درس های پیوستگی
وقتی به نتایج رتبه های برتر امسال کانون با دقت توجه کنید درمیان انبوه داده ها و اطلاعات جالب، جدید ، متفاوت و گاه غیر منتظره و چالش برانگیز ، یک نکته به وضوح نمایان است : پیوستگی ، پیوستگی دائمی به آزمون ها .
حدود پنجاه نفر از رتبه های زیر 10 کشوری و مناطق و سهمیه ها در بیش از پنجاه آزمون برنامه ای کانون شرکت کرده اند . از جمله رتبه های یک کشوری ریاضی و تجربی و زبان در بیش از پنجاه آزمون برنامه ای کانون شرکت داشتند . دانش آموزانی که فقط در سال های آخردبیرستان ، مثلا از سال سوم یا چهارم به کانون آمده بودند نیز به برنامه ی راهبردی آزمون ها پیوستگی داشتند و هیچ گاه و به هیچ دلیل و بهانه ای غیبت نکردند . برای مثال تنها رتبه ی یک رقمی کشوری تجربی از تهران ، دانش آموزی است که به اصرار و تاکید مادر فرهیخته اش ، در همه ی آزمون های کانون شرکت کرد و روال اشتباه انتخابی شرکت کردن در آزمون ها را نپذیرفت .
این دانش آموزان برتر ، یک برنامه ای بودن و پیوستگی را به چند برنامه ای و آشفته بودن ترجیح دادند. چند نفر از رتبه های برتر در گفت و گوهایی که با ایشان داشتم براهمیت فاصله ی دو هفته ای بودن آزمون ها تاکید جدی داشتند.
غیبت در آزمون های برنامه ای ، نقش برنامه ای و راهبردی بودن آزمون ها را از بین می برد و آزمون ها را در حد یک آزمون آزمایشی کوچک می کند ، تنزل و تقلیل می دهد و اثر آن را کاهش می دهد.
در طی سال های گذشته هیچ گاه نقش و تاثیر پیوستگی به آزمون ها تا این حد آشکار و نمایان نبود . تاکید من این است که به هیچ دلیل و بهانه ای از آزمون ها غیبت نکنید . حتی اگر درس نخوانده اید و آماده نیستید غایب نشوید . درجلسه ی آزمون یاد می گیرید و از مسیر جدا نمی شوید.
اگر نمره تان در آزمون قبلی خوب نشده است هم غیبت نکنید هر آزمون جدیدی یک چالش جدید است و به شما کمک می کند تا به مسیر اصلی بازگردید.
اگربرنامه آزمون پیشرفت تدریجی است وحجم مباحث کمتراست غیبت نکنید، برنامه ی راهبردی آزمون ها یک نقشه ی راه دارد و پس از چند پیشرفت تدریجی یک ایستگاه جبرانی دارید .
اگر حجم برنامه ی آزمونی بیشتر است و آزمون ، یک آزمون جامع است ، به دلیل حجم زیادتر غیبت نکنید و این را بدانید که این جا ،یک ایستگاه جبرانی است و شما می توانید عقب ماندگی های خود را در ایستگاه های جبرانی ، پوشش دهید .
دانش آموزان ممکن است به دلایل گوناگون و متضاد به فکر غیبت بیفتند یکی به دلیل کم بودن حجم آزمون و دیگری به دلیل زیاد بودن حجم برنامه ، یکی به دلیل نرسیدن به برنامه و دیگری به دلیل کم شدن رتبه در آزمون قبلی ، یکی به دلیل ترجیح چند برنامه ای بودن و شرکت در آزمون های متفاوت .هر کسی ممکن است به دلیلی و بهانه ای به فکر غیبت بیفتد. در این جا نقش اولیا ی فرهیخته و پشتیبانان و مشاوران دلسوز و دوراندیش است که با گفت وگو با فرزندان و دانش آموزان ، نقش و اهمیت پیوستگی را به ایشان یادآور شوند . همان کاری که پدر و مادر پاشاپور تنها رتبه ی یک رقمی کشوری تجربی کشور از تهران انجام دادند.
کاظم قلم چی

