بحران‌های معرفتی و معنوی - جامعه - درسنامه - فاطمه صفری

مطالعه و بررسی درس دوازدهم جامعه شناسی یازدهم انسانی

بحران‌های معرفتی و معنوی - جامعه - درسنامه - فاطمه صفری

سلام به همه دوستان !

در این مطلب قصد داریم مبحث زیر را مطالعه کنیم .

« بحران‌های معرفتی و معنوی » 

امیدواریم مطالب بیان شده ، به شما در یادگیری بهتر ، کمک کند . 

تهیه شده توسط :

فاطمه صفری - رتبه 120 کنکور 1399 / روانشناسی شیراز

بحران‌های معرفتی و معنوی - جامعه - درسنامه - فاطمه صفری

ویژگی چالش‌ها:

  • ابتدا چالش‌های اقتصادی، سیاسی، نظامی و … رخ می‌دهند.
  • سپس چالش‌ها و بحران‌های معرفتی، معنوی، اخلاقی، عاطفی و ... ظاهر می‌شوند.
  • چالش‌ها همگی از درون فرهنگ غرب بر می‌خیزند.
  • علت این چالش‌ها درونی است.
  • تمامی چالش‌های جهانی، از لایۀ عمیق هویتی غرب بر می‌خیزند.
  • بحران معرفتی

    فرهنگ قرون وسطی: 

    راه شناخت جهان: کتاب مقدس و شهود آباء کلیسا

    شناخت از راه عقل و تجربه نادیده گرفته می‌شد. 

    دوران رنسانس: 

    کتاب مقدس و شهود آباء کلیسا مورد تردید قرار گرفت و به بحران معرفتی منجر شد.

  • درنتیجه :

  • به شناخت از راه عقل و تجربه بسنده کردند.

    وحی و شهود  در شناخت علمی نادیده گرفته شد.

  • قرن نوزدهم و بیستم:

    شناخت حسی و تجربی را تنها راه شناخت علمی می‌دانستند. 

    در قرن نوزدهم، جامعه‌شناسان می‌خواستند دربارۀ حقایقی که پیامبران از طریق وحی دربارۀ جامعۀ بشری بیان کرده‌ا‌ند یا عالمان با استدلال‌های عقلی به آنها رسیده‌اند، با روش حسی و تجربی داوری کنند.

    آغاز بحران معرفتی جدید:

    نیمۀ اول قرن بیستم: با روشن شدن محدودیت‌های علم تجربی، علم از داوری‌های ارزشی دست برداشت و به امور طبیعی محدود شد.

    نیمة دوم قرن بیستم: با روشن شدن اینکه علم تجربی دارای مبانی غیرتجربی است، علم مدرن زیر سؤال رفت.

    تردید دربارۀ مبانی علوم تجربی غربی، در حقیقت تردید دربارۀ بنیان های هویتی فرهنگ غرب یعنی لایه‌های عمیق یا همان فلسفه روشنگری بود.

  • ابعاد بحران معرفتی‌علمی :

    1- افول روشنگری و شکل‌گیری جریان‌های پُست مدرن

    در قرن 19 شناخت غیرتجربی، علمی دانسته نمی شد ولی پس از اینکه وابستگی علم تجربی به معرفت‌های غیرتجربی مشخص شد، استقلال معرفت علمی تجربی مخدوش شد و هویت روشنگرانۀ آن مورد تردید قرار گرفت. 

    دانشمندانی را که در اصل روشنگری علم مدرن تردید کرده‌اند، «پسامدرن» می‌خوانند.

    ٢- ناسازگاری ابعاد معرفتی جهان غرب با نیازهای اقتصادی و سیاسی آن

    متفکران پسامدرن زمانی در اصول و مبانی فرهنگ غرب تردید کردند که سیاست و اقتصاد جهان غرب، ابعاد جهانی پیدا کرده و نیازمند علمی بود که حضور جهانی آن را توجیه کند اما اندیشه‌های پسامدرن این ظرفیت را نداشتند.

  • بحران معنویت

    سکولاریسم به‌ترتیب، در حوزه‌های هنر، اقتصاد، سیاست و علم ظاهر گردید و فرهنگ تخصصی هریک از این حوزه‌ها، سکولار و دنیوی شد اما فرهنگ عمومی جامعۀ غربی، در محدودۀ زندگی شخصی و خصوصی افراد، همچنان دینی باقی ماند.

    افول سکولاریسم یا پساسکولاریسم: بازگشت نگاه معنوی و دینی، به سطوح مختلف زندگی انسان‌ها و موجی که نشانۀ بحران معنویت در فرهنگ غرب است.

    مهم‌ترین علت تداوم باورهای دینی و معنوی در زندگی انسان »»»‌ نیاز فطری آدمی به حقایق قدسی و ماوراء طبیعی      

  • فرهنگ غرب با انکار حقایق قدسی:                

    به آرمان‌های انقلاب فرانسه نرسید.

    اصالت بخشیدن به انسان دنیوی در قرن بیستم:

    پیامدهای پوچ‌گرایی، یأس و ناامیدی و مرگ آرمان‌ها و امیدها

    پیامدهای گریز و رویگردانی از سکولاریسم در جوامع غربی:

    جست‌وجوی سنت‌های قدسی و دینی توسط نخبگان جهان غرب

    مهاجرانِ ساکنِ کشورهای غربی را به سوی هویت دینی خود فراخواند.

    بازار معنویت‌های کاذب و دروغین مانند خرافه‌پرستی، شیطان‌پرستی، انواع بازسازی شدۀ ادیان و عرفان‌های شرقی و سرخ‌پوستی را رونق بخشید.

فایل پی دی اف درسنامه در قسمت ضمیمه قرار گرفته است .

سپاس از توجه شما 🌹



Menu