روش‌های مدیریت زمان کنکور : مهدی کربلایی دانشجوی مکانیک شریف

محمد مهدی کربلایی هستم، رتبه 150 کنکور ریاضی سال 99 و در حال حاضر دانشجوی مکانیک دانشگاه شریف. خوشحالم که میتونم تجربه هایی که دارم از کنکور و مدیریت ازمون رو از طریق سایت کانون به اشتراک بگذارم.

روش‌های مدیریت زمان کنکور : مهدی کربلایی دانشجوی مکانیک شریف

سلام و خسته نباشید خدمت همه دانش آموزان کنکوری.

محمد مهدی کربلایی هستم، رتبه 150 منطقه 2 کنکور ریاضی سال 99 و در حال حاضر دانشجوی مکانیک دانشگاه شریف.

خوشحال هستم که میتونم تجربه هایی که دارم از کنکور و مدیریت آزمون رو از طریق سایت کانون و کانال تلگرامی کانون برترها و صفحه اینستاگرام کانون برترها به اشتراک بگذارم.


صفحه اینستاگرام کانون برترها

روش‌های مدیریت زمان کنکور : مهدی کربلایی دانشجوی مکانیک شریف

کانال تلگرام کانون برترها


خب همونطور که میدونید مدیریت آزمون جزو جدا نشدنی روتین درس خواندن دانش اموزان کنکوری است. تفاوت دو دانش اموز که معدل سال دوازدهم انها 20 است ، تنها و تنها در مدیریت ازمون و مهارت های تست زنی مشخص میشود، هدفی که کنکور چندین سال هست که به دنبال دارد. پس اگر شما معدل بالایی در بخش تشریحی دروس دارید اما مهارت های تست زنی ضعیفی دارید، باید بگم شما تنها نیستید!

تکنیک هایی که اکثرتون میشناسید از جمله : (ضربدر_ منها) ، (استراتژی بازگشت) و (زمان نقصانی) در آزمون های جامع و جمع بندی کانون میتواند شما را از رقیب هایتان جدا کند و رو به جلو هل دهد!

اگر بخواهیم درباره اهمیت انها توضیح بدهیم، از مهارت (ضربدر- منها) شروع میکنم. خب این یک مهارت پایه ای برای انجام دو مهارت بعدی، یعنی (استراتژی بازگشت) و (زمان نقصانی) است. چون شما برای دو مهارت بعدی نیاز دارید که تسلط لازم روی مهارت (ضربدر- منها) را داشته باشید. به این صورت که شما حین پیش رفتن تو دل سوال ها، انها را از لحاظ سطح سختی و با توجه به تسلط روی دروس و روحیه روزازمون تون غربال گری میکنید، یعنی برای اینکه بدونید چطور زمان ذخیره شده تو مهارت (زمان نقصانی ) را به درستی استفاده کنید، باید ابتدا این قدم ابتدایی رو بدونید.

در کنار تست هایی که با اطمینان بالا جواب میدهید و حس میکنید با درصد اطمینان بالای 90 درصد درست پاسخ داده اید، مثبت قرار میدهید، به این معنی که شما از بابت این سوال خیالتان راحت است و نیازی به مرور مجدد و بازگشت روی اون سوال وجود ندارد.

در کنار تست هایی که شک دارید که جواب راه حلتان درست است یا خیر، و یا اینکه بین دو گزینه مردد هستید و حس میکنید قطعا یکی از ان دو گزینه جواب است، علامت ضربدر میگذارید. به این معنی که تست های ضربدر دار با صرف یکم از زمان ذخیره شده تان از مهارت (زمان نقصانی)، قابل حل است و دانش ان سوال را به همراه دارید اما نباید دران لحظه تصمیم به ریسک بگیرید و فورا یک گزینه را انتخاب کنید!!! بلکه باید در انتهای ازمون و با بازگشت روی این نوع سوال ها و با یک مرور دیگر روی راه حلتان و داده های مسئله، گزینه درست را بدست اورید.

