گفتگو با مریم زنگنه بهزادی قبولی تیزهوشان از گچساران

من از سال 96 وارد کانون قلمچی شدم و در پایه‌های ششم و هفتم و هشتم و نهم به مدت 4 سال در آزمون‌ها شرکت می‌کردم. دلیل حضور من در آزمون‌ها به طبع برای پیشرفت و رشد در درسهایم بود و همچنین برای فهمیدن...

گفتگو با مریم زنگنه بهزادی قبولی تیزهوشان از گچساران

  نام و نام خانوادگی دانش آموز: مریم زنگنه بهزادی 

  نام شهر : شهرستان گچساران 

  رشته تحصیلی : نهم به دهم قبولی تیزهوشان

  میانگین تراز :6703

                              تحصیلات پدر : دیپلم                                                 تحصیلات مادر :دیپلم

                             شغل پدر : کارمند شهرداری                                           شغل مادر :خانه دار

میانگین درصد هر درس در آزمون های برنامه ای کانون :

  ریاضی / علوم / فارسی/ مطالعات اجتماعی / پیام های آسمان : 90 درصد 

   عربی / زبان : 80 درصد

 نام و نوع تمام مدارس دانش آموز از دبستان تا متوسطه اول:

  پایه اول و چهارم و پنجم : غیر انتفاعی شهید تاجگردون

  پایه دوم و سوم : غیر انتفاعی سما الزهرا

  پایه ششم : مدرسه شاهد امام علی (ع)

  پایه هفتم و هشتم و نهم : مدرسه نمونه دولتی فروغ دانش 

 

1-از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه هایی در آزمون های کانون شرکت کردید و چند سال؟ به چه دلیل؟

آیا به پیشنهاد خودتان بود یا دوستان و خانواده ؟ آیا خودتان به این نتیجه رسیده بودید از این سال در آزمون ها  شرکت کنید ؟ من از سال 96 وارد کانون قلمچی شدم و در پایه های ششم و هفتم و هشتم و نهم به مدت 4 سال در آزمون ها شرکت می کردم. دلیل حضور من در آزمون ها به طبع برای پیشرفت و رشد در درسهایم بود و همچنین برای فهمیدن وضعیت تحصیلی خودم  و رقابت کردن!!  

  بله / با تصمیم خودم بود چون در مدرسه تقریبا تمام دانش آموزان و هم کلاسی هایم عضو کانون بودند و در تست زدن خیلی قویتر بودند و  من هم تصمیم گرفتم که ثبت نام کنم . به طور کل پر رنگترین دلیل آن بخاطر ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی بود و چون اکثرا همه درآزمون های قلمچی شرکت می کردند این امکان وجود داشت که هر 2 هفته یک بار خودت را با خودت و دیگران  مقایسه کنی و ببینی  که  کجای کار هستی و نقاط قوت و ضعفت در چه هست .

 

  2-دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چه بود ؟مهم ترین ویژگی آزمون ها از نظر شما چیست؟ من در این مدت 4 سال حتی یک بار هم غیبت نکردم .چون همیشه هدفمند درس می خوندم و هدف من نیازمند این بود که در آزمون ها پیوستگی داشته باشم. هر آزمون قلمچی خیلی برای من اهمیت داشت و بخشی از زندگیم شده بود و آن را به اندازه امتحانات نهایی مدرسه مهم می دانستم .

قطعا آزمون های قلمچی ویژگی های بسیاری دارد . از نظر من مهم ترین ویژگی آن ایجاد نظم و انگیزه است .آزمون ها نه تنها در درس خواندن نظم و تکرار ایجاد می کنند بلکه در زندگی تحصیلی من باعث یک انگیزه شدید و رقابت با خودم شده است .!!

