در جلسهای که کاظم قلمچی در حضور برترهای شیراز به سخنرانی پرداختند، این فرصت برای برترهای این استان فراهم شد تا رودررو سوالاتشان را مطرح کنند. سوالاتی که در این چنین جلسات پرسیده میشود و نکات ارزشمند مشاورهای که در پاسخ ارائه میشوند، محدود به برترها نمیشود و راهگشای همهی دانشآموزان با هر ترازی است؛ تنها نکته در این است که برترها با توجه به ذهن واضحتر و شفافی که دارند بهتر میتوانند سوالات و چالشهایشان را مطرح کنند و اغلب این پاسخها نیز تمام موارد را پوشش میدهند. پرسش و پاسخهای مطرح شده در این جلسه به طور کامل در زیر آمده است:
یکی از تناقضهایی که برایم به وجود آمده است این است که این دوره، دورهی افزایش اعتماد به نفس است یا پایین آوردن توقعاتمان که در کنکور استرس زیادی نداشته باشیم؟
سوال خیلی خوب را مطرح کردهاید و جواب را در سوال خودتان دادید. در واقع برای اینکه اعتماد به نفس شما بالا برود باید سطح توقعاتتان را معقول در نظر بگیرید. در هدفگذاریهایتان برای روش 3 روز یکبار باید چنداز دهها را معقول در نظر بگیرید. یکی از عناصر مهم مدیریت، قدرت پیشبینی آینده است به این صورت که قبل از کنکور در روش 3 روزیکبار هدفگذاری کنید و آن را در برگه خودنگاری و هدفگذاری بنویسید. باید بتوانید پیشبینی کنید که نتایج شما در این آزمونها چطور میشود و بعد از امتحان نیز ببینید مطابق هدفگذاری شما شد یا نه.
چقدر هدفگذاریهای شما درست درمیآید؟
هدفگذاری من عموما درست درمیآید ولی همیشه در مورد نوع سوالها یا شرایط آزمون به صورت پیشبینی نشده پیش میآید، شاید ما اگر یک هدفگذاری معین در نظر بگیریم نشود.
سوالهای کنکور در درسی اگر سخت یا ساده شوند، چند از ده آنها فقط یک واحد تغییر میکند الان چندین سال است که عمومیها را سخت میگیرند چون باید سوالات، ویژگی غربالگری داشته باشند. یک سال در کنکور 3000 نفر، درس دینی را 100 درصد زدند و در این شرایط قدرت تمییز از بین میرود در نتیجه سطح دشواری سوالات بالاست. در شیمی چند سال است که قبولیهای برق شریف، 6 یا 7 از 10 پاسخ میدهند.
اگر با توجه به کنکورهای اخیر بازه در نظر بگیریم و به آن برسیم مشکل ندارد؟
این کار یک تبصره دارد و آن هم اینکه درصدی را که در کنکور میزنید را باید کمتر در نظر بگیرید چون این سوالات را قبلا دیدهاید. چون این سوالات آشنا هستند نتیجهی شما خوشبینانه است و ترازی را که در نظر میگیرید باید تعدیل کنید میتوانید کتاب شبیهساز را کار کنید ولی بهترین منبع زرد اختصاصی است چون دارای سوالات استاندارد است.
........................................................................
وقتی در این ایام، از خودمان امتحان میگیریم و نتیجهای که مدنظرمان است را نمیگیریم باید چه کار کنیم؟ خودمان را آرام کنیم؟ به خودمان بگوییم این طبیعی است یا آن استرس را در خودمان ایجاد کنیم؟
شما هیچ کار روانی و ریلکسیشن و تلقین برای خودتان انجام ندهید. شما همین الان پیشفرض، با ترازی که دارید نابغه هستید همهی شما روحیهی کمالطلبی دارید و انتظاراتی دارید که طبیعی است شما افراد نخبه هستید و همه میخواهید به قله برسید. برخی از شما از همین الان مطمئن هستید که در دانشگاه از وضعیت الان خودتان بهتر خواهید بود (اخطار کاظم قلمچی به دانشآموزان و اولیا: خطرناکترین ترم، ترم اول و حساسترین سال، سال اول دانشگاه است و در این ترم و این سال فرزندانتان را همراهی کنید؛ فرزندان نیز از کمکهای خانواده خود را بینیاز ندانند. شایان پورمیربابایی رتبهی 1 کشوری کنکور تجربی 93، میگفت در دانشگاه هم دارم خوب درس میخوانم پدر و مادرها برای کنکور دانشآموزان در جلسات شرکت میکنند ولی در آن زمان هم نباید فرزندان را رها کنند.)
