روش دقیق خوانی

هدف از این مرحله این است که مطالب کامل و دقیق درک شده و بصورتی سازمان یافته و منظم در حافظه نگهداری شود. برخی از فنون موجود که می‌تواند به روش دقیق خوانی کمک کند عبارتند از:

روش دقیق خوانی

روش دقيق خواني

هدف از اين مرحله اين است كه مطالب  كامل و دقيق درك شده و بصورتي سازمان يافته و منظم در حافظه نگهداري شود.  برخي از فنون موجود كه مي‌تواند به روش دقيق خواني كمك كند عبارتند از:

تكنيك خلاصه برداري

به  نوشتن عبارت ، مفاهيم و موضوعات كليدي متن پرداخته ، بطوري كه در مرور  مطالب ، با نگاه كردن و خواندن خلاصه‌ها ، همه مطالب خوانده شده را يادآوري  كند. يك روش بسيار مطلوب اين است كه از خلاصه‌ها نيز دوباره خلاصه برداري  شود.

تكنيك سازماندهي مطالب

اين تكنيك باعث افزايش درك و سرعت  يادگيري و سهولت در بازيابي مطالب آموخته شده مي‌شود. براي سازماندهي مطالب  استخراج سه بخش از متن اصلي مورد مطالعه لازم است كه عبارتند از:

* موضوع اصلي: موضوعي كه تمامي مطالب را در بر مي‌گيرد و بقيه مطالب حول و حوش آن مي‌چرخد. * نكته‌هاي اصلي: خطوط و انديشه‌هاي اصلي و مهم هستند كه در مجموع موضوع اصلي را مي‌سازند و از صراحت بيشتري برخوردار است. * نكات جزئي: اطلاعات جزئي‌تر هستند كه بصورت مثالها ، نمونه‌ها ، عكس و تصوير اطلاعات واقعي مطرح مي‌گردند.

تكنيك علامت گذاري در متن

در  اين تكنيك علامتهايي را بر روي متن اصلي انجام داده ، از قبيل علامت گذاري  به شكلهاي مختلف در متن ، خط كشيدن زير عبارات مهم ، حاشيه نويسي و … ،  اين موارد بسته به صليقه‌هاي افراد متفاوت مي‌باشد. اما نكته مهمي كه در هر  نوع علامت گذاري حائز اهميت است اين است كه ، بهتر است همانند تكنيك  سازمان دهي ، مطالب را در سه دسته مجزا (موضوع اصلي، نكته اصلي، موارد  جزئي) قرار داده و آنها را با علامت‌هاي مختلف نشان دهيد.

Menu