 

3-شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته بود ؟شما چگونه در آزمون شرکت می کردید و خود را مدیریت می کردید ؟ آیا در پردازش اول قرار می گرفتید ؟

  هیچ جوره نمیشه از شرایطی که بیماری کرونا ایجاد کرده است خلاص شد . اما سعی من بر این بود که تا جایی که بشود شرایط حوزه یک آزمون حضوری را برای خودم تشکیل بدهم . پشت میز بنشینم و یک یک سوالات را با دقت و حوصله حل کنم و برای هر درس زمان مشخص خودش را رعایت کنم و تا زمان اتمام آزمون از پشت میز بلند نمی شدم . بله/ من همیشه جزو پردازش اول بودم و سعی می کردم آزمونم را قبل از ساعت 11 به پایان برسانم و پشتیبان من هم بسیار زیاد در جلسات 5 نفره توضیح می دادند و تاکید داشتند که همگی جزو پردازش اول قرار بگیریم.

 

 4-چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم بود ؟  با توجه به آنلاین بودن آزمون آیا نگران تقلب برخی دانش آموزان بودید و چقدر این موضوع برایتان مهم بود ؟  همانطور که قبلا هم گفتم یکی از دلایل شرکت من در آزمون ها مقایسه خودم با دیگر داوطلبین بود و اینکه برای اول شدن تا چه حد نیازمند تلاش هستم . این موضوع درست است که باید خودمان را با خود مقایسه  بکنیم نه دیگرآن !! اما در کنار این موضوع . رقابت کردن با دیگران هم بسیار اهمیت دارد . زیرا از نظر من تمامی این مسیر ها به شغلی که در آینده خواهیم داشت می رسد و این شغل وابسته به رتبه ی ما در کنکور سراسری می باشد و  کنکور هم وابسته به اینکه تو تا چه اندازه از دیگران قوی تر و شایسته تر هستی و این شایسته تر بودن نیازمند رقابت کردن با دیگران و سنجیدن خودت با آنها می باشد و قلمچی این امکان را بخوبی  فراهم کرد.///  اوایل خیلی اذیت می شدم از اینکه میدانستم امکان دارد کسی با تقلب کردن تراز بالاتری نسبت به من داشته باشد اما الان دیگر برایم اهمیت ندارد. به هر حال امکان تقلب وجود دارد و خیلی ها از این امکان استفاده می کنند و بعضی ها هم خیر!! یقینا هر شخصی تقلب کند به خودش دروغ می گوید و ضرر می رساند نه به من!! پس من چرا باید نگران یا ناراحت باشم ؟

 

5-آیا در آزمون هدف گذاری شرکت می کردید ؟ آزمون های هدف گذاری چه تاثیری در تعادل مطالعاتی و ساعت مطالعه شما و پیشرفت در هر آزمون داشت ؟ بله / من در تمامی آزمون های اضافه بر برنامه اصلی کانون شرکت می کردم .خصوصا آزمون های روز پنجشنبه .چون باعث شده بود که من تا هفته اول دروس اختصاصی مهم ریاضی و علوم و فارسی که نیازمند تلاش و زمان بیشتری هست را تمام کنم و هفته دوم را به دروس حفظیاتی اختصاص دهم .و همینطور آزمون های روز دوشنبه که سبب می شد یک دید کلی نسبت به آزمون پیدا کنم و برای درس هایی که در آنها ضعف دارم بیشتر زمان بگذارم .و این باعث می شد که در آزمون اصلی روز جمعه درصد های بهتری کسب کنم . 

 

6-در زمان هایی که خسته و یا نا امید بودید و یا اینکه به برنامه ی آزمون نرسیده بودید آیا در آزمون ها شرکت می کردید؟ چگونه خود را مدیریت می کردید ؟ آیا از اینکه ترازتان کم شود نگران نبودید؟

   بله / همه ما گاهی بنا بر شرایط متفاوت خسته و یا نا امید می شویم و احساس پوچی می کنیم اما همیشه این هدف ما است که راه درست را دوباره به ما نشان می دهد . من هم خیلی اوقات در این شرایط قرار داشتم و به هر دلیلی نتوانسته بودم خودم را به برنامه راهبردی آزمون برسانم و می دانستم که اگر آزمون بدهم قطعا نتیجه ی قابل تعریفی نخواهد داشت .اما همیشه و در هر شرایطی در آزمون ها حاضر می شدم . 

