در این مقاله، سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 10 بهمن 99 ارائه شده است:
موضوع جلسه: آینده نگری؛ نوروز ، امتحانات ، تابستان
هدف گذاری و آینده نگری را می توانید به سه شکل انجام دهید :
اول: در هر قدم برای قدم بعدی . مثلا مربیان و فوتبالیست ها در هر بازی ، روی بازی بعدی تمرکز می کنند و دانش آموزان کانونی پس از هر آزمون برای آزمون بعدی هدف گذاری می کنند و برای نمره های چند از 10 در ازمون بعدی هدف گذاری می کنند . این ، روش اول هدف گذاری و آینده نگری است : برای قدم بعدی و آینده نزدیک ، برای مسابقه ی بعدی و برای آزمون بعدی هدف گذاری می کنید .
دوم: در این جا می خواهم درباره ی نوع دوم آینده نگری و هدف گذاری و برنامه ریزی توضیح بدهم : آینده نگری میان مدت ، مثلا برای عید نوروز ، برای امتحانات پایان سال و برای تابستان . می خواهیم کمی دورتر را ببینیم، نه خیلی دور نه خیلی نزدیک .
سوم: آینده نگری و هدف گذاری برای آینده ی دورتر است : مثلا برای شغل آینده ، برای رشته ی تحصیلی دانشگاهی . اماهمان طور که گفتیم امروز و در این جا می خواهیم درباره ی آینده نگری و هدف گذاری میان مدت صحبت کنیم و اکنون که در بهمن ماه هستیم برای آینده نگری در نوروز و پس از آن برای امتحانات پایان سال و برای کمی دورتر یعنی تابستان نکاتی را درباره ی هدف گذاری و برنامه ریزی توضیح دهیم .
از نوروز آغاز می کنیم .
چهل روز دیگر نوروز فرا می رسد . ما این دوران را برای کانونی ها با عنوان " دوران طلایی نوروز" نام گذاری کرده ایم . علت این است که شما می توانید عقب ماندگی ها ی خود را در این دوران جبران کنید . نوروز برای دانش آموزان سخت کوش یک ایستگاه جبرانی است . یک ایستگاه مهم جبرانی . در ایام نوروز مدرسه ها تعطیل هستند . مثل این است که زمان متوقف شده و معلم ها درس جدید نمی دهند . اما دانش آموزان می توانند عقب ماندگی ها و ضعف ها را جبران کنند و نقاط قوت خود را تثبیت نمایند و مانع فراموشی آموخته های قبلی خود بشوند . ضمنا توجه کنید که امسال با توجه به شرایط همه گیری کرونا امکان در خانه ماندن و مسافرت نرفتن خانواده ها بیش از سال های گذشته است پس باید برای نوروزتان برنامه ی بهتری داشته باشید تا اگر در خانه ماندید از زمان بهتر و مفیدتر استفاده کنید.
برای 14 فروردین هم آزمون هدیه در نظر گرفته ایم و این هدیه هم برای کانونی هاست هم غیرکانونی ها و برای شرکت در آن باید ثبت نام کنید.بنابر ارزیابی های انجام شده دانش آموزانی که از مهر در آزمون های برنامه ای کانون و آزمون های هدیه (رایگان) شرکت کرده اند پیشرفت بیشتری داشته اند. آزمون های هدیه رایگان هستند.
یک ماه قبل از کنکور و دوران جمع بندی همه درس می خوانند، در آن زمان ها هم علاوه بر درس خواندن، مهم این است که با برنامه ی درست درس بخوانید.
آیا نوروز وقت درس خواندن است !؟
در نوروز چه کسانی درس می خوانند ؟
نوروز برای دانش آموزان ششمی و نهمی و دوازدهمی زمان درس خواندن است . زیرا بسیاری از ششمی ها و نهمی ها برای امتحانات تیزهوشان و نمونه دولتی خود را آماده می کنند . دوازدهمی ها هم از دوران طلایی نوروز برای آماده شدن در کنکور سراسری و جبران ضعف ها استفاده می کنند . هم چنین در بقیه ی پایه ها ( دبستان و متوسطه و دبیرستان ) ، دانش آموزان واولیایی هستند که زندگی را جور دیگری می بینند . آن ها به فکر آینده ی درخشان تری هستند و آینده را درکسب علم و دانش جستجو می کنند . این گونه دانش آموزان و اولیا ، از تعطیلات و نوروز و هر موقعیتی استفاده می کنند تا بیشتر پیشرفت کنند .
