غلبه بر حواس پرتی

یکی از مشکلات اصلی افراد هنگام مطالعه حواس پرتی است و ما دائما به خودمان می‌گوییم دقت کن ، تمرکز کن و ... علت حواس پرتی چیست؟

غلبه بر حواس پرتی

یکی از مشکلات اصلی افراد هنگام مطالعه حواس پرتی است و ما دائما به خودمان می گوییم دقت کن ، تمرکز کن و ...

علت حواس پرتی چیست؟

گاهی لازم است حواسمان پرت شود تا با تمرکز بیشتری به مطالعه مشغول شویم و شفاف تر فکر کنیم. دانشمندان علوم اعصاب به نتیجه رسیده اند مغز به دو حالت مختلف عمل می کند:

حالت متمرکز

حالت غیر متمرکز

هر دو این حالت ها در یادگیری مهم هستند . یادگیری در حالت متمرکز مساوی است با توجه کردن ، حالت غیر متمرکز مثل زمانی است که ناخودآگاه روی کاغذ خط می کشیم یا در خیالات هستیم ولی ذهنمان کاملا آزاد و رهاست.در حالت غیرمتمرکز بخشهای دیگری از مغز روشن هستند .

هنگام یادگیری نیاز داریم که استراحت کنیم ، بهترین کارهایی که در زمان استراحت می توانیم انجام دهیم صحبت کردن با یک دوست، دوش گرفتن ، گوش کردن به یک موسیقی ملایم و مهمتر از همه خواب است که ذهن انسان را به حالت غیر متمرکز می برند و ذهن ما در پشت صحنه در مورد  مطالبی که خوانده ایم تمرکز می کند.

آموزش را به تعویق نیندازید چون وقت را از دست می دهید .اهمال کاری یک موقعیت باخت باخت است.

محققان علوم اعصاب دریافته اند که وقتی می خواهیم شروع به یادگیری کنیم قشر جزیره مغزمان فعال می شود.

قشر جزیره بخشی از مغز است که درد را تجربه می کند .شروع عملی مانند یادگیری لغات زبان انگلیسی برای مغز مانند احساس درد معده است ! اما نکته مهم این است که پس از حدود بیست دقیقه از شروع فرایند یادگیری این درد از بین می رود.

حتی وقتی به فرایند یادگیری زبان که برایتان ناخوشایند اما ضروری است فکر می کنید ، مرکز درد در مغز فعال می شود . بنابراین تنها راه یادگیری این است که به جای فکر کردن ، درد کشیدن و به تعویق انداختن آن ، هر چه زودتر مطالعه یا تمرین تان را آغاز کنید تا زودتر بر این درد غلبه کنید .

در اواخر قرن نوزدهم ، فرانچسکو سیریلو ، با استفاده از یک گوجه فرنگی ، تکنیکی برای غلبه بر اهمال کاری ابداع کرد . در واقع  او از یک گوجه فرنگی بعنوان زمان سنج استفاده کرد ، اما شما می توانید این تکنیک را با هر زمان سنج دیگری به کار ببندید .تکنینک بدین ترتیب است :

1-همه موانع حواس پرتی مانند گوشی همراه ، تلوزیون و ... را از خود دور کنید و در یک محیط ساکت و بدون مزاحم مستقر شوید .

2-زمان سنج را روی 25 دقیقه تنظیم کنید .

3- شروع کنید و تا جایی که می توانید روی کارتان تمرکز کنید .25 دقیقه زمان زیادی نیست ، حتما" از پس آن بر می آیید.

4-بعد از 25 دقیقه به خودتان پاداش دهید .به موسیقی گوش دهید ، خوراکی مفید بخورید و کاری که دوست دارید انجام دهید.

مهم ترین بخش این تکنیک پاداش آن است .وقتی منتظر پاداش هستید مغزتان کمک می کند تا بهتر تمرکز کنید .به این فرایند چهار مرحله ای یک پومودورو می گوییم .این فرایند را میتوان چندین بار در روز انجام داد . نکته مهم در پومودورو این است که نگران به اتمام رساندن کارتان نباشید .فقط برای 25 دقیقه تا جایی که می توانید تلاش کنید.اگر در یک پومودورو حواستان پرت شد به زمان سنج نگاه کنید و به خودتان بگویید ( همه ش 25 دقیقه است !) بعد از آن آزادید تا به هر چه بخواهید فکر کنید.

در طول پومودورو  هرگز کارتان را عوض نکنید و زمان استراحت برای خودتان در نظر بگیرید .

باید بتوانید برای مغزتان عادت های یادگیری جدیدی مانند همین تکنیک ایجاد کنید.یادگیری هم مانند هر عمل دیگری می تواند به یک عادت تبدیل شود و از آن پس با کمترین صرف انرژی از شما ادامه پیدا کند.

11/29/2022 5:58:54 AM