موضوع جلسه:
1- اگر میخواهید پیشرفت کنید، جلسهی دستاوردهای تابستان را جدی بگیرید.
2- صحبتهای برخی از دانشآموزان برتر در مورد دستاوردهایشان در تابستان
شما موفقیتهای آیندهی خودتان را روی دستاوردهای گذشتهی خودتان بنا میکنید. دلیل اینکه از دستاوردها شروع میکنیم در این است که هیچ دستاوردی تصادفی نیست و شما میتوانید از دل دستاوردها روش کشف کنید، سپس باید روشهای خوب خودتان را ادامه دهید.
ویژگی مشترک:همه ی دانش آموزانی که با تصمیم شخصی در کانون ثبت نام می کنند و همه ی اولیایی که فرزندانشان را در آزمون های برنامه ای ثبت نام می کنند یک ویژگی مشترک دارند:پیشرفت درسی و موفقیت بیشتر دانش آموزان
از همه ی امکانات کانون استفاده کنید :شرکت منظم و بدون غیبت در آزمون های برنامه ای و دریافت بازخوردهای منظم حتما سبب پیشرفت دانش آموزان خواهد شد اما دانش آموزان و اولیایی که از امکانات موجود در کانون بیشتر استفاده می کنند نتیجه ی بهتری می گیرند .
در جلسه های پنج نفره حتما شرکت کنید :یکی از مهم ترین امکانات موجود در کانون جلسه های پنج نفره است . این جلسه ها در هر فصل یک بار برگزار می شود و محور اصلی جلسه، ارائه ی دستاوردها و پیشرفت ها و موفقیت های دانش آموزان توسط خودشان است .
ارائه ی هر دانش آموز در پنج دقیقه با بیان وتوضیح دستاوردها شروع می شود و با هدف گذاری به پایان می رسد .
در این مقاله من ابتدا به هدف گذاری می پردازم و روش هدف گذاری کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت را توضیح می دهم و در پایان علت این را می گویم که چرا بهتر است در جلسه های پنج نفره و در تفکرات و خلوت خودتان و برنامه ریزی هایتان ،ابتدا دستاوردهایتان را بشناسید و بیان کنید و پس از آن به سراغ هدف گذاری بروید.
هدف گذاری در کانون
هدف گذاری کوتاه مدت ، میان مدت وبلندمدت
ابتدا از هدف گذاری کوتاه مدت آغاز می کنیم .هدف گذاری با روش چند از 10
در کانون هدف گذاری کوتاه مدت را برای آزمون بعد انجام می دهید . چهار سال پیش روشی را برای هدف گذاری طراحی کرده ام که به شما امکان می دهد آینده ی خود را گام به گام طراحی کنید و خودتان با دست های خودتان آینده ی درسی تان را بسازید . این روش هدف گذاری کوتاه مدت ، روش چند از 10 است . در کارنامه ی آزمون در هر درستان علاوه بر درصد و تراز نمره ی چند از 10 خود را می بینید . پس از دیدن نمره ی چند از 10تصمیم بگیرید در آزمون بعدی در یک یا دو درس نمره ی چند از 10 خود را یک یا دو واحد افزایش دهید . وقتی همه چیز مهم است هیچچیز مهم نیست و باید از قدرت تمرکز استفاده کنید (روی یک یا دو درس تمرکز کنید).
همهی دانشآموزان میتوانند به قله برسند و پیشرفت کنند به این شرط که وقت کافی به هر دانشآموزی داده شود تا پیشرفت کند. باید به هر دانشآموزی کمک کرد تا روش خودش را کشف کند و گام به گام به آنها یاد داد.
آینده ساختنی است پیشبینی کردنی نیست شما یاد میگیرید آجرهای آینده را یکی یکی روی هم بگذارید و وقتی به هدفگذاری خودتان رسیدید، از آن لذت میبرید.
البته تصمیم با خود شماست و شما می توانید تصمیم بگیرید در چند درس یا همه ی درس ها چند از 10 خود را بیشتر کنید اما معمولا تمرکز نتیجه ی بهتری می دهید و توصیه می کنم هنگام هدف گذاری روی یک یا دو درس متمرکز شوید یعنی در بقیه ی درس ها برنامه ی همیشگی خود را داشته باشید و نمره هایتان را حفظ کنید اما در یک یا دو درس کار ویژه انجام دهید .البته هدف گذاری هم کاری شبیه مربیگری ورزشی است همان طور که هر مربی روش های خاص خود را دارد وقتی شما هم در هدف گذاری کوتاه مدت مسلط شدید روش ها و لم های خودتان را خواهید داشت و مثلا شاید تصمیم بگیرید در هیچ درسی چند از 10 خود را افزایش ندهید و به تثبیت دستاوردهای گذشته تان بپردازید یا این که در یک درس بخواهید چند از 10 خود را بیش از 2 واحد افزایش دهید و به دلیل تسلط خود در یک مبحث یا اراده ی قوی که در خودتان سراغ دارید تغییر رادیکال و چشم گیر ایجاد کنید یا این که بخواهید به جای یک یا دو درس در چند درس چند از 10 خود را افزایش دهید .
