نظم ذهنی، یکی از مهمترین پیشنیازها برای پیشرفت مداوم است. نظم ذهنی بهنوعی تنهی اصلی درخت فراشناخت است. در این مقاله بعد از تعریف کلی نظم ذهنی به راهکارهایی برای نظامدهی به ذهن خود میپردازیم.
تعریف نظم ذهنی: ذهن خود را اتومبیلی فرض کنید و نظم آن را ECU (کامپیوتر) آن. اگر به ECU برنامهی درستی داده شود میتواند حداکثر عملکرد، حداکثر بهرهوری در مصرف سوخت و کمترین میزان تولید آلودگی را داشته باشد و به طور کلی عملکرد اتومبیل را به طرز چشمگیری افزایش میدهد؛ یعنی ما برای پیشرفت خود نیاز داریم تا به ذهن خود جهت داده و آن را به صورت مداوم با برنامهریزی و نظم در اجرای آن، ارتقا بخشیم.
بعضی از راهکارهای ایجاد نظم ذهنی:
بسط دادن روش پیشرفت: همهی دانشآموزان حداقل به یک درس علاقهی بیشتری دارند و جالب است که در آن پیشرفتهای مداومی هم دارند. پس برای مابقی درسها باید ایجاد علاقه کرد و همان روشی را که باعث پیشرفت شما در آن درس شده برای سایر درسها بسط دهید.
برای هفتهی اول و دوم طراحی متفاوتی داشته باشید. این طراحی و استراتژی برای دانشآموزان مختلف متفاوت است. مثلاً در هفتهی اول بیشتر تشریحی و در هفتهی دوم بیشتر تستی کار کنید یا در هفتهی اول بیشتر به اختصاصیها و در هفتهی دوم بیشتر به عمومیها توجه کنید. این روش بهترین روش برنامهریزی در دو هفته است؛ زیرا برنامه را از یکنواختی خارج کرده و علاقهی بیشتری در اجرای آن خواهید داشت.
در درس خواندن يا تفريح کردن، براي خود مقرراتی در نظر بگیرید و در مقابل آن، قاطع و منصف باشید. همچنین براي مطالعه هدفهاي کوتاهمدت تعیین کرده و در صورت رسيدن به آن هدف به خود پاداش دهید و در غير اين صورت خود را تنبيه کنید.
اولیا باید در ایجاد نظم ذهنی کمک کرده و سعي کنند منطقي و بدون تأثیرپذیری از حرف ديگران به علايق و تواناييها و اهداف فرزند خود فکر کنند. وقتي فرزندشان موفقيتي، هرچند کوچک، به دست ميآورد، این باور را ایجاد کنند که در نتيجهي سعي و تلاش او بوده، نه شانس و اتفاق.
