کاظم قلمچی: مدال طلای این مراسم ما برای دانش آموزان استثنایی است برای اینکه بچهها موقعی که متنهای شما را میبینند، میشنوند و میخوانند به شدت تحت تاثیر قرار میگیرند.
مدال نقره مراسم برای بچههایی است که از روستا و از شهرهای کوچک آمدند، پدرشان کارگر یا کشاورز بود.
مدال برنز هم میرسد به بچههای منطقهی 3 که امسال رتبه کشوری آوردند بعد رتبههای 1 کشوری
در مراسم میبینید که هم بچههای برتر و هم پدر مادرها و حاضران دیگر کار شما را بسیار ارج مینهند.
ادریس فتحی، مسئول بخش دانش آموزان استثنایی
بنده خودم نابینا هستم و در حال حاضر دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه تهران و در سال 96 با کسب رتبه 1 در آزمون ورودی دکترای دانشگاه تهران پذیرفته شدم. افتخار این را دارم که به مدت 12سال سابقه همکاری با بنیاد علمی آموزشی قلمچی را در بخش دانش آموزان استثنایی داشته باشم. بنیاد هر سال بدون هیچ گونه شرطی تمامی دانش آموزان استثنایی را در تمامی آزمونها بورسیه میکند و در سال تحصیلی 1402-1401 تعداد 2305 دانشآموز استثنایی بورسیه بنیاد بودند. در کنکور 1402، هفده نفر از دانش آموزان استثنایی موفق به کسب رتبههای زیر 1000 شدند. از این 17 نفر، 12 نفرشان در بیش از 50 آزمون برنامهای کانون شرکت کردند و امروز در جشن تجلیل از نخبگان کشوری میزبان 9 نفر از این عزیزان هستیم.
از این 9دانشآموز هم 8 نفرشان در بیش از 50آزمون برنامهای کانون شرکت کردند و 3 نفرشان بیش از 100 آزمون حضور داشتند.
نکتهی جالب و قابل توجه امسال این است که 4 نفر از این دانشآموزان نابینا و کم بینایی هستند که از شهر شیراز هستند. یعنی ما اصلا سابقه نداشتیم که در یک شهر این تعداد دانش آموز استثنایی به خصوص نابینا و کمبینا رتبهی زیر 1000 کسب کنند.
از سال 92 تا به امروز ما هر سال از شهر شیراز رتبهی برتر داشتیم و امسال برای اولین بار 4رتبه برتر داشتیم.
محدثه اسلامی در یک نگاه
نام شهر : شیراز
رتبه 265 منطقه 3 رشتهی ادبیات علوم انسانی
نوع معلولیت : نابینای مطلق
شما چند سال عضو کانون هستید؟ در چند آزمون شرکت کردید؟ تراز آزمونهای اول شما چند بود و به چه ترازی رسیدید؟
من 6 سال است که به کانون آمدهام از سال هفتم تا دوازدهم و در 106 آزمون شرکت کردهام. در اوایل با اینکه نتایج آزمونها خیلی برایم جدی نبود و حتی گاهی میشد که برنامه راهبردی را نگاه نمیکرد ولی 90 درصد اوقات هنوزم بالای 6000 بود.
چه عاملی باعث شد که به کانون بیایید؟ چه کسی به شما توصیه کرد؟
دوستانم کانون را معرفی کردند. با نوجه به این که حوزهی کانون در شیراز برای دانشاموزان استثنایی فرق میکند و همچنین وقتی صحبتهای عدهی زیادی از دوستانم را در مورد آزمون روز جمعه میشنیدم، من هم تصمیم گرفتم از کلاس هفتم در آزمونها ثبت نام کنم.
در شیراز حوزهی بچههای استثنایی کجا هست؟
حوزه در بنیاد توانگران بود.
شما اینطوری که گفتید تقریبا همیشه در یک سطح بودید یعنی اوایل از پایین شروع نکردید؟
پیشرفت داشتم زیرا در ابتدا ترازم حدود 6300 الی 6400 بود ولی سال کنکورم خیلی کم اتفاق میافتاد که ترازم زیر 6500 شود. (شاید یکی دوبار)
یعنی در سال کنکور پیشرفت کردید یا نه ؟
بله، ترازهایم کمی نوسانی بود و بالا و پایین میآمد ولی بیشترین ترازم 7300 بود.
بعد از عید ترازهایتان چقدر بود؟
حدوداً 7200 بود.
علت پیشرفتتان چه بود؟ یعنی اگر بخواهید علت بالا رفتن ترازهایتان را بگویید کدام عامل موثر بود؟ بهتر شدن ساعت مطالعهتان، ارزیابی آزمون و یا بکارگیری روشهای بهتر دیگر؟
شاید تسلط بیشتر من روی تست زدن و وجود فضای رقابتی که در مدرسه داشتیم باعث بالا رفتن ترازهایم شد.
