آینده روشن - دینی دهم - درسنامه و تست - آیدا علی بخشی

در این مطلب قصد داریم درس پنجم دینی دهم را با هم مطالعه و بررسی کنیم . امیدواریم مطالب بیان شده ، شما را در یادگیری بهتر ، یاری کند .

آینده روشن - دینی دهم - درسنامه و تست - آیدا علی بخشی

سلام به همه دوستان !

در این مطلب قصد داریم درس پنجم دینی دهم را با هم مطالعه و بررسی کنیم . 

امیدواریم مطالب بیان شده ، شما را در یادگیری بهتر ، یاری کند .

برای ارتباط با رتبه برتر ها و همچنین دریافت مطالب بیشتر ، به این صفحه وارد شوید : رتبه برتر های کانون

آینده روشن - دینی دهم - درسنامه و تست - آیدا علی بخشی









دانشجوی روانشناسی دانشگاه تهران

رتبه 29 منطقه دو کنکور انسانی 1400





  صفحه اینستاگرام ما  

برای ارتباط بیشتر با برترها و رزرو پشتیبان ویژه ، پیج کانون برترها را دنبال کنید . 

همچنین میتوانید با شماره ۰۲۱۸۴۵۱ داخلی ۳۱۲۳ تماس بگیرید .





ویژگی های این مطلب

🔵 درسنامه جامع 🔵

🔵 ذکر نکات و توضیحات هر بخش 🔵

🔵 دو تست برای تثبیت مطلب 🔵



🔵 از نظر پیامبران الهی مرگ مثل یک گذرگاه یا پل برای رسیدن به یک زندگی برتر از زندگی این جهانی هست.حتی اون ها ایمان به جهان آخرت رو در کنار یکتاپرستی از نظر مهم بودن قرار میدادن.

🔵 دیدگاه پیامبران درباره جهان آخرت این بود که اونها نه تنها امکان وجود چنین جهانی رو ثابت میکردن، بلکه، استدلال میکردن که وجود چنین جهانی حتی ضروری هست.

چرا باید درباره معاد حتی بحث کنیم ؟چه اهمیتی داره ؟

به یک دلیل خیلی مهم بهش توجه داریم : دفع خطر احتمالی .

🔵 حالا دفع خطر احتمالی یعنی چی؟فرض کنید پشت یک میز نشستید و یه لیوان شربت جلوی شما قرار گرفته که قصد دارید نوش جان کنید.تا میاید لیوان رو بردارید، یه بچه 3 یا4 ساله میاد کنارتون و میگه:«توی این شربت زهر ریختن.»

طبیعتا شما لیوان رو میذارید سر جاش حتی اگر اون بچه دروغ گفته باشه هم یک درصد احتمال میدید حرفش درست باشه.حالا شرایط رو واقعی تر کنیم :

🔵 همه ما می دونیم پیامبران از راستگوترین انسان ها بودن.مثلا پیامبر اکرم رو حتی کافران و مشرکان هم به عنوان یک فرد صادق قبول داشتن.همه پیامبران درباره روز آخرت صحبت کردن و به ما درباره اش هشدار دادن.همه پیامبران بعد از ایمان به خدا، ایمان به آخرت رو مطرح کردن و فرمودن که این ایمان به آخرت لازمه ایمان به خداست.در یک کلام: نمیشه که به خدا ایمان داشته باشی و به آخرت بی ایمان باشی. حتی در قرآن بعد از یکتا پرستی درباره هیچ موضوعی به اندازه معاد و ایمان به آخرت صحبت نشده.