اینکه به آن نتیجه دلخواهتان نمیرسید به آن معنا نیست که خوب نیستید، برای خودتان هدفگذاری کنید و چند از ده در نظر بگیرید و خودتان را با همین چند از دهی که دارید بپذیرید. خودتان را دلداری ندهید، به خودتان تلقین نکنید، همینطوری که هستید ترازتان هم بالاست و این تراز را نیز شانسی بهدست نیاوردهاید برای به دست آوردن آن، 12 سال زحمت کشیدهاید و مهمتر از خود شما، پدر و مادرتان برایتان فکر کردهاند، برنامهریزی کردهاند و شما اینجا هستید.
........................................................................
برای 2، 3 روز مانده به کنکور بهتر است چه درسهایی را بخوانیم؟ حفظی یا مفهومی؟
در دوران کنونی (جمعبندی) به کارنامهی بازیابی مراجعه کنید و سوالات آن را کار کنید. برای 2، 3 روز مانده به کنکور، ما یک کتابی را برای شما تهیه کردهایم 500 سوال پرمراجعه که اگر 8 ساعت برای آن زمان بگذارید آن را تمام میکنید.
در هفتهی آخر (تورق سریع) این کارها را انجام دهید:
1-تمام یادداشتهای خودتان را بخوانید. مهمترین جزوه، جزوهی خودتان است.
2-تستهای نشاندار خودتان را کار کنید.
........................................................................
آیا در آزمونهای جمعبندی هم میشود پیشرفت داشت؟ یا این آزمونها فقط برای سنجش خودمان هستند؟
حتما امکانپذیر است. اگر به برگههای نظرسنجی 2،3 آزمون آخر دقت کنید میبینید که نام کسانی را آوردهایم که در این دوره پیشرفت کردند از جمله محمد احمدی رتبهی 1 تجربی سال گذشته و محمدامین روانبخش رتبهی 2 تجربی. اگر خودتان را همانطور که هستید بپذیرید و مطابق با وضعیت واقعی خودتان هدفگذاری کنید و ذهن واضح و شفاف داشته باشید، حتما پیشرفت میکنید. فقط حواستان باشد کارهای عجیب و غریب نکنید.
........................................................................
درسی که در دوران جمعبندی میخواهم بخوانیم باید چه باشد؟ معیار انتخاب چیست؟
سوال شما مشابه انتخاب استراتژی برای 2.5 روز باقیمانده در روش 3 روز یکبار است همانطور که در آنجا هم روشها شخصی هستند معیار انتخاب شما هم برای هر شخصی با دیگری متفاوت است. در استراتژی بازگشت، شما اول باید وقت اضافی بیاورید سپس بدانید در وقت اضافی سراغ کدام درسها بروید و استراتژیها کاملا از هم متفاوت هستند، این شخصی است که با چه معیاری سراغ چه درسی بروید و این شما هستید که تشخیص میدهید که سراغ درس با ضریب بیشتر بروید یا میخواهید درصدهایتان را متعادل کنید منتها با پدر و مادرتان، دکتر رضویپور و دوستانتان در این باره گفتگو کنید.
آیا میشود 2 درس را بخوانیم؟ بله
........................................................................
اگر یک نفر در دروس اختصاصی خیلی قوی و در دروس عمومی خیلی ضعیف باشد چه کار باید انجام دهد؟ دو درس عمومی بخواند.
