درس 11 - فلسفه یازدهم - تست - اسماء منتظری

10 تست با پاسخ تشریحی + سوالات پیشنهادی رتبه‌برترها

درس 11 - فلسفه یازدهم - تست - اسماء منتظری

سلام به همه دوستان !

10 تست با پاسخ تشریحی + سوالات پیشنهادی رتبه‌برترها    

درس 11 - فلسفه یازدهم

تست ها و پاسخ تشریحی : 

اسماء منتظری - رتبه 615 کنکور 1399 / حقوق تهران    

سوالات پیشنهادی : 

امیرحسین کمانی – رتبه 138 کنکور 1401 / حقوق تهران

درس 11 - فلسفه یازدهم - تست - اسماء منتظری

1- كدام‌يك از پرسش‌هاي زير از پرسش‌هاي اصلي فلاسفه در ارتباط با تفاوت دو نوع فعل اخلاقي و طبيعي نمي‌باشد؟

1) قواعد فعل اخلاقي چگونه مورد قبول عموم واقع مي‌شوند؟  

2) آيا اصول اخلاقي بسته به تحول و تفاوت فرهنگ‌ها و جوامع متغير و متفاوت‌اند؟

3) آيا هر كسي مي‌تواند مطابق سليقه خود قاعده اخلاقي وضع كند؟

4) آيا مردم براي پيروي كردن از اصول اخلاقی از خود اختيار و اراده‌اي دارند؟

2- به‌ترتيب كدام گزينه با استناد به گفته افلاطون و ارسطو در مورد «قوه عقل»، «قوه شهوت» و «قوه غضب» صحيح مي‌باشد؟ 

1) سعادت واقعي را شناسايي مي‌كند ـ انسان را در برابر خطرها و موانع دعوت به عكس‌العمل مي‌كند ـ انسان را به سوي اميال مختلف فرا مي‌خواند.

2) فضيلت واقعي را شناسايي مي‌كند ـ همواره در افراط و تفريط است ـ انسان را در برابر خطرها وادار به عكس‌العمل مي‌كند.

3) سعادت واقعي را شناسايي مي‌كند ـ انسان را به سوي لذايذ فرامي‌خواند ـ همواره در معرض افراط و تفريط است.

4) خوب را از بد تشخيص مي‌دهد ـ‌ باعث اعتدال قواي عقل و غضب مي‌شود ـ انسان را در برابر لذايذ و اميال دعوت به ايستادگي مي‌كند.

3- این جمله مربوط به کدام فیلسوف است؟                                                                           

«در صورتی عمل انسان در جهت سعادت است که بنابر فرمان و راهنمایی عقل انجام پذیرد.»

1) ارسطو                        2) افلاطون                         3) سقراط                        4) کانت

4- کدام یک از موارد زیر جزء چهار فضیلت اخلاقی که افلاطون معتقد است باعث نیک‌بختی انسان می‌شود نیست؟

1) شجاعت                     2) عدالت                          3) خویشتن‌داری               4) صداقت

5- جمله زیر مربوط به کدام فیلسوف است؟                                                                           

«اگر قوای وجودی در خط اعتدال باشد، انسان به سعادت می‌رسد.»

1) افلاطون                      2) ارسطو                           3) سقراط                        4) کانت

6- کدام گزینه، پیرامون عقاید ابن‌سینا نادرست است؟

1) روح، زمانی به انسان عطا می‌شود که صاحب تمام اندام‌های بدنی شده باشد.

2) توان فهم اموری همچون اخلاق، عشق و نفرت وابسته به روح آدمی است.

3) روح جایگاه رفیعی در نظام خلقت دارد و برای رسیدن به جایگاه اصلی خود بی‌قرار است.

4) دیدگاه افلاطون درباره حقیقت انسان را پسندید و کوشید این دیدگاه را عمیق‌تر بیان کند.

7- کدام گزینه، بیان‌گر راه‌های رسیدن به سعادت از منظر ارسطو نیست؟

1) حاکم شدن عقل بر سایر قوا

2) رسیدن به اعتدال در قوا

3) جلوگیری از افراط و تفریط در شهوت و غضب

4) داشتن جربزه و تهور

8- کدام عبارت نادرست است؟

1) از نظر ارسطو، نفس انسان در هنگام تولد حالت بالقوه دارد.

2) از نظر ارسطو علم و احساس و محبت و نفرت، در هنگام تولد حالت بالقوه دارد.

3) مقصود از ناطق بودن انسان صرفاً سخن گفتن اوست.

4) از نظر ارسطو، قوه نطق و قابلیت حیات مربوط به نفس است نه بدن.

9- کدام عبارت درباره نظر فیلسوفان دوره یونان باستان در حوزة اخلاق نادرست است؟

1) افلاطون سعادت انسان را در کسب چهار فضیلت می‌داند.

2) ارسطو سعادت انسان را در رسیدن به اعتدال می‌داند.

3) افلاطون و ارسطو هر دو به سه قوه شهوت، غضب و عقل در انسان اعتقاد دارند.

4) افلاطون به معیار مشترک و ثابت و ارسطو به معیار مشترک و قابل تغییر در اخلاق اشاره دارد.

10- علت مشخص نبودن هویت انسان در ابتدای زندگی چیست؟

1) روح انسانی آخرین درجه تکامل است و روح می‌تواند به هر مرتبه از کمال نائل شود.

2) روح ضمیمه بدن نیست بلکه نتیجه رشد و تکامل خود جسم و بدن است.

3) انسان باید با اختیار و اراده خود ظرفیت روح را به فعلیت برساند.

4) هر اتفاقی در روح بیفتد در بدن ظاهر می‌شود و هر اتفاقی در بدن می‌افتد بر روح تأثیر می‌گذارد.

برای دریافت پاسخ تشریحی تست ها 

و همچنین تست های پیشنهادی رتبه برترها 

فایل پی دی اف را از قسمت ضمیمه دانلود کنید .

سپاس از توجه شما 🌹





Menu