حالا ما که حرف اون بچه 3-4 ساله رو که احتمال هم میدادیم دروغ گفته باور کردیم و احتیاط کردیم و شربت رو نخوردیم، چرا حرف پیامبرهامون که صادق بودن رو باور نکنیم ؟




 دلایل مبتنی بر امکان معاد 


🔵 ما نمی تونیم قدرت خدا رو با قدرت محدود خودمون مقایسه کنیم.اگر چنین کاری انجام بدیم، نتیجش میشه غیرممکن دونستن خیلی از چیزها.در صورتی که اگر چیزی برای ما بعید به نظر میرسه، دلیل نمیشه که غیرممکن هم باشه.پس یکی از انگیزه هایی که قرآن تحت عنوان انکار معاد بیان میکنه نشناختن کافی قدرت الهی هست.حالا دلایل قرآن برای اثبات معاد چیه؟

🔵 آفرینش نخستین انسان : در بعضی آیات قرآن خداوند، توجه انسان رو جلب میکنه به اینکه چجوری آفریده اون رو.تو این آیات بیان میشه که ما همانطور که قادریم یه انسان رو از ابتدا خلق کنیم می تونیم بار دیگه هم اون رو زنده کنیم.چون دومی راحت تره.خلق یه انسان جدید کجا و زنده کردن همون انسان کجا؟

🔵 "و برای ما مثلی زد در حالی که آفرینش نخستین خود را فراموش کرده بود گفت:کیست که این استخوان های پوسیده را دوباره زنده کند؟بگو همان خدایی که آنها را برای نخستین بار آفرید و او به هر خلقتی داناست."

🔵 بیان نمونه هایی از زنده شدن مردگان : در این جا خدا اشاره میکنه به زنده کردن بعضی مردگان.مثل ماجرای عزیر نبی(ع).





 معاد لازمه عدل الهی 


🔵 یکی از ویژگی های خداوند عدل هست.خدا عادله و فرد نیکوکار رو هرگز با فرد بدکار برابر و یکسان قرار نمیده.پس طبق قولی که خدا به ما داده حق هیچ کسی ضایع نمیشه و هرکس به اون چیزی که حقش رو داره میرسه.

🔵 حالا چرا بعضی پاداش و مجازات ها در این دنیا امکان تحقق ندارند؟

به 2 دلیل:

🔵 اول اینکه در این دنیا فرصت مجازات و پاداش محدوده.خیلی از آدم ها هستن که به جمع کثیری از آدم ها خدمت میکنن ولی قبل اینکه پاداش و اجر کارشون رو بگیرن میمیرن.خیلی از انسانها هم هستن که خیلی ظلم کردن ولی قبل اینکه مجازات بشن میمیرن.قاعدتا باید یه جهان آخرتی باشه که به امور این انسان ها رسیدگی بشه.

🔵 دوم اینکه این دنیا اصلا ظرفیت پاداش و مجازات انسان هارو نداره.چطور میشه پاداش کسی که رو که در راه خدا جهاد کرده در این دنیا داد؟چطور میشه کسی رو که هزاران نفر رو به قتل رسونده و کشته در این دنیا به حسابش رسید؟فقط با اعدام کردنش؟کافی هست؟

🔵 پس اگر یه جهان دیگه نباشه که اجر و مجازات هرکس رو بهش نده به صفت عدل خدا خدشه وارد میشه.




 تست شماره یک 

داستان عزیر نبی مبنی بر کدام دسته از دلایل قرآن کریم و کدام بخش میشود؟

1) ضرورت-لازمه حکمت                  2) امکان-نمونه هایی از زنده شدن مردگان

3) ضرورت-لازمه عدل                    4) امکان-آفرینش نخستین انسان


 تست شماره دو 

در قرآن بیشتر از معاد به چه چیزی بیشتر تاکید شده و ایمان به آخرت لازمه چیست؟

1) یکتاپرستی-عدل              2) نبوت-یکتاپرستی             3) یکتاپرستی-ایمان به خدا             4) عدل-نبوت



 تست شماره یک 

پاسخ : گزینه 2

داستان عزیر نبی به دلایل مبتنی بر امکان وجود آخرت مربوط است که در بخش اشاره به نمونه هایی از زنده شدن مردگان قرار گرفته است.


 تست شماره دو 

پاسخ : گزینه 3

در قرآن کریم بعد از یکتاپرستی به هیچ موضوعی به اندازه معاد تاکید نشده است.و ایمان به آخرت لازمه ایمان به خدا است.


معجزه جاویدان - دینی یازدهم - درسنامه و تست - آیدا علی بخشی


تهیه کننده :

آیدا علی بخشی - دانشجوی روانشناسی دانشگاه تهران

سپاس از توجه شما


Menu