چطوری جلوی افت اختصاصی را بگیریم و در عین حال عمومی را بالا ببریم؟
اختصاصی شما قوی است و به صورت مفهومی نیز درست گفتهاید و به این نکته اشاره دارید که نقطهی قوت پایدار را باید حفظ کرد و نقطهی ضعف را به قیمتی که نقطه قوت پایدار را خراب کند نباید جبران کرد. اصل قضیه این است که در آزمونهای 3 روز یکبار معیار دارید. مثلا وقتی شما درس ریاضی را همیشه 8 از 10 میزنید باید آن را ثابت نگه دارید و درس دیگری را بالا ببرید نصف روز که امتحان دادید در 2.5 روز هر نصف روز 2 درس بخوانید و اینکه کجاهای هر درس را بخوانید خودتان تشخیص میدهید.
........................................................................
کلا زمین را بزنیم یا نه؟ گاهی ممکن است به ازای 10 دقیقه زمین بتوانیم 5 سوالی را که رها کردهایم را پاسخ دهیم.
برخی از برترها زمین را پاسخ میدهند برخی خیر.
سعدی میگوید تاجر لرزان دل لرزیده جان، در جهان نه سود بیند نه زیان. شکسپیر در هملت میگوید باید یکجا دلت را صاف کنی و تصمیم بگیری ذهن شما فعال است در یک جا تصمیم بگیرید و از تصمیمهای هملتوار تردیدگونه بیرون بیایید.
........................................................................
انسیه خبیر رشتهی انسانی:
سوالم در مورد دوران جمعبندی است و اینکه آیا یک درس اختصاصی و یک درس عمومی به طور کامل باید خوانده شود؟ به طور مثال ادبیات اختصاصی در رشتهی انسانی یک درس است ولی شامل چندین کتاب است چطور میتوانم آن را بخوانم؟
یک کتاب از این درس را بخوانید و از یک درس دیگر هم یک کتاب دیگر را بخوانید. همه را نباید بخوانید مهمترین موضوع این است که در این نصف روز، کجاهای آن دو درس را بخوانید.
میتوانم روی مباحثی که قبلا تسلط داشتم تمرکز کنم و آزمونهایی که دادم خوب بود. آیا میتوانم به خودم اعتماد کنم که باز هم صحیح پاسخ خواهم داد؟ سوالاتی را که مطمئن و بلدم قبلا درست جواب دادم را مطمئن باشم که الان هم بلدم؟
طی 2 سال گذشته کتاب make it stick نوشته شد. در این کتاب بر بازیابی[1] در مقابل بازخوانی[2] و اینکه اول از خودتان امتحان مختصری بگیرید و بعد درس بخوانید و دیگر این که وقتی مطلبی را سخت یاد می گیرید بهتر یاد می گیرید، تاکید شده است. به نسبت طلایی بازیابی اطلاعات به بازخوانی در این کتاب اشاره شده است و این نسبت حدودا باید 70 درصد بازیابی در مقابل 30 درصد دوبارهخوانی باشد. طی تحقیق که در 2 دانشگاه معتبر انجام شد به این نتیجه رسیدند که امتحان دادن بهتر از دوباره خواندن است. در این مقاله که ترجمهی آن نیز در سایت کانون قرار داده شده اشاره شده که از تعداد زیادی از اساتید دانشگاههای برتر دنیا جای کپسول آتشنشانی را پرسیدند و اکثریت نمیدانستند، در حالیکه این کپسول کنار اتاق آنها بود. آشنایی به معنی بلد بودن نیست فارغالتحصیلها نیز این مشکل را زیاد دارند فکر میکنند موضوعی را میدانند ولی هنگام پاسخ به سوال و بازیابی متوجه میشوند نمیدانند. فرق بازیابی این است که با آن، توهم یادگیری رفع میشود. به نظرتان مطالب آشناست درحالیکه یادگیری کامل رخ نداده است. با بازیابی توهم رفع و یادگیری اتفاق میافتد. برای اینکه توهم از بین برود باید دانشآموزان به کارنامهی بازیابی مراجعه کنند. از پدر و مادرها میخواهیم این کارنامه را پرینت بگیرند و به دانشآموزان بدهند و از دانشآموز بخواهند مجددا سوالات را جواب دهد. دانشآموزان مشاهده خواهند کرد که برخی را الان فراموش کردهاند در حالیکه قبلا پاسخ آنها را میدانستند و برعکس تعدادی از سوالات را که قبلا اشبتاه پاسخ میدادند درست جواب میدهند. برای این کار، کارنامه بازیابی را بگیرید و دوباره کار کنید مواردی که درست زدید و غلط زده بودید را نزدههایتان را نیز کار کنید به ویژه شما برترها که تراز بالای 7000 دارید نزدههایتان کم است و میتوانید آنها را یاد بگیرید.