همه مثل هم نیستند . هر کسی راه و روش زندگی خود را دارد . بعضی ها هدف های عادی و زندگی معمولی دارند اما بعضی دانش آموزان و اولیا آرزوهای بزرگ تر و هدف های والاتر دارند . همه در نوروز و تابستان وتعطیلات ، درس خواندن را فراموش نمی کنند . خیلی ها در نوروز و تابستان هم درس می خوانند. آن ها بدون این که مجبور باشند درس می خوانند . آن ها با یک نظم و انضباط شخصی و بدون اجبار مدرسه درس می خوانند و اتفاقا علاقه ی به درس خواندن و یادگرفتن در میان دانش آموزان دبستانی بیشتر از دانش آموزان دبیرستانی است . برای آن ها یادگرفتن و مساله حل کردن یک جور بازی و سرگرمی است .
چند توصیه برای نوروز درس خوان ها
برای نوروز برنامه ریزی کنید .
به این چند سوال درباره ی نوروز پاسخ دهید :
آیا اصلا درس می خوانید ؟ چند ساعت ؟ این را از روی دفتر برنامه ریزی و صفحه 182 مشخص کنید. اگر هم دفتر برنامه ریزی را تکمیل نمی کنید یا در پر کردن سست شده اید، دوباره جدی تر آن را تکمیل کنید. در چه درس هایی نیاز به تقویت و جبران دارید ؟ این موضوع را از کارنامه مدرسه، کارنامه 5 نوع درس و کارنامه مبحثی تشخیص دهید و آن درس ها را مشخص کنید . از کدام منابع و کتاب ها استفاده می کنید ؟
تابلوی نوروز را تکمیل کنید .برای همه ی پایه ها یک تابلوی ویژه ی هدف گذاری و برنامه ریزی نوروز تحویل می دهیم تا شما ستون ها ، ردیف ها و خانه های این تابلو را تکمیل کنید و پس از آن رنگ آمیزی کنید .
کتاب نوروز و کتاب های جمع بندی پایه و دوازدهم را تهیه کنید .کتاب نوروز برای همه ی پایه ها تهیه شده و به مطالعه ی شما در نوروز نظم می دهد . کتاب نوروز به صورت آزمونی تهیه شده . مقدمه ی کتاب نوروز را بخوانید تا با طراحی این کتاب آشنا شوید . برای آن که کتاب نوروز را در دو هفته تمام کنید ، روزی یک ساعت تمرین کافی است . علاوه بر کتاب نوروز، فلش کارت ها هم منابع خوبی برای نوروز هستند .
در آزمون 7 فروردین شرکت کنید . برای دوازدهمی ها و یازدهمی ها همیشه در روز 7 فروردین آزمون نوروز را داشته ایم امسال هم در 7 فروردین و 20 فروردین دو آزمون دوره ی طلایی برای همه ی پایه ها خواهیم داشت .ضمنا امسال برای بقیه ی پایه ها ( از دبستان تا یازدهم ) یک آزمون عیدی اضافه در روز شنبه 14 فروردین برگزار می کنیم . در این آزمون همه ی کانونی ها و غیر کانونی ها می توانند ثبت نام کنند و به صورت عیدی شرکت کنند .کسانی که در این آزمون شرکت می کنند یک تقویم رومیزی 1400 هم عیدی می گیرند . مباحث آزمون عیدی 14 فروردین معادل سه چهارم کتاب ها ( یعنی از ابتدای کتاب ها تا آخرین قسمتی است که تا پایان اسفند 99 در مدرسه مطالعه کرده اید ).
این آزمون های دوقلو که ویژه و مکمل هستند با آزمون های جمع بندی قابل مقایسه هستند به این صورت که آزمون 7 فروردین با آزمون جمع بندی پایه و آزمون 20 فروردین با آزمون جمع بندی نیم سال اول مقایسه می شود.
قبل از نوروز ، بعد از نوروز
چهل روز پایان زمستان( یعنی روزهای قبل از نوروز) و چهل روز پس از نوروز دو چالش مهم دارند .
بعضی ها به امید رسیدن نوروز و درس خواندن در ایام نوروز ، وقت خود را هدر می دهند و قبل از عید به خوبی درس نمی خوانند . آن ها می گویند در دوره ی عید جبران می کنم . امروز را هدر می دهند تا فردا درس بخوانند . لطفا آغاز نیم سال دوم را جدی بگیرید . در آزمون های بهمن و اسفند غایب نشوید و اگراز نیم سال اول خودتان راضی هستید، مغرور نشوید و یا اگر راضی نیستید، مایوس نشوید و ادامه دهید در هر دو صورت در آغاز نیم سال دوم و چهل روز پایانی سال خوب درس بخوانید. در آزمون 24 بهمن و دو آزمون اسفند حتما شرکت کنید.