روشتان برای درس خواندن و تست زدن چطور بود؟
محدودیت منابع داشتم چون که باید از کتابهای صوتی استفاده میکردم. کانون خیلی از کتابهای خودش را برای ما صوتی کرده بود من از کتاب آبی عربی کانون من خیلی استفاده کردم و به خاطر تستهای که داشت به من خیلی کمک کرد. اما با وجود این مسایل من همیشه سعی میکردم که خودم مطالعه کنم و از کسی چه در منزل و چه دوستانم کمک نگیرم و از کتابهای صوتی که هست نهایت استفاده را ببرم.
پدر و مادرتان چه کمکی به شما میکردند؟
پدر و مادرم بیشتر از این که بخواهند در مسیر تحصیلی کاری برای درسهایم انجام دهند نقش حامی روحی و روانی را برای من داشتند، یعنی یک حمایت همیشگی از طرف پدر و مادرم داشتم مثلاً اگر ناراحت بودم با آنها صحبت میکردم.
خانم مونا انتظاری گفتند:" که مادرم برای من میخواند و اگر که ایشان کنکور میداد رتبهاش بهتر از من میشد." برای شما چه کسی از خانوادهتان کمک میکرد و چه کمکی ؟
من خودم میخواندم
یعنی هیچ کس کمک نمیکرد؟ یا خودتان نمیخواستید؟
در درس نه کسی کمک نمیکرد.
چرا؟ لجباز هستید؟
نه نه به هیچ وجه! با این روش تسلط بیشتری داشتم. رشتهی انسانی رشتهای هست که یک سری از دروس حفظ کردنی است نیازی نیست که سراغ کتاب دیگری برویم و کتاب صوتی آنها توسط آموزش و پرورش تهیه شده بود. یک سری دیگر از درسها مثل ادبیات، عربی و ریاضی هستند که من از پایه خیلی قوی بودم و باز مشکلی نداشتم و کتاب صوتی تست از آنها داشتم.
فکر میکردید که این رتبه را به دست آورید؟
من به شدت از رتبه خودم ناراضیام و انتظار خیلی بهتر از این را داشتم. انتظار رتبهی دو رقمی زیر پنجاه را داشتم.
در چه رشتهای میخواهید ادامه تحصیل دهید؟
روانشناسی
چه کار میخواهید کنید و به کجا میخواهید برسید؟ انتظارتان در رشتهی روانشناسی چیست؟
بتوانم روانشناسی بالینی را ادامه بدهم و در یک مرکز مشاوره کار کنم و در آنجا به آدمهایی که نیاز به کمک من دارند تا جایی که بتوانم کمک کنم.
چقدر احتمال دارد که به هدفتان و ایدهآلتان برسید؟
به قدری به روانشناسی علاقه دارم که کل انتخابهای من روانشناسی و مشاوره است ، 90 درصد احتمال دارد که به هدفم برسم.
آیا در درس خواندن کاری انجام دادهاید یا روشی پیدا کردهاید و یا دیگران پیشنهاد دادند و شما انجام دادهاید که خیلی از آن راضی باشید؟ میتوانید توضیح دهید؟
چیزی که خیلی با آن مشکل داشتم این بود که من نمیتوانستم درسهای حفظی را آن طوری ریز مورد سوال قرار میگرفتند، بخوانم. مخصوصاً جامعهشناسی. خودم بعد از یک مدت به این نتیجه رسیدم که باید هر چیزی که میخوانم را بلند بلند تکرار کنم تا کاملاً حفظ کنم.
این روش را خودتان کشف کردید؟ بقیه درسها چطور؟
بله، درس دیگری که با آن مشکل داشتم فلسفه بود. کتاب را میفهمیدم متوجه محتوا میشدم و درس را یاد میگرفتم ولی در نهایت نمیتوانستم تست بزنم. یکی از دبیران توصیهای که به ما کردند این بود که، بچهها شما فلسفه رازمانی یاد گرفتید که بتوانید تمام نکتههای کتاب را به صورت تشریحی برای کسی توضیح دهید و برای جواب تستهایش هم دلیل تشریحی داشته باشید. رسیدن به حرف ایشان کمی برای من سخت بود ولی سعی کردم همچنین از روشی که برای جامعهشناسی خودم پیدا کرده بودم استفاده کنم و به نتیجهی خوبی تقریبا رسیدم.
برای مشاهده سایر مصاحبههای کاظم قلمچی با رتبههای برتر کلیک کنید
