سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 15 اردیبهشت 96 +فایل صوتی

در مقاله‌ی زیر، سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 15 اردیبهشت 96 آمده است:

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 15 اردیبهشت 96 +فایل صوتی

بخشی از سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه  نفرات برتر 15 اردیبهشت 96 در زیر آمده است:

موضوع جلسه: دوران جمع‌بندی به روش 3 روز یک‌بار

جمع‌بندی کردن دو روش دارد یکی بقچه‌ای و دیگری به روش 3 روز یک‌بار، با منطق دوران جمع بندی آشنا شوید:

دوازده سال درس خواندید سپس امتحان دادید در دوران جمع بندی ابتدا امتحان می دهید و سپس در یک دوره ی دو ونیم روزه تمام درس ها را مطالعه می کنید

مطمئن ترین روش برای تسلط بر تمام درس ها و مباحث این است که یک مجموعه سوال را از کتاب زرد اختصاصی امتحان دهید : دقیقا در شرایط شبیه سازی شده ی کنکور در مدرسه یا در آموزشگاه یا در منزل

وقتی یک مجموعه سوال کنکور را امتحان می دهید همه ی درس ها را در ذهنتان تورق سریع می کنید . آموخته های قبلی را به یاد می آورید . آن ها را به روشی جدید و متفاوت یاد می گیرید در ذهنتان ثبت می کنید . سوال ها ومبحث ها را طبقه بندی می کنید : فراموش شده ها ، شک دارها ، ناقص یادگرفته ها ، مهم ترها . و نقشه ی مطالعه را برای دو ونیم روز باقی مانده تنظیم می کنید

در هر دوره ی سه روزه همه ی درس ها را بخوانید .

برای هر نیم روز دو درس درنظر بگیرید . شاید بهتر باشد یک درس عمومی و یک درس اختصاصی باشد .

دانش آموزان رشته ها ی انسانی و هنر که تعداد درس ها و کتاب هایشان زیادتر است برای هر نیم روز سه درس را در نظر بگیرید .

تشخیص این که در هر نوبت به کدام مبحث ها اولویت بدهید و این که آیا برای مطالعه تست بزنید یا پاسخ نامه را بخوانید یا این که هرمبحث را به صورت منظومه ای مطالعه کنید یک مهارت فراشناختی است . بهتر است با پشتیبان خود و پدر ومادر و دوستانتان در مورد انتخاب اولویت های مطالعه گفت وگو کنید .

اگر سه بار این روش را تجربه کنید میزان تسلط و پیشرفت خود را درک خواهید و این پیشرفت برای خودتان نیز محسوس خواهد شد . آماده شدن برای یک آزمون مجموعه ای مثل کنکور که قرار است در یک روز همه ی درس ها و مباحث را با هم امتحان دهید روش خاص خود را می خواهد . این روش را چند بار که تجربه کنید خودتان نتیجه ی پیشرفت را احساس خواهید کرد . به راهکارهای دیگران در انتخاب و اولویت دادن به مباحث توجه کنید اما اولویت های خودتان را باید خودتان تشخیص دهید کدام مباحث را باید بیشتر بخوانید و کدام را کمتر . نقش شما در برنامه ریزی در دوران جمع بندی نقشی مهم و تعیین کننده است . 


آن ها که بهتر می اندیشند بهتر هم جمع بندی می کنند.


ترتیب دفترچه را تغییر ندهید. دو سه هفته به کنکور، روش‌های غلط خودتان را نیز عوض نکنید. به عنوان مثال اگر ترتیب پاسخ به سوالات را تغییر می‌دهید اگر توانستید تا دو یا سه هفته به کنکور اصلاح کنید اگر نتوانستید دیگر تغییر ندهید.

 هر چقدر به کنکور نزدیک می‌شوید دوره‌های کنکورهای جدیدتر را امتحان دهید.