درست بود که تراز پایینی کسب می کردم اما این تراز پایین خیلی بیشتر از یک رتبه ی بالا به من انگیزه و اراده می دهد که برای هدفم مبارزه کنم و سری بعدی خیلی بیشتر تلاش کنم تا کاستی های هم آزمون قبل و هم بعدی را جبران کنم ./// مواقعی بود که فقط 2 یا 3 روز فرصت داشتم که برای که برای آزمون آماده بشوم و این زمان خیلی کمی نسبت به 2 هفته بود . و من با یک برنامه ریزی خیلی فشرده و گذاشتن زمان بیشتری برای درس های اصلی ( زیرا در افزایش تراز موثر ترند ) و زمان نسبتا کمتری برای دروس حفظیاتی به راحتی می توانستم اوضاع را کنترل کنم و  با کمک گرفتن از پشتیبان عزیزم و کتاب های آبی کانون و آزمون هدف گذاری می توانستم ترازم را حدود 70 درصد افزایش دهم . 

 

7-وضعیت درسی شما قبل از شرکت در آزمون های کانون چگونه بود و چقدر تغییر کردی ؟

 من همیشه دانش آموز خوبی بودم ولی نه آنقدر خوب که بتواند به تنهایی از عهده ی آزمون های تیزهوشان و نمونه دولتی و مدرسه بربیاد . من قبل از کانون اصلا بلد نبودم که چه طوری باید با یک آزمون 100 سواله که فقط 100 دقیقه هم زمان داری و با سوال های دشوار و سخت کنار بیایم .اما آشنا شدن من با کانون قلمچی به جرات می توانم بگویم که من را از نقطه ی صفر به صد رساند و این تغییر بزرگی در سبک در خواندن من بود .                                                                                                                                                                                                          

 

8-تا چه حد با منطق برنامه راهبردی کاملا آشنا بودید؟ چگونه آن را اجرا می کردید و برای خودتان شخصی سازی می کردید ؟مهم ترین قسمت برنامه راهبردی برای شما کدام یک بود ؟ یک برنامه ریزی خوب چه ویژگی هایی دارد ؟ از چه زمانی برنامه ریزی را به طور جدی شروع کردی ؟ برنامه راهبردی قلمچی از نظر من خیلی قدرتمند و حساب شده برنامه ریزی شده است. به طوری که در طول سال می توانستی 7 بار یک مبحث را به خوبی مطالعه  و مرور کنی و در پایان سال تحصیلی در هیچ جای کتاب ایراد و کج فهمی باقی نمانده باشد . من به برنامه ی راهبردی خیلی اهمیت می دادم و صرفا فقط برای اینکه  بدانم از کدام مباحث در آزمون بعدی سوال داده می شود از آن استفاده نمیکردم. من کل سال را طبق برنامه راهبردی بودجه بندی و برنامه ریزی می کردم نه صرفا برای قلمچی !   بلکه برای برنامه ی روزانه ی درسی ام از آن استفاده می کردم . 

از نظر من مهم ترین قسمت برنامه راهبردی ایستگاه های جبرانی آن بود .چون همیشه که اوضاع بر وفق مراد نبود و گاهی امتحانات مدرسه خستگی یا مسائل خانوادگی باعث می شد که نتوانی به خوبی مبحثی را بخوانی و ایستگاه های جبرانی این امکان را ایجاد می کرد که دوباره خودت را با برنامه هماهنگ بکنی . 

از نظر من تنها ویژگی ای که یک برنامه ریزی بی نقص باید داشته باشد .این هست که نتیجه ی صد درصدی از اهداف و ایده ال هایی که برای آن برنامه ریختیم بدهد. /// من از وقتی که به یاد دارم همیشه برای انجام هر کاری برنامه ریزی می کنم و از زمانی که وارد کانون قلمچی شده ام از برنامه ریزی هایی که پشتیبانم به طور تخصصی برای من انجام می دهد استفاده می کنم و نتایج بسیار شایانی هم از آن گرفته ام.

