سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 19 مهر 98 + فایل صوتی

چکیده ای از سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 19 مهر 1398 در مقاله‌ی زیر آمده است....

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 19 مهر 98 + فایل صوتی

موضوعات جلسه:

 1- پنج گام برای ارزیابی و تحلیل آزمون

2- منطق برنامه راهبردی

3- روش مطالعه ی برترها به صورت مبحثی

مقدمه

امروز اولین آزمون برنامه ای کانون به صورت پیشرفت تدریجی برگزار شد. آزمون قبلی که در 5 مهر برگزار شد، آزمون تعیین سطح بود و هدف از آن این بود که همه ی دانش آموزانی که سال تحصیلی جدید را آغاز می کنند جایگاه خودشان را بدانند و نقطه ی شروع خودشان را بدانند و رصد کند که در هر آزمون و در هر پروژه (که سه آزمون دارد) و در پایان سال به کجا خواهند رسید.

خیلی از دانش آموزان به فکر این هستند که چرا  در آزمون تعیین سطح خوب مطالعه نکردم کاش بهتر و بیشتر می خواندم در صورتی که اگر در آزمون تعیین سطح، همان طور که هستید وضعیت شما مشخص شود وضعیت پیشرفت شما بهتر مشخص می شود و به این مدل، مدل ارزش افزوده گفته می شود که با تلاش خودتان و این روال چقدر رشد کرده اید. در آزمون امروز، تعداد شرکت کنندگان 3 برابر شده است و این به این دلیل است که خیلی از داوطلبان از مهر در آزمون ها شرکت می کنند. تعداد شرکت کنندگان کانون در گروه دوازدهمی ها مجموعا حدود 200 هزار نفر است و معمولا این افراد جدی ترین شرکت کنندگان آزمون های کانون هستند.

پروژه ی تابستان اولین پروژه بود و برای آن شماره در نظر نگرفته بودیم. برای این که پروژه ها را راحت یاد بگیرید به این توجه کنید که اولا 8 پروژه داریم دوما 4 مورد آن ساده است شامل آغاز نیم سال اول و پایان نیم سال اول و آغاز نیم سال دوم و پایان نیم سال دوم. 4تای دیگر در پنجره های باز هستند. پنجره باز به جاهایی می گوییم که مدارس برنامه ندارند. پروژه اول هم که تعیین سطح و مربوط به اول سال تحصیلی است بعدی بین دو نیم سال است (زمانی که دیگران درس نمی خوانند شما باید درس بخوانید یک هفته قبل از هر آزمونی همه دارند می خوانند شما اگر در این زمان ها به طور پیوسته بخوانید نتیجه می گیرید). سومین پروژه در پنجره باز، دوران طلایی نوروز است.

در برنامه های کانون هر زمان عقب افتادید یا تنبلی کردید یا مدرسه عقب بود عقب برنگردید چون ایستگاه جبرانی برای شما لحاظ کرده ایم.

برنامه آزمون را بررسی کنید و به آن مسلط شوید، رتبه های برتر برنامه را دقیق مطالعه می کنند اگر آگاهانه این کار را انجام دهید نتیجه ی مطلوبی می گیرید. موضوع امروز ارزیابی آزمون است و یک مدل مطرح کرده ام که می توانید از آن ایده بگیرید و استفاده کنید.

آزمون بدون ارزیابی کاری است نیمه تمام. باید آزمون ها را ارزیابی کنید و به برنامه مسلط باشید و از جعبه ابزار کارنامه استفاده کنید. کانون به شما کمک می کند بتوانید خودتان برای خودتان برنامه ریزی کنید. وقتی به کانون آمده اید باید برنامه را اجرا کنید.

بیشترین رشد در کانون در رشته های انسانی است (15% ثبت نام دانش آموزان در رشته ی انسانی در کانون افزایش یافته است.) و دانش آموزان این رشته در حال رقابت جدی تری هستند و مردم امروزه آگاهانه تر انتخاب رشته می کنند و در حال حاضر در رشته انسانی رقابت بین رشته های حقوق و روانشناسی است.

پدر و مادرها می توانید در موفقیت فرزندانتان موثر باشید یکی از کارهایی که می توانید کنید این است که تحلیل آزمون را به همراه فرزندتان انجام دهید. در سال کنکور شما به همراه فرزندانتان یک کار گروهی انجام می دهید. در این جلسات هم به صورت پیوسته شرکت کنید. فقط مطالعه ی مطالب مطرح شده ی ما کافی نیست بلکه عمل به مواردی که مطرح می کنیم مهم است.

...................................................