در کنار تست هایی که هیچگونه راه حلی به ذهنتان نمیرسد و یا حتی مشابه اون سوال رو در منابع تستی خودتون یا آزمون های گذشته کانون ندیده اید، علامت منفی قرار می دهید. با این معنی که اگر حتی 3 یا 4 دقیقه هم روی آن سوال زمان بگذارید، تغییری در شرایط اون سوال نمیتوانید ایجاد کنید و صرفا تایم خود را هدر میدهید،( یا به نوعی با توجه به تسلط اون روزتون در سرجلسه آزمون، آن سوال ارزش حل کردن ندارد!)

حال با یاد گرفتن فهم اولیه این مهارت ، نیاز دارید که تمرین و تکرار را چاشنی کار قرار دهید و سرعت دست خود را بالا برده و تسلط خود را در این غربالگری به حداکثر برسانید تا بتوانید مدیریت ازمون خوبی داشته باشید.

 (استراتژی بازگشت) به صورت کلی به وضعیت جوابدهی شما در سر جلسه ازمون بستگی دارد و بر اساس غربالگری خودتون در مرحله (ضربدر- منها) انجام می شود. هر دانش اموز برای خودش استراتژی به خصوصی برای بازگشت روی سوال های غربال شده دارد چون سطح علمی و تسلط هر دانش اموز سر جلسه متفاوت است.

در این روش ، شما باید روشی را انتخاب کنید که بتواند بهترین بازده را بدهد، به بیانی دیگر، زمانی که به انتهای دفترچه ازمون رسیدید و قصد بازگشت روی سوالات علامت زده تان داشتید ، سراغ ان دسته از سوالات در دروسی بروید که حس میکنید درصد مطلوبی در اون درس نگرفته اید و با حل اون سوالات علامت زده، در واقع خودتان را نجات میدهید! انتخاب این درس بستگی به خودتان دارد. یعنی یه جور مدیریت شرایط بحرانی را باید بلد باشید.

به طور مثال مجروحی روی زمین افتاده و خونریزی شدیدی از بازوی خود دارد، اما یک زخم نه چندان عمیق هم روی پای راستش دارد. خب منطق و عقل میگوید ابتدا زخمی که خونریزی شدیدی دارد را باندپیچی کنید و سپس به زخم های سطحی تر بروید. مثال این اتفاق در ازمونتان هم رخ خواهد داد و ممکن است وضعیتتان توی درس عربی فاجعه باشد ولی در درس زبان تنها به 5 یا 6 سوال جواب نداده اید که 3 تای انها ضربدر دار است. پس در استراتژی بازگشت خود ، اولویت صرف زمان خود را در درس عربی ، بالاتر از زبان قرار میدهید و زبان را بالاتر از درسی دیگر که وضعیت بهتری نسبت به زبان دارد.

در واقع خودتان را باید در یک شرایط بحرانی بسنجید و مدیریتش کنید. به هر نحوی که شده بهترین تصمیم را برای خودتان بگیرید. توجه کنید که خلاقیت شما در این بین نادیده گرفته نمی شود و میتوانید روش شخصی سازی شده ای که مختص خودتان است را به کار ببرید.

 

در سخن اخر هم در باره روش زمان نقصانی صحبت خواهیم کرد.

زمان نقصانی روشی است که شما دروس را در زمان کمتر از زمان پیشنهادی خود دفترچه جواب خواهید داد تا بتوانید کمی زمان برای خودتان ذخیره کنید و در استراتژی بازگشت روی سوالاتتان به کار ببرید.

به طور معمول در دفترچه عمومی میتوانید 15 دقیقه( 3 دقیقه از ادبیات، 5 دقیقه از عربی، 2 دقیقه از دین و زندگی و 5 دقیقه از زبان) زمان ذخیره کنید. در دروس عمومی 15 دقیقه زمان ذخیره کردن زمان معقول و منطقی ای به نظر می رسد اما در دروس اختصاصی بسته به تسلطتان و سرعتتان در محاسبات عددی، میتوانید عددی بیشتر از 30 دقیقه حتی ذخیره کنید.

در نهایت از این زمان ذخیره شده تان با استفاده از روش استراتژی بازگشتی که انتخاب خواهید کرد، به سراغ سوالات بی پاسختان خواهید رفت.

به امید موفقیت روز افزون شما - کربلایی


مطالب مرتبط

Menu