گفت‌و‌گو با آنیتا غفوری رتبه 9 منطقه 3 انسانی کنکور 1401

بسیاری از دوستان و آشنایان کانون را معرفی کردند و پدر و مادرم نیز از این تصمیم بسیار استقبال کردند.

گفت‌و‌گو با آنیتا غفوری  رتبه 9 منطقه 3 انسانی کنکور 1401

 آنیتا غفوری در یک نگاه:

 رتبه کسب شده در کنکور 1401: رتبه 9 منطقه 3 گروه آزمایشی علوم انسانی 

نام شهر: سقز

 شغل پدر: پرستار

شغل مادر: خانه دار

 سابقه عضویت در کانون : 1 سال ( سال دوازدهم)


گفت‌و‌گو با آنیتا غفوری  رتبه 9 منطقه 3 انسانی کنکور 1401

با پیشنهاد چه کسی به کانون آمدید؟ واکنش پدر و مادرتان چه بود؟

 بسیاری از دوستان و آشنایان کانون را معرفی کردند و پدر و مادرم نیز از این تصمیم بسیار استقبال کردند.


بعضی از دانش آموزان می‌گویند اوایل شرکت در آزمون‌ها برایمان جدی نبود و بعد جدی گرفتیم؟ شما از چه زمانی آزمون‌ها را جدی گرفتید؟

 از همان اولین آزمون با جدیت در آزمون‌ها شرکت کردم.


استراتژی اصلی شما در مطالعه در سال دوازدهم چه بود؟ 

 با توجه به اینکه کنکور در چند سال اخیر مفهومی شده است، من تصمیم گرفتم که در مرحله اول تمامی دروس را به صورت مفهومی و عمیق بخوانم و فقط به حفظ نکات بسنده نکنم بلکه آنها را بفهمم و در موقعیت های مختلف به کار ببرم .سپس در مرحله دوم به  مرور مناسب و کارآمد مطالب می پرداختم.


بعضی از دانش آموزان تصور می‌کنند رتبه‌های تک رقمی کنکور در هیچ درسی مشکل ندارند، ایا این تصور درستی هست؟ 

 قطعا هر دانش آموزی در برخی مباحث و دروس ضعف دارد، ولی باید این ضعف ها را با برنامه ریزی و مطالعه صحیح به تدریج رفع کند .


خودتنظیمی را در روز کنکور به چه صورت انجام دادید؟

 روز کنکور برای دانش آموزان روز بزرگی است و مهم ترین نکته این است که آرامش خود را در آن حفظ کنیم.

 من برای حفظ آرامش خود کارهایی مثل خوردن صبحانه مقوی و کمی نرمش و توکل برخدا را آنجام دادم .


از مدیریت خودتان در جلسه‌ی کنکور چه ارزیابی‌ای دارید؟

 با توجه به اینکه امسال کنکور به صورت سه دفترچه ای برگزار شد، خودمدیرتی بیش از پیش مهم شد و من سعی می کردم آرامش خودم را حفظ کنم و به هیچ وجه اجازه ندهم که استرس و اضطراب بر من غلبه کند که به نظر من از نکاتی کلیدی در موفقیت هر کسی در کنکور است .


روش‌های مدیریت زمان را چند بار تمرین کردید؟

 من اوایل این روش ها را دو هفته یک بار و فقط در آزمونهای کانون به کار می بردم ولی هر چه به کنکور نزدیک می شدم (خصوصا در دوران جمع بندی) این روش ها را نه تنها در آزمونهای کانون بلکه در خانه و در آزمون‌های جامعی که کار می کردم استفاده می کردم.


پیوستگی شما به آزمون‌ها در سه سال آخر چقدر بود؟

 من فقط در سال آخر عضو کانون بودم، اما در همین یک  سال حتی در یک آزمون هم غیبت نداشتم، چرا که پیوستگی و استمرار از مهمترین عوامل در موفقیت هر دانش آموز کنکوری است .


 در یک آزمون سال دوازدهم که افت کردید و رتبه‌ی دورقمی داشتید واکنش پدر و مادرتان چه بود؟ واکنش خودتان چطور بود؟

 من هر بار که در آزمونی افت داشتم، می دانستم یک جای کار اشکال دارد و باید مشکل را پیدا و رفع کنم.

اشتباهات برای من مفید بود چرا که ضعف من را نشان می داد و من با برنامه ریزی آن را رفع کرده و بدین صورت از تکرار آن در کنکور و حتی آزمون های بعد جلوگیری می کردم . پدر و مادرم نیز که همیشه مشوق من برای پیشرفت بودند هر بار که افتی می دیدند من را به تلاش بیشتر تشویق می کردند .