5 گام برای ارزیابی و تحلیل آزمون

گام اول : به سراغ اشتباه هایتان بروید. پس از برگزاری آزمون دو سه ساعت زمان دارید تا کارنامه ی اصلی خود را دریافت کنید . اما کارنامه چند از 10 را زودتر دریافت می کنید و پاسخ نامه ی آزمون را می توانید از سایت کانون دانلود کنید . پس می توانید به سراغ اشتباه هایتان بروید . اشتباه های شما یادگیری ناقص شماست . شما می توانید یادگیری های ناقص خود را به یادگیری کامل تبدیل کنید .می توانید فیلم حل تشریحی سوال ها را روی سایت کانون ببینید . می توانید پاسخ نامه ی تشریحی را مطالعه کنید و می توانید به سراغ کتاب درسی و جزوه هایتان بروید و با دوستان خود گفت وگو کنید و آن چه را که ناقص یاد گرفته اید به یادگیری کامل تبدیل کنید .جالب است بدانید در میان هفت کارنامه ای که در جعبه ابزار کارنامه قرار دارند ، کارنامه ی اشتباهات پر طرفدارترین کارنامه است و در روز آزمون پس از کارنامه ی اصلی بیشترین بازدید مربوط به کارنامه ی اشتباهات است .

اشتباه یعنی یادگیری ناقص، پدر و مادرها در کودکی از اشتباه فرزندشان در راه رفتن خوشحال می شدند ولی همین اولیا در نوجوانی فرزندانشان از اشتباه آن ها شاد نمی شوند. برای هر یادگیری ای یک دوره انتقالی داریم که در آن باید زمین بخوریم باید اشتباه کنیم تا یاد بگیریم. اشتباه بهترین معلم شماست. خواهشی که از پدر و مادرها دارم این است که وانمود نکنید شما اشتباه ندارید اگر اشتباه ها را به دانش آموزان بگویید متوجه می شوند که روال عادی زندگی همراه با اشتباه کردن است.

قدر اشتباه را بدانید. اشتباه علامتی است که به شما نشان می دهد که شما در کجا مشکل دارید. اشتباه های ما اولین و بهترین معلم ما در خودآموزی هستند. اشتباه بخش ضروری از فرآیند یادگیری است. هم چنین روی مواردی که اشتباه کرده اید کاملا متمرکز می شوید و کنجکاو می شوید و سبب می شود بهترین یادگیری را داشته باشید.

گام دوم : کارنامه ی اصلی را دریافت می کنید. دو سه ساعت پس از آزمون کارنامه ی اصلی را دریافت می کنید . بهترین نمره هایتان مربوط به کدام درس ها هستند ؟ آیا برای این درس ها بیشتر وقت گذاشته اید و علت موفقیت شما ، این است که برای این درس ها بیشتر زحمت کشیده اید ؟ آیا پایه ی درسی تان در آن درس ها قوی تر است ؟ آیا سر کلاس تمرکز داشته اید و تمرین های بیشتری حل کرده اید ؟ آیا منبع مطالعاتی تان خیلی خوب است ؟ با چه روش یا چه روش هایی آن درس ها را مطالعه کرده اید ؟ آیا اخیرا روش خود را تغییر داده اید و روش جدید به شما کمک کرده است که نتیجه ی بهتری بگیرید ؟ روش هایی را که سبب موفقیت شما شده اند در جایی بنویسید نوشتن روش ها ، ذهن شما را متمرکز می کند و برای موفقیت های بعدی به شما کمک می کند . می توانید روش های موفق خودتان را برای درس های دیگر هم به کار ببرید .

گام سوم : در کدام درس های زحمت کشیده اید اما از نمره تان راضی نیستید .تلاش کرده اید و زیاد درس خوانده اید اما نتیجه تان از زمانی که صرف مطالعه آن درس کرده اید کم تر شده است . در این گونه موارد باید به سراغ منابع و روش هایتان بروید . آیا منابع را خوب انتخاب کرده اید آیا با روش های خوبی درس خوانده اید ؟ آیا به اندازه ی کافی تمرین کرده اید و امتحان داده اید ؟ آیا تمرین های زیاد و غیر استاندارد حل کرده اید ؟ آیا به کتاب درسی و جزوه کم توجهی کرده اید ؟ آیا در خواندن درسنامه ها افراط کرده اید و حل تست و تمرین تان کم بوده است ؟ آیا به مطالب حفظی بیشتر توجه کرده اید و مفاهیم را خوب یاد نگرفته اید؟ آیا فقط روی مفهوم ها تمرکز کرده اید و مساله حل نکرده اید و موضوعات حفظی را یادنگرفته اید ؟ در صورتی که زیاد درس خوانده اید اما نتیجه تان خوب نیست باید به سراغ روش ها بروید . به سایت کانون مراجعه کنید کلکسیون روش برتر ها را مطالعه کنید . فیلم های برترها را در مورد روش های درس خواندنشان ببینید . از دوستان و معلمان و اولیا و پشتیبان خود کمک بخواهید . نظر آن ها را بشنوید اگر روش هایی که پیشنهاد می کنند به نظرتان مفید است آن روش ها را چند بار تمرین کنید و اگر موثر بود ، ادامه دهید .

