گفتگوي زير به کوشا جافریان رتبهی 3 کشوری رشتهی ریاضی، یکی از برترهایی که توانست در ترازهای بالا که بسیار رشد در آن دشوار است از میانگین تراز 7800 به 8400 برسد اختصاص دارد. در ادامه نقش بررسی روشها و ذهن شفاف و بهره از کارنامههای بازیابی را به خوبی خواهید دید.
شما همچنین میتوانیدمقالهی منابع مطالعاتی ایشان و پاورپوینت دستاورها و روشهایش را نیز در سایت کانون مطالعه کنید.
لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمائید چه رتبهای را کسب کردید:
کوشا جافریان هستم رتبهی 3 کشور و رتبهی 2 منطقهی 1 در رشتهی ریاضی از تهران و به مدت 1 سال در 24 آزمون برنامهای کانون شرکت کردم.
آیا در آزمونها غیبت هم داشتید؟
در کل آزمونها فقط یک غیبت داشتم.
مهمترین ویژگی شخصیت آموزشی خودتان را چه میدانید؟
علاقه خیلی زیادی به درس خواندن داشتم و با عشق و علاقه درس میخواندم و دلیل این عشق و علاقه هم این بود که توانستم بین درس و تفریح تناسب خوبی برقرار کنم. به دلیل اینکه تفریحات خودم را حفظ کرده بودم.
تفریحات شما چه بود؟
شطرنج و مسابقات فوتبال و والیبال. من تا راهنمایی شطرنجباز حرفهای بودم و در سطح کشور قهرمان میشدم در 6 سالگی مقام قهرمان کشوری شطرنج داشتم. مسابقات ورزشی فوتبال و والیبال هم دنبال میکردم البته تمام تفریحاتم برنامهریزی شده بود طوری که میدانستم در یک هفته یک مقدار مشخصی میخواهم درس بخوانم. خیلی قبلتر از کنکور در دورهی دبستان، پدرم به من برنامهریزی را یاد داد و گفت برنامهریزی میتواند به من در رسیدن به موفقیتم کمک کند. در مسابقات شطرنج هم که کار میکردم برنامهریزی میکردم و خیلی به من کمک کرد.
چه طور شد به کانون آمدید و در آزمونها شرکت کردید؟
چند دلیل داشتم اول به دلیل جامعهی آماری بالای کانون و دلیل دوم نتایج سالهای قبل کانون بود، اینکه همیشه از 10 نفر اول حداقل 9 نفر کانونی بودند خیلی دلیل مهمی برای من بود دلیل سوم من هم این بود که 15 سال قبل برادرم در سال 80 در کنکور شرکت کرد وکانون خیلی به او در کسب موفقیتش کمک کرده بود و تجربهی موفقی داشت.
کانون همواره تلاش میکند خدمات خود را افزایش دهد، استنباط شما از کانون چیست؟ نسبت به 15 سال گذشته کانون چه تغییری کرده است؟
به نظر من کانون هر سال ایدههای جدیدی را به کار خودش اضافه میکند؛ به طور خاص اگر بخواهم مثال بزنم به کارنامهی بازیابی اشاره میکنم که کانون بعد از عید به صفحهی شخصی دانشآموزان افزود و من از آن در دوران جمعبندی استفاده کردم. در دوران جمعبندی ما میخواهیم با تعدادی تست جمعبندی کنیم و من اگر میخواستم 100 تست برنم شاید فقط 3 یا 4 تست برایم نکتهدار بود ولی اشکالات گذشتهی خودمان همه تستهای نکتهدار بودند و جای بهتر شدن داشت و این کارنامه از عوامل اصلی موفقیت من بود. شما همچنین میتوانید مقالهی کوشا جافریان رتبهی 3 کشوری ریاضی: تمرکز روی روشهای موفق خود را در سایت کانون بخوانید.
شما با چه ترازی آغاز کردید و به چه تراز و رتبهای رسیدید؟
تراز من در اولین آزمونم در تابستان 7800 بود و رتبهی 55. میانگین تراز من در تابستان 7800 بود ولی در دوران جمعبندی میانگین ترازم به 8400 رسید و آخرین آزمون ترازم 8333 بود.
رتبههای شما در آزمونهای جامع چند شد؟
رتبهی من در 3 آزمون جامع، 2بار 4 و یک بار 2 شد. من از نتیجهی کنکورم که 3 شد راضی بودم.
شما یکی از کانونیترین دانشآموزان طی سال گذشته بودید هم از این لحاظ که هم خودتان و هم پدر و مادرتان به صورت منظم در جلسات برترها شرکت میکردید هم این که به مهارت فراشناخت خیلی خوب رسیدید که یکی از مصداقهای آن این بود که بعد از نیمسال اول پاورپوینتی برای توضیح دستاوردهایتان و روشهای خودتان در نیمسال اول ارائه دادید. این پاورپوینت به وضوح نشان میداد که روشهای درس خواندنتان را پیدا کردهاید.
