در این جلسه به سوالات دانش آموزان پاسخ می دهیم:
چکیده ای از سوال برترهای تهران و پاسخ کاظم قلم چی به سوال های آن ها در زیر آمده است:
سیدعلیرضا حسین زاده دوازدهم تجربی: خوابیدن از ساعت 11 تا 5 استاندارد است؟
خواب دو قسمت دارد، در یک قسمت از خواب شما خواب می بینید (که چندان مفید نیست) و به آن REM:Rapid Eye Movement میگویند و یک زمانی در خواب وجود دارد که در آن زمان، خواب نمی بینید (non REM)، قسمت مفید آن زمانی است که خواب نمی بینید و بهتر است ساعت 12 شب وسط خواب شما باشد و برای این منظور بهتر است ساعت 9.5 شب بخوابید ولی اغلب در این زمان دانش آموزان نمی خوابند ولی سعی کنید حداکثر تا ساعت 10 الی 11 بخوابید. در ساعات روز، خواب شما اغلب در مرحلهی REM است و با دیدن خواب همراه است. کسانی که دیرتر می خوابند به دو دلیل باید ساعت خوابشان را زودتر کنند. یکی به این دلیل که استاندارد است و دوم این که بین 6 تا 8 ساعت باید بخوابید.
زمان استاندارد خواب خود را داشته باشید و کیفیت ساعت مطالعه ی خود را افزایش دهید.
تنوع درس ها (افزایش تعداد درس ها) در یک روز به افزایش راندمان شما کمک می کند به ویژه در این ایام.
دو اشتباه را در مورد زمان نکنید:
اشتباه اول: در زمان کنکور برخی فکر می کنند باید ثانیه ها را به چنگ بیاورند. کنکور مسابقه ی ثانیه ها و دقیقه ها نیست. اگر دیدید حالتان خوب نیست سرتان را بگذارید روی صندلی و 5 الی 10 دقیقه بخوابید یا مثلا اگر کسی نیاز به رفتن به سرویس بهداشتی دارد برود و فکر نکند زمان را از دست می دهد، کنکور مسابقه ی ثانیه ها نیست یا مثلا کسی دیر میرسد نگران نشود و استرس نگیرد فقط دقایقی را از دست داده است زمان باقی مانده را استفاده کند. قانون بازده نزولی هم در اینجا صادق است. برخی از دانش آموزان گزینه ها را وارد نمی کنند که زمان تلف نشود و در انتها نمی توانند یا اشتباه وارد می کنند.
اشتباه دوم این است که ساعت مطالعه را در حین مطالعه افزایش دهید. اینجا قانون بازده نزولی رخ می دهد یعنی می خوانید ولی از یک جایی به بعد بازده شما افت می کند. ساعت مطالعه ی شما باید به صورتی باشد که در حین مطالعه شاداب باشید یعنی باید پرتلاش باشید و در عین حال هم بانشاط. برخی از ساعت خواب خود می زنند تا درس بخوانند و این کار هم توصیه نمی شود.
یک منحنی در مورد اضطراب وجود دارد که در آن یک نمودار مربوط به انتظار شخص از خود است و یک نمودار مربوط به انتظار دیگران به ویژه اولیا از آن ها است و یک نمودار مربوط به عملکرد شخص؛ معمولا اضطراب زمانی رخ می دهد که عملکرد شخص پایین است و انتظار شخص از خود و انتظار دیگران هم از او بالاست. معمولا انتظار دانش آموزان از خودشان بالاتر است.
...................................................................
سیدعلیرضا حسین زاده: آیا کار درستی است که در مدت باقی مانده هر روز یک آزمون دهیم و هر شب هم آن را بررسی کنیم؟ درواقع آیا درست است که تعداد آزمون ها را بیشتر کنیم؟
در روش سه روز یکبار مهم این است که شما در دو و نیم روز باقی مانده چه استراتژی ای داشته باشید. مهم است که کدام درس ها را انتخاب می کنید. این انتخاب یک سطح بالای شناختی است. رتبه ی کسی بهتر می شود که انتخاب های درست تری دارد. این تصمیم ها و انتخاب ها هستند که نتیجه را تعیین می کنند. یکی از حیطه های سخت شناختی، تصمیم گیری است. قضاوت، تصمیم و حل مساله سطوح بالاتر هستند. حفظ کردن و تمرکز جزو حیطه های پایین تر شناختی هستند. برنامه ریزی و مهارت های فراشناختی در دوره ی پایانی خیلی مهم تر هستند. این که مطالب را در دو و نیم روز از کجا بخوانید، کدام درس ها را با هم مطالعه یا مرور کنید مهم است، شما باید بتوانید درست انتخاب کنید که در هر نصف روز چه درسی را بخوانید. در این ماه آخر رتبه ها جابه جا می شوند. یکی از ویژگی های نوابغ قدرت تشخیص اولویت ها است.