گام چهارم : به سراغ سوال هایی بروید که ساده هستند اما شما پاسخ نداده اید. پس از آن که پاسخ برگ همه ی دانش آموزان قرائت شد. معلوم می شود کدام سوال ها ساده بوده اند و تعداد زیادی از دانش آموزان به آن سوال ها پاسخ صحیح داده اند. وقتی کارنامه ی اصلی آماده می شود . سوال های ساده و دشوار هم مشخص می شوند . به سراغ سوال های ساده بروید و ببینید کدام سوال های ساده را پاسخ نداده اید و سفید گذاشته اید . این سوال ها منبع مناسبی برای یادگیری شما هستند . در گام چهارم ممکن است شما به سراغ سوال های دشوار هم بروید و بخواهید سوال هایی که برای دیگران دشوار بوده ولی شما پاسخ داده اید بررسی کنید . شاید هم بخواهید در بعضی درس ها همه ی سوال ها را یک به بک بررسی کنید . با توجه به این که تعداد دانش آموزانی که پس از آزمون همه ی سوال ها را بررسی می کنند خیلی کم است ، در بررسی آزمون ، دو نوع سوال را به شما پیشنهاد کردیم : سوال هایی که اشتباه پاسخ داده اید که در گام آول بررسی می کنید و سوال های ساده که اصلا پاسخ نداده اید و سفید گذاشته اید . این دو کار را برای همه ی دانش آموزان پیشنهاد می کنیم . بررسی همه ی سوال ها را می توانید در ایستگاه های جبرانی انجام دهید .

گام پنجم : از ابزارهای جدیدی که در سایت کانون درنظر گرفته ایم استفاده کنید. امسال در جعبه ابزار کارنامه ، امکان هدف گذاری برای هر درس را اضافه کرده ایم . علاوه بر این امسال می توانید هدف گذاری چند از 10 را برای رشته ها و دانشگاه هایی که مورد علاقه تان است انجام دهید . در صفحه ی شخصی خود کارنامه ی آزمون را ببینید و از امکانات جدید برای ارزیابی آزمون ، هدف گذاری درس به درس و هدف گذاری چند از 10 برای رسیدن به رشته و دانشگاه مورد نظرتان استفاده کنید . دقت کنید که هدف گذاری تان را واقع بینانه و متناسب با زحمت و تلاش خود انجام دهید .

...................................................

روش تعدادی از دانش آموزان در درس هایی که تاکنون در آن ها پیشرفت کرده اند:

علی مرادی دوازدهم تجربی از مدرسه علامه حلی 1

درس فیزیک

در تابستان چون مدارس ما شروع شد و با آن پیش آمدیم حداقل چند آزمون اول قلم چی را خوب پاسخ دادم.

هم چنین در درس فیزیک دبیر ما به ما گفت که اگر مطالب ایشان و کتاب را مطالعه کنیم و تست های مربوط به آن مبحث را کاملا کار کنیم می توانیم به راحتی 7 سوال را پاسخ دهیم و 3 سوال هم از نظر او تالیفی است. من هم با جواب دادن به مجموعه سوال های آزمون های کانون توانستم به سوالات به خوبی جواب بدهم.

در زیست شناسی پشتیبانم (آقای فرزانه) به من این توصیه را کرد که نکته های تست را در کتاب بنویسیم

کاظم قلم چی: اولین و دومین موضوع ایشان به مدرسه ربط داشت. مواردی که سبب موفقیت شما می شود لزوما نباید برای خود شما باشد. برخی از نکات را خودتان کشف می کنید برخی را از دیگران. هر دو لازم است. هم از دیگران باید یاد بگیرید هم خودتان.

...................................................

زهرا کریمی دوازدهم تجربی

در درس زیست شناسی و ادبیات پیشرفت خوبی داشتم. در زیست روشم به این صورت است که به متن ها دقت می کنم و تست می زنم و نکات تمام تست ها را کامل در کتاب حاشیه نویسی می کنم.

در ادبیات برای قرابت و دستورزبان تست می زنم، درواقع تست های مبحثی کار می کنم.

...................................................

محمدرضا قدوسیان دوازدهم ریاضی

درس عربی

مهمترین عامل موفقیت من در درس عربی معلم خوب بود. یکی از حرف های خوب معلم ما این بود که کل کتابمان را ترجمه لفط به لفظ کنیم و جایگاه کلمات را در جملات به دست آوریم. این کار علاوه بر کمک به معنای کلمات و جملات، به ما این شرایط را فراهم می کند که از متن خواندن نمی ترسیم و به درک مطلب هم کمک می کند.

درس هندسه

من معتقدم که هر چه بیشتر مساله هندسه حل کنم تاثیر بیشتری در یادگیری دارد و به خلاقیت های نهفته در مسائل هندسه بیشتر اشراف پیدا می کنم. البته این روش من است.

...................................................

حبیب اله طاهر دوازدهم انسانی

تا امروز درس اقتصاد و ریاضی نقطه قوت پایدار من بوده. علاقه ی شدید من به این دو درس را اولین دلیل موفقیتم در این درس ها می دانم. به دلیل علاقه ام به این درس ها، زمان بیشتری برای آن ها صرف می کردم و سعی می کردم هنگام تدریس به درس توجه کنم و درس اقتصاد بیشتر محاسباتی است و مباحث آن را فقط سر کلاس یاد می گرفتم و تا جایی که می توانستم در منزل تست می زدم.

