با توجه به نزدیکی برگزاری جلسات 5 نفرهی آبان- آذر در کانون، ضروری است که دانشآموزان همانطور که کاظم قلمچی در جلسهی نفرات برتر 21 آبان 1395 بیان کردند، به بررسی عملکرد گذشتهی خود و کشف روشهای موفقشان بپردازند و برای ادامهی مسیر هدفگذاری کنند و روشها و برنامهی رسیدن به این اهداف را مشخص کنند. در این عمل هر چقدر دانشآموزان ذهن واضحتری نسبت به روشهای موفق خودشان داشته باشند پیشرفت بیشتری خواهند داشت. کوشا جافریان رتبهی 3 کشوری کنکور ریاضی 1395 که در این جلسه حضور داشت یکی از بارزترین مصداقهایی از شخصی است که ذهن منسجم و شفافی نسبت به روشهای موفقش داشت و سال گذشته اسلایدهایش را در این زمینه ارائه داد. در این جلسه گفتگویی با او در مورد تمرکز او روی روشهای موفقش صورت گرفت که در زیر آمده است:
در مورد پاورپوینت خودتان که در سایت کانون نیز در دسترس است بفرمائید:
میخواستم ذهن خودم را منسجم کنم و یک دور بررسی کنم که در هر درس چه کارهایی کردهام و چه وضعیتی دارم. بررسی کردم که در کدام درسها نتیجهی دلخواهم راگرفتهام و دلیل آن چه بوده است و بعد درسهایی را بررسی کردم که از همترازهای خودم پایینتر بودم و سعی کردم در آنها روش هایم را تغییر دهم یا از روشهای دروس دیگرم برای آنها استفاده کنم.
پاورپوینتی که ارائه دادم باعث شد ذهنم شفاف شود و کاملا در ذهن من نشست که هر درسی را با چه روشی دارم میخوانم و متوجه شدم عوامل موفقیتم تا الان چه بوده.
بیشتر زمانتان را صرف درسهایی که موفق بودید و کشف روشهای موفق خودتان کردید یا پرداختن به کارهایی که هنوز انجام ندادید؟
به نظر من آنچه باید روی آن تمرکز شود روشی است که با آن موفق بودهایم. روشی را که موفق بودهایم را میتوانیم به باقی دروس تعمیم دهیم و ازین نظر میتواند ارزشمند باشد. آنچه برایم بیشتر استفاده داشت روشهای موفق بود.
از نظر خودتان سال گذشته پیشرفت کردید؟
بله میانگین ترازم در تابستان 7800 بود و در دوران جمعبندی و آزمونهای جامع به 8300 و 8400 رسیدم.
در ترازهای بالا پیشرفت کردن سختتر است ولی شدنی است.
در یکی از گفتگوهایی که با شما پس از قبولی در کنکور داشتیم به یک کارنامهی ویژه اشاره کردید. در واقع با توجه به اینکه برادر شما که 15 سال با شما اختلاف سنی دارند هم کانونی بودهاند وقتی از شما و پدرتان روند کانون را نسبت به سالهای گذشته پرسیدیم شما به یک کارنامه اشاره کردید و گفتید که کانون هر سال یک کار جدید انجام میدهد. امسال هم شما تغییرات را دیدید. در مورد آن کارنامه توضیح میدهید؟
من به کارنامهی بازیابی اشاره کردم. کارنامهی بازیابی را کانون از عید به بعد به سایت اضافه کرد که خیلی به من در دوران جمعبندی کمک کرد من که ترازم بالاتر بود اگر میخواستم از یک کتاب کمکآموزشی تست بزنم باید 100 تست میزدم تا مثلا 3 نکته کشف کنم در نتیجه شاید 100 تست زدن منطقی نبود ولی وقتی کارنامهی بازیابی را استفاده میکردم خیلی برایم مفیدتر بود و توانستم کل اشکالات خودم را مرور کنم.