من همیشه سعی میکردم روشهای خودم را کاملا بشناسم و بدانم با چه روشهایی نتایج بهتری کسب کردم و با چه روشهایی فرصتهای بهبود برایم مانده که میتوانم آنها را برطرف کنم، با شناخت این روشها من از همان موقع که پاورپوینت را ارائه دادم میدانستم همه درسها را با چه روشی باید بخوانم و با چه روشی بهتر نتیجه گرفتم.
آن پاورپوینت، آن طور که شما بیان کردید نقطهی عطفی بود، گویی مجبور شدید توقف کنید و یک نیمسال را کامل بررسی کنید. بیشتر توضیح میدهید:
تهیهی آن پاورپوینت به من کمک کرد تا روشهای خودم را یک دور مرور کنم و در ذهنم بیاید. من در نیمسال اول هم با ذهن خیلی شفافی درس میخواندم ولی در نیمسال دوم کاملا برایم مشخص بود که در هر درس با چه روشی کار کنم و نتایجم نیز خیلی بهتر شد.
اگر در مدرسه عقب بودید یا خودتان با مباحث آزمونی هماهنگ نبودید یا جلوتر بودید به این نتیجه نمیرسیدید که آزمون بعدی را غیبت کنید؟
من به هیچ وجه به خاطر این که مباحث آزمونها هماهنگ نبود غیبت نمیکردم.
اتفاقا یک خاطرهی جالب دارم از یک آزمون تابستان که اصلا مباحث آن با برنامهی مدرسهی ما هماهنگ نبود و ما خیلی از مباحث را نخوانده بودیم و من میخواستم شرکت نکنم پدرم با من خیلی صحبت کرد و شرکت کردم و رتبهام در آن آزمون، 50 شد. آن آزمون به من آرامش داد و متوجه شدم در کنکور هم اگر هر اتفاقی بیفتد رتبهام خیلی بد نمیشود حتی اگر مباحثی از یادم برود یا تسلط نداشته باشم حتی در خود جلسهی کنکور هم این آزمون یادم بود و با خودم میگفتم رتبهام بدتر از یک مقداری نمیشود.
تحصیلات و شغل پدر و مادر شما چیست؟
پدرم فارغ التحصیل مهندسی متالورژی از دانشگاه صنعتی شریف است و مدیر یک شرکت خصوصی تحقیقاتی در زمینهی متالورژی است و مادرم فارغالتحصیل رشتهی خاکشناسی از دانشگاه اهواز و الان خانهدار است.
در مورد تاثیر پدرومادرتان از لحاظ آموزشی و اینکه چگونه به شما کمک کردند تا ذهن شفاف پیدا کنید و بتوانید برنامهریزی بکنید توضیح میدهید؟
پدر و مادرم آرامش برقرار میکردند حتی وقتی من خودم از نتایجم ناراحت بودم به من آرامش میدادند و من را از لحاظ روحی روانی برای آزمونهای بعدی آماده میکردند و صبحتهایشان موثر بود هر وقت چالشی وجود داشت با آنها گفتگو میکردیم و از تجربههایشان استفاده میکردم، همچنین مادرم در درس ادبیات در کنار من بود و مطالعه را برایم لذتبخش میکرد تا با علاقه بیشتری بتوانم درس ادبیات را بخوانم.
شما در همه یا اکثریت قاطع جلسات برترها حضور داشتید، با خودتان نمیگفتید به جای اینکه در جلسه حضور داشته باشید اینکه به خانه بروید و درس بخوانید بهتر باشد؟
من معتقدم در کنار اینکه باید زیاد درس خواند ولی اینکه تنوع هم داشته باشیم در حفظ علاقه خیلی موثر است من این جلسات را خیلی دوست داشتم و جادارد که از شما و دستاندرکاران جلسات برترها تشکر کنم. جلسه برترها به من انگیزه میداد و در ایجاد علاقهی من به آزمونها موثر بود.
همینکه در کنار دانشآموزان برتر شهرمان باشم برایم انگیزه بود من با پدرم در این جلسات شرکت میکردیم و از تجربیات شما و سایر دانشآموزان استفاده میکردیم در مسیر برگشت هم گفتگو میکردیم چه ایدههایی را میتوانیم اتخاذ بکنیم که نتابجم بهتر شود.
در تهران کسانی بودند که در ابتدا ترازشان از شما بهتر بود ولی شما نهایتا رتبه و تراز بهتری را کسب کردید. دلیل آن را چه میدانید؟
فرصتهای بهبود خودم را در طول سال خوب شناختم و فهمیدم بر روی چه درسهایی و کجاها میتوانم بهتر شوم و ایراد من کجا بود آیا در شیوهی مطالعهام بود یا میزان مطالعهام و سعی کردم آنها را برطرف کنم.
دوستان شما چه نتایجی کسب کردند؟
من با محمدرضا صالحی رتبهی 9 کشوری، که خیلی با هم دوست بودیم، در یک مدرسه بودیم؛ رتبهی 31 و 33 منطقه و چند نفر دیگر از دوستانم که آنها هم رتبههای دورقمی بودند همه در کنار هم یک مجموعه بودیم و به هم کمک کردیم و به هم انگیزه میدادیم و این موضوع هم خیلی موثر بود.
گفتگو: کاظم قلمچی
تهیه و تنظیم
ناهید منجمی
