گفت‌و‌گو‌با سیده‌مهرناز سیدی،رتبه‌ی 3 انسانی کشور در کنکور1401

درس فنون سه بخش شامل تاریخ ادبیات، عروض و آرایه است. برای تاریخ ادبیات متن کتاب را می­‌خواندم و برای تثبیت مطالب، تست‌­های بسیار زیادی کار می‌­کردم

گفت‌و‌گو‌با سیده‌مهرناز سیدی،رتبه‌ی 3 انسانی کشور در کنکور1401

سیده مهرناز سیدی از مشهد، از کلاس هشتم تا رتبه‌­ی 3 کشوری رشته‌­ی انسانی

همان روز آزمون تحلیل را انجام می­‌دادم 


سیده مهرناز سیدی در یک نگاه:

شهر: مشهد (استان خراسان رضوی)

رتبه‌ی انسانی : 2 منطقه 1 و 3 کشوری

مدرسه‌ی دبستان: امام رضا (ع)

مدرسه‌ی متوسطه‌ی اول: فرزانگان 1

مدرسه‌ی متوسطه‌ی دوم: فرزانگان 1

میانگین تراز دوازدهم: 8180

سابقه‌ی حضور در آزمون‌های کانون: پنجم و ششم دبستان و از کلاس هشتم تا دوازدهم انسانی به‌مدت 7 سال (145 آزمون)

تحصیلات و شغل پدر: دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران، مهندس عمران

تحصیلات و شغل مادر: کارشناسی کتابداری و علوم قرآنی، خانه‌­دار

درصدهای کسب شده در کنکور انسانی 1401:

ادبیات: 77    عربی: 85    دینی: 96     زبان: 85

ریاضیات:   اقتصاد: 92   ادبیات تخصصی: 97   عربی تخصصی: 95  

تاریخ و جغرافیا: 84   علوم اجتماعی: 100   فلسفه و منطق: 70   روان‌شناسی: 83

 

چرا رشته‌­ی انسانی را برای ادامه‌­ی مسیر خودت انتخاب کردی؟

من از روزهای اولی که وارد متوسطه‌­ی اول شدم، متوجه شدم که علاقه و گرایش من بیشتر به سمت درس‌­های رشته‌­ی انسانی، مثل ادبیات و تاریخ است. این شکاف را بین گرایشی که به ادبیات داشتم و علاقه‌­ای که به شرکت در کلاس­‌ها داشتم با درس­‌های دیگر می‌­دیدم. پدر و مادرم هر دو در رشته‌­ی ریاضی درس‌خوانده بودند و مادرم هم مثل من انسانی را دوست داشتند. من را حمایت کردند تا علاقه‌­ام را دنبال کنم. در نهایت رشته‌­ی انسانی را انتخاب کردم و الان هم انتخاب اول من، ادبیات فارسی دانشگاه تهران است.


مطالعه‌­ی جدی برای کنکور را از چه سالی شروع کردی؟

من همیشه در سطح مدرسه، خوب درس می­‌خواندم. اما مطالعه‌­ی جدی من برای کنکور از نیم‌­سال دوم پایه‌­ی یازدهم شروع شد. برنامه‌­ریزی و حل تست و نظم در شرکت در آزمون­‌ها را جدی‌­تر گرفتم و پایه‌­ی یازدهم را تا ماه خرداد جمع­‌بندی کردم. نگران نبودم، چون فرصت خوبی برای جبران داشتم. تابستان هم‌ پایه‌ی دهم را به‌خوبی جمع‌­بندی کردم تا در طول سال تحصیلی بتوانم بیشترین زمان را صرف درس‌­های دوازدهم بکنم. البته تابستان قبل، طبق برنامه‌­ی راهبردی درس‌­های یازدهم را هم مرور کردم. در طول سال هم برای درس‌­های پایه فقط مرور و حل تست داشتم. این موضوع حجم کار من را در طول سال کم­تر می‌­کرد. 


میزان مطالعه‌­ات را یادداشت می‌­کردی؟

من هم برنامه‌­ریزی‌­هایم را مکتوب می­‌کردم و هم میزان مطالعه‌­ی هر درس، تعداد تستی که برای هر درس حل می­‌کردم، مجموع ساعات مطالعه و مجموع تعداد تست­‌هایم را می‌­نوشتم. برنامه‌­ریزی، مسیر روزهای آینده را به من نشان می‌­داد تا دقیق‌­تر بتوانم روزهایم را بگذرانم. یادداشت گزارش عملکردم هم کمک می­‌کرد تا نواقص و ایراداتم را بشناسم و برای آزمون بعدی، آن­‌ها را برطرف کنم. عملکردم را با نتیجه‌­ی کارنامه­‌ام مقایسه می­‌کردم و اگر کم‌­کاری کرده بودم، آن را جبران می‌­کردم. ممکن بود به تعداد کافی تست کارنکرده باشم یا ساعت مطالعه‌­ام کم بوده باشد. مکتوب کردن، موجب رشد عملکرد من می­‌شد.


