علت تفاوت چشمگیر در نمرهی کلاسی و تراز دانشآموزان، از سوالات پرتکرار اولیا میباشد. یکی از دلایل این مساله تک بعدی بودن امتحانات کلاسی است. به عبارتی چون سلیقهی هر دبیر مشخص است و همان یک نفر درس را در کلاس تدریس کرده، سوال طراحی کرده و تصحیح میکند و از طرفی امتحان به صورت تکدرسی است، نمرهی دانشآموز به مراتب بهتر از نمرهی آزمون است. ولی در آزمونها این شرایط فرق دارد. طراح سوالات افراد متفاوتی هستند که در نهایت این سوالات گزینش هم میشوند و با تعدد دروس و حجم بالای مباحث روبهرو هستیم. این حالت در امتحانات نهایی نیز کم و بیش حاکم است. دانشآموز در امتحانات نهایی پایان سال با حجم بالای مباحث (کل کتاب) مواجه است که برای شرکت در امتحان آن درس و کسب نتیجهی دلخواه بایستی با تیپهای متفاوتی از سوالات آشنا شود و بر تمام قسمتهای کتاب مسلط باشد.
این دو مساله را به هم سنجاق کنید! این کار موفقیت شما را تسهیل میکند. امتحانات نهایی اصلیترین و مهمترین پروژهی دانش آموزان سال یازدهم و دوازدهم میباشد که بایستی نه فقط در ایام نزدیک به آن، بلکه از هم اکنون برای موفق شدن در آن تلاش کنند.
رعایت نکات عنوان شده در برنامهی مطالعاتی باعث کسب نتیجهی دلخواه در آزمونها و پیرو آن امتحانات نهایی خواهد شد:
هنگام مطالعهی کتابهای درسی متن درس را کامل و دقیق بخوانید و حتماً خلاصهنویسی کنید.
استفاده از کتابهای پرتکرار و 500 سوال تشریحی را برای آشنایی با تیپهای متفاوت سوالات در برنامهی خود قرار دهید.
مراحل مطالعه را رعایت کنید و از تستزنی منظم غافل نشوید.
در دوران عید روی مرور و تکمیل مباحث نیمسال اول متمرکز شوید.
روزهای پایانی سال را با جدیت در کلاس درس حضور داشته باشید.
قبل از ورود به پروژهی امتحانات یادگیریهای خود را از نظرِ رسیدن به تسلط کامل و تکمیل یادگیریهای ناقص کنترل کنید.