 

9-آیا از کتاب آبی / سه سطحی / تابستان و .... استفاده کرده اید؟مهم ترین ویژگی این کتاب هایی که استفاده کردید را توضیح دهید ؟ بله / من از همه ی کتاب های کانون استفاده می کنم. و همیشه بعد از آموختن کتاب درسی برای کامل شدن یادگیری و آشنا شدن با نحوه ی چگونگی سوالات آن مبحث اول درسنامه ی مختصر و مفید کتاب آبی را می خوانم و بعد سوالات آن را حل می کنم .  برای نوبت بعدی حل کردن تست و بالا بردن تسلط بیشتر روی مبحث مورد نظر از کتاب  سه سطحی که سوالات دشوارتری دارد استفاده می کنم و آن را در سه روز مختلف با توجه به طبقه بندی سوالات کتاب در سه گروه نسبتا دشوار / دشوار/ دشوارتر حل می کنم .///

کتاب آبی یکی از کتاب های مورد علاقه ی من هست و دلیل این خاص بودن آن است که در این  کتاب چیزی را که واقعا به آن نیاز داری یاد می گیری نه چیزهای فرعی و مسائلی که در هیچ آزمونی از تو پرسیده نمی شود و اصلا جزو مباحث کتاب درسی نیست .و من هر گاه که زمان زیادی برای درست و حسابی خواندن یک مبحث ندارم از کتاب آبی استفاده می کنم . چون این کتاب اصل و شالوده ی کار را به من یاد می دهد و از انحرافات دوری می کند . 

ویژگی خاص بودن کتاب سه سطحی در سه سطح بودن آن است .که با فتح کردن هر مرحله تو به برد اصلی نزدیک تر می شوی و زمانی که  بتوانی سطح آخر این کتاب را حل کنی یعنی اینکه که دیگر تو کاملا در آن مبحث آماده و بی نیاز از هیچ منبع دیگری شده ای.

 

10-در دوران دبستان هم برنامه ریزی می کردی ؟  در دوران امتحانات چگونه درس می خواندی ؟

بله / همان طور هم که پیش تر گفتم من همیشه برنامه ریزی می کنم . و حتی کاغذ باطله هایی که روی آنها روز های هفته با کار ها و درس هایی که در هر روز باید انجام می دادم نوشته شده بود .3 برابر چرک نویس های حل مسئله و جزوه هایی هست که دارم . در دوران امتحانات من همیشه چند برابر روز های معمول درس می خوانم و ساعت مطالعه ی بالایی دارم . با توجه به فرجه ی امتحانی  من ابتدا از درس هایی شروع می کنم که کمتر روی آنها تسلط دارم و بعد که توانستم همه ی درس هارا به یک تراز برسانم .همه ی درس ها را از اول کتاب تا آخر چندین دور مرور می کنم و بعد از درسنامه ی کتاب آبی استفاده می کنم .چون نکات مهم هر درس در آن وجود دارد و     تست هایی که قبلا علامت زده ام را مرور می کنم و در آخر از کتاب پر تکرار قلمچی استفاده می کنم .چون من با را با پر تکرار ترین نمونه سوالات امتحان نهایی آشنا می کند.