نکتهی دیگری که برای من خیلی مفید بود این بود که من همهی آزمونهای بعد از مهر را شرکت کرده بودم و در تابستان هم فقط یک غیبت داشتم در نتیجه کارنامهی من کامل بود و همهی مباحثی که مطرح شده بود در کارنامهی من بود و نتایجم کامل بود و این خیلی به من کمک کرد.
کاظم قلمچی: کوشا جافریان روی غیبت نکردن و کامل بودن کارنامهاش تاکید کرد. دقت کنید که اگر غیبت کنید یا تقلب کنید این کارنامهها ناقص میشود و کمتر به شما می توان کمک کرد و اطلاعات کمتری به شما داده میشود.
آیا شما فقط سوالات اشتباهتان را دوباره بررسی کردید یا نزده و درست زده ها را هم کار کردید؟ یا رویکردتان در تمام دروس متفاوت بود.
در این کارنامه، در تمام دروس نزدهها و اشتباهات را کار کردم همچنین از بین سوالهای درستم سوالهایی را که درصد کمی از دانشآموزان آنها را پاسخ داده بودند را مجددا کار میکردم. مثلا در دیفرانسیل سوالی را که من درست زده بودم ولی 1 درصد در کل کشور درست پاسخ داده بودند را هم بررسی میکردم و این به من نشان میداد که این سوالات نکته دار هستند و ممکن است دوباره بعدا آنها را اشتباه پاسخ دهم.
شما در چه فواصلی دوره میکردید؟
من با شناختی که از خودم داشتم میدانستم چه مدتی طول میکشد که به مرور نیاز داشته باشم. موقعی که احساس میکردم تسلطم روی یک درس کم شده است و به خوبی قبل نمیتوانم جواب دهم (مثلا در آزمونهای جمعبندی یا جامع مدرسه) در آن زمانها مرور میکردم و برای مرور، نکات کلیدی را مرور میکردم و تست میزدم تا شیوهی تستزنیام را دوباره به دست بیاورم.
آیا توصیهی خاصی بخصوص در این بازهی زمانی دارید که بخواهید برای دانشآموزان بیان کنید؟
به نظرم دانشآموزان از آبان تا انتهای امتحانهای نیمسال اول، درسهایی را که در ادامهی آزمونها در برنامه است را خیلی خوب بخوانند و تمرکز را روی مطالب جدید بگذارند و در مورد درسهایی که کمی مشکل داشتند و در آزمونهای قبل مطرح شده است نگران نباشند و در ایستگاههای جبرانی جبران کنند که مهمترین آنها ایستگاه جبرانی پیش است که نزدیک است.
کاظم قلمچی: بهترین توصیه کوشا جافریان این بود که اگر عقب افتادید برنگردید عقب چون ایستگاه جبرانی وجود دارد. آزمون بعدی یعنی 5 آذر ایستگاه جبرانی پایه است. همچنین 19 آذر یک ایستگاه جبرانی دارید.
به اندازهی کافی در برنامهی راهبردی ایستگاه جبرانی دارید و از آنها استفاده کنید. برای ایام جمعبندی سه کتاب جمعبندی در اختیار شما قرار خواهد گرفت عمومی و اختصاصی پیش و اختصاصی پایه. در نتیجه هر زمان از برنامه عقب ماندید نگران نباشید چون ایستگاه جبرانی دارید. برای جلسات 5 نفره آماده شوید و برای پروژهی سوم هدفگذاری کنید و اسلایدهای خودتان را مشابه کوشا جافریان تهیه کنید و آن را در جلسه ارائه کنید.
وقت آن رسیده است که شما هم به کمک دو کارنامهی پروژهای و 5 نوع درس، وضعیت خودتان را در دروس مختلف مشخص کنید و روشهای موفق خودتان را کشف و بیان کنید و اسلایدها و ارائهی خودتان را برای جلسهی 5 نفره آماده کنید.
تهیه و تنظیم
ناهید منجمی