برای ریاضی هم همین کار را انجام می دادم، یکی از دلایلش هم تدریس خوب معلمم بود و نکات خاصی که می گوید، من هم آن نکات را قبل از تست مرور می کنم و موثر است.

...................................................

صحبت های محمد اکبری در مورد برنامه راهبردی دوازدهم ریاضی:

تعداد سوال ها در هر آزمون طوری برنامه ریزی شده که در هر آزمون 60 سوال مربوط به درس های ریاضی، 30 سوال مربوط به درس فیزیک و 20 سوال به درس های شیمی اختصاص داده شده است. ثابت بودن این تعداد در هر آزمون به مقایسه وضعیت آموزشی دانش آموز  نسبت به آزمون های دیگرکمک می کند. این منطق در کلیه آزمون ها وجود دارد(به جز آزمون های ویژه و جامع). در هر آزمون دانش آموز 110 سوال را در 150 دقیقه پاسخ می دهد.

دانش آموز دوازدهم سال مربوط به کنکور خود را طی می کند بنابراین لازم است علاوه بر درس های دوازدهم که تازه می خواند درس های پایه خود را بازخوانی، مرور و یا دوره کند. بنابرین ساختار برنامه شامل دو بخش درس های دوازدهم و درس های پایه(دهم و یازدهم) است.

الف)برنامه آزمون درس های دوازدهم ریاضی

  • پیشروی درس های دوازدهم منطبق بر برنامه آموزش و پرورش است. به طوری که مباحث نیم سال اول دوازدهم در آزمون 4 دی و نیم سال دوم در اردیبهشت ماه به اتمام می رسد

  • درس های حسابان 2، هندسه 3، فیزیک 3 و شیمی 3 به طور ثابت در هر آزمون سوال طرح می شود و پاسخ گویی به این درس ها اجباری است.

به طور کلی سه نوع رویکرد گزینش سوال هر آزمون نسبت به آزمون قبل وجود دارد

  • آزمون پوششی ( از همه آزمون های قبلی در ازمون پیش رو سوال طرح می شود –مانند آزمون 3 و 17 آبان ، 15 آذر، 20 دی درس های دوازدهم  ) –  روشی برای تکرار مبحث در آزمون های بعدی است معمولا برای درس های استفاده می شود که دانش آموز اولین بار آن را مطالعه می کند

  • آزمون نیمه پوششی(از ازمون قبل نیز در آزمون پیش رو سوال طرح می شود- مانند آزمون 29 آذر و 12 اردیبهشت)

  • آزمون مستقل(از آزمون های قبل سوالی در آزمون پیش رو مطرح نمی شود-مانند 1 آذر، 2 اسفند ، 29 فروردین)

به دلیل نزدیکی مفهومی دو فصل 6 و 7 ریاضی 1( آمار و احتمال) به مباحث ریاضیات گسسته و مرتبط و پیشنیاز بودن آن بهم و حفظ نظم ذهنی دانش آموزان این دو مبحث را در زیر مجموعه درس ریاضیات گسسته در برنامه قرار دادیم.

به طور کلی مباحث مرتبط دهم و یازدهم با دوازدهم به نحوی در برنامه در نظرگرفته شده که برای تدریس معلم ها و حفظ انسجام ذهنی دانش آموزان بسیار با اهمیت است. برای مثال از مبحث تابع دوازدهم در آزمون 19 مهر سوال مطرح می شود. همزمان در همین آزمون مبحث تابع (صفحه های 94 تا 117 ) از ریاضی 1 در زیر مجموعه ریاضیات پایه نیز آزمون گرفته می شود. این جابه جایی لحاظ شده به در جهت تسهیل تدریس و یادگیری دانش اموز در مباحث مشترک در نظر گرفته شده است.

ب) برنامه آزمون درس های پایه دوازدهم ریاضی

برنامه درس های پایه(دهم و یازدهم) در برنامه آزمون های دوازدهم طوری طراحی شده است که تا قبل از دوران طلایی نوروز به طور کامل تمام شود. در این حین این درس ها 3 بار دوره  کامل و  بیشتر مباحث به طور میانگین 4 یا 5 بار تکرار می شود. این موضوع از جنبه روحی روانی و آرامش دانش آموز بسیار کمک می کند

به دلیل محدودیت تعداد سوال برای یک آزمون، دو رویکرد برای ارائه درس های دهم و یازدهم در برنامه آزمون وجود دارد. برخی درس ها  به صورت اجباری در برنامه مطرح می شود مانند ریاضی 1 و حسابان 1 که به عنوان یک مجموعه ریاضیات پایه در برنامه ارائه شده است. همچنین درس های هندسه 1 و 2 ، آمار و احتمال نیز در یک مجموعه به عنوان یک درس پایه که بصورت اجباری دانش اموزان به آن پاسخ می دهند در نظر گرفته شده است.