...................................................................
امیرحسین معصومی با میانگین تراز 6400 تجربی: زمان تحلیل آزمون فکر می کنم همه ی کتاب را بلد نیستم و فکر می کنم تسلط کافی را ندارم مثلا برای زیست وقتی می خواهم مرور کنم کل یک فصل را مرور می کنم و این کار خیلی زمانم را می گیرد.
امتحان دادن به شما کمک می کند و امتحان شما را محک می زند شما که همه ی سوالات را غلط جواب نداده اید. سراغ قسمت هایی که درست جواب دادید نروید. ابزار امتحان به شما کمک می کند کدام قسمت ها را بخوانید.
امیرحسین معصومی: بعد از این باید این کار را انجام دهم: درست ها را که کنار می گذارم، به نزده هایم وقت نمی کنم رسیدگی کنم ولی برای غلط هایم که در آن ها یادگیری ناقص دارم وقت می گذارم.
الان شما به اراده و عمل نیاز دارید. در انتها هم اگر زمان داشتید سراغ نزده ها بروید.
...................................................................
یگانه منصوریان فارغ التحصیل رشته تجربی:استرس زیادی دارم و با اینکه خوب می خوانم ولی استرسم زیاد است.
استرس آزمون طبیعی است ولی افزایش تعداد آزمون هایی که به شما کمک می کند تا هم شناخت بیشتری از خودتان پیدا کنید و هم این که آرامشتان بیشتر شود.
...................................................................
کیانا علی زاده: موقع مطالعه همه درس ها را پوشش دهیم بهتر است یا تعداد خاصی را کار کنیم؟ البته در حین صحبت های شما جوابم را گرفتم شما گفتید بهتر است 5 درس را مرور کنید و بیش از آن افراطی است.
تمرکز روی 4 و 5 درس ایده آل است، 1 و 2 درس کافی نیست. اگر تعداد درس ها را بیشتر کنید نگران نصف و نیمه ماندن هم نمی شوید.
...................................................................
مصطفی زارع: تلاش می کنم تمام تکنیک ها را اجرا کنم ولی زمان لازم برای اختصاصی ذخیره نمی شود و زمان کم می آورم و موقع تحلیل متوجه می شوم می توانستم به آن ها جواب دهم.
تمام سوال های آسان را جواب دهید بعد به برخی از سوال های وقت گیر که تاحدی مطمئن هستید می توانید به آنها پاسخ دهید، جواب دهید و باقی سوالات را رها کنید. شما هیچ مشکلی ندارید و تا همین قدم هم خوب پیش رفته اید الان فقط باید به تمام سوالاتی که می توانید جواب دهید.
...................................................................
آیدین باقری فارغالتحصیل رشتهی تجربی با میانگین تراز 6900: در زمان باقی مانده بیشتر مطالعه کنم یا تست بزنم؟ امسال بیشتر بازیابی کردم ولی استرس دارم از این جهت که وقتی آزمون می دهم مبادا قسمتی باشد که در آزمون ها نباشد و من آن را بلد نباشم.
سراغ نزدهها و اشتباه زدههایتان بروید، با همین ترازی که دارید قطعا چند سوال برای شما جدید خواهد بود.
آن چه می توانید جواب دهید را جواب دهید. چند سوال اختلافی در کنکور خواهیم داشت که بعد کنکور هنگام کلیدزنی که در سایت کانون توسط دبیران و برترها و کادر علمی کانون انجام میشود میبینید که بین دبیران هم اختلاف نظر وجود دارد کاری که شما باید انجام دهید این است که نباید به این سوالها سر جلسهی آزمون فکر کنید وگرنه زمان را از دست می دهید. برخی می گویند سوال های کانون بی غلط است ولی در کنکور گاه سوال یا سوالاتی اشتباه هستند و ما این مورد را چگونه شبیهسازی کنیم؟ شما باید این سوال ها را سریع سر جلسه تشخیص دهید و وقت صرف آنها نکنید.
آیدین باقری: پس من بعد از این آزمون که میدهم اول اشتباه هایم را بررسی میکنم بعد روی نزده هایم کار میکنم و سعی میکنم آن ها را یاد بگیرم.
...................................................................
