موضوع جلسه: دستاورد خاص آزمونهای کانون در تابستان
آزمون های تابستان چه دستاورد هایی برای شما دارد؟
اگر دستاوردها را بشناسید و آگاهانه در آزمون ها شرکت کنید نتیجه ی چند برابر می گیرید .
آزمون ها در کانون دو هفته یک بار برگزار می شود .مهم ترین فایده ی آزمون های منظم و برنامه ای کانون این است که شما شناخت درستی از خود پیدا می کنید . طبق تحقیقات متعدد ( ده ها تحقیق) ، مهم ترین استراتژِی برای پیشرفت دانش آموزان ، بازخورد به خود دانش آموزان است . تاکید بر خود دانش آموز است، یعنی تاثیر بازخورد دادن به دانش آموز حتی از بازخورد دادن به معلمان و اولیا نیز موثرتر است . و سپس دومین استراتژی موثر مهارت های فراشناختی است . در این جا به هر دوی این موضوعات و ارتباط این دو استراتژی با آزمون های کانون اشاره می کنم و به ویژه در مورد کسب مهارت فراشناختی درفصل تابستان تاکید می کنم .فصل تابستان زمان مناسبی است تا شما مهارت های فراشناختی خود را بهبود بخشید و به ویژه روش های مناسب برای هر درس را کشف کنید . ابتدا از بازخورد شروع می کنیم و سپس به فراشناخت می پردازیم. خوب است بدانیم بازخورد و فراشناخت در آزمون های کانون چگونه است.
ساده ترین راه برای کشف روش هایتان این است که ببینید در درسی که قوی هستید چه روش هایی دارید.
بازخوردهایی که در کانون دریافت می کنید چیست ؟
کارنامه های آزمون که شامل یک کارنامه ی اصلی در روز جمعه و یک جعبه ابزار کارنامه شامل شش کارنامه ی دیگر است به شما کمک می کند هر دو هفته یک بار ارزیابی کامل و سیصد و شصت درجه از وضعیت درسی خود پیدا کنید . بدیهی است که پس از آن تلاش خواهید کرد نقاط قوت خود را تثبیت کنید و نقاط ضعف تان را جبران کنید .
اشتباهات ما بهترین راهنماهای ما هستند. اگر سر جلسه ی آزمون اشتباهی کردید ناراحت نشوید، اشتباهات معلم ما هستند و به ما یاد می دهند. شما 6 کارنامه در کانون دریافت می کنید که می توانید از آن ها استفاده کنید.
هنگامی که شما کارنامه تان را بررسی می کنید بهتر است به دفتر برنامه ریزی تان توجه کنید و نمره های هر درس را با توجه به زمانی که برای هر درس گذاشته اید بررسی کنید اگر نمره ی شما از زمانی که صرف مطالعه ی آن درس کرده اید بهتر شده است نتیجه می گیرید که روش مطالعه و کیفیت مطالعه ی شما در آن درس مطلوب است . و اگر نمره ی شما در یک درس از زمانی که صرف آن درس کرده اید کمتر باشد می توانید بررسی کنید و روش خود را در آن درس بهبود بخشید.
چرا تابستان زمان موثرتری برای بهبود مهارت های فراشناختی و کشف روش هاست ؟
در تابستان شما برای قبول شدن در امتحانات و نمره گرفتن درس نمی خوانید پس استرس شما کمتر است و بهتر می توانید روش هایتان را کشف کنید. درس خواندن و شرکت شما در آزمون ها کاملا داوطلبانه و اختیاری است بنابراین در مقایسه با ایام امتحانات مدرسه ، استرس و نگرانی از نتیجه و نمره ندارید و یا خیلی کمتر دارید . می گویند شخصیت ها در چالش ها پرورش می یابند و استعدادها در آرامش شکوفا می شوند . شخصیت قهرمانان در چالش ها و استعداهای دانشمندان در آرامش شکل می گیرد .تابستان برای شما فصل آرامش در مطالعه است . شما می توانید پس از دریافت بازخوردها ، روش های مناسب خود را برای هر درس کشف کنید .ابتدا از درس هایی شروع کنید که نمره هایتان از زمانی که صرف مطالعه کرده اید بهتر شده است روی روش هایتان فکر کنید . روش هایتان را کشف کنید و در جایی بنویسید و هر بار چیزی به آن ها اضافه کنید تا در پایان تابستان کلکسیونی از روش های خوب مطالعه را برای همه ی درس ها یا بیشتر درس ها داشته باشید .