پس منابع شما به ترتیب اهمیت به شرح زیر است:
یادداشتهای خودتان
قسمتهای نشاندار خودتان
کارنامهی بازیابی که ویژهی خود شماست.
آن افراد نادان و ناآگاهی که تقلب میکنند کارنامهی بازیابی خودشان را خراب میکنند، این کارنامه را دو سال است که اختراع کردهایم و کوشا جافریان که از رتبهی 55 در سال گذشته به 3کشوری رسید و برادرش قبلا کانونی بوده دائم از این کارنامه استفاده میکرده و به سوالات آن جواب میداد.
میخواستم بدانم چطوری در یک هفته رتبهها این همه ممکن است تغییر کند؟
ترازها تغییر میکند به این صورت که در آزمونهایی از جمله 7 فروردین و 18 فروردین و در آزمونهای پایانی که دانشآموزان زرنگ و سختکوش در آن شرکت میکنند و برخی از دانشآموزان غیبت میکنند تراز دانشآموزان افت میکند چون میانهی جمعیت آماری ما، جدیترها هستند ولی در آزمونهایی که تعداد دانشآموزان زیاد میشود ترازها افزایش پیدا میکند. دنبال هیچ خرافاتی نروید.
........................................................................
در درسی مثل دینی بهتر است در این ماه آخر همهی دینیها را مرور کنیم یا مثلا آنهایی را که اصلا نخواندهایم بخوانیم؟
برای یک عمومی و یک اختصاصی غیر از دورهی گذار فرصت دارید جاهایی را که نخواندهاید را بخوانید اگر کم و محدود باشد میتوانید زمان کنید آنها را بخوانید. همچنین هزینه- فایده را هم ببینید به این صورت که ببینید چه چیزی را از دست میدهید و چه چیزی را به دست میآورید. با دکتر رضویپور و مادر و پدرتان هم صحبت کنید.
........................................................................
در درسی مثل ریاضی مبحث هندسه را خیلی بیشتر حس میکنم نیاز دارم بخوانم چون 4 سوال در کنکور از آن طرح میشود از طرف دیگر میدانم اگر خیلی وقت روی هندسه بگذارم بقیهی مبحثها که خوب بلد نیستم را ممکن است از دست بدهم. در چنین مواردی چه باید کرد؟
این جمله را به انیشتین نسبت میدهند که "مهمترین قسمت مساله، طرح مساله است." شما مساله را طرح کردید پیشنهاد من این است که بینابینی کار کنید هندسه را به کل کنار نگذارید و سوالات هندسهی کتاب 500 سوال پرمراجعه را خوب کار کنید.
........................................................................
من همهی سوالات کنکورها را کاملا دیدهام آیا باز هم این سوالات را پاسخ دهیم مشکلی نیست یا از خودم امتحان طرح کنم؟
در روش 3 روز یکبار شما از سال 91 شروع میکنید کنکورها را پاسخ دهید و آخرین کنکور، مربوط به سال 95 است. هنگام تخمین رتبه که از سایت کانون یا سیدی تخمین رتبه انجام میدهید، رتبهی خودتان را کمی پایین در نظر بگیرید و آن را تعدیل کنید. کتاب شبیهساز نیز در دسترس است و میتوانید آن را کار کنید ولی سوالات کنکور سراسری اولویت دارد به شبیهساز و اول باید آن را کار کنید.
........................................................................
مهرنوش هوشیار از رشتهی هنر: من یکی دو هفته است که آزمونهای 3 روز یکبار را شروع کردهام و اجرا میکنم. این آزمونها خیلی زودتر از کنکور تمام میشوند بعد از آن زمان، در فاصلهی آزمونها تا کنکور چه کار کنم؟
کتاب شبیهساز را استفاده کنید و آزمونهای کانون جامع امسال و پاسل را هم کار کنید. این کار خیلی بهتر است تا مرور.
