نقش تصویر در یادگیری مطالب، اهمیت زیادی دارد. اهمیت تصاویری که در کتابهای درسی ارائه میشود شاید بیش از هر چیز در همین نکته مستتر باشد که در مقایسه با تصاویر، ذهن انسان زمان زیادی لازم دارد تا اهمیت حروف را در کتابهای آموزشی دریابد و خوانشی دقیقتر از مسائل آموزشی داشته باشد.
تصاویر با سرعت بیشتری نسبت به متن در حافظهی بلندمدت جای میگیرند. ذهن به صورت ناخودآگاه، حرفها، متنها، مفاهیم و ایدهها را برای درک بیشتر به تصویر تبدیل میکند.
تصاویر باعث افزایش درک مطالب میشوند. بنا بر تحقیقات انجامشده، استفاده از تصویر تا 400 برابر به درک بیشتر مطلب کمک میکند. این اتفاقی است که معمولاً به دلیل افزایش قدرت تجسم در فهم مسائل به وجود میآید. با ترکیب بصری، چیز تازهای خلق میشود که شرایط افزایش هوش جمعی را فراهم میکند. زبان تصویر تأثیر بسیار زیادی در ارتقای درک انسان دارد و ظرفیت بالاتری برای ذخیره، درک مطلب و ترکیب حجم وسیعی از اطلاعات را به انسان میدهد.
علائم تصویری، محرکهای قویتری برای احساسات هستند. از آنجا که تصویر نشانهگذاریهای دقیقتری از زندگی را به مخاطب ارائه میدهد باعث افزایش همذاتپنداری او میشود و این همذاتپنداری با افزایش درک و احساسات نسبت به موضوع همراه میشود.
استفاده از تصویر در کتابهای درسی انگیزهی مطالعه را افزایش میدهد. این اتفاقی است که مخصوصاً در سنین کمتر برای دانشآموزان رخ میدهد. حضور عکس، نقاشی و تصاویر مختلف در کنار متن ایجاد انگیزهی بیشتری برای توجه به موضوع و متن مورد نظر در کتاب میکند.
انتقال پیام به واسطهی تصویر با سرعت بیشتری اتفاق میافتد.
الف) تصویر میتواند در سیزده هزارم ثانیه در ذهن نقش ببندد.
ب) ذهن ما میتواند در هر ثانیه 36 هزار تصویر را ثبت کند.
ج) 90 درصد از دریافتهای اطلاعات در ذهن به تصویر تبدیل میشوند.
د) تصاویر نسبت به متن 60 هزار برابر سریعتر درک میشوند.
هـ) 40 درصد نورونهای عصبی به شبکیهی چشم متصل هستند.
برگرفته از نکات کتاب سوادآموزی تصویری، نوشتهی دکتر لینل بورمارک
