نام و نام خانوادگی: مهدیه وزیرخانی
مقطع و رشته: دهم ریاضی
نام شهر و استان: شهر گچساران ، استان کهگیلویه و بویر احمد
از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است : از سال سوم دبستان تا کنون ، در 238 آزمون در 7 سال
شغل و تحصیلات مادر: خانه دار دیپلم
شغل و تحصیلات پدر: آزاد ، کارشناسی ارشد
مصاحبهگر : گلناز محمدی
چند سال و چه سالهایی دانشآموز کانون بودهاید؟
۷ سال ، از سال سوم دبستان تا کنون .
دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
از آنجا ای که کانون همیشه کمی از مدرسه جلوتر بود من می توانستم با شرکت در آزمون ها قبل از مدرسه با درس ها آشنایی داشته باشم.
چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟
چون دستاورد های من از آزمون ها بیشتر و بیشتر می شد و من علاوه بر اینکه خسته نمی شدم بلکه اشتیاقم نسبت به آزمون های بعدی بیشتر هم می شد.
آیا در آزمونهای کانون غیبت داشتید؟دلیل شما برای عدم غیبت در آزمونها چه بود؟
خیر ، آزمون ها نقش مهمی در پیشرفت تحصیلی ام داشتند برای بهتر شدن درس ها باید در همه ی آزمون ها شرکت می کردم .
پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
من در آزمون ها توانایی تست زنی ، مدیریت زمان رو به خوبی می توانستم بالا ببرم.
آیا در آزمونهای هدفگذاری شرکت میکنید؟ اگر پاسختان مثبت است، الف) انگیزهتان چه بود؟
بله ، هر هفته آزمون هدفگذاری داشتیم و من برای آمادگی برای آزمون اصلی شرکت می کردم.
آیا در آزمونهای مشابه پارسال شرکت میکنید ؟ انگیزهتان چه بود؟
بله ، حدود ۱۵ الی ۱۰ از سؤالات آزمون های مشابه در آزمون اصلی مشترک بود ، من با شرکت در آزمون های مشابه پارسال می توانستم تعداد سوالات درست خودم رو در آزمون اصلی بالاتر ببرم.
روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه است؟ آیا همهی سؤالات را تحلیل میکنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی میکنید؟
من همه ی سؤالات آزمون را بررسی میکنم و هر جایی که مشکل داشتم پدرم به من کمک میکند تا مشکلم رفع شود.
پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما میکنند؟
پدرم ، نقش مهمی در درس خواندنم دارد .
اگر در سؤال یا مبحثی مشکل داشته باشم به من کمک می کند. کدام بازهی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگتری داشته است: تابستان، پاییز، دیماه، نیمسال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی ؟ دلیل این موضوع چیست؟
تابستان ، من در تابستان به خوبی می توانستم علاوه بر مرور درس های سال قبل به یادگیری مباحث سال بعد هم بپردازم.
کدام نقش آزمونهای کانون برای شما پررنگتر بود: نقش برنامهای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیلتان برای این انتخاب را بگویید .
هر سه آنها :برنامه ی راهبردی کانون نقش مهمی در برنامه ریزی بهتر من برای درس ها و اینکه من هر دو هفته ای یکبار در آزمون اصلی شرکت می کردم و سنجش خوبی برای من در درس هام بود و بعد از آزمون من به بررسی آزمون توسط دفترچه ی پاسخ که سؤالات آزمون رو به صورت کامل توضیح داده بود می پرداختم.
هنگام بررسی آزمونها به کدامیک اولویت بیشتری میدهید؟ الف) بررسی اشتباهات ب) بررسی سؤالهای ساده
من اولویتم بعد آزمون این بود که اشتباهاتم رو بررسی می کردم بعد به بررسی سؤالات ساده می پرداختم.
نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بوده است؟
برنامه کانون همیشه کمی از مدرسه جلوتر بود و من باید برای آزمون می خواندم ، مدرسه نیز با درس دادن این مباحث باعث مرور آنها می شد.