در یک ماه پایانی خودتان خیلی مهمتر از درس گرفتن از دیگران هستید. درواقع هر چه به پایان میرسید:
1-درس خواندن خودتان مهمتر میشود.
2- جدیدخوانی نکردن مهمتر میشود، کمتر جدیدخوانی کنید.
3-اهمیت امتحان دادن و تست زدن بیشتر میشود در نتیجه امتحان دادن را بیشتر کنید و خواندن را کاهش دهید.
........................................................................
الان که امتحان میدهیم معیاری برای رتبهای که میآوریم وجود دارد؟
محمد احمدی در فروردین رتبه 29 را کسب کرده بود ولی در کنکور موفق به کسب رتبهی 1 کشوری شد. امیرمحمد فرزانه، در آزمون 28 فروردین رتبهی 12 یا 19 بود که موفق به کسب رتبهی 2 کشوری شد.
همین الان در این ویژهنامه کسانی را معرفی کردهایم که خیلی تغییر کردند ولی حتی این تغییرات نیز خیلی زیاد نیست و این اطلاعات را برای این که به دانشآموزان امید بدهیم آوردهایم شما میتوانید به سایت کانون مراجعه کنید ببینید کسی که سال گذشته ترازی مشابه شما و کسی که ترازی کمی بالاتر از شما داشته و کسی که ترازی کمی پایینتر از شما داشته کجا قبول شده است. در واقع در بهترین و بدترین حالت کجا قبول شدهاند به عنوان مثال وقتی تراز شما الان 7750 است نتایج کسانی را که ترازهای7750، 7760، 7740، 7770 داشتهاند را نگاه کنید. از طرفی این میانگین تراز آنها بوده است و برای اطمینان بیشتر، نتایج کسانی را نگاه کنید که تراز آزمونهای جامع آنها بیشتر به شما نزدیک است. خواهید دید که تراز شما در کنکور از یک حدی بالاتر نمیرود و از یک حدی هم پایینتر نخواهد رفت. در یک دامنه نوسان دارد.
........................................................................
سوال اول : من خودم اول 3 روز یکبار میزدم ولی بعد دیدم چیزی ندارم بخوانم الان هر روز میزنم. آیا اشتباه است؟
وهاب زارعي - رتبه 3 کشور رشتهی ریاضی در سال 88 هم این کار را میکرد اینکه آزمون بدهید با اینکه بروید مباحث را بخوانید دو بحث جداست. ما کلی منبع معرفی کردیم که میتوانید بروید آزمون بدهید و کار کنید ولی این ریتم را به هم نزنید یه سری منابع تکمیلی نیز در نظر گرفتهایم به عنوان مثال در سایت کانون هر وقت زمان اضافی داشتید سوالات را پاسخ دهید ولی توصیه میکنم در قسمتهای خاص تمرکز کنید نه افراط کنید و نه تفریط فقط آزمون دادن هم کافی نیست بعد هر آزمون، گاه سوالاتی را اشتباه پاسخ دادهاید که باید روی آنها کار کنید گاه هم ممکن است صحیح پاسخ داده باشید ولی خودتان تشخیص میدهید که باید روی آن قسمتها را کار کنید.
سوال دوم: با توجه به اینکه سوالات زیست را همهی ما دیدهایم و ایدههای آن را هم حفظ هستیم و غلط نمیزنیم احساس نیاز به وجود نمیآید که برویم زیست بخوانیم در نتیجه چگونه خودمان متوجه شویم که چه مباحثی را بخوانیم؟ کتاب شبیهساز و آزمونهای سابق کانون را کار کنید. از همهی اینها مهمتر این است که به کارنامهی بازیابی خودتان مراجعه کنید و آن را ببینید و سوالاتی را که قبلا اشتباه جواب داده بودید را کار کنید.
........................................................................