میزان مطالعه‌­ات تا کنکور حدوداً چقدر بود؟

در پایه‌­ی یازدهم از روزی 6 تا 7 ساعت شروع کردم. ابتدای تابستان را با روزی 7 تا 8 ساعت شروع کردم و انتهای تابستان، ساعت مطالعه‌­ام را به بالای 10 ساعت رساندم. میانگین ساعت مطالعه و کلاس‌­هایم در نیم‌­سال اول دوازدهم حدوداً 12 ساعت بود. کلاس­‌هایم را هم حساب می­‌کنم، چون برای من بازده خوبی داشتند و مفید بودند. در نیم­‌سال دوم هم این میزان به 13 ساعت رسید.


بهترین درصدهایت در کنکور مربوط به چه درس‌­هایی بود؟

جامعه‌­شناسی را 100 زدم. درصد عربی تخصصی من 95 بود و در درس علوم و فنون ادبی یا همان ادبیات تخصصی درصدم در حدود 97 بود که بالاترین درصد را در کشور کسب کردم. 


فنون را با چه روشی مطالعه کردی که بهترین نتیجه را در کنکور گرفتی؟

درس فنون سه بخش شامل تاریخ ادبیات، عروض و آرایه است. برای تاریخ ادبیات متن کتاب را می­‌خواندم و برای تثبیت مطالب، تست‌­های بسیار زیادی کار می­‌کردم. فقط حل تست و مرور زیاد به تثبیت مطالب در ذهن کمک می­‌کنند. برای بخش عروض سماعی تقریباً از زمانی که فنون را شروع کردم، تمرین می­‌کردم. با کمک دیوان‌هایی که وزن شعر را نوشته بود، شعرها را می­‌خواندم و سعی می‌­کردم وزن شعر را بگویم. این تمرین عروض من بود و من ‌بعد از مدتی تقریباً سماعی شده بودم و وقتی شعری را می­‌خواندم، وزنش را متوجه می‌شدم. برای آرایه هم طبیعتاً به جز مطالعه‌­ی کتاب، تست‌­های کتاب­‌های مبحثی آرایه را کار می­2کردم. برای این مبحث هم تست زیادی کار کردم. 


روشت برای مطالعه‌­ی جامعه‌­شناسی به چه صورت بود؟

برای این درس تأکیدم بر مطالعه و یادگیری خط به خط کتاب درسی بود و به نظرم نیازی به مطالعه‌­ی درس‌نامه نیست. این درس هم حفظی و مفهومی است و روش من برای این درس، حل تست زیاد و مرور زیاد بود. برای این درس از کتاب جامع آبی کانون هم در کنار سایر منابعم استفاده کردم. من برای به‌خاطر سپردن مطالب به خودم فشار نمی‌­آوردم. مفهوم را با مطالعه­‌ی کتاب متوجه می­‌شدم و سعی می‌­کردم جزئیات مطالب را با حل تست‌­ها یاد بگیرم. حل تست، مکمل یادگیری برای من بود و کمک می­‌کرد همه‌­ی مفاهیم در ذهن من ثبت شوند. به‌مرور هر چه تست بیشتری کار می­‌کردم نکات بیشتری را یاد می­‌گرفتم و حفظ می­‌کردم. 


برای عربی چه روشی داشتی؟

پایه‌­ی درسی من برای عربی، از متوسطه­‌ی اول خوب بود. اول کتاب درسی را با جزئیات کامل می­‌خواندم. حتی تمرین­‌ها را کار می­‌کردم و لغات پاورقی را یاد می‌­گرفتم. بعد درس‌نامه‌ی کتاب کمک‌­درسی‌­ام را می‌­خواندم و تست کار می­‌کردم. تست‌­های زیادی کار کردم و همین به من کمک کرد که نتیجه‌­ی خوبی بگیرم. 


برای تحلیل آزمون چه شیوه‌­ای داشتی؟

اهمیت آزمون به تحلیل آن است و اگر آزمونی تحلیل نشود، شرکت کردن یا نکردن در آن عملاً تفاوتی ندارد. من همان روز آزمون، تحلیل را انجام می‌­دادم و در تحلیل، سه دسته سؤالات را بررسی می‌­کردم: اشتباهاتم، نزده­‌هایم و سؤالاتی که به آن‌­ها پاسخ درست داده بودم، اما یا شک داشتم و یا در سؤال نکته‌­ی خوب و جدیدی وجود داشت. من در حین آزمون دادن، سؤالات خوب و نکته­‌دار را برای خودم علامت‌­گذاری می­کردم تا در زمان تحلیل، حواسم به آن­‌ها باشد. سعی می­‌کردم منبع اشتباهاتم را پیدا کنم. ممکن بود اشتباهاتم ناشی از فراموشی مطالب حفظی یا بی­‌دقتی باشد. ممکن بود زمان کم آورده باشم یا یادگیری‌­ام ناقص بوده باشد.