محمد استاد محمدی که در سال 91 رتبه ی یک کشوری در رشته ی ریاضی را کسب کرد می گفت من در پایان تابستان در همه ی درس ها روش هایم را شناخته بودم و می دانستم هر درس را با چه روشی مطالعه کنم . دقت کنید که روش های هر کس مخصوص خود اوست . شما در درس هایی که روش های خوبی ندارید می توانید به قسمت کلکسیون روش ها در سایت کانون مراجعه کنید و روش های رتبه ها و ترازهای برتر را در درس هایی که در آن ها روش خوبی ندارید جست و جو کنید . هم چنین می توانید از پشتیبان خود و دوستانتان و اولیای خود در باره ی روش های مناسب برای هر درس بپرسید و سپس چند بار روش هایی راکه پسندیدید آزمایش کنید و اگر برای خود شما مفید بود آن روش ها را ادامه دهید .تابستان زمان مناسبی برای افزایش مهارت های فراشناختی است و تشخیص و کشف روش های مطالعه ی هر درس یکی از مهارت های مهم فراشناختی است .
روش های ادبیات و شیمی محمد استاد محمدی را در سایت کانون مطالعه کنید. ایشان به عنوان رتبه ی 1 یکی از سال ها، این روش ها را داشته، یک رتبه ی 1 دیگر هم ممکن است روش دیگری داشته باشد و شما باید روش خاص خودتان را کشف کنید. می توانید از کلکسیون روش ها از هر کسی مطلبی را یاد بگیرید و بعد امتحان کنید اگر مفید بود ادامه دهید.
در تابستان با آرامش بیشتری درس می خوانید و در آرامش می توانید استعدادهای خود و مهارت های فراشناختی تان را شکوفاتر کنید .خوب است شما هم مثل محمد استاد محمدی وقتی به آغاز سال تحصیلی رسیدید به خودتان و دوستانتان بگویید در آغاز سال ، روش هایم را می شناسم و می دانم هر درس را چگونه بخوانم.
......................................................
روش مطالعهی یکی از دانشآموزان حاضر در جلسه، مهیار طلایی، در درس های ریاضی و فیزیک:
1- سعی میکنم در کلاس درس بیشترین یادگیری را از معلم داشته باشم.
2- سعی میکنم همان روز که به خانه رفتم درس همان روز را بخوانم.
3- سعی میکنم تسلطم را در درسی که یاد گرفتهام با تستزنی بیشتر کنم.
کاظم قلمچی: نسبت درس خواندن به تست زدن شما چطوری است؟
در درسهای اختصاصی 5 به 1 هستم، یعنی اگر 6 ساعت مطالعه کنم 5 ساعت را فقط تست میزنم و یک ساعت مطالعه میکنم.
4- آزمون دادن.
مباحث آزمونها را با مدرسه تلفیق میکنم و به مرحلهای برسم که بتوانم تستها را برای آزمونها بزنم.
5- آزمون را تحلیل میکنم و نکاتی را که نمیدانستم یا برایم مهم بودند را گوشهی کتاب یادداشت میکنم، مثلا وقتی یک مبحث ترکیبی است صبر میکنم تمام شود و در خلاصهنویسیام همهی آنها را میآورم، درواقع بعدا اینها را جمع میکنم و یک جا جمعبندی میکنم.
کاظم قلمچی: یک دفتر داشته باشید و در آنجا بنویسید. یکی از ویژگیهای نابغهها قدرت تشخیص اولویتهاست. نابغه میداند که چه موضوعی مهم و اولویت است.
...................................................
امروز جلسه ی انتخاب رشته خواهیم داشت، دوشنبه پیشرو هم روز باز دانشگاه تهران است شما هم می توانید ثبت نام کنید و از این دانشگاه در این روز دیدن کنید. بهترین حالت در تصمیمات مهم زندگی این است که هم متکی به خودتان باشید هم با پدر و مادر و دیگران تعامل کنید و تجربیات و نظرات آنها هم بهره ببرید. تعدادی از دانشآموزان حاضر در این جلسه میدانستند که سال بعد چه رشتههایی را انتخاب کنند و آنها رشتههایشان را چنین بیان کردند: پزشکی، برق، حقوق دانشگاه علوم قضایی، پزشکی، پزشکی تهران، مکانیک، داروسازی، پزشکی
...................................................