در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درسها میروید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف میکنید؟
علوم و ریاضی ، ابتدا درس را می خوانم و تست می زنم ، بعد بازهم آزمون را می دادم.
کدام یک از کتابهای کانون را استفاده میکنید؟ این کتابها چه ویژگیهایی دارند؟
آبی و سه سطحی ، کتاب آبی یک درسنامه ی مختصری درباره ی مباحث دارد و بعد هر درسنامه تست های پیمانه ای از همان مباحث است . کتاب سه سطحی شامل سه نوع سؤال (سؤالات نسبتاً دشوار . دشوار . دشوارتر ) است که سوالات در این کتاب بخوبی طبقه بندی شده اند.
دلیل این که در آزمونهای تابستان شرکت کردهاید چه بود؟
آشنایی با درس های سال بعد و مرور درس های سال قبل.
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟
از طریق پدر و مادرم با کانون آشنا شدم و از کلاس سوم دبستان بطور مستمر در آزمون های کانون شرکت کردم .
آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟
بله ، برادرم نیز از کلاس چهارم دبستان تا کنون که کلاس دهم است عضو کانون قلم چی می باشد.
قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب میخواندند؟ چه کتابهایی؟
بله ، کتاب قصه های مادر بزرگ.
آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟
بله ، هدف من از شرکت در آزمون های کانون کسب تجربه است و واقعا نگران افت تراز نیستم چون هدف من در دراز مدت بوده و هست و سعی می کنم تلاشم را برای آزمون های بعدی بیشتر کنم تا در آزمون های بعدی دچار افت تراز نشوم.
از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکنید؟
کارنامه اصلی و کارنامه ی اشتباهات ، کارنامه ی اصلی برای اینکه تراز و درصد های هر درس را ببینم و بررسی کنم ، با کارنامه ی اشتباهات سعی می کنم تعداد اشتباهاتم رو برای آزمون بعدی کاهش بدهم و بتوانم مشکلاتم رو در مباحث مختلف برطرف کنم.
به طور میانگین و در بازههای مختلف چند ساعت تست میزدید یا مسأله حل میکنید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی میکنید؟
در هر روز ۲ تا ۴ ساعت مطالعه دارم و حدود ۱ ساعت هم به تست اختصاص می دهم.
در طول سال و در ماههای مختلف این نسبت چه تغییری میکند؟
بله بسته به شرایط تغییر می کند ، مثلا اگر در مدرسه امتحان داشته باشم نیاز به زمان بیشتری دارم برای خواندن آن درس.
دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟
بله ، با تکمیل دفتر برنامه ریزی می توانم از ساعات مطالعه روزانه ، هفتگی و همچنین ماهیانه را مطلع شوم و می توانم ساعات مطالعه ی خودم رو افزایش بدهم .
کدام یک از روشهای مدیریت زمان را استفاده کردید؟ روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمانهای نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟
روش ضربدر و منها ، سوالاتی که شک دارم و سوالاتی که زمان بر هستند کنار سؤال در دفترچه ی سؤال علامت ضربدر می زنم تا اگر توانستم به آنها پاسخ بدم. اگر سوالاتی رو که بلد نیستم کنار سؤال منها می گذارم تا هم زمانم از دست نرود و هم تعداد اشتباه کمتری داشته باشم.
فکر میکنید مهمترین ویژگی که شما دارید و باعث میشود خوب درس بخوانید، چیست؟
من سعی می کنم قبل از اینکه معلم درسی رو تدریس کند پیشخوانی کنم تا بتونم با آمادگی بیشتری سر کلاس باشم و همان روز آن درس را بخوانم و تست بزنم.
آیا اعضای خانواده کارنامهی شما را میبینند؟
بله پدرم کارنامه ام رو می بیند و با کمک او به بررسی آزمون می پردازم.