کسی که فکر میکند میتواند با پشت کنکور ماندن سال بعد نتیجهی بهتری کسب کند آیا به فکر کنکور دادن در سال آینده باشد؟
کسی که فکر میکند سال بعد بهتر میشود باید امسال بهترین نتیجه را بگیرد؛ سعی کنید بهترین رتبهتان را بیاورید سپس اگر نخواستید بروید انتخاب رشته نکنید. کسی که فکر میکند کنکور را خراب میکند چون با آرامش بیشتری سر جلسهی کنکور حاضر میشود نتیجهی خوبی میگیرد. زمان باقیمانده را بخوانید بهترین نتیجه را بگیرید اگر نشد سال بعد.
........................................................................
علی رضایی: در استراتژی بازگشت وقتی برمیگردم درستهایم را غلط میزنم. چه کار کنم؟
شما خودتان را شناختهاید پس برنگردید. شما یک کشف بزرگ کردهاید پس انجام ندهید.
عطیه عدنانی رتبهی 8 کشوری انسانی در سال 87 میگفت: شما میگویید سوالات شکدار را پاسخ ندهید ولی من در برخی از دروس انسانی، وقتی شکدارهایم را جواب میدهم، پاسخم درست میشود. به او روشی را یاد دادم و گفتم در هر درس شکدارهایتان را جایی بنویسید و بعدا برای هر درس در مورد شکدارهایتان آمار بگیرید اگر در 80 درصد موارد حدس شما صحیح بود شکدارهایتان را در آن درس جواب دهید ولی اگر 50 درصد بود پاسخ ندهید.
همچنین به همه توصیه میکنم که اشتباهات پرتکرار خودتان را کشف کنید و آنها را رفع کنید شخص دیگری ممکن است برعکس باشد اشتباه ریشهی علمی دارد ولی بیدقتی غیرعلمی است.
........................................................................
قسمت اعظم زمان ما تاکنکور در ماه رمضان است میخواستم بدانم کار عاقلانهای است جای شب و روز را برای انرژی داشتن،عوض کنیم؟
کارهای عجیب و غریب نکنید تا حدی برنامههایتان را تغییر دهید ولی کلا خیر به عنوان مثال بعد از سحر میتوانید درس بخوانید یا بعدظهرها بخوابید ولی جای شب و روز را اگر عوض کنید ضرر میکنید. کارهای رادیکال افراطی نکنید ولی تاحدودی تغییرات حداقلی بدهید ولی کلا اگر عوض کنید برگشت به حالت عادی سخت خواهد بود.
هشدار کاظم قلمچی: کسانی که بیش از ساعت 12 بیدار میمانند باید یکی دوهفتهی آخر و تا قبل هفتهی آخر، ساعت خوابشان را متعادل کنند، اگر نتوانند شب کنکور مشکل پیدا میکنند.
........................................................................
چرا ترازدهی کانون با کنکور متفاوت است؟
اول اینکه تراز کنکور قبلا مشابه کانون بود دوم اینکه ترازدهی ما طبق استاندارد بینالمللی آزمونهای تیمز، پرلز و پیزاست و آنها نیز دقیقا با همین استانداردها کار میکنند. سال 95، 10 نفر اول منطقهی 1 تجربی، 10 نفر اول منطقهی 2 تجربی،10 نفر اول منطقهی 3 تجربی و 9 نفر ایثارگران یعنی 39 نفر از 40 نفر کانونی بودند. ما تغییر نمیدهیم چون طبق استانداردهای بینالمللی است.
........................................................................
در زمان کنونی، بهترین روش برای حفظ انگیزه چیست؟
اگر دیگران بخواهند انگیزه ایجاد کنند مثلا پدر و مادرتان ماندگار نخواهد بود. با انگیزه درست نمیشود پسر علی پروین فوتبالیست است و پسر محمدرضا شجریان، خواننده و پسر مسعود کیمیایی هنرپیشه است و دوقلوهای فیروز پرتویی (علی و هادی پرتویی) مشابه پدرشان دانشمند هستند و این یعنی محیط عنی و هر کاری را اگر انجام دهید بعدا علاقه ایجاد میشود کار کنید علاقمند میشوید. اگر کسی ورزش کند به آن علاقمند میشود، کارکند به کار علاقمند میشود. دلیل اینکه شما درس را دوست دارید به این دلیل است که در خانوادههای فرهیختهای بزرگ شدهاید.
........................................................................