آیدین باقری: من تکنیکهای مدیریت زمان را اجرا می کنم و حتما 40 دقیقه وقت اضافی می آورم ولی در بازگشت استرس دارم که مبادا انتخابم اشتباه باشد، بین سوالاتی که برای دور دوم پیش رو دارم، شک دارم.
خود این هم فراشناختی است شما باید همان جا بتوانید تشخیص دهید اگر ماندیدکه چه کار کنید و به سراغ کدام سوال بروید به ترتیب به سوالها جواب دهید. فرق رتبه های برترها در همین زمینه است در انتخاب اولویتها، در کل شما مشکلی ندارید.
شما در نوبت اول ساده ها را پاسخ میدهید و چند بار که تمرین کنید به استراتژی بازگشت بهتری می رسید.
استراتژی بازگشت شما چگونه است؟
در دور اول پاسخ گویی به سوالات به ترتیب دفترچه پیش می روم وقتی به شیمی میرسم زمان میگذارم و شیمی را به 80 درصد می رسانم پس اول شیمی را کامل می کنم بعد در درس زیست سراغ شمارشی ها می روم بعد سراغ ریاضی و بعد فیزیک میروم. من این روش را خیلی امتحان کرده ام حدود 7 بار در دوران جمعبندی و در آزمون های قلمچی هم کار کرده ام.
این کار را عوض نکنید کار شما منطق دارد و اتفاقی هم نیست که تراز شما هم 7000 است. هر چیزی را که می توانید ساده کنید و شما این کار را انجام دادهاید به کار خودتان ادامه دهید.
...................................................................
علی عفت نژاد با میانگین تراز 6660:در زمانی که کانون تاکید به اجرای روش سه روز یکبار داشت ما امتحان نهایی داشتیم و نرسیدیم دقیقا طبق آن برنامه از خودمان امتحان بگیریم الان مثلا 93 داخل و خارج را می خواهم کار کنم در زمان کمتر کتاب هایم را مرور کنم یا مجموعه سوال را بزنم چراکه در نظام جدید به متن کتاب زیاد توجه نشده است.
امسال بین نظام جدید و فارغ التحصیل ها این چالش هست. شما خودتان هم اشاره کردید که سوال های نظام قدیم برای شما شاید زیاد مفید نباشد.
اول اینکه کتاب 10 دوره را برای همین تهیه کردیم، این کتاب را کار کنید منبع خودتان را باید عوض کنید تا سوال های نظام جدید ببینید نه نظام قدیم.
دوم اینکه در ایام امتحانات چیزی را از دست نداده اید و درگیر امتحانات بودید می توانید این مدل را هم داشته باشید که درس نخوانید و فقط مرور کنید.
و سوم، الان که امتحانات شما تمام شده است تا زمان کنکور کلی زمان دارید و 6 الی 8 دوره را می توانید کار کنید. وقتی زمان ما کم است بیشتر باید برنامه ریزی کنیم.
...................................................................
علی عفت نژاد: سر جلسهی آزمون وقتی یک تعداد سوال به طور وحشتناکی پشت سر هم سخت هستند چه کار کنیم؟
دو روش وجود دارد:
روش اول این است که این سوالات را رد کنید و بعد که حالتان بهتر شد سمت آنها برگردید.
روش دوم اراده قویتری می خواهد و آن این است که در دل این سوالهای سخت شاید سوال ساده هم پیدا شود ولی شما چون استرس گرفتهاید ممکن است همهی سوالات به نظرتان سخت بیایند، درواقع ممکن است به خودتان تلقین کرده باشید و سوالات را سخت تر ببینید.
...................................................................
جواد زاهدی دوازدهم ریاضی: توصیه می کنید به صورت مباحثه ای درس بخوانیم یا نه خودمان بخوانیم مثلا با هم بخوانیم و از هم سوال بپرسیم؟
در درس های ریاضی و فیزیک و برای رفع اشکال مشکلی نیست ولی در دروس دیگر نتایج را به اشتراک بگذارید. وقت شما را هدر می دهد.
خیلی موافق نیستم ولی این هم جواب قاطع ندارد و موضوع فراشناختی است. باید ببینید شما چطور فردی هستید شما خودتان را می شناسید و اگر میدانید شخصی هستید که وقت تلف می کنید این کار را نکنید. زمانی که با دوستانتان درس می خوانید چقدر مفید است این مهم است و این موضوع شخصی است و پاسخ هم شخصی است.
من فکر می کنم اگر یک ساعت با هم درس بخوانیم سه ربع آن مفید است.
پس برای شما می تواند موثر باشد چون خودتان می گویید برایتان موثر بوده است.