پس از آزمون دادن درصدهایتان را محاسبه و با اپلیکیشن کتاب زرد تخمین رتبه کنید، سپس مهارت فراشناخت آغاز می‌شود این‌که تصمیم بگیرید با چه استراتژی در 2.5 روز مرور کنید. مهمترین نکته این است که در 2.5 روز باقی‌مانده باید همه‌ی درس‌ها را بخوانید و از هر درسی مهم‌ترین ‌ها را بخوانید به گونه‌ای که بتوانید 3 روز بعد کنکور بدهید. در واقع در اجرای این روش هر بار تصور کنید که کنکور شما 3 روز بعد است.

هم‌چنین توصیه می‌کنم دو مقاله‌ی دکتر غبرایی را در زمینه‌ی دوران جمع‌بندی به روش 3 روز یک‌بار، مطالعه کنید.

برنامه‌ی دوران جمع‌بندی در زیر آمده است:


برای دانش‌آموزان با ترازهای بالاتر چند پیشنهاد وجود دارد:

تا آخرین روز به همان روش 3 روز یک‌بار کار کنند.

در 3 روز دو مجموعه را کار کنند.

در نصف روز آزمون بدهند و در 1.5 روز جمع‌بندی کنند. البته توصیه نمی‌کنم از ابتدا با این روش آغاز کنند.

در واقع کسانی که آمادگی بیشتری دارند می‌توانند از منابع تکمیلی استفاده کنند.

برای آمادگی اولیه، کنکورهای سراسری خارج کشور را قرار داده‌ایم ولی اهمیت آزمون‌های داخل کشور بیشتر است چون شما قرار است کنکور داخل کشور را بدهید.

کتاب شبیه‌ساز را نیز برای کسانی که می‌خواهند سوالاتی را کار کنند که اصلا برایشان آشنا نباشد ولی در عین حال مشابه کنکور باشد تولید کرده‌ایم. این ابزار از آن‌جائی که یکی از مهم‌ترین حسن‌های آن، جدید بودن سوالاتش است، با استقبال دانش‌آموزانی که تمایل دارند با سوالاتی شبیه‌سازی کنند که قبلا آن‌ها را ندیده‌اند، مواجه می‌شود.

دوران انتقالی یا دوران گذار

حد فاصل پروژه ی هفتم و آغاز پروژه ی هشتم دوران انتقالی یا دوران گذار است .

زمانی که فارغ التحصیلان دوران جمع بندی را آغاز می کنند با زمانی که دانش آموزان دوران جمع بندی را آغاز می کنند متفاوت است .

زمان آغاز دوران جمع بندی برای تک تک دانش آموزان و تک تک فارغ التحصیلان نیز متفاوت است و باید با توجه به ویژگی های ایشان تنظیم شود .

چه معیارهایی را برای تعین زمان شروع دوران جمع بندی و برای تعیین طول دوران انتقالی(گذار) باید در نظر گرفت ؟

درس های و مبحث های باقی مانده و مطالعه نشده

درس ها و مبحث هایی که فکر می کنید حتما باید قبل از شروع جمع بندی مطالعه کنید

یک منبع خوب برای دوران گذار و برای درس ها و مبحث هایی که می خواهید کنار بگذارید : کتاب ۵۰۰ سوال پرمراجعه

در هر درس و مبحثی که تاکنون نخوانده اید سوال هایی وجود دارند که به راحتی می توانید پاسخ دهید ( منظور عدم مطالعه و نخواندن در همین امسال است وگرنه همه ی درس ها را قبلا خوانده اید و در مدرسه امتحان داده اید) . این سوال ها را می توانید در کتاب ۵۰۰ سوال پرمراجعه پیدا کنید

در دوران گذار یک یا دو درس و یک یا چند مبحث را که در طول سال به آن ها کم توجهی کرده اید را انتخاب کنید و دریک فاصله ی دو سه روزه تا حداکثر ده روز یا نهایتا دو هفته ای مطالعه کنید