بعضی ها هم پس از عید یعنی در پروژه هفتم از برنامه جدا می شوند . آن ها می گویند می خواهم با برنامه ی خودم درس بخوانم و اگر آماده بودم در آزمون ها شرکت می کنم . این هم مشکل دیگری است . سخت کوش ها و جدی تر ها از برنامه جدا نمی شوند اما بعضی دانش آموزان که تاب تحمل چالش ها را ندارند با اولین مشکلات مایوس می شوند ودر آزمون ها غایب می شوند .
نقش اولیا در دوران همه گیری کرونا مهم استو در دوره ی پس از عید هم مهم ترمی شود . از اولیا می خواهیم همراه فرزندتان باشید به آن ها روحیه و امید بدهید و از آن ها بخواهید که ادامه بدهند . فرزندتان را به خاطر سخت کوشی و ادامه دادن تشویق کنید، این موضوع برای همه است هم دانش آموز هم پدر و مادرها و هم پشتیبان ها و معلمان. به خاطر نمره و رتبه و تراز تشویق نکنید . همراه فرزندتان باشید .
در دوران کرونا در تمام دنیا فقط 11درصد اولیا درگیر بودند. به ویژه نقش پدران پررنگ تر شده است چون بیشتر در منزل هستند و می توانند زمان بیشتری با فرزندانشان بگذرانند. دوستان هم به هم امید دهند که در هر شرایطی ادامه می دهند.
امتحانات پایان سال - دوران جمع بندی
شما امروز کارنامه ی نیم سال اول را دارید و اگر ندارید چند روز دیگر دریافت می کنید . برای امتحانات پایان سال هدف گذاری کنید . در درس هایی که نمره ی خوبی نگرفته اید کتاب سوال های پرتکرار امتحانی (برای دوازدهمی ها کتاب 500 سوال تشریحی تهیه شده است) یا کتاب مجموعه دروس امتحانی را تهیه کنید . در درس هایی که نمره ی خوبی دارید کتاب های سه سطحی را تمرین کنید .تلاش کنید و هدف گذاری کنید که نمره ها و معدل امتحانات پایان سال شما در مدرسه از پارسالتان کمتر نشود . اگر بتوانید معدل خود را در حد پارسال حفظ کنید موفقیت خوبی کسب کرده اید . معمولا معدل ها ، سال به سال کمتر می شود . شما سعی کنید معدل امتحانات پایان سالتان ، امسال ثابت بماند یا بهتر شود.
شما دوازدهمی ها باید این مهارت فراشناختی را داشته باشید که بتوانید امتحانات مدرسه را با درس خواندن برای کنکور تلفیق کنید و این خود هنر بزرگی است.
دانش آموزان دوازدهمی
دانش آموزان دوازدهمی در پایان سال و پس از برگزاری امتحانات مدرسه ، دوران جمع بندی را خواهید داشت . در این دوران با روش سه روز یک بارو کتاب های زرد کانون ، بارها و بارها خود را برای آزمون اصلی آماده می کنید . کتاب زرد را تهیه کنید و جمع بندی با روش سه روز یک بار را از سایت کانون یا مجله ی آزمون مطالعه کنید یا از پشتیبان و مدیر خود بپرسید تا با اعتماد به نفس بیشتر برای دو ماه و یک پایانی آماده باشید . وقتی مسیر را بهتر بشناسید از برنامه هم جدا نمی شوید .کتاب های زرد شامل موارد زیر هستند:
2 دوره سوال های سال 98
2 دوره سوال های سال 99
8 دوره سوال های کانون (همه سوال ها استاندارد هستند متناسب با کتاب های جدید) و کنکورهای گذشته که متناسب با کنکورهای جدید تهیه شده اند.
این کتاب ها را ببینید طراحی دقیقی دارند جزئیات ان ها را هم در مقدمه می توانید ببینید.
کتاب های زرد 12 دوره هستند.
تابستان
برنامه ریزی برای تابستان
یک یا دو فعالیت فوق برنامه را در نظر بگیرید. فعالیت های ورزشی ، هنری ، آموزش زبان ، فعالیت های اجتماعی ، کار در کارگاه یا مزرعه یا دفتر . فعالیت های فوق برنامه را فقط در تابستان انجام ندهید بلکه در طول سال هم ادامه دهید .