در انتها، چک لیستی از مطالبی که باید طی امسال کار کنید را مطرح میکنم:
برنامه راهبردی
جعبه ابزار کانامه و 6 کارنامه ی کانون
دفتر برنامه ریزی و افزایش کیفیت مطالعه با استفاده از آن
بازیابی و این که چگونه از دوباره خواندن بهتر است
روش های مدیریت زمان
هدفگذاری چند از ده (هدفگذاری کوتاه مدت)
امکانات سایت کانون به ویژه کامنت های دانش آموزان، به طور مثال شما میتوانید سوال و پاسخهای دانش آموزان را با یکدیگر در سایت کانون مطالعه کنید، یکی از این دانش آموزان برتر کانون، رها مرسلی، با میانگین تراز 7500 از تبریز است که به سوالات دانش آموزان در سایت پاسخ میدهد. همواره در فضای واقعی و مجازی، با افراد برتر گفتگو کنید، کتاب خواندن هم مشابه این است که با افراد برتر گفتگو میکنید. توصیهی من، هم به دانش آموزان هم پدر و مادرها این است که کامنت های دانش آموزان را بخوانند. حتی پدری که بخاطر تحصیل فرزندش از روستایی به تهران مهاجرت کرده و در تهران سرایدار شده بود به فرزندش توصیه می کرد کامنت های دانش آموزان برترها را بخواند.
کتاب های آبی، سوال های شناسنامه دار و پیمانه دار
کتاب های سه سطحی
و این که چرا در تابستان از کتابهای زرد در آزمونها سوال میدهیم.
کتاب زرد اختصاصی هم به زودی منتشر می شود و می توانید آن را تهیه و استفاده کنید.
...................................................
آن چه مخاطبان از این جلسه با خود به همراه خواهند برد (takeaway note):
مهارت های فراشناختیام را بیشتر کنم.
شناخت روش هایم.
توجه به 6 کارنامه.
پیوستگی در آزمون ها.
بهتر کردن روش های مطالعه ام.
با توجه به درس هایی که در آنها قویتر هستم، چطور روش هایم را کشف کنم.
در برخی از درس ها روشم را عوض کنم.
افزایش ساعت مطالعه ام.
به اشتباهاتم نگاه کنم.
روش های درسهای خوبم را به دیگر درسهایم تعمیم دهم.
از ابزارها بیشتر استفاده کنم.
روش هایم را پیدا کنم.
مدیریت زمان داشته باشم.
روش های مختص هر درس را برای خودم پیدا کنم.
روش هایم را برای هر درسی طبقه بندی کنم.
هدف گذاری کنم.
بتوانم روش های هر درسم را مرحله ای پیدا کنم.
روی روش هایم بیشتر تمرکز کنم.
کلکسیون روش های مطالعه خودم را بسازم.
از اشتباهاتم یاد بگیرم.
کاظم قلمچی: از پدر و مادرها می خواهم به بچه ها بگویید ما هم اشتباه می کنیم.
اول نقطه قوتم را تثبیت کنم بعد روی نقاط ضعفم کار کنم.
هدف گذاری کنم که تا پایان تابستان به فراشناخت برسم.
از سایت کانون بیشتر استفاده کنم.
اولویت بندی درس هایم را مشخص کنم.
از امکانات سایت کانون بیشتر استفاده کنم.
روشهایم را می دانم ولی آنها را روی کاغذ بیاورم.
اول امتحان بدهم بعد درس بخوانم.
سعی کنم شفاف فکر کنم و بتوانم روش هایم را در هر درس بنویسم.
روش هایم را اصلاح کنم.
از ابزارهای کانون بهتر استفاده کنم.

کانونیهای حاضر در جلسه نفرات برتر 4 مرداد 98 (دختران)

کانونیهای حاضر در جلسه نفرات برتر 4 مرداد 98 (پسران)
تهیه و تنظیم
ناهید منجمی
