جزوه فصل دوم روان شناسی(دوره نوجوانی)- آیدا علی بخشی

در این مطلب قصد داریم جزوه‌ی مطالب رشد دوره نوجوانی از فصل دوم روان شناسی را بررسی کنیم. امیدواریم که مطالب بیان شده برای شما مفید واقع شوند.

جزوه فصل دوم روان شناسی(دوره نوجوانی)- آیدا علی بخشی

سلام به همه دوستان.

در این مطلب قصد داریم جزوه ی مطالب رشد دوره نوجوانی از فصل دوم روان شناسی را بررسی کنیم. امیدواریم که مطالب بیان شده برای شما مفید واقع شوند.

جزوه فصل دوم روان شناسی(دوره نوجوانی)- آیدا علی بخشی



رتبه 29 کنکور انسانی


دانشجوی رشته روان شناسی دانشگاه تهران

                                





صفحه اینستاگرام ما  

برای ارتباط بیشتر با برترها و رزرو پشتیبان ویژه ، پیج و کانال کانون برترها را دنبال کنید . 

همچنین میتوانید با شماره ۰۲۱۸۴۵۱ داخلی ۳۱۲۳ تماس بگیرید .

رشد جسمانی دوره نوجوانی:

ویژگی بارز این حیطه از رشد در دوره نوجوانی ناگهانی بودن آن است. در حدود یک سال بعد از افزایش قد و وزن، ماهیچه ها رشد می یابند.

در این دوره اندام های داخلی بدن نیز رشد دارند. اندازه قلب دوبرابر و اندازه شش سه برابر میشود و حجم کلی خون افزایش می یابد. در مجموع این تغییرات باعث القی حس قدرتمندی فروان به نواجوان میشود.

بلوغ جنسی: مرحله ای که در آن رسش جنسی رخ میدهد. منظور از رسش جنسی وقوع تغییرات مربوط به جنس است.

برجسته ترین تغییرات مربوط به جنس در دوره نوجوانی:

1: تغییرات جنسی اولیه: تغییراتی که بر توانایی تولید تولید مثل به شکل مستقیم اثر می گذارند.

2: تغییرات جنسی ثانویه: تغییراتی که جزئی از علائم قابل وریت رشد هستند. مثال: رویش موی صورت در پسران.


رشد شناختی:

رشد شناختی در دوره نوجوانی فوق العاده است. یکی از تغییرات بزرگ این دوره، توانایی فرضیه سازی توسط نوجوان است. یعنی آنها درباره یک اتفاقات احتمالات مختلف را در نظر میگیرند. حال آنکه مبنای استدلال در دوره کودکی واقعیت های ملموس و بیرونی است.

توجه نوجوانان نسبت به کودکان گزینشی است. یعنی بر اطلاعات مرتبط متمرکز هستند و با ضرورت های تکلیف بهتر سازگار میشوند.

دیگر تغییر شناختی دوره نوجوانی رشد مهارت های رمزگردانی، اندوزش  بازیابی نسبت به کودکی است. همچنین مهارت فراحافظه یعنی تقویت حافظه نیز در این دوره رشد بالایی دارد. نوجوانان قادر به نظارت، ارزیابی و تغییر تفکر و جهت لحظه به لحظه هستند، در حالی که کودکان بر استدلال هایشان اشراف کافی ندارند. 


رشد هیجانی:

به دلیل تغییرات فیزیولوژیکی و هورمونی، رشد هیجانی در دوره نوجوانی کاملا تحریک پذیر است. یعنی حالات هیجانی نوجوانان به سرعت تغییر می کند و ممکن است یک لحظه حس کنند خوشبخت ترین فرد دنیا هستندو ساعتی بعد احساس غم و ناراحتی وجود آنان را فرا بگیرد. نکته ای که درباره هیجانات وجود دارد این است که آن ها سرشار از رفتار های مثبت و سازنده هستند و درصورت هدایت نشدن به رفتارهای مخرب و خطرناک تبدیل میشوند.بنابرین برای هدایت صحیح آنها نیاز است مهارت هایی را یاد بگیریم: مثل کنترل خشم یا ورزش کردن.

 

رشد اجتماعی:

نوجوان به سپری کردن اوقات خود با دوستان علاقه بسیاری دارد اما این به معنی کمبود علاقه به خانواده نیست.

هویت:

مهمترین جزء رشد اجتماعی است و دربرگیرنده پاسخ به سوالات اساسی در وِزگی فردی و اجتماعی شخص میشود.