...................................................................
امیررضا مشام با میانگین تراز 6750: حافظه کوتاه مدت ضعیفی دارم پنج شنبه قبل آزمون 2 به بعد نمی خوانم و مثلا فوتبال بازی میکنم ولی مباحثی که آبان و آذر خوانده ام را بهتر به خاطر دارم و درس های حفظی که خیلی شک دارم و نخوانده دارم را چه کار کنم؟
الان زمان خوبی دارید، 20 روز تا کنکور، روزانه یک زمانی (بین نیم ساعت تا سه ربع) را برای یک عمومی و اختصاصی اختصاص دهید و برای اینکه مطمئن شوید یاد گرفته اید امتحان بدهید. چندین بار از خودتان امتحان بگیرید با این کار نگرانی شما رفع می شود.
من هم توصیه میکنم نصف روز آخر درواقع روز قبل از کنکور درس نخوانید و این که می گویید فوتبال بازی می کنید خوب است ولی حواستان باشد اتفاقی نیفتد مثلا دست و پایتان را نشکنید.
...................................................................
امیررضا مشام: من سر جلسهی آزمون وقتی یک درس را خراب می کنم حواسم به آن درس است و بعد از آن بقیه ی درس ها را خراب می کنم.
صرف دانستن این موضوع به شما کمک می کند. در این جسات به نام مسیح نیلچیان و معین فلاحت گر اشاره کرده ام هر دو این افراد در کنکور با سوالات سخت اولین درس روبرو شدند ولی معین فلاحت گر توانست خودش را مدیریت کند و بهم نریزد ولی مسیح نیلچیان نه، مسیح نیلچیان باید رتبه ی 1 کشور می شد از اصفهان ولی به هم ریخت معین فلاحت گر ادبیات را 70 درصد زد ولی شد نفر اول کشور. کسی که روحیه اش را از دست بدهد می بازد شما هم وقتی خودتان را میشناسید باید برای خودتان به صورت منطقی جا بیندازید که این موضوع شما را عقب نیندازد، شرکت در آزمون فقط دانش شما را نشان نمی دهد بلکه مدیریت شما را هم نشان می دهد. وقتی این شرایط برایتان اتفاق افتاد به خودتان نهیب بزنید و به خودتان بگویید یادم باشد بقیه ی درس ها و سوال ها را خراب نکنم.
...................................................................
سیدمتین لشگری دوازدهم ریاضی: اغلب کتاب هایم را دو یا سه بار مرور کرده ام میلی به سمت آن ها ندارم چه کار کنم؟
دو روز یکبار کار کنید و به جای اختصاص نصف روز به یک درس فقط رفع اشکال کنید.
...................................................................
ساجده عزیزی رشتهی انسانی: این که هفته ی آخر را به درس های ضریب دار اختصاص دهیم درست است؟ پشتیبانم هم گفت که در دوران تورق سریع، یک روز را فقط صرف یک درس نکن و تعداد را بیشتر کن.
کاظم قلمچی: من با توصیه پشتیبانت موافق هستم به ویژه برای شما که رشتهی انسانی هستید.
جمع بندی را چطوری انجام میدهید؟
من ساعت 8 تا 12 امتحان می دهم و شبیه سازی می کنم، بعد آزمونم را تحلیل میکنم که تا ساعت 5 طول می کشد به این صورت که پاسخ نامه را به ترتیب دفترچه نگاه میکنم و خلاصه زرد را هم مرور می کنم (با این کار هم نکات تکرار می شود هم انگار همه درس ها را مرور می کنم چون جامع هستند.) در زمان باقیمانده، در تمام آزمون اول درس هایی را که به صورت ثابت در نظر گرفتهام و ضریب بالایی دارند را مرور میکنم، این درسها جزء برنامه ی هر روز من هستند تاریخ ادبیات و تاریخ و عروض و برای این سه درس سه ساعت و نیم وقت می گذارم (صبح روزی که آزمون نمی دهم)، بعد ظهر یا کتابخانه می روم یا منزل هستم، در کتابخانه درس هایی که به تمرکز نیاز دارند را میخوانم و درس هایی که مسلط تر هستم را در منزل مرور میکنم.
به صورت سه روز یکبار کار میکنید یا دوروز یکبار؟
اوایل سه روز یکبار الان دوروز یکبار کار میکنم.
...................................................................
داوطلبان تجربی می توانند بعد از برگزاری کنکور رشتهی ریاضی و انسانی، سوال های عمومی و شیمی رشتهی ریاضی و عمومیهای انسانی را ببینند و ما هم این موضوع را توصیه میکنیم.