 

11-وقتی مدارس غیر حضوری شد چگونه برای درس خواندن برنامه ریزی کردید ؟

طبیعتا یادگیری بعد از غیر حضوری شدن مدارس خیلی سخت شد . و قطعا آموزش مجازی هم در همه جای دنیا افت تحصیلی می دهد و نمی تواند جوابگوی علم باشد .اما من سعی کردم که از وابستگی به دبیر بیرون بیایم و خودم به خودم یاد بدهم و  به کمک کانون قلمچی  و پشتیبان عزیزم سرکار خانم محمدی توانستم حتی خیلی بهتر از زمانی که به مدرسه می رفتم ظاهر بشوم . شرایط مجازی با همه ی نکات منفی  که داشت اما یک قسمت فوق العاده مهم داشت و این بود که زمان زیادی برای مطالعه داشتیم .برنامه ی آموزش مدرسه ی ما فقط 3 ساعت در روز و تقریبا نصف زمانی که در مدرسه درس می خواندیم بود و دیگر خستگی بعد از مدرسه را هم نداشت. و این فرصت خیلی خوبی بود .من بعد از کلاس مجازی ام و کمی استراحت تا شب درس می خواندم.که شالوده ی آن حدود 8 تا 10 ساعت می شد .اولین اولویتم برای مدارس سمپاد و نمونه دولتی و بعد از آن قلمچی و در آخر شب که خسته تر بودم .تکالیف مدرسه ام را انجام می دادم.

 

12-برای آمادگی در آزمون های تیزهوشان از کدام کتاب ها استفاده کردی و چه برنامه ای داشتید ؟از چه کتاب هایی سوال حل می کنی ؟ من برای آمادگی در آزمون تیزهوشان از تقریبا تمامی کتاب های قلمچی استفاده کردم . از جمله کتاب سه سطحی / آبی / پر تکرار / اشتباهات متداول / 10 آزمون جامع و کتاب طلایی و خاص 1500 سوال آمادگی تیزهوشان و هوش کلامی و غیر کلامی کانون پشتیبانم برای من برنامه ریزی می کرد و روش درست خواندن این کتاب هارا به من آموزش می داد. 

 

13-روز جمعه کارنامه را چه ساعتی می گیری ؟ و چگونه و به کدام قسمت ها بیشتر توجه می کنی ؟

من همیشه حدود ساعت 3 ظهر کارنامه ام را دریافت می کنم . من کل کارنامه ام را با دقت بررسی می کنم .اما مهم ترین قسمت آن برای من جدولی هست که در قسمت پایین صفحه قرار داده شده و شامل تعداد اشتباهات و چند از ده با نمره ی منفی می باشد . بقیه قسمت ها متغیر هستند ممکن است در یک آزمون ارزش تراز پایین بیاید یا بالا برود و یا رتبه ی کشوری و استانی و شهری هم همینطور . شاید کسی به هر دلیلی نتوانسته برای آزمون تلاش کند . اما چیزی که برای من اهمیت دارد (چند از ده ) است و این که با این مقدار تلاش توانسته ام چند درصد آزمون را   پاسخ بدهم .

 

14-بعد از برگزاری آزمون چگونه آن را تحلیل می کنی ؟ من بعد از دریافت کارنامه و برسی وضعیتم توسط پشتیبان قلمچی ام   اول به سراغ سوالاتی می روم که اشتباه جواب داده ام و زمانی که آن سوال را فهمیدم .در کتاب خوداموز آن سوال همراه با پاسخ درست را  می نویسم و بعد به سراغ سوالات نزده می روم و همین مراحل را تکرار می کنم . اگر در سوالاتی که به آنها پاسخ درست داده ام نکته ای بود در کتابم واردش می کنم .و آن مباحثی که در آن یادگیری ناقص داشته ام همان روز کامل می کنم.

 

15-در سایت صفحه شخصی ات در کانون کدام قسمت هارا می بینی ؟ چند وقت یک بار به صفحه ی  شخصی سر میزنی ؟ من همه ی کارنامه های آزمونم را بررسی می کنم . از جمله کارنامه ی 5 نوع درس / پروژه ای /اشتباهات /هدف گذاری و از همه ی آنها برای بهتر شدن در آزمون بعدی استفاده می کنم . من برای هر آزمون قلمچی حالا چه خود آزمون اصلی باشد یا هدف گذاری / کار در منزل / مشابه پارسال و هدیه و..    وارد صفحه ی شخصیم می شوم و معمولا همه ی قسمت هارا نگاه می کنم . در کل شاید 3 یا 4 بار در هفته به صفحه شخصیم سر میزنم !