فیزیک و شیمی به صورت زوج کتاب در نظر گرفته شده اند. زوج کتاب ها برای افزایش انعطاف برنامه راهبردی و کاهش تعداد سوال در هر آزمون به کار گرفته شده است. هر کدام از این زوج کتاب ها از اولین آزمون طی سال شروع و در آزمون 15 آذر یک بار تمام می شود.

...................................................

صحبت های زهراسادات غیاثی در مورد برنامه راهبردی دوازدهم تجربی:

نکته ی اول: نیم سال اول دوازدهم تا آزمون دی ماه 7 قسمتی است. حال ممکن است این سوال پیش بیاید که آیا کتاب را هفت قسمت کرده ایم و برنامه را تشکیل داده ایم؟ نه، روی قسمت ها کار کارشناسی هم انجام می شود و هر آزمون یک قسمت پیشروی می کند یعنی مثلا قسمت هایی هستند که سوال خیز تر هستند و یک قسمت هایی هست که سوال در آن قسمت ها در کتاب درسی بیشتر است وبرعکس و بر همین اساس قسمت ها چیده می شوند. در درس های پایه هم همین طور. برای درس های پایه یک قسمت که قسمت اجباری پایه است 10 قسمتی است که داوطلبان هر بار یک قسمت را پاسخ می دهند و یک قسمت هم مربوط به زوج درس هاست که 5 قسمتی هستند (فیزیک و شیمی زوج کتاب هستند).

نکته دوم: اعداد داخل مربع ها سهم هر مبحث را نشان می دهد مثلا آزمون 3 آبان آزمون دوره ای است و ممکن است کسی در این آزمون نرسیده باشد تمام مطالب جدید را بخواند و با نگاه به برنامه متوجه می شود که 5 سوال از سوالات دوازدهم از مباحث آزمون قبلی است و 5 سوال از مباحث جدید. چون در مباحث آخر تعداد دوره کمتر است تعداد سوال از این مباحث بیشتر می شود.

نکته سوم: در برنامه تجربی، در زیر هر مبحث تعداد پیمانه نوشته شده است، این پیمانه ها به کتاب های آبی وصل شده اند و می توانید با زمان از آن مبحث تست بزنید و برنامه ریزی کنید که براساس تعداد پیمانه بیشترین زمان را باید صرف کدام مبحث کنید.

...................................................

صحبت های محمدعلی مرتضوی در مورد برنامه راهبردی دروس عمومی و انسانی:

خیلی از داوطلبان می پرسند ما در عمومی ها در حال حاضر فقط دهم را می خوانیم و یازدهم را چه کار کنیم، در تابستان برعکس این سوال را هم داشتیم. کسانی که در تابستان در آزمون ها شرکت کرده بودند مباحث عمومی یازدهم را کامل آزمون داده اند. این روند تا 15 آذر ادامه دارد و بعد از 15 آذر دوباره سراغ یازدهم می رویم. درنتیجه همه می توانید دروس عمومی را مطالعه کنید.

سوال دیگر این است که مطالب را به صورت مبحثی بخوانند یا براساس برنامه آزمون.

پاسخ ما این است که روش ها را با هم ترکیب کنید، هم با مباحث آزمون پیش بیایید و هم زمانی ویژه را برای هر کدام از مباحث در نظر بگیرید. شما می توانید این برنامه ی راهبردی را برنامه ی اصلی خودتان در نظر بگیرید و برای املا و قرابت و زبان فارسی و لغت و ... در کنار برنامه ی آزمون در طول هفته، زمان مشخصی در نظر بگیرید. برای مطالعه مبحثی هم کتاب سه سطحی عمومی را توصیه می کنیم.

و اما در مورد آزمون های انسانی

تنها درسی که در برنامه انسانی به صورت زوج درس ارائه شده تاریخ و جغرافیا است به این صورت که  شما می توانید یک نیم سال یکی را انتخاب کنید و آن را کار کنید و نیم سال بعد دیگری را. با این کار تلاش کردیم کمی حجم مباحث انسانی را کم کنیم و در عین حال هم سعی شده به آن ها کم توجهی نشود.

...................................................

روش مطالعه ی برترها در مباحث مختلف:

زهرا عبدی

رتبه75 ایثارگران – پزشکی ایران

نام درس:فیزیک

مبحث:حرکت شناسی

حرکت شناسی(فصل یک فیزیک ۳) یکی از مباحث اصلی فیزیک دوازدهم است که در کنکور های تجربی سال های اخیر،به طور میانگین ۱۰ درصد سوالات فیزیک کنکور را شامل شده است.این فصل باید به طور مفهومی مطالعه گردد؛به طور مثال به جای حفظ کردن نکات نمودار ها،آنها را به صورت مفهومی یاد گرفته و درک کرد و همچنین روش به دست آوردن فرمول ها را به دست آورد.

