درس 14 - جامعه‌شناسی یازدهم - درسنامه - فاطمه صفری

مطالعه و بررسی درس 14 جامعه شناسی یازدهم انسانی امیدواریم مطالب بیان شده به شما در یادگیری بهتر کمک کند .

درس 14 - جامعه‌شناسی یازدهم - درسنامه - فاطمه صفری

سلام به همه دوستان !

مطالعه و بررسی درس 14

جامعه‌شناسی یازدهم

امیدواریم مطالب بیان شده ، به شما در یادگیری بهتر ، کمک کند . 

تهیه شده توسط :

فاطمه صفری - رتبه 120 کنکور 1399 / روانشناسی شیراز

درس 14 - جامعه‌شناسی یازدهم - درسنامه - فاطمه صفری

مقاومت منفی: حاکمیت ظالمانه و غیرمشروع دانسته می‌شود و همکاری سیاسی با آن، در حدّ واجبات نظامیه انجام می‌شود.

واجبات نظامیه: اموری که برای بقای زندگی اجتماعی لازم است مانند حفظ امنیت یا مقابله با دشمنان خارجی

فعالیت رقابت آمیز: ورود فعّال به عرصه زندگی اجتماعی و سیاسی، نه درجهت تأیید قدرت حاکم و حمایت از آن، بلکه در رقابت با آن است.

قاجار به دلیل اثرپذیری از دولت های استعماری به جای مقاومت در برابر بیگانگان به قراردادهای استعماری روی آوردند. 

نتیجه : مقاومت منفی به سوی فعالیت رقابت‌آمیز تغییر کرد.

جنبش تنباکو:

1- فعالیت رقابت آمیز را از اصلاح رفتار به اصلاح ساختار تغییر داد.

2- منجر به جنبش عدالتخانه شد.

جنبش عدالتخانه:

  1. 🔵اصلاح شیوه زمامداری پادشاه را هدف قرار داده بود.
  2. 🔵حاکمیت را از مدار استبداد به مدار عدالت منتقل می‌کرد.
  3. 🔵از آن جهت که ساختار سیاسی جامعه را تغییر می داد، یک انقلاب اجتماعی بود.

🔵در پی تأسیس مجلسی بود که قوانینِ عادلانه الهی را تدوین کند و شاه را ملزم سازد که در چارچوب این قوانین عمل کند.

نتیجه : در فقه اجتماعی و سیاسی تشیع، این نوع حاکمیت آرمانی نبود امّا فساد آن از استبداد کمتر بود.

🔵منوالفکران در جریان بست نشینی در سفارتخانه انگلستان، نام مشروطه را برای آن برگزیدند.

🔵حاکمیت منوّرالفکران در ایران به استبداد استعماری رضاخان ختم شد.

🔵خلاصه‌ای از فعالیت اجتماعی ـ سیاسی عالمان شیعی با قاجار🔵

فایل پی دی اف درسنامه در قسمت ضمیمه قرار گرفته است .

سپاس از توجه شما 🌹





Menu