حسن‌تعلیل/حس‌آمیزی/اسلوب‌معادله - فنون - نکات - گزدرازی/جابری

در این مطلب قصد داریم درس 12 علوم و فنون دوازدهم را با هم مطالعه و بررسی کنیم . امیدواریم مطالب بیان شده در خصوص سه آرایه حسن تعلیل ، حس آمیزی و اسلوب معادله ، شما را در یادگیری بهتر ، یاری کند .

حسن‌تعلیل/حس‌آمیزی/اسلوب‌معادله - فنون - نکات - گزدرازی/جابری

سلام به همه دوستان ! 

در این مطلب قصد داریم درس 12 علوم و فنون دوازدهم را با هم مطالعه و بررسی کنیم . 

امیدواریم مطالب بیان شده در خصوص سه آرایه حسن تعلیل ، حس آمیزی و اسلوب معادله ، شما را در یادگیری بهتر ، یاری کند .

حسن‌تعلیل/حس‌آمیزی/اسلوب‌معادله - فنون - نکات - گزدرازی/جابری







دانشجوی حقوق دانشگاه خوارزمی تهران
رتبه 138 منطقه دو - کنکور انسانی 1398












دانشجوی حقوق دانشگاه بهشتی تهران
رتبه 95 منطقه یک - کنکور انسانی 1399


صفحه اینستاگرام ما

برای ارتباط با برترها و رزرو پشتیبان ویژه ، پیج کانون برترها را دنبال کنید .

همچنین میتوانید با شماره ۰۲۱۸۴۵۱ داخلی ۳۱۲۳ تماس بگیرید .


ویژگی های مطلب

◼️درسنامه جامع◼️

◼️چند مثال برای هر آرایه ( به صورت دست‌خط )◼️

◼️5 تست با پاسخ تشریحی◼️




◼️در لغت به معنای دلیل و برهان نیکو آوردن و یا نیکو توجیه کردن مسئله یا موضوعی است .◼️

◼️در اصطلاح عبارت است از : نشاندن انگیزه ها و دلایل هنری و ادعایی شاعرانه ، به جای دلایل و علل واقعی و طبیعی◼️

◼️حسن تعلیل آن است که برای صفتی که در سخن آورده‌اند ، علتی ذکر کنند که با آن مطلب ، مناسبت لطیفی داشته باشد و بیشتر ادبا شرط کرده‌اند که این علت باید ادعایی باشد نه حقیقی ، تا آنکه بیشتر زیبایی‌آفرین باشد .◼️





◼️حس‌آمیزی ، آمیختن ویژگی ها و اعمال دو حس متفاوت ، یا نسبت دادن ویژگی حسی به عضو حسی دیگر است .◼️

◼️استفاده از حس‌آمیزی ، به مثابه باقی آرایه ها ، موجب تاثیرگذاری بیشتر کلام و ایجاد موسیقی معنوی می‌شود .◼️





◼️مبنای آن تمثیل است و دو مصراع یک بیت در این آرایه از نظر نحوی ، استقلال کامل دارند و میتوان بین آنها علامت 

مساوی گذاشت .◼️

شرایطی که برای وجود این آرایه نیاز است :

1. بر سر مصراع دوم ، حرف ربط وابسته ساز ، به گونه‌ای که آن مصراع را به مصراع اول وابسته سازد ، به ویژه حرف ربط (( که )) نیامده باشد .

2. بر سر مصراع دوم ، بتوان یکی از موارد (( همان‌گونه که )) ، (( همانطور که )) یا (( همچنان که )) قرار داد .

3. بین دو مصراع ارتباط مفهومی وجود دارد اما وابستگی مفهومی وجود ندارد ؛ یعنی هر کدام بدون دیگری هم در معنی و مفهوم ، کامل است .

4. شاعر در یک مصراع ( غالبا مصراع اول ) موضوعی را مطرح می‌کند و سپس در مصراع بعد با آوردن مثال ، به تفهیم موضوع خود می‌پردازد .

◼️مثال حرف وابسته ساز : که / تا / زیرا که / هنگامی که / اگر / اگر چه / وقتی که / چون ◼️

◼️دقت کنید که (( چون )) باید در معنی زمانی که ، زیرا و یا برای اینکه باشد تا حرف ربط وابسته ساز محسوب شود 

نه در معنی مثل و مانند◼️





در کدام بیت (( حسن تعلیل )) وجود دارد ؟

1. چون جگر عاشقان می‌خورد این شب به ظلم / دود سیاهی ظلم بر دل شب می‌دمد

2. جانم اگر صافی است ، دُردی لطف تو است / لطف تو پاینده باد بر سر جان تا ابد

3. بر اثر دل برو تا تو ببینی درون / سبزه و گل می‌دمد جوی وفا می‌رود

4. عاقله شب تویی باز رهانش ز ظلم / نیم‌شبی بر فلک راه بزن بر رصد



در کدام بیت آرایه (( حسن تعلیل )) وجود دارد ؟ 

1. ساربانا یک نظر در روی آن زیبا نگار / گر به جانی می‌دهد اینک خریدار آمده‌ست    

2. من دگر در خانه ننشینم اسیر و دردمند / خاصه این ساعت که گفتی گُل به بازار آمده‌ست

3. وه که گر من باز بینم روی یار خویش را / مرده‌ای بینی که با دنیا دگر بار آمده‌ست 

4. نی که می‌نالد همی در مجلس آزادگان / زان همی‌نالد که بر وی زخم بسیار آمده‌ست    



کدام گزینه دارای (( حس‌آمیزی )) است ؟ 

1. با همه نفی سخن شوخی معنی باقی است / بال و پر ریخت گل و رنگ ز پروانه نماند    

2. آب و رنگ چهره او را اگر قسمت کنند / بی سخن گلگونه چندین گلستان می‌شود    

3. غیر از تو سخن را کسی این رنگ نداده است / صائب تو از این مردم پیشینه جدایی    

4. به رنگ زرد قناعت کن از ریاض جهان / که رنگ سرخ به خون جگر شود پیدا          



کدام بیت (( اسلوب معادله )) دارد ؟ 

1. همدم جانی به دست آسان نمی‌آید که نی / شد دلش سوراخ تا جان از دم نایی گرفت   

2. چهره‌ات سر در گریبان می‌کند آیینه را / طرّه‌ات سنبل به دامان می‌کند آیینه را    

3. بس که سیراب است دامانت ز خون عاشقان / جوی خون گردد زنم گر دست در دامن تو را 

4. تا ز غفلت وارهی در فکر جمعیت مباش / تهمت خواب است مژگان به‌هم‌پیوسته را     



کدام گزینه دارای (( اسلوب معادله )) است ؟ 

1. آیینه‌ام ز گرد کدورت برهنه است / پیوسته صاف می‌گذرد آب جوی من    

2. دل را نجات داد ز زندان جسم ، عشق / خون مشک چون شود ز ختا می‌رود برون      

3. پرهیز کن ز صحبت ناجنس زینهار / کاتش ز آب کرد سیه دودمان خویش        

4. گوش‌تا‌گوش به صحرا بخرام و نهراس / شیرها خاطرشان هست که آهوی منی      



سبک‌‌‌شناسی قرن 14 - فنون - نکات - فاطمه گزدرازی / علی جابری

تهیه کنندگان :

فاطمه گزدرازی - دانشجوی حقوق دانشگاه خوارزمی

علی جابری - دانشجوی حقوق دانشگاه بهشتی

سپاس از توجه شما 🌹


Menu