یکی از حسن های هدف گذاری با روش چند از 10 این است که هر دو هفته یک بار تکرار می شود و اگر شما در آزمون های نخست که هدف گذاری چند از 10 را انجام می دهید نتوانستید به نتایج از پیش تعیین شده برسید به تدریج هدف گذاری تان را معقول تر و سنجیده تر ومتناسب با خود ویژگی هایتان تنظیم خواهید کرد .
با تمرین یاد میگیرید چگونه هدفگذاری کنید.
هم فکری و مشاوره با اولیا و پشتیبان حتما در عمق بخشیدن به تفکر شما کمک خواهد کرد . مهم نیست تخصص یا شغل اولیای شما چیست آن ها تجربه ی بیشتری در زندگی دارند اولیای خود را در هدف گذاری کوتاه مدت خود درگیر کنید . قبل از پایان مسابقات فوتبال از بیننده های تلویزیون می خواهند که نتیجه را پیش بینی کنند و خیلی ها این کار را انجام می دهند . پدر و مادر شما حتما با یک بیننده ی عادی مسابقه تفاوت دارند و می توانند با شناخت بیشتری که از شما و شخصیت آموزشی ومیزان اراده و سخت کوشی و جدیت و روحیات شما دارند در هدف گذاری و پیش بینی نتایج به شما بیشتر کمک کنند . حداقل فایده ی مشورت با پدر ومادرتان این است که خودتان بیشتر و بهتر فکر می کنید و تصمیم بهتری می گیرید و هدف گذاری سنجیده تری انجام می دهید .
فقط دو یا سه دقیقه کافی است:تمام فرایند هدف گذاری چند از 10 از ابتدا تا پایان ، از تصمیم خودتان تا گفت وگو با اولیا و پشتیبان ، به زمان خیلی کمی نیاز دارد مثلا دو یا سه دقیقه . اجزای مختلف برنامه ریزی ، از نوشتن دفتر برنامه ریزی تا هدف گذاری هر کدام به زمان خیلی کمی نیاز دارند و نه تنها مانع کارهای دیگر شما نمی شوند بلکه در زمان خیلی کوتاه سبب ارتقاء کیفیت آموزشی شما می شوند . پر کردن دفتر برنامهریزی روزی یک دقیقه زمان نیاز دارد. پدر و مادرهایی که فرزندشان در نوشتن دفتر برنامهریزی تنبلی میکنند، میتوانند برای فرزندشان یادداشت کنند.
هدف گذاری کوتاه مدت را چند باردیگر انجام دهید:پس از این که در روز آزمون هدف گذاری خود را انجام دادید، در دفتر برنامه ریزی تان یادداشت کنید .یک هفته بعد مثلا در روز پنج شنبه یا جمعه یک بار دیگر هدف گذاری تان را بازبینی کنید و اگر لازم بود هدف گذاری را اصلاح کنید. این کار را یک روز قبل از آزمون هم انجام دهید و در پایان در روز آزمون وقتی برگه ی هدف گذاری و خودنگاری آغازین و پایانی را قبل از جلسه ی آزمون دریافت کردید هدف گذاری نهایی خود را بنویسید . اگر هم برگه ی خودنگاری را نداشتید روی یک برگ کاغذ که خودتان دارید یادداشت کنید .
آینده ساختنی است :با تکرار هدف گذاری کوتاه مدت یاد می گیرید که آینده ساختنی است و خود شما هستید که آینده را می سازید . وقتی هدف گذاری ها و پیش بینی هایتان درست از آب در می آید و به نتیجه ای که هدف گذاری کرده اید می رسید حس خوبی را تجربه می کنید و اگر به هدف گذاری تان نرسیدید برای آزمون بعدی بهتر فکر می کنید بیشتر مشورت می کنید و با زحمت و تلاش بیشتر هم هدف گذاری را یاد می گیرید و هم سخت کوشی و تلاش را.
دو ویژگی و فایده ی مهم هدف گذاری چند از 10:
چرا ما به جای درصد به چند از ده اشاره میکنیم؟
شما چند از 10 را به خوبی حس می کنید و برایتان ملموس است . به انگشتان دست خود نگاه کنید 10 تاست . شاید یک دلیل مهم برتری و جهانگیر شدن سیستم و مقیاس دهدهی در مقایسه با اعداد هفت ( هفته ) و دوازده ( دو جین و دوازده ماه ) همین تعداد انگشتان آدم هاست . به پاسخ برگ خود در جلسه ی آزمون توجه کنید . در زیر هر 10 سوال یک خط کشیده شده است در آزمون های رسمی هم معمولا زیر هر 10 سوال خط کشیده شده است . پس از روش چند از 10 کاملا محسوس و ملموس است وتصور و تجسم آن در هر لحظه برای شما ممکن و در دسترس است . اگر چند از 10 را با دو معیار دیگر یعنی درصد و ترازمقایسه کنید متوجه می شوید که تجسم چند از 10 در هر شرایط و هر زمانی به ویژه در جلسه ی آزمون به مراتب ساده تر و محسوس تر است . نمره ی تراز را اصلا نمی توانید محاسبه کنید و محاسبه ی درصد نیاز به چهار عمل اصلی ریاضی دارد و زمان بر است و نمی توان به صورت شهودی و حسی آن را فورا تجسم کرد .چند از 10 را شما و اولیا و پشتیبان به راحتی به خاطر می سپارید و می توانید همیشه به این هدف گذاری فکر کنید .وقتی به چیزی توجه می کنید می توانید آن را به دست آورید.