روش مطالعه من در این مبحث اینگونه بود که پس از درک مطلب در کلاس درس و همچنین با کمک درسنامه کتب کمک آموزشی و حل چند تمرین تشریحی،اقدام به حل تست های متعدد نموده و سپس آنها را تیپ بندی میکردم.به این صورت که خلاصه ای از فرمول ها تهیه کرده و روش حل تیپ های سوالی مختلف را در آن ذکر می کردم.سپس پنجشنبه قبل آزمون های مرتبط با این مبحث،با مرور خلاصه و حل چند تست جامع،خود را برای آزمون آماده می کردم.

نکته دیگر در رابطه با مطالعه این مبحث،آن است که نباید ذهن خود را با یادگیری فرمول های اضافی و متعدد که در کتب کار ذکر شده اند،آشفته کرد؛بلکه بهتر است با فرمول اصلی سوالات را جواب داد و اگر خیلی طولانی بود،فرمول اضافی حفظ کرد.

................................................... 

 سامان راستروان

رتبه 47 منطقه 2 – پزشکی تهران

درس فیزیک ( مبحث حرکت شناسی )

در درس فیزیک درصد خودم را در آزمون های کانون بالای ۸۰ درصد نگه میداشتم و در کنکور سراسری موفق شدم این درس را ۹۶ درصد پاسخ بدهم و به همه سوالات پاسخ دادم و تنها یک سوال را غلط پاسخ دادم. از مهمترین مباحث فیزیک دوازدهم و هم چنین کل فیزیک دوره متوسطه دوم بحث حرکت شناسی میباشد که از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است . روش من در مطالعه این مبحث این چنین بود :

1-ابتدا جزوه دبیر را با دقت مطالعه میکردم . به همه دانش آموزان توصیه میکنم حتما تمرینات کتاب درسی را مطالعه کنند چون این کار هم باعث میشود که قدرت حل مسائل تشریحی آنان افزایش پیدا کند و هم با ایده های بکر کتاب درسی آشنا میشوند . من هم جزوه دبیر را با دقت مطالعه میکردم و چون داخل جزوه تمرینات کتاب هم قرار داشت آن تمرین ها را هم با دقت حل میکردم.

2-پس تسلط به بعد تشریحی مبحث وارد بحث تستی میشدم . در درس فیزیک علی الخصوص سینماتیک لازم است که دانش آموزان حداقل از دو منبع مختلف استفاده کنند . من ابتدا کتاب آبی پیمانه ای را برای درس حرکت شناسی پاسخ میدادم و سپس از منبعی دیگر برای تسلط بیشتر استفاده میکردم .

3-یکی از مهمترین کارهایی که من انجام میدادم این بود که قبل از آزمون مبحث فیزیک را دوره و جمع بندی میکردم یعنی هم تست های نشان دار را دوباره کار میکردم و هم به فرمول ها نگاهی دوباره می انداختم .

در درس حرکت شناسی تعداد فرمول های زیادی مطرح میشود بهتر است دانش آموزان این فرمول ها و نام آن ها و هم چنین کاربردشان را روی یک ورق کاغذ بنویسند و هر چند وقت یکبار به آن نگاهی بیندازند .

بهترین راه برای افزایش درصد در این مبحث تمرین و تکرار بسیار و وقت گذاشتن هم برای بعد مفهومی و هم برای بعد تستی است .

................................................... 

 هانیه سهیلی مقدم

رتبه16 منطقه2 – دانشجوی پزشکی تهران

زیست دهم:روش مطالعه مبحث گوارش و جذب مواد

این فصل از سنگین ترین و پرنکته ترین فصل های زیست دهم است که به راحتی با فصل های دیگر ترکیب می شود و اهمیت زیادی دارد.

پس از تسلط کامل به کتاب (یادگیری دقیق قید ها،فعل ها،مفاهیم،ارتباط بین پاراگراف ها،نکات شکل ها و...) شروع به تست زدن می کردم.نکات تست ها را به طور کامل در کتاب حاشیه نویسی کرده و در هر بار مطالعه این فصل، دوباره تمام نکات را به همراه متن و شکل ها مرور می کردم.

حتی مرور این فصل حدود ۴ ساعت طول می کشید اما در هر بار، به نکات جدیدی دست می یافتم و اگر این اتفاق نمی افتاد ، متوجه می شدم که مطالعه ام عمیق نبوده است و چیز جدیدی یاد نگرفته ام.

ادبیات:روش مطالعه قرابت معنایی

در ۶ ماه ابتدای سال دوازدهم(مهر تا عید)هر شب حداقل ۱۰ تست قرابت از منابع متنوع کار می کردم.

سعی می کردم مفهوم کلی تمام گزینه ها را پیدا کنم نه اینکه صرفا به دنبال یافتن گزینه صحیح باشم.

ابتدا هر تست حدود یک دقیقه و گاهی بیشتر وقت می گرفت اما به مرور هر ۵ تست را در ۳ دقیقه پاسخ می دادم.