استراتژی بازگشت برترهای شیراز:
نفر اول:
در عمومیها اول دینی را کار میکنم چون برایم راحتتر است بعد عربی سپس ادبیات و زبان. در سایت کانون مطالبی خواندم و خودم این روش را برای خودم مناسب دیدم.
نفر دوم از رشتهی هنر:
وقتی دارم سوالات را حل میکنم کنار سوالات علامت میزنم سوالاتی که در آن لحظه به علت آشفتگی ذهنی نمیتوانم جواب دهم
باید به ترتیب اجرا کنید: روش ضربدر و منها، زمانهای نقصانی، استراتژی بازگشت.
وقتی برمیگردم در دینی سراغ سوالات شکدار خودم میروم و سوالاتی که زمان بیشتری برای فکر می خواست، در عربی هم فقط سوالهای جواب ندادهام را کار میکنم در ادبیات قرابت و شمارشیها را در نوبت دوم پاسخ میدهم. علامتدارها را جواب بدهم.
هنگام اجرا در برگشت یک نگاه اجمالی میاندازم که ببینم کدام درس را نسبت به همیشه کمتر جواب دادهام و اول سراغ آن درس میروم.
نفر سوم:
از دینی و زبان به مدت 10 دقیقه وقت اضافی میآورم. کلا در ادبیات شمارشیها را بار اول جواب نمیدهم قرابتها را بار اول پاسخ میدهم در نتیجه در بازگشت اول سراغ سوالات شمارشی ادبیات میروم و در مورد درسهای دیگر سر جلسه به طور اقتضای شرایط عمل میکنم.
به میزانی که استراتژی بازگشت داشته باشید و شفاف باشید بهتر نتیجه میگیرید. کسانی که ذهن شفافتری دارند نتیجهی بهتری میگیرند.
نفر چهارم:
من در اختصاصیها چون زمینشناسی را پاسخ نمیدهم تستهایی را که وقتگیر هستند علامت میزتم و هنگام برگشت اول سوالات ریاضی بعد زیست و سپس شیمی و در نهایت هم فیزیک را پاسخ میدهم.
با اینکه زیست ضریب بالاتری دارد چرا اول سراغ ریاضی میروید؟
چون در ریاضی قویتر هستم.
نفر پنجم:
من سر جلسهی آزمون سوالات را دو دسته میکنم یکی سوالاتی که آنها را پاسخ نمیدهم و دستهی دیگر سوالاتی که آنها را پاسخ میدهم ولی به پاسخم شکدارم و آنها را علامت میزنم. شکدارهایم حدودا 11 سوال میشوند که در برگشت غالبا 6 تا از آنها غلط است که درست میکنم.
این روش مخصوص خود شماست.
........................................................................
برداشت دانشآموزان از جلسه در زیر آمده است:
1-هدفگذاری در حد آزمونها و معقول انجام دهم.
2- خیلی رویایی و آیدهآل فکر نکنم.
3- کم کردن توقعم موضوع مهمی است.
4- استراتژی بازگشت را مرور کنم و اجرا کنم.
5- برنامهریزی منطقی داشته باشم.
6- تصمیم دارم اشتباه پرتکرار و بیدقتی خودم را پیدا کنم.
7- واقعیکردن روشهایم و واضح کردن آنها برای خودم.
8- کارنامه بازیابیام را پرینت بگیرم و کار کنم.
در انتها دکتر رضویپور، مسئول نمایندگی کلانشهر شیراز، از برترها خواستند در زمان باقیمانده مجددا فکر کنند و برای ایام باقیمانده برنامه و هدف خودشان را مشخص کنند و به این نکته اشاره کردند که شیراز باید جایگاه خودش را حفظ کند هیچ سالی کمتر از 4 تکرقمی نداشته است امسال هم امیدواریم این اتفاق بیفتد هدفمان این نیست ولی شیراز حداقل باید جایگاه خودش را حفظ کند. خیابانها و بلوارهای شیراز به نام فیلسوفها و دانشمندان و شعرا و افراد مهم نام گرفته است. شیراز چهرههای فرهیختهی زیادی دارد و سال به سال هم تکرار میشوند.
تهیه و تنظیم
ناهید منجمی