در این دوره‌ای که در کانون بودید، چیزهایی را که یادگرفتید و بعدا ادامه خواهید داد، چیست؟

 شاید بتوان گفت برنامه ریزی  و مدیریت زمان مهمترین اصلی است که در کانون یاد گرفتم که این دو اصل همیشه در زندگی من کاربردی پر رنگ خواهند داشت .


دفتر برنامه‌ریزی داشتید؟ چه کمکی برایتان بود؟ روزی هم که درس نمی‌خواندید، می‌نوشتید؟ 

به کمک این دفتر توانستم فعالیت هایم و استفاده بهینه از زمان را کنترل کنم و زمان خود را با کارهای بیهوده تلف نکنم چرا که این دفتر نوعی احساس مسئولیت نسبت به خودمان و نسبت به زمان  ایجاد می کند .


نظرتان در مورد کتاب‌های سه سطحی چیست؟ کدام درس‌ها را داشتید؟ کتاب سه سطحی را ابتدا کار می‌کردید یا بعد از خواندن درس‌ها؟

در مطالعه روش بازیابی را اجرا می‌کردید یا درس خواندن؟

 من در دوران امتحانات و جمع بندی از این روش استفاده می کردم چرا که به نظرم روشی مناسب جهت طبقه بندی و جمع بندی اطلاعات است .


در زمان مطالعه چند درصد متنی می‌خواندی و چند درصد آزمون بود؟

 بستگی به درس داشت . مثلا اگر درسی را تازه می خواندم بیشتر تکیه بر متن و مطالعه عمیق بود و آزمون را بیشتر برای تثبیت کار می کردم، ولی دروسی که قبلا مطالعه کرده بودم 70% تکیه بر آزمون و 30% تکیه بر متنی خواندن بود.


چند ساعت در روز مطالعه می‌کردید؟

 اوایل از روزی 5 ساعت شروع کردم و کم کم آن را زیاد کردم و حتی به روزی 11 یا 12 ساعت نیز رساندم .


 آیا درسی بود که در آن روش درس خواندت را عوض کرده باشید و نتیجه گرفتید؟

 بله مثلا درسی مثل عربی که اوایل فقط قواعد را کار می کردم و توجهی به ترجمه نداشتم تا اینکه تصمیم گرفتم عربی را مبحثی کار کنم و دو بحث قواعد و ترجمه راجدا کردم و برای هر کدام خلاصه نویسی کرده و زمان های خاصی را برایشان در نظر گرفته بودم .


از کدام کارنامه‌ها بیشتر استفاده می‌کردید؟

 کارنامه ها هر کدام کاربرد مخصوص خود را داشتند . مثلا برای بررسی نتیجه از کارنامه آزمون و در دوران جمع بندی بیشتر از کارنامه ی اشتباهات استفاده می کردم و برای بررسی پیشرفت خود از کارنامه پروژه ای استفاده می کردم .


پدر و مادر و خواهرتان در این دوران چه کمکی به تو می‌کردند؟

 در این دوران خانواده ام کمک و حامی بزرگی برای من بودند که با فراهم کردن نیازها و حفظ آرامش باعث شدند من تمرکز بیشتری بر مطالعه داشته باشم.


نظرت در مورد آزمون‌های کانون چیست؟

 به نظر من آزمون های کانون محک مناسب و چالشی برای هر دانش آموز است که با آن می توان خود را سنجید و نقاط ضعف را پیدا کرد و نقاط قوت خود را تقویت کرد و همچنین روش های مختلف مدیریت زمان را در آن تمرین و تثبیت کند.

آیا در آزمون‌های هدف‌گذاری شرکت می‌کردید؟ 

بله سعی می کردم که در اکثر اوقات برای آن‌ها زمان بگذارم و در این آزمون‌ها شرکت کنم . 


نظرتان در مورد آزمون‌های هدیه که غیرکانونی‌ها هم درآن شرکت می‌کنند، چیست؟

 به نظر من این آزمون ها یک محک مناسب برای غیرکانونی ها است که در آن می توانند سطح خود را ارزیابی کنند .


در این مسیری که طی کردید این طراحی مسیر را از کی شروع کردید؟

 می توان گفت که تقریبا آن را از تابستان کلاس دوازدهم شروع کردم .


توصیه‌ی شما برای کسانی که قرار است سال آینده کنکور دهند، چیست؟

 توصیه ی من این است که به طور جدی از همان ابتدا با برنامه راهبردی پیش بروید و مطالعه خود را به صورت مداوم ادامه دهید و هرگز در هیچ جای مسیر کنکور ناامید نشوید.


نظرتان در مورد کتاب زرد چیست؟

کتاب زرد به خصوص زرد عمومی از کتبی است که برای من بسیار مفید بود که توانستم مهارت های تست زنی و مدیریت زمان را با آن تقویت کنم .

 

Menu