رشد اخلاقی:

رشد سریع شناختی باعث رشد درک اخلاقی نیز میشود زیرا سبب میگردد فرد درباره موضوعات اخلاقی قضاوتی بهتر داشته باشد. اما اینطور نیست که همیشه شناخت منجر به اخلاق شود. برای این کار باید شناخت را به اعتقاد و عقیده خود تبدیل کنیم.


خود آرمانی و خود واقعی:

حقیقی: ویژگی های حقیقی فرد را شامل میشود.

آرمانی: خودی که فرد دوست دارد باشد اما در حال حاضر نیست.

ممکن است نوجوان احساس کند  برای کم کردن فاصله بین خود آرمانی و خود حقیقی باید دست به وریا پردازی بزند. این اتفاق غیرطبیعی نیست. اما ممکن است زیاده روی در آن باعث افت در عملکرد تحصیلی فرد یا سایر فعالیت هایش شود.



1: ﻫﺮ دو ﻣﻮرد ﻛﺪام ﮔﺰﻳﻨﻪ، ﺑﻪ ﺟﻨﺒﺔ رﺷﺪي ﻳﻜﺴﺎﻧﻲ ﻣﺮﺑﻮط ﻧﻤﻲﺷﻮﻧﺪ؟

1: ﺗﻮﺟﻪ ﮔﺰﻳﻨﺸﻲ ـ ﭘﺮدازش ادراﻛﻲ

2: ﺑﺴﺘﻦ ﺑﻨﺪ ﻛﻔﺶ ـ وﻳﮋﮔﻲﻫﺎي ﺛﺎﻧﻮﻳﺔ ﺟﻨﺴﻲ

3: ﺷﻜﻞﮔﻴﺮي ﻫﻮﻳﺖ ـ ﺑﺎزيﻫﺎي ﻣﻮازي

4: ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲﻫﺎي زﺑﺎﻧﻲ ـ اﺣﺴﺎس ﭘﺸﻴﻤﺎﻧﻲ


2: ﻣﻬﺎرت ﻓﺮاﺣﺎﻓﻈﻪ ﺑﺎ ﻛﺪامﻳﻚ از ﺗﻐﻴﻴﺮات ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ دورة ﻧﻮﺟﻮاﻧﻲ ارﺗﺒﺎط دارد؟

1: ﻣﺘﻤﺮﻛﺰ ﺷﺪن ﺑﺮ اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺮﺗﺒﻂ

2: ﻓﺮاﮔﻴﺮي ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ ﺑﻪ ﺣﺎﻓﻈﻪ ﺳﭙﺮدن اﻃﻼﻋﺎت

3: ﺳﺎزﮔﺎري ﺑﺎ ﺿﺮورتﻫﺎي ﺗﻜﻠﻴﻒ ﻣﻮردﻧﻈﺮ

4: ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ ﻇﺮﻓﻴﺖﺳﺎزي ﺣﺎﻓﻈﻪ


3: ﻛﺪام ﺗﻮﺻﻴﻪ ﺑﺮاي ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﭘﻴﺎﻣﺪﻫﺎي ﻣﻨﻔﻲ ﺗﻐﻴﻴﺮات ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن ﻧﺎدرﺳﺖ اﺳﺖ؟

1: ﻣﺸﻜﻞ در ﺗﺼﻤﻴﻢﮔﻴﺮي روزﻣﺮه: ﻋﺪم ﺗﺼﻤﻴﻢﮔﻴﺮي ﺑﻪ ﺟﺎي ﻧﻮﺟﻮان

2: آرﻣﺎنﮔﺮاﻳﻲ و ﻋﻴﺐﺟﻮﻳﻲ: ﻛﻤﻚ ﺑﻪ ﻧﻮﺟﻮان ﺑﺮاي ﺧﺎﻛﺴﺘﺮي دﻳﺪن دﻧﻴﺎ و اﻓﺮاد   

3: ﺣﺴﺎﺳﻴﺖ ﺑﻪ اﻧﺘﻘﺎد دﻳﮕﺮان: ﻋﺪم ﻋﻴﺐﺟﻮﻳﻲ از دﻳﮕﺮان در ﺣﻀﻮر ﻧﻮﺟﻮان

4: اﺣﺴﺎس ﺗﻤﺎﻳﺰ اﻏﺮاق آﻣﻴﺰ ﺑﺎ دﻳﮕﺮان: ﭘﺬﻳﺮش وﻳﮋﮔﻲﻫﺎي ﻣﻨﺤﺼﺮﺑﻪ ﻓﺮدي ﻛﻪ ﻧﻮﺟﻮان ﺑﺮاي ﺧﻮد ﻗﺎﺋﻞ اﺳﺖ.