نتیجه ی یک تحقیقخوب است نتیجه یک تحقیق خیلی مهم را برایتان توضیح دهم تا اهمیت فعالیت های فوق برنامه و تاثیر آن ها در موفقیت های آینده بهتر تشخیص دهید . فعالیت های فوق برنامه علاوه بر شادابی و خشنودی لحظه ای تاثیر ماندگارتری هم دارند . در کتابی به نام (grit) که در فارسی با نام "سرسختی" ترجمه شده است (البته دقت داشته باشید که مفهوم GRIT جامع تر از سرسختی است). نویسنده ی کتاب ( خانم آنجلا داک ورس) به یک تحقیق بسیار مهم با صرف هزینه و سرمایه ی کلان انجام شده است اشاره می کند . موضوع تحقیق این است : چه چیزی می تواند موفقیت دانش آموزان را پیش بینی کند ؟ مهم ترین فاکتوری که می تواند پیش بینی کند که یک دانش آموز در آینده موفق خواهد شد و از عهده ی امتحانات نهایی برخواهد آمد چیست ؟ محیط خانواده ؟ سطح درآمد خانواده ؟ دوستان ؟ وضع مدرسه ؟ معلمان ؟ دوستان ؟ و ....؟ ده ها فاکتور و عامل بررسی شد تا معلوم شود افرادی که بعدا موفق می شوند چه ویژگی های مشترکی داشته اند و این که کدام عامل بهتر مشخص می کند احتمال موفقیت در چیست ؟ حتی در میانه ی تحقیق پژوهشگران مایوس شده بودند زیرا دشوار بود که ویژگی مشترکی را بتوان یافت که بتواند پیش بینی کند که در آینده کدام دانش آموز احتمال موفقیت بیشتری دارد . اما بالاخره و در پایان تحقیق که باصرف هزینه ی زیاد و مشارکت تعداد زیادی پژوهشگر انجام شد یک نتیجه مشخص شد. دانش آموزانی که در دوران تحصیل دو فعالیت فوق برنامه را ادامه داده اند و به پایان رسانده اند و در نیمه راه ، آن ها را رها نکرده اند احتمال موفقیت درسی شان بیشتر است . اگر یک فعالیت فوق برنامه را به پایان رسانده اند و رها نکرده باشند باز هم می توان موفقیت خوبی را برایشان انتظار داشت و کسانی که هیچ فعالیت فوق برنامه ای را ادامه نداده باشند و به پایان نرسانده باشند احتمال موفقیتشان کمتر است . البته این نتابج صد در صدی نیستند و جنبه ی آماری دارند و ممکن است کسانی این شرط را داشته باشند و موفق نشوند و بالعکس . اما ادامه دادن دو فعالیت فوق برنامه به طور پیوسته و تا پایان تا حد زیادی موفقیت های آتی را پیش بینی می کند . خوب است بدانید نویسنده ی کتاب ( خانم آنجلا داک ورس ) نتیجه ی این تحقیق را با بیل گیتس ( بنیان گذار مایکروسافت ) هم مطرح می کند و بیل گیتس می گوید من در تجربه ی خودم همین موضوع را تایید می کنم. در زمانی که در مایکروسافت بودم هنگام استخدام برنامه نویسان به آن ها یک پروژه می دادیم و کسانی که به علت دشواری کار، در میانه ی راه ، کار را ادامه نمی دادند استخدام نمی کردیم برعکس کسانی را که ادامه می دادند حتی اگر به نتیجه نمی رسید استخدام می کردند. حتی اگر در بهترین دانشگاه ها درس خوانده بودند و سابقه ی کار خوبی هم داشتند آن ها را به دلیل نا پی گیری شان استخدام نمی کردیم . خوب ، کمی به نتیجه ی تحقیق فکر کنید . داشتن یک یا دو فعالیت فوق برنامه ، به شرط آن که آن ها را تا پایان ادامه دهید عاملی است که می تواند موفقیت آتی شما را پیش بینی کند .