دقت کنید طول دوران گذار یا انتقالی از دو سه روز شروع می شود و برای دانش آموزان متفاوت می تواند تا حداکثر دو هفته نیز افزایش یابد . برخی به این دوران نیاز ندارند و این دوران حداکثر 14 روز است. طبق گفته‌ی سیدرسول اسلامی از اعضای شورای سردبیری مجله آزمون، تنها زمانی که ما تمرکز روی چالش‌ها می‌کنیم دوران انتقالی و دوران گذار است. در درس‌هایی که ضعیف هستید می‌توانید از کتاب 500 سوالی استفاده کنید؛ این کتاب برای تمام دانش‌آموزان است که در دوران انتقالی و تورق سریع قابل استفاده است و براساس درصد مراجعه سوالات آن طبقه‌بندی شده است. نسبت درصد مراجعه به درصد پاسخ، در مقایسه با درجه حرارت و دما به این است که درصد مراجعه احساس دما است و درصد پاسخگویی دمای واقعی‌ است. چنین کتاب‌هایی (با آمار مبتنی بر عملکرد چند ده هزار نفر) را فقط ما در ایران و جهان می‌توانیم تولید کنیم. با این کتاب می‌توانید تورق سریع ‌کنید و مباحثی را که در آن‌ها ضعیف هستید را تمرکز و جبران می‌کنید. دقت کنید که افراط و تفریط در این دوران جواب نمی‌دهد.

تکنیک‌های مدیریت زمان:

روش ضربدر و منفی

روش زمان های نقصانی

استراتژی بازگشت

استراتژی بازگشت را دانش آموزانی می توانند اجرا کنند که به طور پیوسته و مطمئن روش زمان های نقصانی و روش ضربدر و منفی را به طور موفقیت آمیز اجرا کرده اند.

استراتژی بازگشت برای هر دانش آموز و برای هر درس ، متفاوت و خاص همان دانش آموز و همان درس است...

تشخیص اولویت ها در هنگام بازگشت ، به تحلیل شما از نقاط قوت شما و اولویت های شما ارتباط دارد.

اجرای روش زمان های نقصانی ، بدون اجرای روش ضربدر و منفی کم فایده یا حتی بی تاثیر است . باید در نوبت اول بررسی تست ها بتوانید همه ی تست هایی که برای شما ساده تر است را تشخیص دهید و پاسخ دهید .

اجرای روش ضربدر و منفی به دو مهارت و توانایی نیاز دارد .

اساسا خود تنظیمی نیاز به دو مهارت و توانایی هم زمان فراشناختی و هوش هیجانی دارد

در اجرای روش ضربدر و منفی ابتدا باید بتوانید سوال های وقت گیر و سوال های دشوار را سریعا ( در زمان کوتاه ) تشخیص دهید : ( مهارت فراشناختی ) و سپس و مهم تر باید بتوانید از سوال های وقت گیر که بلد هستید دل بکنید و به آن ها پاسخ ندهید ( مهارت هوش هیجانی ) . یعنی اولا قدرت تشخیص داشته باشید و سطح آگاهی تان بالا باشد و ثانیا اراده ی قوی داشته باشید و بتوانید تصمیم درست را اجرا کنید .

برای خودتنظیمی، به ویژه در جلسه‌ی آزمون، باید مغز (تفکر) و قلب (اراده) خود را تنظیم کنید و مدیریت تفکر نیز مهم‌تر از هوش هیجانی است. با نزدیکی به روزهای پایانی کنکور کسانی نتیجه‌ی بهتری می‌گیرند که مدیریت تفکر و هوش هیجانی بهتری دارند.

………………………………….