...................................................................
یک الگو در کنکور وجود دارد که خوب است با آن آشنا باشید و سوالات را پیش بینی کنید. در این زمینه، حامد هوشیاران مدیر تولید کتابهای عمومی، توضیحات زیر را دادند:
پاسخبرگ مشاورهای:
ما همه ساله، دفترچه های کنکور سه سال اخیر را بررسی می کنیم و یک پاسخبرگ مشاورهای در اختیار شما قرار میدهیم، در دروس عمومی به لحاظ شکلی تقریبا سوالات به سبک مشخصی هستند و ما هرسال این پاسخبرگ را از سال 92 به روزرسانی می کنیم.
امسال چون نظام جدید و قدیم را با هم داریم به داوطلبانی که میتوانند سوالات عمومی رشتههای دیگر را ببینند توصیه میکنیم حتما کنکورهای عمومی را ببینید و این به شما کمک میکند با استراتژی بهتری سرجلسهی کنکور بروید.
...................................................................
خانم بیابان پور دبیر ریاضی و مدیر مدرسه هستند و در عین حال مادری هستند که دخترشان امسال کنکور دارند و او را در دوران جمعبندی و روش سه روز یکبار همراهی میکنند (همچنین از آزمون های آنلاین سایت هم به همراه دخترشان در دوران جمعبندی استفاده کردند) و در برنامههای تحصیلی دخترشان مشارکت دارند، بخشی از صحبتهای ایشان به عنوان یک مادر موثر در موفقیت فرزندشان در زیر آمده است:
در این مرحله دخترم جمع بندی می کند و آزمونها را به روش سه روز یکبار (و اخیرا دو روز یکبار) امتحان میدهد، درواقع این جمعبندی عملا به روش بازیابی انجام می شود و من اطلاعات پاسخ برگ را بعد از تحلیل او وارد سیستم می کنم.
با این مشارکت بیشتر، چقدر شناخت شما نسبت به رفتار آموزشی دخترتان بیشتر شده؟
خیلی زیاد.
کار مادر می تواند مثل مربی باشد. وقتی شما درگیر هستید خیلی موثرتر است.
میزان همراهی من به دلیل مشغلهی کاری قبلا خیلی زیاد نبود و شقایق به طور مستقل درسش را جلو میبرد ولی این دوران میزان حضورم در کنار دخترم بیشتر شده مثلا هنگام آزمون دادن او زمان کنکور را به او اعلام می کنم، شاید برای من انجام این کار خیلی پررنگ نباشد ولی برای او موثر است، دخترم روش زمان های نقصانی و مدیریت زمان را انجام میدهد و استراتژی بازگشت هم دارد. دخترم تصمیم گرفته است یکی از سه رشتهی برتر تجربی را انتخاب کند و هدفش مشخص است، امسال نهایت تلاشش را می کند و اگر نشد سال بعد.
کاظم قلمچی: تکلیف این دانشآموز و خانوادهاش با خودشان روشن است، این که یک تصمیم درست یا غلط است به خود خانواده ربط دارد، وقتی اولیا درگیر کار هستند آرامش آن ها هم بیشتر است.
دخترتان استرس دارد؟
نه ندارد من هم نگران نیستم. پیرامون امتحان نهایی امسال صحبتهای منفی زیاد بود چراکه دانشآموزان هم کنکور دارند هم باید امتحان سال آخر را به صورت نهایی دهند. درواقع امتحان تشریحی با برنامهی تستی کنکور همخوانی ندارد ولی دخترم بسیار مناسب از شرایطش بهرهبرداری کرد بدین صورت که در زمان مطالعه و آمادگی برای امتحان تشریحی، مباحث را به گونهای مرور کرد که اشکالاتش را نیز رفع کند و امتحان نهایی را مزاحمتی برای کنکورش نمیدانست، البته سرعت تست زنی آن ها را کم کرد ولی روش دو روز یکبار را انجام می دهد و خودش را میرساند.
آیا فکر می کنید بتواند جمع بندی کند؟
کاملا مطمئن هستم چون تصمیمش جدی است. منحصرا خودش را می بیند و مسلط است، وضعیت خودش را می شناسد و می داند چه می خواهد و می داند اگر امسال به تصمیمش نرسد برای سال بعد می گذارد.

کانونیهای حاضر در جلسه نفرات برتر 24 خرداد 98 (پسران)

کانونیهای حاضر در جلسه نفرات برتر 24 خرداد 98 (دختران)
تهیه و تنظیم
ناهید منجمی
