب ماندگی در عید هیچ استراحتی نداشتم و در آن بازه پایه دهم و یازدهمم را جمع بندی کردم.

 

آیا ابزارهای جمع بندی کانون مانند تابلو نوروز استفاده کردید؟ 

بله برای جمع بندی دهم و یازدهم ازش استفاده کردم.

 

دفتر برنامه ریزی داشتید؟

بله میزان ساعت مطالعه وضعیت تست‌ها و درس هیای که خواندم بررسی می‌کردم و نظم بیشتری داشتم.

 

آیا شما برای خاصی برای امتحانات نهایی داشتید؟

اردیبهشت ماه شروع کردم برای خواندن نهایی هم تست می‌زدم و هم تشریحی می‌خواندم از سایت  کانون سوالات تشریحی را می‌گرفتم و کار می کردم.

 

تعادل بین مطالعه تستی و تشریحی را در این دوران چگونه برقرار کردید؟ 

در طی روز هر درسی که از دوازدهم می‌خواندم یک مقدار معینی تست می‌زدم و سوال تشریحی می‌خواندم البته درس های عمومی که نیازی به تست نداشت در طی روز یک بازه معینی به آنها اختصاص می‌دادم.


در طول این مسیر آیا خستگی و چالش داشتید؟

بعد از کنکور دی سردرگم شده بودم که به کمک مادرم توانستم از پسش بربیام و به درس خواندن  ادامه بدهم.

 

خانواده شما در چالش‌ها و خستگی‌های شما چگونه حامی شما هستند؟

درس های که ضعف داشتم مادرم برام معلم های خوبی پیدا کرد و پدر و مادرم در طول آن سال محیط آرامی را برایم فراهم کردند.


برای دانش آموزانی که تا الان تراز خیلی بالایی نداشتند و اکنون فرصت تغییر دارند چه توصیه‌ای دارید؟ 

من خودم جزو کسانی بودم که تا بهمن تراز خوبی نداشتم تحت هیچ شرایطی ناامید نشوند  و استمرار داشته باشند اگر روش درس خودشان نتیجه نمی‌دهد روش‌شان را عوض کنند.


Menu