ویژگی دیگر هدف گذاری چند از 10 ساده بودن و مفهوم بودن آن برای همه است . اولیای شما با هر تخصص و شغل و هر سطح تحصیلات و هر میزان وقتی که می توانند برای شما اختصاص دهند به سادگی و در یک نگاه با نمره ی چند از 10 ارتباط برقرار می کنند و می توانند به شما کمک کنند . ساده بودن هدف گذاری چند از 10 به همه ی اولیا امکان می دهد به فرزندانشان کمک کنند . این مشاوره نیاز به تخصص ویژه ندارد و تجربه ی زندگی اولیا برای کمک به هدف گذاری فرزندان کافی است .
هدف گذاری میان مدت
در کانون هدف گذاری میان مدت را برای سه بازه انجام می دهید که ارتباط نزدیکی با یک دیگر دارند .برای جلسه های فصلی ، برای پروژه ی بعدی و برای امتحانات مدرسه .
با چهار مثال هدف گذاری میان مدت را توضیح می دهم :
مثال اول:اکنون که این مقاله را می نویسم مهر ماه است و جلسه ی پنج نفره ی فصل پاییز در اواخر آبان یا آذر برگزار خواهد شد . شما می توانید چند نوع هدف گذاری میان مدت انجام دهید : در یک یا دو درس چند از 10 خود را به صورت پیوسته و پایدار افزایش دهید و به نقطه ی قوت پایدار تبدیل کنید و در کارنامه ی پنج نوع درس که یکی از دو کارنامه ی جلسه های فصلی شماست این درس ها جزء نقاط قوت پایدار شما دیده شوند .
مثال دوم :هدف گذاری کنید که در پروژه ای که هم اکنون در آن قرار دارید یعنی پروژه ی آغاز نیم سال اول ، نمره ی تراز کل خود را مثلا 100نمره افزایش دهید .در هدف گذاری میان مدت می توانید روی نمره ی تراز هم هدف گذاری کنید .
مثال سوم :هدف گذاری برای امتحانات مدرسه ، هدف گذاری کنید در امتحانات مستمر مدرسه یا در امتحانات نیم سال اول معدل یا نمره ی امتحانی خود را در چند درس افزایش دهید . اگر برای امتحانات نیم سال اول هدف گذاری کردید نتیجه را در جلسه ی 5 نفره ی زمستان ( در نیمه ی دوم بهمن ) ارائه خواهید کرد .
مثال چهارم :هدف گذاری برای موفقیت در مسابقه های علمی ، آموزشی در سطح مدرسه ، شهر ، استان و کشور و هم چنین هدف گذاری برای کسب موفقیت در سایر حوزه های ورزشی ، هنری ، پرورشی
هدف گذاری بلند مدت
هدف گذاری بلند مدت به آینده ای دورتر ارتباط دارد و مواردی نظیر قبولی در آزمون های تیزهوشان ( برای دانش آموزان دبستانی و متوسطه ی اول) و قبولی در رشته ی دلخواه دانشگاهی برای دانش آموزان سال های آخر دبیرستان و آینده ی دورتر مثل شغل پس از پایان تحصیلات دانشگاهی مربوط می شود .
در جلسه های فصلی ما روی هدف گذاری کوتاه مدت و میان مدت تمرکز می کنیم .زیرا هدف گذاری ها کوتاه مدت و میان مدت و برنامه ریزی های مربوط به آن ها را می توانیم در طی جلسه ها بررسی کنیم . در باره ی هدف گذاری بلند مدت در مجالی دیگر سخن خواهم گفت .
به کسانی که روی یک دانشگاه خاص یا رتبه هدفگذاری میکنند هشدار میدهم که روی رشته هدفگذاری کنند زیرا این دو کار باعث استرس آنها میشود. اگر دقت کنید متوجه میشوید که رتبههای 1 تا 10 نیز به این موضوع فکر نمیکنند. به رشتهی دلخواه خودتان فکر کنید و روی رشته تمرکز کنید تا دانشگاه.
برخی از دانشآموزان رشتهی تجربی فقط روی سه رشتهی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی تمرکز میکنند، اشکال این گونه هدفگذاریها این است که هنگام درس خواندن این دانشآموزان دچار نگرانی میشوند، برخی نیز نگران نظر مردم هستند. توصیه ی من این است در هدفگذاری خوب و سنجیده فکر و هدفگذاری کنید در غیر اینصورت این فکر مزاحم مانع درس خواندن شما میشود. هدفی که دور از دسترس باشد نشانهی بلندپروازی نیست نشانهی نادانی است.