تست های قرابت آزمون های کانون سوالات بسیار خوبی برای سنجش خودم بود، چون اکثر بیت ها و جمله ها جدید به نظر می رسید، اما در کتاب ها ،غالبا بیت های مشخصی تکرار می شد و نتیجه کاذبی به دست می آمد.

بعد از عید مفاهیم پرتکرار به همراه بیت های آن مفاهیم که در کنکور سال های گذشته آمده بود را به طور منظم مرور می کردم.

...................................................

معين افسر

رتبه ١٠ منطقه ٣ – حقوق بهشتـی

زبان انگليسى : روش مطالعه ى مبحث واژگان

بنده يادگيرى واژگان انگليسى را از سال دوازدهم شروع كردم؛شيوه ى كار من به اين صورت بود كه ابتدا تست هاى هر درس را از منابعى كه در اختيار داشتم پاسخ ميدادم.

سپس لغاتى را كه معنايشان را نميدانستم روى يك برگه ى كوچك و معناى آنها را پشت آن برگه مينوشتم،به اين صورت كه كم كم تمامى لغات دهم،يازدهم و دوازدهم را به همراه معانى آنها يادداشت كردم و هميشه قبل از مطالعه ى زبان،به مرور اين لغات مى پرداختم.

مزيت اين روش اين بود كه كاغذ هاى كوچك را به راحتى با خود حمل ميكردم و همه جا امكان مطالعه ى واژگان را برايم فراهم ميكرد؛به اين صورت كه گاهى اوقات در طى روز چندين بار لغات را مرور ميكردم. همچنين يادگيرى لغات در قالب مثال و جمله هم تاثير به سزايى در يادگيرى بلندمدت من در اين مبحث داشت.

...................................................

مهرداد حسینی

رتبه63 منطقه2 -  پزشکی تهران

درس ادبیات: روش مطالعه من در مبحث لغت و املا

من از شنبه تا ۴ شنبه هر روز مباحث لغت و املا را مطالعه میکردم.سعی میکردم در اوقات مرده به مرور مبحث لغت بپردازم.

برای بار اول که لغت های یک درس را مطالعه میکردم کنار لغت هایی که مهم تر جلوه میکرد یا به نظر فرار تر بود علامت میزدم تا بعدا آنها را مرور کنم.

برای بار اول سعی میکردم که برای هر لغت تمامی معناهایش را حفظ کنم.

برای مرور در دفعات بعدی سعی میکردم از روی یکی از معناهای هر لغت خود اون لغت و معناهای دیگرش را حدس بزنم.

...................................................

کیمیا درمیانی

رتبه27 منطقه2 – پزشکی تهران

زیست شناسی:روش مطالعه من برای مبحث جانوری

روش من در این مبحث به این شکل بود که ابتدا به صورت فصل به فصل و مطابق با برنامه راهبردی این بخش هارو میخواندم و وقتی به جانوری برمیخوردم که قبلا اسمش در فصل های قبل ذکر شده بود سعی می کردم تمام آنچه که درباره اش میدانم را ایست کرده و برای خودم تکرار کنم.

علاوه بر این بعد از مطالعه شخصی خودم و ترکیب کردم فصل ها ، تست ترکیبی می زدم تا تسلطم بر تست ها و سرعت عملم بالا برود و همچنین مطالب برایم تثبیت شود.

علاوه بر این برای جانوران جدولی درست کرده بودم و تمام جانورانی که نامشان حتی یک بار در کتاب ذکر شده را نوشته و در بالای جدول تمام سیستم ها مثل گوراش،تنفس،دفع،گردش مواد و ... را نوشته بودم. مواردی که در کتاب خط ذکر نشده را خالی می گذاشتم اما به طور کلی داشتن جدول برای جانوران برای مرور به من کمک زیادی کرد.

ادبیات فارسی:روش مطالعه من برای مبحث قرابت معنایی

برای موضوعی خواندن قرابت معنایی یک روز در میان به مدت نیم تا یک ساعت تست های مجموعه ای قرابت میزدم و در کنارش کاربرد خاص حروف ربط و واژه ها و ... که جزو نکات قرابت هست را مطالعه می کردم.

در کنار موضوعی خواندن ادبیات برای آزمون ها درس های منطبق با برنامه راهبردی را نگاه سریع می کردم و مفهوم کلی هر بیت را میخواندم و در صورت وجود زمان کافی به صورت درس به درس هم از قرابت معنایی تست می زدم.

برای جمعبندی هم بیت هایی از کتاب درسی که علامت زده بودم را دوباره مطالعه و تست های جامع از قرابت معنایی می زدم و در تحلیل تست ها علاوه بر گزینه درست بقیه گزینه ها را هم به طور دقیق بررسی و معنی و مفهومشان را مطالعه می کردم

................................................... 