 

16-شما در برسی کارنامه ی آزمون هایتان آیا ابتدا به نقاط ضعف خود توجه می کردید یا نقاط قوت ؟

من اعتقاد دارم همیشه باید نیمه ی پر لیوان را دید و بعد نیمه ی خالی آن را هم پر کرد !!   این کار باعث می شود که به چیز هایی که داریم افتخار کنیم و اعتماد به نفس داشته باشیم و بعد برای بدست آوردن چیز هایی که نداریم شبانه روز تلاش کنیم . با توجه به این موضوع من اول درصد های بالا و نقاط قوت خودم را می بینم و برای آنها خوشحال می شوم اما بعد به دنبال راهکاری برای افزایش درصد در درس هایی که در آن ها ضعف دارم می گردم. 

17-آیا دفتر برنامه ریزی داشتید ؟ دفتر برنامه ریزی چه کمکی به شما کرد ؟ ساعت مطالعه ی شما در سال آخر چقدر بود ؟ در دوران جمع بندی ساعت مطالعه ی شما نسبت به قبل چه تغییری داشت ؟  بله / دفتر برنامه ریزی کانون خیلی به من کمک می کرد . برای مثال زمانی که در یک درس افت شدید می کردم و یا چند دوره آن درس را پایین می زدم . با رجوع به دفتر برنامه ریزی متوجه می شدم که ساعت مطالعه ی درس مورد نظر کمتر از قبل شده است و یا اگر هم همیشه  زمان نسبتا خوبی به آن درس اختصاص می دادم . شاید مشکل از جای دیگری می بود و من روش درس خواندنم را برای آن مبحث عوض  می کردم . / در سال نهم به طور میانگین من در هر 2 هفته ی فرجه ی قلمچی حدود 80 تا 90 ساعت درس می خواندم .من معمولا در دوران جمع بندی برای هر آزمونی بدون استراحت درس می خوانم یعنی با بالا ترین ساعت مطالعه ی ممکن !!

 

18-آیا کارنامه های خود را به دفتر برنامه ریزی سنجاق می کردید ؟چه فایده ای برایتان داشت ؟

بله / من بعد از هر آزمون از کانون قلمچی کارنامه ی کاغذی دریافت می کردم و آن را در دفترم می چسباندم . این کار باعث می شد من هر دفعه که دفترم را باز می کنم تلاشم و نتیجه ی آن را ببینم و اگر جایی کم کاری کرده بودم  جبرانش کنم .

 

19-برنامه ریزی شما در طول دو هفته چگونه بود ؟ در روز چند درس را می خواندید؟ مباحث هشتم و نهم را     چگونه در برنامه تان قرار می دادید؟ من در هفته ی اول دروس اختصاصی و در هفته ی دوم دروس حفظیاتی  را می خواندم . /  من در طول روز بین 4 تا6 درس متفاوت را می خواندم . چون هم باعث می شد که خیلی کمتر خسته شوم و هم اینکه هر روز یا یک روز در میان درس مورد نظرم را بخوانم و زیاد از آن مبحث فاصله نگیرم. من همان سال هشتم مباحث را کامل و بی نقص خواندم چون ممکن بود دیگر فرصتی حتی برای مرور هم نداشته باشم . در تابستان هم مرور سال هشتم را داشتم و هم سال نهم را پیشخوانی کردم . در دوران طلایی تعطیلات عید و و بعد از امتحانات نهایی دوباره همراه با نهم کتاب هشتم را هم مرور کردم.

 

20- در کدام درس ها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید ؟

 وقتی به کلاس هفتم رفتم تازه با زبان انگلیسی آشنا شده بودم . تقریبا 90 درصد هم کلاسی هایم به کلاس زبان رفته بودند و درس زبان هفتم کاملا برایشان آسان و حتی تکراری بود . اما من حتی حروف الفبا را هم نمیدانستم . و به خاطر دارم که در اولین امتحان زبانم نمره ی 2 گرفتم  و این ضربه ی خیلی زیادی به من زد و احساس می کردم که دیگر تلاش کردن برای این درس کاملا بی فایده است و آن را کنار گذاشتم.