بیان دستاوردها قبل از هدف گذاری
در جلسه ی پنج نفره ، قبل از این که هر دانش آموزی در ارائه ی خود به ذکر هدف گذاری خود در آینده بپردازد دستاوردهای خود را در فصل گذشته توضیح می دهد . قرار نیست آینده را روی هیچ بنا کنیم . آینده ی ما ادامه ی گذشته ی ماست . شما حتما در گذشته دستاوردها و موفقیت هایی داشته اید . اگر نمره ی تراز کل شما در حدی که می خواسته اید خوب نبوده است در یک یا دو درس نقطه ی قوت پایدار دارید و می توانید آن ها را توضیح دهید . دستاوردهای گذشته را بیان کنید و سپس هدف گذاری کنید تا در آینده دستاوردهایتان را ادامه دهید یا دستاوردهای بهتری کسب کنید.قدر موفقیت های گذشته را بدانید و این دستاوردها را درجلسه به اولیای خود و دیگران هم بگویید تا آن ها هم به شما بیشتر اعتماد و افتخار کنند . البته قرار نیست در بیان دستاوردها اغراق و بزرگنمایی کنیم اما هر دانش آموزدر ارائه ی خود ابتدا دستاوردهای فصل گذشته را به صورت واقعی واز روی کارنامه ی پروژه ای یا کارنامه ی پنج نوع درس توضیح می دهد .
اکثر دانشآموزان کمالگرا هستند و میخواهند بهترین نتیجهها را کسب کنند، رتبههای تکرقمی هم گاه از خودشان راضی نیستند. شما باید دستاوردهای خودتان را ببینید.
دلیل اینکه میگوییم پدر و مادرها از ارائهی دستاوردهای فرزندانشان فیلم بگیرند این است که پدر و مادر آنها به آنها افتخار کنند یکی از ویژگیهای مشترک پدر و مادر برترها این است که به آنها افتخار میکنند.
سپس روش ها و راهکارهایی که سبب موفقیت او شده است را بیان می کند در قسمت سوم هدف گذاری خود را برای پروژه و فصل بعدی بیان می کند و برنامه ی خود را برای رسیدن به این اهداف تشریح می کند . بهتر است برنامه ها وراهکارهایی که برای رسیدن به هدف هایتان دارید ادامه ی راهکارهای موفق گذشته تان باشد و یکی دو راهکار جدید هم اضافه کنید .گاهی اوقات برخی از افراد گویی می خواهند همه چیز را ازصفر شروع کنند تمام برنامه هایشان جدید است .
برنامه ی خوب برنامه ای است که روش های خوب و موثر گذشته تان را ادامه دهد . باید مهارت های فراشناختی خود را ارتقاء دهید و روش هایی که تاکنون منجر به پیشرفت شما شده اند بشناسید و ادامه دهید و در مواردی که نیاز به تغییر روش و برنامه دارید به سراغ آزمودن و اضافه کردن روش های جدید بروید .
باید روشهای خوب گذشتهی خودتان را بشناسید و آنها را ادامه دهید، در واقع تعداد زیادی از روشهای قدیمی خوب خودتان را همراه دو یا سه روش جدید کنید.
ابتدا نگاه به گذشته و سپس نگاه به آینده
دفتر برنامهریزی جزء پرفروشترین کتابهاست زیرا استفاده از آن ساده است. در تکمیل دفتر برنامهریزی نیز توصیه میکنم حتما صفحهی 182 را پرکنید. اصل مهمی که در این صفحه لحاظ شده است، نگاه به گذشته است.
اگر به مقدمه ی دفتر برنامه ریزی هم توجه کنید می بینید در آن جا هم اصل اول برنامه ریزی به روش قلم چی را نگاه به گذشته نوشته ام . گذشته ی شما دانش آموزان جدی و پر تلاش آکنده از کارهای مثبت و خوب است ابتدا دستاوردهای گذشته تان را بشناسید و روی دستاوردهای گذشته ی خود و خانواده تان آینده بهتری را بسازید . اگر خودتان هم در گذشته هدف گذاری و برنامه ریزی نکرده اید و به موفقیت هایی رسیده اید به خاطر این است که در یک محیط غنی خانوادگی پرورش یافته اید محیطی که پدر و مادر شما برای علم و دانش ارزش قائل بوده اند و از هیچ کوششی برای موفقیت شما دریغ نکرده اند . بسیاری از مواقع تلاش اولیا آن قدر پیوسته و عادی انجام می شود که همگی آن را مثل آب یا هوا یک پدیده ی عادی می پندارند . آن قدر بدیهی می دانند که به آن توجه نمی کنند . عمل برخی از پدر و مادرها خود نشان دهندهی آن است که علم و دانش برای آنها ارزش دارد و به زحمت و تلاش ارزش قائل هستند و این موضوعات برای آنها کاملا عادی است. موفقیت شما تاکنون نتیجه ی اهمیت و تلاشی است که اولیای شما وخود شما تاکنون انجام داده اید باید این دستاوردها و ویژگی ها و راهکار ها را بشناسید و آینده را روی همین خود ویژ گی های خانوادگی و شخصی خودتان بنا کنید. اینکه ما در جلسات عکس را با پدر و مادرها میگیریم به دلیل تاکید بر این است که شما به صورت یک تیم تلاش میکنید و نتیجه میگیرید.