در اینجا می خواهم به اصل ده هزار اشاره کنم. این اصل می گوید اگر شما ده سال مداوم سالی هزار ساعت یک کار را انجام دهید در آن حیطه جزء برترین ها می شوید و به موفقیت می رسید. این اصل در مورد قهرمانانی که به موفقیت هایی می رسند و کسانی که می خواهند دانشمندان برجسته ای شوند هم مطرح است. مرحوم دهخدا می گفت در طول 30 سال تلاش فقط 2 روز را تعطیل کرده بود، یک روز به خاطر مرگ مادرش و یک روز را هم بیمار بوده. کسانی که می خواهند به قله های دوردستی برسند پشتکار بیشتری دارند. در کانون هم کسانی که از سال های پایه در آزمون ها شرکت می کنند و ادامه می دهند موفق تر هستند. نکته اصلی این است که این اشخاص همیشه ادامه می دهند.
آیا نمی شود یک فعالیت فوق برنامه را در میانه ی راه ترک کرد. منصرف شد و آن را رها کرد و به سراغ فعالیت فوق برنامه ی دیگر رفت ؟
پاسخ این است : بله ، اما
در همان کتاب هم به این سوال پاسخ داده شده است .بله می توانید آن فعالیت را رها کنید و مثلا تشخیص دهید که شما در پینگ پونگ یا والیبال یا ویولون موفق نمی شوید و به سراع یک فعالیت دیگر بروید . اما . ... در این جا یک اما و یک شرط هست . به شرط این که در روز سخت ، آن فعالیت را رها نکنید . در روزی که شکست خورده اید آن فعالیت را رها نکنید . در روزی که مربی شما را سرزنش کرده است یا دیگران به شما خندیده اند و شما را تمسخر کرده اند آن فعالیت را قطع نکنید . بگذارید تا پایان ترم یا تا پایان سال و پس از آن که از آن روزهای سخت گذشتید اگر آن کار را دوست نداشتید ، رها کنید و به سراغ فعالیت دیگر بروید . اما در روز سختی و در روز شکست ، کار را رها نکنید .
نتیجه:
برای تابستان خودتان یک یا دو فعالیت را در نظر بگیرید . اما نه فقط برای تابستان بلکه برای تمام طول سال . این جا یک استثنا برای دوازدهمی ها داریم که به علت حجم زیاد کارشان برای آمادگی در کنکور ، شما می توانید در سال آخر ( یعنی سال دوازدهم ) به فعالیت فوق برنامه کمتر بپردازید به ویژه فعالیت های هنری و ورزشی قهرمانی را که وقت زیادی از شما می گیرد فقط برای یک سال کم رنگ تر ادامه دهید .ضمنا هم اکنون هم بعضی دانش آموزان سرسخت و جدی هستند که در کنار درس خواندن ، فعالیت های فوق برنامه از آموزش زبان و ورزش گرفته تا موسیقی و فعالیت های اجتماعی و مذهبی را ادامه می دهند . مهم این است که نظم داشته باشید و هر کار را به موقع و در جای خود انجام دهید .
نگاهی به سرسختی و پیوستگی از منظر آزمون ها
اگر شرکت در آزمون ها ی کانون را یک فعالیت فوق برنامه در نظر بگیرید و مثل کلاس های ترمی زبان یا تمرین های منظم ورزشی و باشگاهی به آن نگاه کنید . متوجه می شوید کسانی که بهترین نتیجه ها را می گیرند کسانی نیستند که با پایه ی درسی قوی وارد کانون می شوند بلکه کسانی هستند که هیچ گاه غیبت نمی کند و هر سال ادامه می دهند. آن ها که پیوسته تر هستند و کمتر غیبت می کنند احتمال موفقیتشان در آینده بیشتر است .
ثبت نام در آزمون های تابستان و سال آینده
آیا تا به حال برای تابستان و سال آینده ثبت نام کرده اید . دانش آموزانی که در آزمون ها بدون غیبت هستند و دانش آموزانی که در نیم سال اول پیشرفت خوبی دارند زودتر ثبت نام می کنند . اما بعضی دانش آموزان که در نیم سال اول غیبت داشته اند و یا این که در آزمون های کانون و درامتحانات مدرسه آن طور که می خواستند موفق نبوده اند ثبت نام نمی کنند یا دیرتر ثبت نام می کنند .
توصیه های تابستانی
1- یک یا دو فعالیت فوق برنامه را انتخاب کنید . اگر هم اکنون هم انجام می دهید ادامه دهید و اگر از تابستان شروع می کنید در پاییز و زمستان هم حداقل یک فعالیت را ادامه دهید
2- در همین روزها و قبل از عید در آزمون های تابستان و سال بعد ثبت نام کنید . پیوسته باشید و ادامه دهید . نه از شکست ها مایوس شوید و نه از پیروزی ها مغرور باشید . بر خستگی و دلسردی چیره شوید . خستگی و دلسردی ، بازیگوشی و شیطنت ، مایوس و نا امید شدن های مقطعی ، عقب ماندن ها و بی حوصلگی برای درس خواندن برای همه هست . ادامه دهید . با اولیای خود و با دوستان خوب و پشتیبانتان گفت وگو کنید . آن کس که ادامه می دهد حتما موفق می شود.