نقش پدر و مادرت را در موفقیتت چگونه ارزیابی می‌­کنی؟

وجود پدر و مادرم در موفقیتم بسیار اثرگذار بود و مایه‌­ی امید من بودند. مسیر کنکور مسیری است که ممکن است بچه‌­ها بارها خسته شوند و این‌­جا نقش اولیا مشخص می‌­شود. من زمانی که خسته می­‌شدم با پدر و مادرم گفت‌­وگو می­‌کردم و آن‌­ها به من حس خوب اعتمادبه‌­نفس می­‌دادند تا باز هم پرتلاش به مسیرم ادامه بدهم. نقطه عطف تأثیر پدر و مادرم این بود که به من این فرصت را دادند و تشویقم کردند تا در رشته‌­ی موردعلاقه­‌ام درس بخوانم. این بزرگ­ترین کمک به من بود که در رشته‌­ای درس می‌­خواندم که آن را دوست داشتم و برای تلاش، انرژی لازم را به من می‌­داد. اگر به‌اجبار، رشته‌­ی دیگری را انتخاب می‌­کردم، شاید حتی نمی‌­توانستم آن را به سرانجام برسانم. 


گفت‌و‌گو‌با سیده‌مهرناز سیدی،رتبه‌ی 3 انسانی کشور در کنکور1401


عادت خاصی داشتی که با استمرار در انجام آن، نتیجه‌­ی خوبی گرفته باشی؟

من برای یک سری موضوعات مثل آرایه، قرابت و عروض، روتین روزانه داشتم. سحرخیز بودم. سعی می­‌کردم شب­ها نهایتاً ساعت 11 بخوابم و صبح­‌ها ساعت پنج و نیم بیدار شوم. هرگز شب‌­ها تا دیروقت درس نمی‌­خواندم و این برای من عادت بسیار خوبی بود. عادت به مکتوب کردن برنامه‎­هایم و نوشتن گزارش‌کارهایم داشتم. 


از فضای مجازی در چه حد استفاده می‌­کردی؟

من در سال کنکور چیزی را حذف نکردم. به نظر من کسی که می­‌خواهد کنکور بدهد، آن­قدر بالغ است که بتواند موضوعی مثل استفاده از فضای مجازی را مدیریت کند. طبیعتاً در استراحت میان روز یا آخر شب، زمانی که دیگر درس نمی­‌خواندم، از گوشی استفاده می­‌کردم و حداکثر استفاده‌­ی من، یک ساعت هم نمی­‌شد.


چالش خاصی داشتی که بتوانی آن را مدیریت کنی؟

من دو برادر کوچک­‌تر دارم و در خانه درس می‌­خواندم. همیشه در خانه‌­ی ما سروصدا بود. اما من سعی می­‌کردم تمرکزم را در این شرایط حفظ کنم و همین موضوع به من کمک کرد تا در روز کنکور بتوانم در سروصدای محیط، با تمرکز کافی به سؤالات پاسخ بدهم. همچنین من در سال کنکور کرونا گرفتم که دو ماه درگیر آن بودم. دندان‌عقلم را هم کشیدم. اما برای کرونا نهایتاً دو تا نصفه روز از درس فاصله گرفتم و حتی وقتی برای اسکن ریه یا کشیدن دندان عقل رفتم، تا زمانی که نوبتم شود، همان­‌جا هم مشغول مطالعه بودم. اذیت بودم، اما تحت آن شرایط هم‌ درسم را خواندم. کرونا داشتم، سُرم به یک دست و کتاب به دست دیگرم بود. به‌خاطر تأثیر داروها به‌شدت خواب‌­آلود بودم، اما باز هم صبح زود بیدار می‌­شدم. مدتی هم به‌خاطر استرس، مشکل معده داشتم، اما هیچ‌­کدام از این مشکلات من را متوقف نکرد. 


تنوع درس‌­های انسانی زیاد است. چطور برنامه‌­ریزی می­‌کردی؟

تعدد و تنوع درس­های انسانی آن­قدر زیاد است که اگر طبق برنامه‌­ی راهبردی برنامه‌­ریزی نمی­‌کردم ممکن بود در برنامه‌­ام یک درس را فراموش کنم. سعی می­‌کردم در یک روز، هفت تا نه بازه‌­ی درسی داشته باشم تا فاصله‌ی مطالعه یک درس تا نوبت بعدی آن در هفته زیاد نشود و مطالب را فراموش نکنم. با این شیوه، هر سه روز، یک‌بار تمام درس‌­ها در برنامه تکرار می­‌شد و من در هر نوبت، لازم نبود میزان زیادی از آن درس را پیش ببرم. آهسته، اما پیوسته پیش می‌­رفتم. سعی می‌­کردم هفته‌ی اول بودجه‌­بندی آزمون‌­ها را بخوانم و جمعه، آزمون هدف‌­گذاری را بزنم. هفته­‌ی دوم بیشتر جنبه­‌ی حل تست و تثبیت و مرور داشت. 


Menu