 معدل سال هفتم من در قسمت زبان با ارفاق 17 شد و همین باعث شد که معدلم بیست نشود . ولی من تصمیم گرفته بودم که این نقص را جبران کنم.

در تابستان من کل کتاب زبان هفتم و هشتم را از اول خواندم و همینطور به کلاس زبان رفتم و از کتاب آبی قلمچی استفاده کردم و  همچنین  باعث  چند تا   برنامه ی آموزش زبان انگلیسی و دیکشنری توانستم زبانم را در قلمچی از درصد 10 به 100 برسانم و همچنین معدل سال هشتم و نهم من هم 20 شد.

 

21-مهم ترین تراز شما در کدام درس ها بود ؟ روش مطالعه ی شما در این درس ها چه بود ؟  

 من همیشه در دو درس ریاضی و علوم درصد های بالا داشتم .چون به این دو درس خیلی علاقه مندم و زمان زیادی را هم صرف یادگیری در آن می کنم . اولویت من در این دو درس همیشه خواندن صد درصدی کتاب درسی بوده است .در درس ریاضی بعد از آموزش کتاب کار در کلاس ها و تمرین های کتاب را حل می کنم و نکات مهم را که از آنها فهمیده ام در گوشه ی کتابم یادداشت می کنم و در چرک نویس مثال های مشابهی می زنم و با روش های دیگر و یا بدون فرمول آن ها را حل می کنم تا متوجه فلسفه ی آن درس بشوم . / و در درس علوم ابتدا یک بار متن را روزنامه وار می خوانم که فقط بفهمم در مورد چه هست و این درس چه اهدافی دارد و بعد شروع می کنم با صدای بلند خط به خط کتاب را می خوانم / مثال می زنم و تحلیل می کنم و نکات هر صفحه را یادداشت می کنم.سعی می کنم تا جایی که امکان دارد تمام آزمایشات را خودم در خانه انجام دهم تا درک و تجربه ی عملی  از مباحث تئوری  داشته باشم .

 

22- الان که بیشتر اوقات در خانه هستی پدر و مادرت چقدر و چطور در درس ها به تو کمک می کنند ؟

خانواده ام همیشه در هر شرایطی من را تشویق می کنند و به من انگیزه می دهند . پدر و مادرم هم از لحاظ مالی و هم معنوی به من کمک می کنند . اگر جایی چیزی را متوجه نمی شوم با مادرم آن مطلب را می خوانیم و به من یاد می دهد. او همیشه از کتاب کارهای مختلف برایم سوال انتخاب می کند و می نویسد و معمولا آخر شب یا لابه لای درسهام حلشان می کنم .  ترازم و همچنین نمرات مدرسه ام خیلی برای پدر و مادرم مهم است و برای پیشرفت من در درسهایم هر کاری که از دستشان بر بیاید انجام می دهند .

 

23-آیا در تابستان درس ها را پیشخوانی می کردی ؟ کدام درس ها و چطور؟ تجربه ای از تدریس بدون معلم داری؟ من از تابستان سال پنجم به ششم پیشخوانی را شروع کردم و همیشه در تابستان ها حتی بیشتر از دوران تحصیل در مدرسه استفاده می کنم . چون در زمان مدرسه به خاطر امتحانات مختلف و پرسش و پاسخ ها . هیچ وقت فرصت خوبی نداشتم که  با آرامش آن درس و مطلبی که بیشتر به آن علاقه مند هستم یا در آن ضعف دارم به خوبی مطالعه کنم . من همیشه بعد از امتحانات نهایی  خرداد ماه و کمی استراحت . شروع به پیشخوانی سوال بعدی می کنم . کتاب های سال بعد را تهیه می کنم و درس های ریاضی و علوم را پیشخوانی می کنم و هر جایی که چیزی نفهمیدم . در اینترنت جستجو می کنم و فیلم های آموزشی سایت کانون قلمچی را می بینم .