4: ﻛﺪام ﻋﺒﺎرت در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﭘﻴﺎﻣﺪ ﺗﻐﻴﻴﺮات ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ در دورة ﻧﻮﺟﻮاﻧﻲ درﺳﺖ اﺳﺖ؟

1: ذﺧﻴﺮة ﺣﺠﻢ زﻳﺎدي از اﻃﻼﻋﺎت در ﻳﻚ ﻟﺤﻈﻪ، ﭘﻴﺎﻣﺪ اﺳﺘﺪﻻل ﻛﺮدن ﺑﺮ اﺳﺎس واﻗﻌﻴﺖﻫﺎي ﻧﺎﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ.

2: ذﺧﻴﺮة ﺣﺠﻢ زﻳﺎدي از اﻃﻼﻋﺎت در ﻳﻚ ﻟﺤﻈﻪ، ﭘﻴﺎﻣﺪ ﺑﻬﺮهﮔﻴﺮي از ﻣﻬﺎرت ﻓﺮاﺣﺎﻓﻈﻪ در ﭘﻴﺶﺑﻴﻨﻲ ﻳﻚ ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ اﺳﺖ.

3: ذﺧﻴﺮة ﺣﺠﻢ زﻳﺎدي از اﻃﻼﻋﺎت در ﻳﻚ ﻟﺤﻈﻪ، ﭘﻴﺎﻣﺪ ﻗﺪرت ﻣﻨﻊ ﻣﺤﺮكﻫﺎي ﻧﺎﻣﺮﺗﺒﻂ و ﺑﺎزﻳﺎﺑﻲ ﭘﺎﺳﺦﻫﺎي ﻣﻨﺎﺳﺐ اﺳﺖ.

4: ذﺧﻴﺮة ﺣﺠﻢ زﻳﺎدي از اﻃﻼﻋﺎت در ﻳﻚ ﻟﺤﻈﻪ، ﻧﺘﻴﺠﺔ اﻓﺰاﻳﺶ ﺳﺮﻋﺖ ﺗﻔﻜﺮ اﺳﺖ.


5: در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﻓﺮض زﻳﺮ ﻛﺪام ﻋﺒﺎرت ﺻﺤﻴﺢ اﺳﺖ؟

»ﺳﻤﺎﻧﻪ و ﺑﺮادر دوﻗﻠﻮﻳﺶ، از ﻟﺤﺎظ ﻇﺎﻫﺮ و رﻓﺘﺎر ﺑﺴﻴﺎر ﺷﺒﻴﻪ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﻫﺮ دوي آنﻫﺎ در درس رﻳﺎﺿﻲ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺧﻮﺑﻲ داﺷﺘﻪ و ﺑﻪ راﺣﺘﻲ

ﻗﺎدر ﺑﻪ ﺣﻞ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻫﺴﺘﻨﺪ اﻣﺎ در ﺻﻮرﺗﻲ ﻛﻪ ﻧﺘﻮاﻧﻨﺪ ﻣﺴﺌﻠﻪاي را ﺑﻪ درﺳﺘﻲ ﺣﻞ ﻛﻨﻨﺪ، ﺑﺴﻴﺎر ﺧﺸﻤﮕﻴﻦ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ«.

  1: اﻳﻦ دوﻗﻠﻮﻫﺎي ﻫﻤﺴﺎن، داراي وﻳﮋﮔﻲﻫﺎي وراﺛﺘﻲ ﻳﻜﺴﺎن ﻫﺴﺘﻨﺪ.

 2:  اﻳﻦ دوﻗﻠﻮﻫﺎي ﻧﺎﻫﻤﺴﺎن، در ﺟﻨﺒﺔ ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻲ رﺷﺪ ﻧﻜﺮدهاﻧﺪ.

  3: اﻳﻦ دوﻗﻠﻮﻫﺎي ﻫﻤﺴﺎن، ﺑﺎﻳﺪ ﻣﻬﺎرتﻫﺎﻳﻲ از ﻗﺒﻴﻞ ﻛﻨﺘﺮل ﺧﺸﻢ را ﻓﺮاﮔﻴﺮﻧﺪ.

  4: اﻳﻦ دوﻗﻠﻮﻫﺎي دوﺗﺨﻤﻜﻲ، در ﺟﻨﺒﺔ ﻫﻴﺠﺎﻧﻲ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻲ رﺷﺪ ﻧﻜﺮدهاﻧﺪ.


شما عزیزان میتوانید پاسخ تست تشریحی تست ها را از فایل صوتی در فایل های ضمیمه یا از فایل پی دی اف مشاهده کنید.


Menu