جلسه ی پنج نفره در یک نگاه
نقش اصلی را در جلسه ی پنج نفره خود دانش آموزان دارند . دانش آموزان ترجیحا با ارائه ی یک پاورپوینت در اسلاید اول به معرفی خود می پردازند و در چهار اسلاید دیگر چهار موضوع را توضیح می دهند :
1- دستاوردها و پیشرفت های گذشته
2- راهکارها و روش هایی که منجر به پیشرفتشان شده است
3- هدف گذاری میان مدت برای فصل بعدی و پروژه ی بعدی
4- برنامه هایی که برای رسیدن به هدف ها یشان دارند با تاکید بر ادامه ی راهکارهای موفق گذشته
توصیه :هر دانش آموز به طور مستقل و با کمک گرفتن از پشتیبان و اولیا ، ارائه ی خود را آماده می کنید و چندین بار در خانه و برای پشتیبان ارائه ی خود را قبل از جلسه تمرین می کند . بهتر است پاورپوینت تهیه کنید و ارائه ها با ویدئو پروژکتور در جلسه به نمایش گذاشته شود . اگر ممکن نبود ارائه ی دانش آموزان به تعداد پنج نسخه تکثیر شود و در اختیار پنج خانواده قرار داده شود .ضمنا توصیه می کنم اولیا با دوربین یا موبایل خود از ارائه ی فرزندشان سه تا پنج دقیقه فیلم بگیرید و آرشیو کنید . این بخشی از زندگی علمی فرزند شما را طی چند سال به تصویر خواهد کشید . سه سال دبیرستان در شصت دقیقه یعنی 12 فیلم پنج دقیقه ای و سه سال متوسطه نیز در شصت دقیقه و سه سال دبستان هم در شصت دقیقه .برای دانش آموزی که از سوم دبستان به کانون می آید 9پیشرفت علمی آموزشی در طی 9 سال تحصیلی در سه فیلم یک ساعته به نمایش در می آید .
یکی از کارهایی که در دبستانهای سرای دانش انجام میدهم و تعجب دیگران حتی پدر و مادر آنها را در پی دارد این است که با دانشآموزان اول و دوم دبستان از فراشناخت صحبت میکنم و همگان میبینند که آنها چطور میتوانند صحبت کنند.
نقش پشتیبان و اولیا
پشتیبان به دانش آموزان کمک می کند تا دستاوردهای خود را به شکلی مطلوب طبقه بندی کنند و ارائه دهند . البته کار اصلی را خود دانش آموز انجام می دهد اما در دفعات نخست که دانش آموزان هنوز ممکن است تسلط کافی را نداشته باشند پشتیبان به ایشان بیشتر کمک می کند و در دفعات بعدی نقش نظارتی پشتیبان برجسته تر می شود. پشتیبان باید تسهیلگر باشد و خودش کمتر صحبت کند تا دانشآموزان ارائه کنند.
پشتیبان نیز موارد ضروری را در باره ی عملکرد گذشته ی دانش آموزان در جلسه مطرح می کند و علاوه بر این در زمانی محدود به گزارش عملکرد خود در دوره ی گذشته و برنامه ی کانون و برنامه ی خودش برای دوره ی بعدی می پردازد و روی نکات و برنامه های مهم تاکید می کند .
اولیا در جلسه های پنج نفره به طور پیوسته شرکت می کنند . در تهیه ی پاورپوینت فرزندشان نقش راهنما و ناظر را ایفا می کنند فرزندان چند بار در خانه ارائه ی خودشان را با اولیا تمرین می کنند تا در جلسه ی پنج نفره ی ارائه ی مطلوب تری داشته باشند . حضور پدر و مادر برای فرزندان دلگرم کننده است . از اولیا خواهش می کنیم علیرغم مشغله شان حتما فصلی یک بار در حد یک تا یک و نیم ساعت برای شرکت در جلسه ی دستاوردهای فرزندشان زمان بگذارند و با گرفتن فیلم دستاورد فرزندشان را هر سه ماه یک بار ثبت کنند .
یک حسن دیگر این است که هر پدر و مادر، دانشآموزان دیگر و پدر و مادرهای دیگر را نیز مشاهده میکند.
شرکت در جلسه ی پنج نفره علاوه بر مشاهده و ثبت دستاوردهای فرزندان ، برای اولیا این مزیت را هم دارد که در جریان کار چهار دانش آموز و اولیا ی دیگر نیز قرار می گیرند . پس از ارائه ی هر دانش آموز ، اولیا نیز در باره ی راهکارها و روش های موفقیت او توضیح می دهند . سایر اولیا نیز می توانند از هر دانش آموز سوال های خود را بپرسند .