 بله / من تقریبا تمام این 9 سال تحصیلی بدون معلم درس خواندم و همیشه قبل از اینکه ایشان درسی را بدهند  من آن را می خوانم .  و این کار دیگر برایم خیلی راحت و عادت تبدیل شده است . کافی است که خودت را معلم فرض کنی و درس را به وسایلی که در اتاق داری یا به خودت آموزش دهی .

 

24-بهترین پشتیبان های شما در کانون چه اشخاصی بودند . لطفا نام ایشان را بگویید ؟ و بگویید چه کمک هایی به شما کرد ؟ بهترین پشتیبان من در کانون . سرکار خانم گلناز محمدی / که هم مدیر گروه و هم پشتیبان و مشاور و برنامه ریز من هستند .به لطف خدا و شانس خوب من بهترین پشتیبان کشوری را داشتم . ایشان برای آزمون ها چندین بار تماس می گرفتند و از وضعیت درسی و روحی من با خبر می شدند و اگر شرایط خوبی نداشتم به من دلگرمی و انگیزه می دادند .در هر آزمون درصد های من را برسی می کردند و اگر تراز خوبی کسب می کردم من را تشویق می کردند و زمانی که افت تراز داشتم برایم برنامه ریزی می کردند و با مشاوره هایی که به من می دادند پیشرفت های زیادی می کردم من تمام موفقیتم  را مدیون ایشان هستم .

 

 25-چگونه آرامش خود را در روز آزمون تیزهوشان حفظ کردید ؟ آیا در روز آزمون تیزهوشان با سوالات سخت و چالشی و طراحی جدید مواجه شدید ؟ چگونه احساسات و زمان خود را مدیریت کردید .کدام درس اینگونه بود ؟   من قبل از رفتن به حوزه ی آزمون و سر جلسه خیلی استرس داشتم اما با مشاوره های پشتیبانم توانستم آن را کنترل کنم . با کار هایی مثل پیاده روی و گوش دادن به موسقیی مورد علاقه ام قبل از حضور در آزمون و با نقاشی کشیدن قبل از شروع آزمون .چون ورزش و انجام کار های هنری باعث می شود که آرامش پیدا کنی و از استرس دور بشوی . با  انجام این کار ها من در روز آزمون نه تنها استرس نداشتم بلکه در آرام ترین حالت ممکن خودم بودم . 

بله / در مجموع آزمون تیزهوشان از نظر من آزمون ساده ای بود اما قطعا مثل هر آزمون دیگری سوالات سخت و چالشی هم داشت .من ابتدا شروع کردم از هر مبحث 2 الی 4 سوال که مطمئن بودم درست هست را پاسخ دادم و بعد از پایان دور اول . دوباره از اول آزمون شروع کردم به تکرار کردن همین مراحل . این روش باعث شد که 20 دقیقه زمان اضافه بیاورم و سوالات و پاسخ برگم را مرور کنم و سوالاتی که بلد هستم را بزنم و نمره ی منفی نداشته باشم. توصیه من به شما دوستان این است که در این مسیر طولانی و پر پیچ و خم کانون قلمچی را انتخاب و با جدیت تمام آن را دنبال کنید تا که شاهد موفقیت روز افزون خودتان باشید.

سخن آخر : کلید موفقیت برای هر دانش آموزی با هر استعداد و توانایی فقط و فقط تلاش است و بس !!!

رسیدن به هر نقطه ای در این دنیا نیازمند تلاش کردن است و در کنار آن اراده و توکل به خدا و داشتن یک برنامه ریزی بی نقص را فراموش نکنید.

یادتان باشد که :

                       حق داری خسته شوی !

                                                     اما اجازه نداری کنار بکشی!

     

مصاحبه گر: گلناز محمدی