3- پس از ثبت نام در آزمون های تابستان : برنامه ی راهبردی را بررسی کنید . مسیر و چشم انداز آینده را بشناسید .
4- منابع مطالعاتی تابستان و سال آینده را بررسی کنید . کتاب تابستان و چند منبع ضروری برای تابستان را با کمک پشتیبان خود تهیه کنید .
ششمی های متفاوت
امسال با پدیده ی جدیدی در کانون مواجه شده ایم . دانش آموزان ششمی در صفحه ی مقطع خود و در کامنت های درسی و غیر درسی خود بسیار فعال هستند . فعال تر از سال های گذشته . آقای آقالویی شوخی های کامنتی دانش آموزان را انتخاب می کنند و در یک مطلب پرطرفدار با عنوان شوخی های کامنتی در قسمت تازه های سایت کانون بارگذاری می کنند. در چند ماه اخیر ،به ویژه در چند مطلب جدیدشان، تعداد کامنت های انتخاب شده ی ششمی ها خیلی بیشتر شده است . دانش آموزان دوازدهمی و سال های بالاتر که انتظار این مشارکت و نظرات پر محتوا را از دانش آموزان ششمی نداشتند برخی با زبان تحسین و مقایسه از این دانش آموزان ششمی تقدیر کردند. اما و از سوی دیگر برخی دیگر به آنان نصیحت کردند که این همه درس خواندن خوب نیست و بهتر است بچگی کنید ، تفریح کنید و شاد باشید زیرا بعدا افسوس خواهید خورد که چرا در زمانی که به این سن بودید بازی نکردید و پیوسته به فکر درس خواندن بودید . حتی برخی از دانش آموزان تجربه ی خود را بیان کردند که ما هم به سن شما که بودیم زیاد درس می خواندیم ولی بعدا پشیمان شدیم . من ضمن تبریک به این دانش آموزان ششمی ، به کسانی که آن ها و اولیاء شان را مایوس و نگران می کنند عرض می کنم که دوستان عزیز هر خانواده ای و هر دانش آموزی زندگی خود را دارد، نباید کسانی را که در سال های پایین تر هستند را مایوس کنیم. علاوه بر دانشمندان در میان ورزشکاران و هنرمندان هم آن ها که به جایگاه های بالاتر می رسند با زحمت و تلاش فراوان می رسند . هر انسانی مفهوم خود را از زندگی دارد برخی به یک زندگی عادی و معمولی راضی هستند و برخی به فکر قله ها و افق های برتر. هر کسی به اندازه آرزو و رویایی که دارد تلاش می کند. اجازه دهید هر انسانی آرزوها و رویاها و اهداف خود را داشته باشد. پدر عبداله رئیسی رتبه 2 کنکور انسانی 97 که تحصیلات دبستان داشت برای فرزندانش آرزوهای بزرگ دارد.
افتخار ما به همه ی شما دانش آموزان سخت کوش و پرتلاش و تاب آور (resilient) است . شما دانش آموزانی هم که در گذشته زیاد درس خواندید و در مقابل برخی خوشی های زودگذر را نداشتید در مقابل دستاوردهای بزرگ تری را کسب کرده اید ."به راحتی نرسید آن که زحمتی نکشید" . "از چیزی باید کاست تا بر چیزی افزود ". مطمئن باشید فایده ی درس خواندن و مطالعه و آموزش به مراتب بیش از زیانی است که به خاطر گذشتن از خوشی های لحظه ای و عادی نصیب شما می شود . آفرین به ششمی های بی نظیر امسال و آفرین به همه ی شما دانش آموزانی که در همه ی شرایط و به صورت پیوسته ادامه می دهید و آینده ی درخشان خود را می سازید . آن کس که ادامه می دهد پیروز است.
هم چنین من بیت معروف "رهرو آن است..." را کمی تغییر می دهم و این گونه می گویم:
رهرو آن است که پیوسته رود
گرچه گه تند و گهی خسته رود.
جمعه 10 بهمن 1399
کاظم قلم چی
تهیه و تنظیم: ناهید منجمی