شرکت در جلسه های پنج نفره بخش مهمی از برنامه ی کانون برای تثبیت وارتقای موفقیت دانش آموزان است که با محوریت نقش دانش آموز و همکاری اولیا و پشتیبانان انجام می شود . از شما خواهش می کنم جلسه های پنج نفره ی دستاوردها را که هر فصل یک بار انجام می شود جدی بگیرید و به صورت فعال در این جلسه ها شرکت کنید.
..............................................................
دستاوردهای برخی از دانشآموزان برتر در تابستان، در زیر آمده است:
محمدمهدی حاجیان، فارغالتحصیل رشتهی تجربی با میانگین تراز 6500:
دستاورد من در تابستان، جمعبندی پایه و جمعبندی بخشی از پیش 1 به روشهای زیر بود:
در جمعبندی پایه، پیوسته خواندن و عدم عجله در رسیدن به نتیجه را علت نتیجه گرفتن خودم میدانم که خیلی اهمیت داشت و 80 درصد از خودم رضایت کامل دارم و در 20 درصد موارد خیر. با خودم گفتم باید تلاش مستمر کنم و یک ماه یا یک ماه و نیم صبر کنم تا به نتیجهی دلخواهم برسم و همین کار را کردم.
در جمعبندی پیش نیز، 90 درصد به نتیجهای که مدنظرم بود رسیدهام.
آیا همیشه چنین شخصیتی داشتید که جرقهای عمل نکنید یا الان اینطور هستید؟
قبلا جرقهای بودم.
آیا تراز شما نیز طی این مدت، افزایش یافت؟
بله از تراز 6100 طی 3 آزمون به 6700 رسیدم.
در آبان ماه دو پروژه را طی میکنیم (پروژهی تعیین سطح و پروژهی آغاز نیمسال اول). هدف شما چیست؟
طی این مدت تصمیم دارم تمام درسهایم را تمام کنم و در آخرین آزمون پروژهی آغاز نیمسال اول، به تراز 7200 برسم.
با چه روشی تصمیم دارید به این هدف برسید؟
دوسوم از زمانم را به مطالعه و یک سوم را به مرور میپردازم و در آبان ماه یک سوم زمانم را صرف کارهای عقبافتاده و دوسوم را صرف جمعبندی مطالب میکنم.
...........................................................
سپهر کیانی، دانشآموز رشتهی تجربی با میانگین تراز 6800:
از چه سالی به کانون آمدید و تراز شما در ابتدا چقدر بود و به چند رسیدید؟
از اول دبیرستان در آزمونهای کانون شرکت میکنم و از اول همین تراز را داشتم.
دستاورد شما در تابستان امسال چه بود؟
هیچوقت در 4 سال قبل در ادبیات موفق نبودم چون بیشتر اوقات سمت آن نمیرفتم امسال مجبور بودم و روش مطالعهام در این درس را نمیدانستم.
لطفا داستان اینکه چگونه در این درس پیشرفت کردید را بیان کنید.
جذابترین داستانها برای دیگر دانشآموزان، داستان کسانی است که اول در یک زمینهی درسی موفق نبودند و تلاش کردند و نتیجهی آنها بهبود یافت. فقط یادتان باشد آن روش خاص آنهاست و ممکن است برای شما مفید باشد یا نباشد. اگر در درسی روشی پیدا نمیکنید، باید به روشهای دیگران توجه کنید، روش برترها را بخوانید و برخی از آنها را یک یا دو بار امتحان کنید ولی در نهایت روشهای مخصوص به خودتان را کشف کنید. معین فلاحتگر بیان میکرد روش دین و زندگی را از یک دانش آموز متوسط یاد گرفته بود. هر که را دیدم به جهتی بر من برتری داشت پس از هرکس پندی گرفتم.
قبلا روش مطالعهام اینگونه بود که بیشتر به مطالعه اتکا داشتم تا تست زدن. رویهی خودم را تغییر دادم و سعی کردم از تست زدن شروع کنم و روش مطالعهام را پیدا کنم. ابتدا از مباحثی که بلد بودم تست زدم حتی اگر زمان زیادی از روی مطالعهی من میگذشت. در واقع متوجه شدم به مرور با تمرین کردن نیاز دارم و درس خواندنم را با تمرین کردن بیشتر انجام دادم و در نهایت در تابستان، از 20 به 50 الی 60 درصد رسیدم.
این روش را کسی به شما بیان کرد یا خودتان متوجه شدید که بازیابی از بازخوانی مهمتر است؟
پدرم به من گفت وقتی نتیجه نمیگیری روشت را تغییر بده. پدرم همیشه کارنامههایم را بررسی میکند و گفت امسال باید در تابستان به روش مطالعهات برسی. سعی کن روش خودت را تغییر بدهی و چند روش دیگر را تمرین کنی. من هم روشهایی از جمله تعادل تست و مطالعه و بیشتر تست و کمتر مطالعه کردن، موضوعی مطالعه کردن را تمرین کردم و در نهایت روشم را پیدا کردم.