استراتژی بازگشت دانش‌آموزان برتر:

 بهراد احمدیان فارغ التحصیل رشته ریاضی:

من در هر آزمون می‌توانم روش ضربدر و منها را اجرا کنم، سوالات شک‌دار را هم با علامتی معلوم می‌کنم و در نتیجه زمان اضافی می‌آورم، مثلا در همین آزمون 8 تا 10 دقیقه در عمومی‌ها زمان اضافی آوردم. در زمان اضافی به این روش عمل کردم: در ادبیات سوالات آرایه را پاسخ دادم در دینی به دو سه سوال که نکته انحرافی داشت جواب دادم و چون عربی را کامل بار اول پاسخ داده بودم نیاز نشد سراغ عربی بروم.

کاظم قلم‌چی: برخی از دانش‌آموزان سوالات شمارشی یا قرابت معنایی ادبیات را بار اول پاسخ نمی‌دهند.

………………………………….

فاطمه زنگانی فارغ التحصیل رشته‌ی تجربی:

ترازم سال قبل در آزمون‌های کانون 5900 بود. امسال نیز آزمون‌ها را با تراز 6000 شروع کردم و به تراز 6700 رسیدم. من سعی می‌کنم در منزل با اجرای تکنیک زمان نقصانی، در زمان کمتر سوالات را پاسخ دهم تا بتوانم در آزمون‌ها زمان اضافی بیاورم.

بار اول پاسخ دادن به سوالات، در درس عربی ابتدا سراغ ترجمه بعد قواعد بعد متن می‌روم، به این دلیل که در خودم دیده‌ام تا زمانم کم نباشد متن را سریع پاسخ نمی‌دهم.

کاظم قلم‌چی: ایشان ناظر دوم خودش شده است و خودش را شناخته است و یک الگوی منظم دارد که در منزل نیز مطابق آن اجرا می‌کند.

امروز 10 دقیقه وقت اضافی آوردم و سراغ عربی رفتم. چون می دانستم می‌توانم به سوالات آن جواب دهم و 3 سوال را جواب دادم. در ادبیات در 15 دقیقه هر آن‌چه می‌توانستم را پاسخ داده بودم در نتیجه سراغ آن نرفتم‌. در دینی و زبان نیز نیاز نبود سراغ آن‌ها بروم.

کاظم قلم‌چی: کسانی که شیوه امتحان دادن خودشان را مدیریت نکنند زمان اضافی نمی‌آورند و این از مدیریت تفکر و مغز ناشی می‌شود. نفر اول سراغ عربی نرفت چون نیاز نبود برعکس شخص دوم، در واقع استراتژی بازگشت هر کسی مخصوص خود اوست.

در اختصاصی‌ها مقداری از زمان ریاضی را چون ضریبش کمتر است به آن اختصاص نمی‌دهم. 17 دقیقه را ذخیره می کنم و سراغ شیمی می‌روم. زمان زمین را نیز صرف زیست می کنم.

کاظم قلم‌چی: شما آگاهانه انتخاب کرده‌اید که بخشی از زمان درس ریاضی را ذخیره کنید.

………………………………….

کمند عبدالحسینی چهارم ریاضی: با تراز 5900 شروع کردم و ترازم در آخرین آزمون به 7500 رسید. عموما ادبیات را دور اول کامل می زنم. در آزمون امروز 7 دقیقه اضافی آوردم. درک مطلب عربی امروز سخت‌تر بود و در برگشت 2 سوال را جواب دادم. در کل 4 سوال از عمومی‌ها را در 7 دقیقه‌ی اضافی پاسخ دادم.

در اختصاصی‌ها نیم ساعت وقت اضافی می‌آورم چون در دور اول نزده زیاد دارم. یک سوال از گسسته و دو سوال از هندسه پایه را نزده بودم دور دوم برگشتن به آن‌ها پاسخ دادم، 3 سوال دیفرانسیل، سپس شیمی پایه و مجددا 2 سوال از دیفرانسیل را پاسخ دادم.

کاظم قلم‌چی: هنگام ازمون استرس دارید؟ نه

کاظم قلم‌چی: همان‌طور که می‌بینید کسی که درست تنظیم کند استرس نیز ندارد.

………………………………….

