سبک خراسانی - دهم انسانی - تست - امیرحسین کاروین

بررسی تست‌های مناسب آژمون 21 بهمن دهم انسانی از سبک خراسانی

سبک خراسانی - دهم انسانی - تست - امیرحسین کاروین

1-در همة ابیات به‌جز بیت گزینة … هر دو آرایة «سجع و تشبیه» دیده می‌شود.

1) خامُش که تو زین رسته‌ای زین دام‌ها برجسته‌ای / جان و دل اندر بسته‌ای در دلبری فتّانه‌ای

2) بسوز تا کــه برویـم حــدیث سوز بگـــویم / به عود مــاند خویم چه آفــتی چــه بلایی

3) یک عشرتی افراشتی صد تخم فتنه کاشتی / در شهر ما نگذاشتی یک عاقلی فرزانه‌ای

4) مرا چو دیگ بجوشی مگو خمش چه خروشی / چه جای صبر و خموشی چه آفتی چه بلایی

  1. 2-با توجه به متن زیر کدام گزینه نادرست است؟ 

«دلّاک و قیّم درآمدند و خدمت کردند و به وقتی که بیرون آمدیم هر که در مسلخ گرمابه بود، همه بر پای خاسته بودند و نمی‌نشستند، تا ما جامه پوشیدیم و بیرون آمدیم در آن میانه ]شنیدم[ حمّامی به یاری از آن خود می‌گوید: «این جوانان آنان‌اند که فلان روز، ایشان را در حمّام نگذاشتیم.» 

1) تکرار فعل                                                        2) بهره‌گیری کمتر از لغات عربی 

3) حذف فعل به قرینه                                            4) ایجاز و اختصار در لفظ و معنا

  1. 3-در عبارت کدام گزینه آرایۀ «سجع» به کار رفته است؟

1) هیچ چیز نزدیک عقلا در موازنۀ دوستان مخلص نیاید و در مقابلۀ یاران یکدل ننشیند.

2) مرا قضای آسمانی در این ورطه کشید و دانه را بر من و یاران من جلوه کرد و در چشم و دل همه بیاراست.

3) از سیرت خردمندان دور است «گور کن در بحر و کشتی در بیابان داشتن»

4) علامت مودّت (دوستی) یاران آن است که با دوستان مردم دوست، و با دشمنان دشمن باشند.

  1. 4-نوع طبقه‌بندی سبک‌های زیر به‌ترتیب در کدام گزینه آمده است؟

«مشروطه، عالمانه، فکاهی، فلسفی»

1) دورۀ اثر، مخاطب، نوع، هدف                                  2) دورۀ اثر، مخاطب، هدف، قلمرو دانشی

3) محیط جغرافیایی، موضوع، مخاطب، هدف                  4) محیط جغرافیایی، قلمرو دانشی، هدف، نوع

  1. 5-در همة ابیات به‌استثنای … ویژگی فکری سبک خراسانی دیده می‌شود.

1) سپهبدان سپه را پیادگان خواند / هر آن کسی که تو را روز رزم دید سوار

2) باد گویی مشک سوده دارد اندر آستین / باغ گویی لعبتان ساده دارد در کنار

3) مطربان طرب‌انگیز نوازنده نوا / ما نوازندة مدح ملک خوبْ خصال

4) گفتی از گیتی وفا جویم، مجوی / کز تو و او ما همین جستیم نیست

  1. 6-در همة‌ گزینه‌ها به‌جز … آرایة سجع وجود دارد.

1) هر که به طاعت از دیگران کم است و به نعمت بیش به‌صورت توانگر است و به معنی درویش.

2) ار مزدور را بهشت باقی خط است، عارف از دوست در آرزوی یک لحظه است.

3) از رقعة گدایان به فغان آمده‌اند و محال عقل است اگر ریگ بیابان دُر شود که چشم گدایان پر شود.

4) در زمرة توانگران شاکرند و کفور و در حلقة درویشان صابرند و ضجور.

  1. 7-در همۀ ابیات کدام گزینه، تشبیه حسی وجود دارد؟

الف) دو چشمش به­سان دو نرگس به باغ/ مژه، تیرگی برده از پرّ زاغ

ب) همچو معماست فخر و همّت او شرح/ همچو اوستاست فضل و سیرت او زند

ج) دست و پایش ببوس و مسکن کن/ زیر آن زلفکان چون شمشاد 

د) مانند پنبه­دانه که در پنبه تعبیه است/ اجرام کوه­هاست نهان در دهان برف 

ه) بساطی سبز چون جان خردمند/ هوایی معتدل چون مهر فرزند

1) الف، هـ ، ب                                                                        2) الف، ج، د                          

3) هـ ، ب، ج                                                                          4) ج، ب، الف

  1. 8-چند مورد از موارد زیر، مربوط به ویژگی­های فکری سبک خراسانی است؟ 

الف) مضمون عمدۀ اشعار این سبک، حماسه و مدح و اندرز است.

ب)کم بودن لغات عربی و لغات بیگانه در مقایسه با دوره­های بعد

ج) سادگی اشعار پندآموز  

د) درآمیخته شدن اشعار با افکار فلسفی  

هـ) غلبة روح شادی و نشاط و خوش­باشی در شعر

1) سه                                          2) دو                               

3) چهار                                       4) یک

  1. 9-در ابیات همۀ گزینه ­ها به­ جز … سجع وجود دارد.

1) از مه او مه شکافت دیدن او برنتافت/ ماه چنان بخت یافت او که کمینه گداست

2) در کار مشکل می‌کند در بحر منزل می‌کند/ جان قصۀ دل می‌کند کو عاشقی دلداده‌ای

3) مثال نردبان باشد به نالیدن به عشق اندر/ چو او بر نردبان کوشد رسد ناگاه بر بامی

4) چشم گشا و رو نگر جرم بیار و خو نگر/ خوی چو آب جو نگر جمله طراوت و صفا

  1. 10-ترتیب ابیات زیر براساس دارا بودن آرایه­های «سجع، واج­آرایی، واژ­ه­آرایی، تلمیح و تشبیه» کدام است؟

الف) مه و خورشید نظر شد که از او خاک چو زر شد/ به کرم بحر گهر شد به روش باد صبا شد 

ب) ما به­جز بیداری شه­مان نباشد آرزو/ دل گر از این آرزو جوشد، مصاب است ای ملک 

پ) ز مصرش بوی پیراهن شنیدی/ چرا در چاه کنعانش ندیدی 

ت) سر قدم کردیم و آخر سوی جیحون تاختیم/ عالمی برهم زدیم و چست و بیرون تاختیم 

ث) راه دل و دینم زد آن عارض گندمگون/ نبود به­جز این معنی میراث من از آدم 

1) الف، ب، ت، ث، پ                                                                 2) الف، ت، ب، پ، ث                

3) ت، پ، ث، ب، الف                                                                 4) ت، ب، پ ، ث، الف


دفترچه جامع 21 بهمن

Menu