تحصیلات و شغل پدر شما چیست؟
دیپلم دارد و شغل آزاد.
دستاورد دیگر من این بود که همگام با مدرسه، 30 درصد مطالب کنکور را دوره کردم.
هدفت برای پروژهی بعدی چیست؟
طی سه سال گذشته که در آزمونهای کانون شرکت میکردم، امسال تنها سالی است که 80 درصد مباحث مدرسهام (علامه حلی 1) با کانون یکی است و به نظرم میتوانم به آنها برسم، در مورد مباحثی هم که با هم یکسان نیستند با مطالعه خودم میتوانم به آمادگی کافی برسم. قبلا به دلیل یکسان نبودن مباحث، نمیرسیدم و فقط روز قبل آزمون برای آزمون آماده میشدم.
...........................................................
مائده سادات موسویپور از رشتهی تجربی، با میانگین تراز 6400:
اولین آزمون ترازم 5900 بود و تا آزمون 20 مرداد 6900 شد در آزمون قبل به 6500 رسیدم. در اختصاصیها در طول سال شیمی و فیزیک برایم مشکل بود و در این دو درس، در طول سال بیش از 50 درصد نمیزدم ولی در تابستان توانستم در برخی از آزمونها درصدم را حتی به 90 و 100 هم برسانم چون روش مطالعهام را پیدا کردم.
درس فیزیک
درس فیزیک سال سوم را را بلد بودم و در تشریحی مشکل نداشتم بلکه مشکل من در تست و سرعت عمل بود و متوجه شدم باید خیلی تست بزنم و هر روز به صورت مستمر تست زدم.
کاظم قلمچی: دو روش به شما پیشنهاد میکنم، هر کدام را که خواستید اول انجام دهید:
روش اول: ابتدا از کتاب آبی، سپس از کتاب سهسطحی تمرین کنید.
روش دوم: از انواع کتابها تستها را کلا انجام دهید.
روش اول را به شما توصیه میکنم و اینکه یک تا دو ماه آن را تمرین کنید. یک ماه با برنامهی نامنظم و یک ماه از منابع استاندارد. نمیخواهم به نیمسال دوم برسید و هنوز به نتیجهی مطلوب نرسیده باشید.
من با تمرین زیاد تست موافق هستم ولی در آنجا هم باید از منابع استاندارد تمرین کنید.
4 عامل در موفقیت شما موثر است:
محیط (پدر، مادر، خانواده و دوستان شما)
زحمت و تلاش و انگیزهی خودتان
مهارتهای فراشناختی
مدیریت منابع
مدیرت منابع را میتوان جزء مهارتهای فراشناختی یا به صورت مستقل در نظر گرفت. این سالها مدیریت منابع در ادبیات من جدید است همانطور که چند سال گذشته بازیابی را برای اولین بار مطرح کردم. شما به حدی زمان ندارید که تمام کتابهای خوب را مطالعه کنید. قرن 21، قرن وفور اطلاعات است و شما نه تنها باید یک سری از منابع بیفایده را کنار بگذارید بلکه برخی از خوبها را هم باید کنار بگذارید و تنها با مطمئنترین منابع کار کنید. الان شما باید کتابهای عالی را مطالعه کنید. هوشنگ مرادی کرمانی، از نویسندگان بنام و موفق، علت موفقیت خودش را قیچی میدانست او بیان میکرد طی سالها هر آنچه جلوی هدف اصلی من قرار میگرفت (نویسنده شدن) را قیچی میکردم.
در فیزیک، سوالات فیزیک 3، 5 سال اخیر را برای خودم در یک دفتر جدا نوشتم و خودم تیپبندیها را نوشتم؛ در واقع همان کاری که در کتاب آبی انجام شده است ولی اینکه خودم این کار را انجام دادم سبب شد ذهنم نظم بگیرد و بدانم از چه سوالی تا چه سوالی مربوط به چه مباحثی است و چه سوالاتی عمدتا در این 5 سال آمده است.
سازماندهی مطالب، جزء حیطهی دوم شناختی بنجامین بلوم است.
حیطهی دوم شناختی بنجامین بلوم، درک و فهم است. حفظی خواندن لازم است (به طور مثال شما مجبورید لغتهای زبان، فرمولهای شیمی و جدول ضرب را حفظ کنید.) ولی حفظ کردن اولین حیطه است.
حیطهی دوم، فهمیدن است که چند نشانه دارد و یکی از این نشانهها، به نکتهای که ایشان بیان کردند مربوط است.
فهمیدن عناصر زیر را دارد:
اول بیان مطالب به زبان خودتان
دوم ترجمه از زبان مادری و متنی به زبان علمی و برعکس.
سومین نشانه، درس دادن به دیگران است. یک نفر را پیدا کنید و به او درس دهید یا از تخته سیاه استفاده کنید. برخی از دانشآموزان نیز به اعضای خانوادهشان مثلا مادرشان مطالب را بیان میکنند.