 نازنین قاسمی

رتبه3 منطقه2 – روان شناسی تهران

علوم و فنون ادبی: روش مطالعه عروض

پس از آشنایی با نکات کتاب درسی به بررسی مثال‌های آموزشی کتاب می‌پرداختم

سپس چند تست از کتاب آبی را با هدف آموزش کار میکردم به این صورت که زمان تست‌ها را در نظر نمیگرفتم و هدف از این تست ها فقط تسلط بر نکات و آشنایی با تیپ‌های مختلف هر بخش بود

بعد از اینکه چندین مرتبه این روش را اجرا کردم به تست‌زنی زمان بندی شده می پرداختم و سرعتم را بالاتر میبردم

همچنین بعد از هر آزمون، نکات تمامی ابیات بخش علوم و فنون را چک میکردم یعنی حتی ابیات سوالات مربوط به بخش آرایه و سبک شناسی را تقطیع میکردم و با این شیوه با ابیات بیشتری آشنا میشدم و مهارتم را در این بخش بالاتر میبردم.

................................................... 

 امین ایمانپور

رتبه2 منطقه1 – حقوق تهران

ادبیات فارسی : مبحث لغت و املا

ابتدا لغات پشت کتاب را با توجه به تلفظ و ریشه واژه ها مطالعه می کردم.

 سپس برای یافتن مثال هایی کاربردی از لغت نامه دهخدا(به صورت اینترنتی) بهره می بردم.

توجه به واژه های هم آوا نیز در فرآیند آموزش لغت و املا بسیار موثر است.

جامعه شناسی: مباحث مفهومی

ابتدا تعریفات و متن کتاب را به صورت دقیق مطالعه می کردم.

 سپس تست های کنکور آن مبحث را می زدم و مواردی که در آن ها شک داشتم بر اساس تعاریف کتاب درسی تطبیق می دادم.

در نهایت مثال های کنکور را در کتاب درسی یادداشت می کردم تا در مرور ها استفاده کنم.

...................................................

محمد مددی

رتبه 9 منطقه3 – مکانیک شریف

هندسه : مبحث تالس

براي مبحث تالس تشابه و كاربرد هاي ان ابتدا كتاب را در ان مبحث مطالعه ميكردم سپس اثبات قضايا را ياد ميگرفتم و خودم تلاش ميكردم آن هارا اثبات كنم . بعد از ان تمرين هاي كتاب درسي و تمرين هاي اصلي و تمرين هايي كه ايده هاي جالبي در انها وجود داشت را به صورت تشريحي حل ميكردم و بعد از انكه انهارا ياد ميگرفتم به تست زدن مي پرداختم

براي مبحث درك مطلب عربي ابتدا وقت نميكردم جواب بدهم و معمولا ان را براي اخر كار ميگذاشتم و اكثرا مواقع هيچكدام را هم جواب نميدادم براي اين كار هر شب يك درك مطلب را كار ميكردم و سعي ميكردم هر بار سرعتم را بهتر كنم همچنين كلماتي كه زياد تكرار ميشد و يا كلماتي كه در ان درك مطلب جديد بود و كلماتي كه خود ان ها مستقيم در كتاب نبود ولي ريشه ان ها در كتب درسي امده بود را يادداشت ميكردم و ياد گرفتم كلماتي كه جديد هستند را رها كنم و در اكثر مواقع با استفاده از كلمات اطراف ان ميتوان معني ان را فهميد.

................................................... 

 مرتضی بهجت

رتبه44 منطقه1 – کامپیوتر تهران

حســابان : روش مطالعه مشتق

جزوه معلم را به دقت مطالعه می کردم و سوالات موجود در آن را حل می کردم بعد سراغ کتاب تست می رفتم و از هر نوع ۲ یا ۳ سوال حل می کردم.

برای درک بهتر این مفهوم از نرم افزار های رسم نمودار استفاده می کردم و هر مطلب گنگ یا نا مفهوم را رسم می کردم تا بهتر متوجه شوم.

هر هفته قوانین مشتق گیری را مرور می کردم تا زمان زیادی صرف گرفتن مشتق نشود.

فرمول ها را با تعریف مشتق اثبات می کردم تا فراموششان نکنم.


کانونی های حاضر در جلسه نفرات برتر 19 مهر 1398 (پسران- تمامی رشته ها)

کانونی های حاضر در جلسه نفرات برتر 19 مهر 1398 (دختران- رشته های انسانی و ریاضی)

 کانونی های حاضر در جلسه نفرات برتر 19 مهر 1398 (دختران- رشته ی تجربی)


تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه

کاظم قلم چی :پنج گام برای ارزیابی و تحلیل آزمون ( قسمت اول - 30 دقیقه)

کاظم قلم چی :پنج گام برای ارزیابی و تحلیل آزمون ( قسمت دوم - 30 دقیقه)

کاظم قلم چی :پنج گام برای ارزیابی و تحلیل آزمون ( قسمت سوم - 27 دقیقه)

منطق و ویژگی های برنامه راهبردی کنکوری های ریاضی،تجربی،انسانی(16 دقیقه)

روش مطالعه مبحثی برتر ها در دروس مختلف (قسمت اول - 30 دقیقه)

روش مطالعه مبحثی برتر ها در دروس مختلف (قسمت دوم - 22 دقیقه)

Menu