عسل مهرادفر با میانگین تراز 7460:

زمانی که اضافه می‌آورم در عمومی‌ها متغیر است ولی در اختصاصی‌ها زمانم مشخص است چون خیلی اختلاف تراز بین عمومی و اختصاصی دارم به این صورت که مثلا در آزمون فروردین، تراز اختصاصی من بالای 8000 بود.

کاظم قلم‌چی: شما عمومی را دست کم گرفته اید و حیف است، در حالی‌که تراز اختصاصی شما در حد رتبه‌های تک‌رقمی است.

زمانی که من در منزل برای فیزیک در نظر می‌گیرم70 ثانیه است که کمتر از زمانی است که برای این درس در آزمون‌های کانون در نظر گرفته می شود، در نتیجه زمان اضافی می‌آورم و می توانم مدیریت کنم .

در گسسته و تحلیلی اصولا 4 دقیقه را حفظ می کنم. امروز 20 دقیقه زمان اضافی آوردم که بیشتر به دلیل فیزیک بود و سراغ دیفرانسیل و شیمی رفتم و برای شیمی 5 دقیقه و 15 دقیقه برای دیفرانسیل صرف کردم. در نیم ساعت اول دیفرانسیل خیلی مشکل داشتم و اشکالاتم زیاد بود.

کاظم قلم‌چی: آیا شد سوالی را اشتباه جواب داده باشید و بار دوم تصحیح کنید؟

بله یک سوال را با شک جواب داده بودم که به جواب دیگری رسیدم.

بعد سراغ نزده ها رفتم.

………………………………….

برداشت دانش‌آموزان، برترها و اولیا از جلسه:

علی قاعدی: خودتنظیمی برایم مهم بود.

آرین وسطی دانشجوی پزشکی دانشگاه بهشتی: استراتژی بازگشت را خودم در دوران دانش‌آموزی اجرا نمی‌کردم بلکه هر آزمون براساس آن آزمون تعیین می‌کردم چه کار کنم و این‌طور نبود که استراتژی منسجمی از قبل در ذهنم داشته باشم ولی ای کاش از قبل یک استراتژی منسجم کلی داشتم.

مهسا بهنام: 3 روز یکبار را به من 2 روز یکبار گفته بودند که تصمیم گرفتم با 3 روز شروع کنم اگر توانستم 2 روز می کنم.

مینا توکلی رتبه 22 کشوری رشته انسانی و ارشد حقوق: من استراتژی بازگشت را در تمام کنکورهایم اجرا کردم از جمله آزمون های ارشد وکالت.

نیلوفر مرادی رتبه 16 منطقه 3 مکانیک شریف: اگر به شناخت خوبی از خودم برسم بهتر می توانم به خودم کمک کنم.

در روش 3 روز یکبار باید همه درس ها را تمام کنم.

مادر یکی از دانش‌آموزان: تصمیم گرفتم کنار فرزندم بنشینم و هنگامی که او روش 3 روز یکبار را اجرا می‌کند او را نظارت کنم.

پدر یکی از دانش‌آموزان: تورق سریع خیلی مهم است و باید دانش‌آموزان روی آن تمرکز کنند.

مادر یکی از دانش‌آموزان: من همیشه به فرزندم می‌گویم هر طور که فکر میکنی درست است عمل کن و هر شب تست می زند و من صحیح می کنم و ترازش را خودش در نظر می گیرد.

حسن طلائیان رتبه 5 منطقه 3 برق شریف: بحث فراشناخت سر آزمون از همه مهمتر است.


تهیه و تنظیم

ناهید منجمی


فایل های ضمیمه

سه روش برای آزمون دادن (30 دقیقه)

دوران انتقالی و دوران جمع بندی کنکور (25 دقیقه)

استراتژی بازگشت از نگاه دانش آموزان برتر ( قسمت اول - 36 دقیقه)

استراتژی بازگشت از نگاه دانش آموزان برتر ( قسمت دوم - 11 دقیقه)

Menu