چهارمین نشانه، سازماندادن مطالب است به طور مثال درخت دانش یا نقشهی ذهنی رسم و تهیه کنید. آنچه خودتان درست میکنید بیشتر تاثیر دارد.
آیا کسی به شما این روش را توصیه کرد؟
بله مشاورم. کتاب را که میخواندم میفهمیدم سر جلسهی آزمون در برخی مباحث ایراد دارم.
درس شیمی
در شیمی دبیر خوبی داشتیم و وقتی نکات را درس میدادند بیشتر مطالب در یادم میماند. ایشان دلایل یک سری از مباحث را که من فقط آنها را حفظ میکردم را بیان میکردند و با فهمیدن علتشان، دیگر آن مطالب را فراموش نمیکنم.
در هر صورت من نگران مهندسی منابع و تعدد منابع شما هستم.
...........................................................
فرزانه هادی با میانگین تراز 6300
اولین ترازم حدود 6100 بود، سپس کمی پیشرفت کردم ولی باز هم ترازم پایین آمد. در تابستان روش درس خواندن خودم را یاد گفتم.
کاظم قلمچی:یک نشانه از اینکه روش آزمون دادن را یاد گرفته اید این است که ببینید سر جلسهی آزمون یاد میگیرید یا اضطراب دارید و به نتیجهی بعد از آن فکر میکنید. دقت کنید که شما به اندازهی 2 یا 3 برابر در هنگام آزمون دادن دارید یاد میگیرید. سرجلسهی آزمون زمان یادگیری است.
در آزمون قبل ایدهآلگرا شدم و میخواستم افزایش تراز داشته باشم درحالیکه در 5 آزمون قبلی، ترازم افزایش پیدا کرده بود.
کاظم قلمچی: اگر کسی 7 آزمون پشت سر هم پیشرفت کند حتما دارد تقلب میکند.
بعد از 5 آزمون افت کردم و متوجه شدم چطوری احساساتم را کنترل کنم و در آزمون امروز نتیجهی بهتری کسب میکنم و یاد گرفتن روش آزمون دادن دستاورد من است.
تراز من در دروس عمومی، از 5200 به 5700 رسید و حتی این پیشرفتم را هم به این نسبت میدهم که یاد گرفتم چطور آزمون بدهم.
من در تابستان، روش مطالعهی همهی دروس را یاد گرفتم و الان بازده خیلی بیشتری دارم و سریعتر میتوانم کارهایم را جمع کنم.
...........................................................
نسیم هژبری دانشآموز رشتهی ریاضی با تراز 6600:
اول تابستان ترازم 6400 بود و به تراز 6600 رسیدم، البته ترازم نوسانی است. در دیفرانسیل، چند از ده خودم را از 3 به 6 رساندم. معمولا قبلا اول تست میزدم و جزوه را جدی نمیگرفتم ولی وقتی دیدم درصدم پایین است تصمیم گرفتم اول جزوه را خوب و کامل مطالعه کنم.
کاظم قلمچی: ایجاد تعادل، یکی از عناصر کیفیت مطالعه است شما بیشتر تست میزدید و دیگران علت موفقیت خودشان را برعکس بیان کردند دقت کنید که تعادل هر کسی خاص خود اوست و هر کسی با شیوهی خاص خودش به تعادل خودش میرسد.
بعد از اینکه جزوه را بیشتر خواندم هر روز زمانی را برای دیفرانسیل در نظر گرفتم تا 10 تست بزنم و با این کار چند از ده من از 6 به 10 رسید.
در درس ادبیات، با اینکه قوی بودم و اعتماد به نفسم بالا بود طی دو آزمون اول، چند از ده من، 3 از 10 شد که با هر روز 10 تست قرابت کار کردن، آن را به 10 از 10 رساندم.
...........................................................
از اولیا میخواهیم در جلسهی 5 نفره، هنگام ارائهی فرزندشان که زمان زیادی هم نیست (3 تا 5 دقیقه)، فیلمبرداری کنند و این زمان را که بخشی از تاریخ علمی این دانشآموزان است ثبت کنند. این فیلمها نشان میدهد این دانشآموزان در 16، 17و حتی در 10سالگی چگونه میاندیشند.
شما برای بیان دستاوردهایتان از قبل، مطلب تهیه نکرده بودید، اگر در منزل، روشها و دستاوردهایتان را بنویسید و پاورپوینت تهیه کنید و آن را برای پدر و مادرتان چندین بار ارائه کنید بهتر و واضحتر بیان خواهید کرد. حتی شما پدر و مادرتان را به جلسهی 5 نفره، دعوت کنید.

دانش آموزان برتر تهران به همراه پدر و مادر خود

دانش آموزان برتر تهران به همراه پدر خود

دانش آموزان برتر تهران به همراه مادر خود

دانش آموزان برتر تهران
تهیه و تنظیم
ناهید منجمی
